بازدید 146
0

تغذیه کودکان و آ شنایی با مضرات دیر و یا زود شروع کردن غذای کمکی نوزاد

تغذیه کودکان

یکی از دغدغه های والدین  تغذیه فرزندانشان می باشد و برای آنکه رشد خوبی داشته باشند به طور مداوم در تکاپو هستند که مواد غذایی غنی و سرشار از ویتامین را برای عزیزانشان فراهم کنند . در این مقاله قصد داریم به نکات کلیدی و مهم پیرامون موضوع  تغذیه کودکان  بین یک تا سه سال بپردازیم :

تغذیه کودکان بین یک تا سه سال

تغذیه کودکان در بین سنین یک تا سه سال بسیار مهم می باشد زیرا در این رده سنی بیشترین رشد را دارند به همین دلیل بهتر است نکات زیر را با دقت انجام دهید :

  • معمولا کودکان تا قبل از یک سالگی بهتر است از غذاهای کمکی سبک استفاده کنند و بعد از آن می توانند از غذای خانواده نیز بخورند . در نوع غذا هیچ محدودیتی وجود ندارد و بهتر است از تمامی غذاها به کودک خود بدهید تا با تمامی طعم ها آشنا شود .
  • دقت داشته باشید کودکان بین 1 تا 2 سال هنوز دندان هایشان به صورت کامل در نیامده است و نمی توانند غذاها را خوب بجوند به همین دلیل بهتر است غذاهای آنها کمی نرم تر باشد .
  • اگر کودک شما مرض می باشد بهتر است او را به غذا خوردن وادار نکنید زیرا او با این حرکت شما از غذا خوردن زده می شود .
  • برای بالا بردن اشتها کودکان بهتر است غذاها را با شکل های مختلف تزیین کنید .
  • اگر بچه های شما بد غذا هستند هیچگاه آنها را به غذا خوردن وادار نکنید مثلا اگر کودک وعده ناهار را نخورد اصرار نمی کنید و بعد از گذشت دو ساعت به او غذا تعارف می کنید و اگر باز هم نخورد هیچ برخورد بدی از خود نشان نمی دهید و صبر میکنید تا میل به غذا پیدا کند .
  • غذا کودکان بین یک تا سه سال باید پر انرژی ، زود هضم و کم حجم باشد . دقت داشته باشید بسیاری از مادران از عصاره قلم گاو برای غذای بچه ها استفاده میکنند اما به دلیل مقوی بودن این غذا هضم آن برای کودکان بسیار سخت می باشد .
  • بهتر است وعده های غذایی کودکان بیش از سه وعده باشد و تعداد مناسب وعده غذایی برای این رده سنی شش وعده در شبانه روز می باشد .
  • در این رده سنی کودکان دوست دارند خودشان غذا بخورند بهتر است شما این اجازه را به آنها بدهید و بگذارید خودشان غذا بخورند و نگران کثیف شدن نباشید .

تغذیه شیرخواران علاوه بر شیر مادر

از شش ماهگی به بعد شیرخواران نیازمند هستند که از مواد مغذی دیگری نیز استفاده کنند اما این مواد مغذی باید دارای ویژگی های خاصی باشد که با بدن نوزاد هماهنگی داشته باشد و این حساسیت باید تا یک سالگی با شدت بیشتر و بعد از آن با درجه کمتر باشد . معمولا به مواد مغذی که در این دوران به کودکان می دهند تغذیه تکمیلی می گویند .

  • تغذیه تکمیلی باید به صورتی باشد که نوزاد به راحتی آن را بخورد و هضم کند ، به طور معمول اولین تغذیه تکمیلی که مادران به نوزادشان می دهند فرنی آرد برنج می باشد که ابتدا باید غلظت آن کم باشد و تا حدی نازک باشد و بعد از گذشت چند روز غلظت آن را کم کم زیاد کنید . معمولا دکتر ها متخصص اطفال برای کودکانی که رشد کمی دارند پیشنهاد می دهند که از ده ماهگی از غذای سفره به آنها داده شود البته با کمی تغییرات که مطابق با بدن نوزاد باشد . در زیر به مواد مغذی که باید بعد از شش ماهگی به نوزاد داده شود اشاره کرده ایم :
  • اولین و مهمترین ماده مغذی که باید از 181 روزگی نوزاد به آن داده شود قطره آهن می باشد ، زیرا از این زمان به بعد آهن بدن نوزاد که از بدن مادر تامین شده است رو به پایان است و اگر این ماده مغذی از طریق قطره و یا غذا وارد بدن او نشود دچار فقر آهن می شود . اگر کودکی تا سن دو ماهگی دچار کمبود وزن باشد یعنی از 2500 گرم کمتر باید از پایان دو ماهگی قطره آهن را شروع کنند .
  • در بعضی از موارد ممکن است نوزاد با کمبود روی مواجه است که در صورت نیاز پزشک مربوط آن را تجویز می کند .

مضرات دیر و یا زود شروع کردن غذای کمکی نوزاد

در این قسمت به مضرات دیر شروع کردن غذای کمکی نوزاد اشاره کرده  ایم :

  • اگر دیرتر از زمان موعد غذای کمکی را برای نوزاد شروع کنید ، نوزاد دیرتر با طعم های غذاها آشنا می شود و در آینده بد غذا می شود .
  • بعضی از نوزادان که دیرتر غذای کمکی می خورند در آینده مشکلاتی برای هضم غذا پیدا می کنند .
  • نوزادانی که دیرتر شروع به غذا خوردن می کنند با کمبود روی و آهن نیز مواجه می شوند .

در این قسمت به مضرات زودتر شروع کردن غذای کمکی نوزاد اشاره کرده  ایم :

  •  که زودتر از موعد غذا داده می شود احتمال بروز آلرژی وجود دارد .

غذاهای مناسب برای نوزادان

تغذیه کودکان

بهتر است از غذاهای مناسب با دستگاه گوارش نوزادان استفاده کنید تا هضم آن برای نوزادان راحت تر باشد و همچنین مواد مغذی لازم به بدن آنها برسد . در زیر به لیستی از غذاهای مناسب به نوزادان اشاره کرده ایم :

حریره بادام : طرز تهیه حریره بادام به این صورت است که یک یا دو بادام تازه را به مدت یک ساعت در آب جوش قرار دهید و سپس آن را رنده کرده و بعد در یک صافی ریز قرار دهید و سعی کنید عصاره آن را بگیرید . بعد از چند روز می توانید به تعداد بادام ها اضافه کنید .

فرنی آرد برنج : اگر نوزاد شما به کره حیوانی حساس نیست کمی کره را بر روی حرارت بگذارید و سپس یک قاشق سوپ خوری آرد برنج را به آن اضافه کرده سپس حدود سه یا چهار قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کرده و بر روی حرارت میگذارید . برای طعم دادن به آن می توانید از نبات اضافه کنید . همچنین بهتر است از آرد برنج تازه استفاده کند ی این صورت که حدود دو یا سه قاشق برنج تازه را بشویید سپس بگذارید خشک شود و روز بعد آن را آسیاب کنید .

 

 

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *