بازدید 131
۲

آموزش 5 نکته به والدین برای محافظت فرزندان از آسیب های ورزشی

این روزها که بسیاری از والدین، تصمیم می گیرند کودکان و نوجوانان خود را به کلاس های ورزشی بفرستند و روزهای گرم تابستان را با آموزش ورزش های خاص برای فرزندانشان دلپذیرتر ساخته و از اوقات فراغت، استفاده بهینه ای داشته باشند معمولا یک نگرانی در ذهن آن ها وجود دارد: آسیب های ورزش به گونه ای که همان طور که این روزها، باشگاه های ورزشی، زمین های فوتبال، استخرهای شنا و سایر اماکن ورزشی پر از بچه هایی می شود که با اشتیاق به ورزش علاقه مندند، به همان نسبت هم مراکز درمانی شاهد کودکان و نوجوانانی است که در این اماکن آسیب دیده اند.در این مقاله سعی می شود راه هایی که به والدین کمک می کند تا با خیال راحت تری فرزندان دلبند خود را به این کلاس ها بفرستند و بدانند چگونه در این موقعیت ها باید عمل کننند ارائه می شود.

  • به تناسب سن کودک و ورزش تخصصی توجه کنند

آسیب

اولین نکته ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که برخی ورزش های تخصصی برای برخی سنین هنوز خیلی زود هستند و احتمال آسیب دیدگی در این ورزش ها بسیار زیادتر است. بنابراین در انتخاب رشته ورزشی به تناسب سنی فرزند خود و آن ورزش به خصوص توجه کنید.

  • مربی و برنامه را دقیق بررسی کنید

آسیب

قبل از ثبت نام فرزند خود در یک تیم یا برنامه خاص،  از اطرافیان راجع به آن تیم یا باشگاه و مربی اش پرس وجو کنید. مربیان خوب کسانی هستند که به همه شرکت کننده ها به یک اندازه توجه می کنند و معمولا نظرات و بررسی هایی که دیگران راجع به آنها ارائه می دهند رضایت بخش است. معمولا کودکان در برنامه ها و کلاس هایی دچار آسیب دیدگی می شوند که تمرکز بیش از اندازه ای بر برنده شدن دارند در حالی که در برنامه هایی که هدف، تفریح و گذران وقت باشد این آسیب دیدگی ها بسیار کمتر است. نقطه منفی مربیان در کلاس های اوقات فراغت این است که آنها به بچه هایی که دارای استعداد بیشتری باشند یا قوی تر باشند توجه ویژه داشته باشند و نتیجه بازی برای آنها مهمتر باشد. در این صورت احتمال رقابت و در پی آن آسیب دیدگی کودکان و نوجوانان بیشتر می شود. زیرا سعی می کنند به هر قیمتی که شده مرکز توجه مربی قرار گیرند و حتی به قیمت آسیب زدن به هم تیمی های خود نتیجه بهتری رقم بزنند تا توجه مربی به آن ها جلب شود. پس سعی کنید اگر برایتان ایمنی کودک در برابر آسیب های این چنینی مهم است، از این مربیان و برنامه ها دوری کنید.

  • تقاضای استراحت و زمان ریکاوری هر روزه داشته باشید

همه بدن ها نیاز  دارند که با تقاضاها و ملزومات آموزش ورزشی تطابق پیدا کنند به خصوص بدن هایی که در حال رشد هستند. اغلب مردم می گویند که وقتی آسیب می بینند که به قدر کافی نخوابیده باشند، و یا تغذیه مناسبی نداشته باشند و یا به اندازه کافی آب نخورده باشند. این مسئله ای است که کاپلو مربی هم به آن اشاره می کند. اگر شما آخر هفته را به تماشای کودک خود اختصاص داده اید و او باید در پنج مسابقه بازی کند ، حتما مطمئن شوید که به اندازه کافی آن نوشیده باشد ، همه وعده های غذایی اش را صرف کرده باشد ، و میان وعده های بین بازی را مصرف کرده باشد و همچنین به اندازه کافی خوابیده باشد تا از سلامت او اطمینان حاصل کنید.اجازه دهید فرزندتان بداند که اگر کمتر از هشت ساعت بخوابد احتمال آسیب دیدگی وی به اندازه 1.7 برابر بیشتر از وقتی است که این ساعات خواب را داشته باشد. این مورد را نیز کاپلو می گوید که به آنها بگویید اگر آب بدنشان کاهش یابد توان آنها 20 درصد کاهش می یابد پس به این موارد یعنی خواب، غذا و آب کافی توجه کنید تا کودکانتان با مشکلات کمتر و آسیب دیدگی های کمتری در طول فعالیت های ورزشی رو به رو شوند.

  • آموزش گرم کردن درست و مناسب

آسیب

یکی از رایج ترین مشکلات برای ورزشکاران در حال رشد (به خصوص در دختران) آسیب های ACL است (همان شکستگی در رباط صلیبی قدامی در زانو) که می تواند کودک را تا 9 ماه دور از زمین بازی نگه دارد و خطر آرتریت را در طول زندگی اش افزایش دهد. اما روش جلوگیری از این آسیب مهم، ساده است. قبل از هر ورزش اطمینان حاصل کنید که به اندازه 10 یا 15 دقیقه بدن خود را گرم کنند. شروع هر فعالیت ورزشی برای کودک، بدون گرم کردن یک فاجعه واقعی است و ربطی به سن و سال کودک ندارد.دکتر کاردون در این رابطه می گوید: برنامه های پیشگیری خوبی که زمان کوتاهی را هر روز به خود اختصاص دهند، آسیب های را کاهش می دهند و این روزها به آسانی از طریق اینترنت هم قابل دسترسی هستند و همگان می توانند از چگونگی این روش ها آگاه شده و آنها را به کار گیرند.

اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در حال تفریح کردن است

هنگامی که کودکی در مقابل تمرین کردن مقاومت می کند یا می گوید که احساس خوبی ندارد از او سوال کنید و از شرایطش در زمین بازی سوالاتی از او بپرسید. این می تواند هشدار معمولی باشد که فشار بیش از اندازه ای روی کودک است، یا این که فعالیت های فیزیکی او بیش از اندازه است ، یا چیزی این وسط درست نیست. وقتی کودکی ورزش خاصی ، را سخت و مشکل ببیند شروع به عقب کشیدن می کند. شما باید مطمئن شوید ورزش مناسب کودک است و کودک تمایل دارد در آن فعالیت ورزشی، حضور داشته باشد، و از حضور و فعالیت خود لذت می برد.

بنابراین پیش از آنکه راجع به نوع و شرایط ورزشی که کودک قرار است وقت خود را در آن بگذراند، از موارد گفته شده در بالا اطمینان حاصل کنید تا کودک دلبند شما در طول تابستان با میل و علاقه، ورزش مناسب خود را پیگیری کند و از آن لذت ببرد در عین حال آسیب های کمتری در این رابطه ببیند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *