چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید
بازدید 615
0

آشنایی بهتر با کودک و چیزهایی که نوزادان از آن ها خوششان می آید.

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که نوزادان در سنین اولیه کودکی به چه چیزهایی توجه می کنند. در این مقاله راجع به چیزهایی که می تواند نظر کودک شما را به خود جلب کند و چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید صحبت می کنیم. اگر می خواهید بدانید نوزاد شما در ابتدایی ترین روزها و ماه های تولدش، از چه چیزهایی خوشش می آید خواندن آن را به شما پیشنهاد می کنیم.اگر هم به نظرتان هنوز این موارد آشنا نیستند صبر کنید به زودی نشانه هایی از دوست داشتن این چیزها در کودک شما دیده خواهد شد. این لیست به شما کمک می کند کودکتان را بهتر بشناسید.

چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید :

  • چهره شما

یکی از اولین چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید صورت شماست. هنگامی که نوزاد خواب نیست زمان زیادی را به زل زدن و خیره شدن به صورت شما سپری می کند. و این دلیل خوبی دارد. اول این که چشم های نوزاد در بهترین حالت در 8 تا 12 اینچ فاصله تمرکز دارد و فاصله از صورت شما با او تقریبا همین مقدار است مخصوصا وقتی که به او غذا می دهید.از طرفی کودکان به سادگی ترجیح می دهند به چهره ها نگاه کنند. دکتر لیز الیوت می گوید: این احتمالا برای ما سخت است. او نویسنده کتاب چه چیزی در حال رخ دادن است؟ چگونه توسعه مغز و ذهن در پنج سال اولیه زندگی رخ می دهد. ارتباط چشمی ارزش بقای بالایی دارد. و باعث مراقبت بیشتری می شود. در حقیقت او می گوید چرا چهره ها مهم هستند، و بخش بزرگی از مغز ما اختصاص به دریافت، پردازش، و تمایز بین آنها اختصاص دارد.تانیا رمر آلتمن مولف کتاب سال های شگفت انگیز: کمک به کودک شما در رشد، می گوید: در دو ماهگی، کودک قادر به تشخیص صورت شماست و شروع به نشان دادن واکنش به لبخند  می کند. چیزی که جالب است آن است که نوزادان اول یاد می گیرند صورت را به وسیله مشخصه های کلی تر مانند موف چانه یا شکل سر شما تشخیص دهند. همان طور که آنها بزرگتر می شوند یاد می گیرند که به مشخصه های جزیی تر مانند چشم ها، بینی و دهان هم توجه کنند. بنابراین عبارات خنده داربه کار ببرید ، ابروهایتان را بالا ببرید، دهانتان را باز کنید. تا ببینید که چطور کودکتان واکنش نشان می دهد.

  • رنگ قرمز

سامانتا به عنوان نوزاد از نگاه کردن به قوطی های نوشابه وقتی من آنها را برای ورود میهمانانم آماده می کردند لذت می برد. جای تعجب ندارد.  از چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید رنگ قرمز است که کودکان در سن سه ماهگی آن را بهتر می بییند. یک نوازد اصلا رنگ ها را نمی تواند ببیند بنابراین او با الگوهای سیاه و سفید آشناست. قدرت دیدن رنگ او به طور کامل در 4 ماهگی تکمیل می شود. کودکان فقط  واقعا رنگ های اولیه را کشف می کنند. احتمالا رنگ های قرمز و سبز را خوب تشخیص می دهند و بعد از آن رنگ های آبی و زرد را می توانند متوجه شوند. این مطلب را الیوت می گوید. این دلیل خوبی است که اسباب بازی هایی برای کودک انتخاب شود که در این طیف رنگ ها باشد به جای این که رنگ های دیگر را برای اسباب بازی برای کودک انتخاب کرد.الیوت افزود که حتی بچه های بزرگتر هم معمولا اگر حق انتخاب داشته باشند به دنبال رنگ های روشن و واضح هستند.

آینه ها

یکی دیگر از چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید قطعا آینه است. علاقه کودک شما به آینه ها مربوط به دوست داشتن و علاقه او به چهره هاست. نوزادان خودشان را در انعکاس آینه می بینند و از نگاه کردن به آن لذت می برند. دکتر آلتمن در این باره می گوید : در ابتدا که کودک نمی داند کودکی که در آینده است خود اوست او دوست دارد به این کودک در آینه نگاه کند، به او لبخند بزند. در 18 ماهگی است که کودک متوجه می شود که کودکی که در آینه دارد به او لبخند می زند خود اوست.

  • کودکان بزرگتر

از دیگر چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید خواهر یا برادر بزرگ تر یا کودک سه ساله ای که در حال جست و خیز در پارک است هم می تواند توجه کودک شما را به خود جلب کند. یک دلیل این که کودکان بزرگتر برای نوزادان جذاب هستند این است که آنها هم صدای بلندی دارند که کودک ترجیح می دهد به آن ها توجه کند. (این مطلب هم چنین توضیح دهنده این حقیقت است که چرا بزرگسالان گرایش دارند تا از صدای بلند آواز برای نوزادان استفاده کنند). به علاوه کودکان به نشانه های شبیه در کودکان توجه می کنند. آنها هنوز یک سر بزرگ به نسبت سایز بدنشان دارد، چشم های درشت یا پیشانی وسیع دارند که مورد توجه کودکان قرار می گیرد. کودکان بزرگتر همچنین پر از انرژی و جنب و جوش هستند که هر دو این موارد برای نوزاد جذاب است.

  • جواهرات

یکی دیگر از چیزهایی که نوزادان از آن خوششان می آید ، چیزهای که براق و پر از زرق و برق باشد هم می تواند نظر کودک را به خود جلب کند. جذابیت بصری جواهرات باعث ایجاد کنجکاوی طبیعی در کودک می شود. این مطلبی است که دکتر آلتمن به آن اشاره می کند. اجسام درخشان و براق نظر کودکان را به خود جلب می کند به خصوص وقتی که به گردن یا گوش شما آویزان شده باشد. او می گوید که جواهرات نور را منعکس می کنند و چشمان کودک به آن خیره می شود. این اتفاق از 4 ماهگی زمانی که چشم های او شروع به کار کردن با هم می کند شروع می شود. در این طول این دوره کودک شما شروع به اکتشاف و کشف کردن چیزها می کند و حتی اشیا را به دهانش می برد تا آنها را بهتر بشناسد. پس همه چیز جدید و متفاوت است و می تواند برای نوزاد جذاب باشد.در این مقاله راجع به چیزهایی که نوزادان آنها را دوست دارند و به آن ها در سنین اولیه زندگی توجه نشان می دهند صحبت کردیم. شاید بتوان با دانستن این مطالب، چیزهایی که کودک بیشتر به آن ها توجه می کند را در هر سنی در اختیار او قرار داد تا بتواند بیشتر از  آنها لذت ببرد و با آنها سرگرم شود.

 

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *