بازدید 161
0

برای استفاده بهتر از اوقات فراغت فرزندانتان در تابستان چه برنامه ای دارید؟

این روزها والدین درگیر این موضوع هستند که فکری برای اوقات فراغت کودکان کنند و به نوعی علاوه بر این که کودکان و نوجوانان را سرگرم کنند، از این اوقات فراغت که تعطیلات تابستانی در اختیار فرزندانشان قرار داده است به نحو شایسته تری استفاده کنند.معمولا از سال های پیش رسم شده است که کودکان در کلاس های تابستانی ثبت نام کنند و بخشی از وقت خود را در فصل تابستان و ایام تعطیلی مدارس به این مساله اختصاص دهند.

  • فرستادن به کلاسهای آموزشی

اوقات فراغت

برخی از والدین ترجیح می دهند که کودکان خود را در کلاس های آموزشی ثبت نام کنند. تنوع این کلاسها بسیار زیاد است و می تواند شامل کلاس های مهارت آموزی ، مانند مهارت خوشنویسی ، معرق ، کلاس های هنری مانند نقاشی ، موسیقی ، سفالگری و یا کلاس های ورزشی شامل کلاس های فوتبال، شرکت در مدرسه های فوتبال، و سایر رشته های ورزشی باشد.کلاس های آموزشی هم همیشه طرفداران خود را دارد. معمولا بسیاری از والدین ترجیح می دهند کودکان را به کلاس زبان های خارجی بفرستند و از فرصت اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای آموزش زبان انگلیسی به خصوص استفاده کنند.هدف این والدین این است که کودک حداکثر استفاده مفید را از تعطیلات خود داشته باشد و بتواند از این ایام که آزادی وقت بیشتری دارد برای آموختن مهارت ها و اموری که نمی تواند در طول سال تحصیلی وقت مناسبی برای آن اختصاص دهد استفاده کند.

  • فرستادن برای کارآموزی

این روزها درصد کمی از والدین هم هستند که اولویتشان این است که به جای فرستادن کودکان به کلاس های آموزشی، تقویتی، ورزشی، هنری و غیره آنها را برای کارآموزی به مغازه های مکانیک ها و یا سایر مشاغلی که می توانند فرزندانشان را برای یادگیری مهارتی خاص آموزش دهند بفرستند.برخی از والدین هم ممکن است نگاه درآمد زایی به این فعالیت ها داشته باشند و مخصوصا از نوجوانان توقع داشته باشند در این ایام کسب و کار کوچکی داشته و بتوانند درآمد حتی در مقدار کم کسب کنند. هدف برخی از والدین از این اقدام آن است که نوجوانان را با محیط کار آشنا کرده و او را برای ورود به جامعه آماده کنند.

  • آزاد گذاشتن کودک

اوقات فراغت

برخی از والدین هم هستند که نه کودکان را به کلاس های آموزشی می فرستند و نه آنها را برای کارورزی یا مهارت آموزی به مراکز کسب و کار معرفی می کنند. بلکه ترجیح می دهند کودک، تمام وقت خود را با آزادی کامل، به تفریح و بازی اختصاص دهد یا به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازد.هدف این والدین این است که دست کودک را برای انجام فعالیت های مورد علاقه آزاد بگذارند تا با انتخاب خود به اموری که به آنها علاقه مند است بپردازد. حال سوالی که مطرح می شود آن است که کدام یک مناسب تر است؟ کدام بهتر می تواند به کودک کمک کند تا هم اوقات دلپذیری داشته باشد و هم از این فرصت طلایی تعطیلات بهترین استفاده را کند؟هر دوی این انتخاب ها می تواند برای کودکان و نوجوانان مفید باشد و تجربه های ارزشمندی در اختیار آنها قرار دهد. مساله این جاست که باید تشخیص دهیم کدام یک از این موارد بیشتر برای فرزند ما مفید است و نتیجه بخش.

برای این منظور باید توجه کنیم اولویت و علاقه کودک یا نوجوان ما معطوف به کدام یک از موارد است:

  • آیا ترجیح می دهد که از اوقات فراغت خود برای یادگیری یک هنر استفاده کند.
  • یا اولویتش این است که بیشتر با دوستانش وقت بگذراند و اوقات فراغت خود را به ارتباط با دیگران اختصاص دهد.
  • یا ممکن است به فن و مهارت خاصی علاقه داشته باشد و ترجیح دهد از وقت خود برای یادگیری شغلی استفاده کند که در آینده علاقه مند است آن را دنبال نماید.
  • یا اصلا ترجیح دهد هیچ کاری نکند و فقط از تماشای تلویزیون لذت ببرد!!

اوقات فراغت

هر چند در مورد آخر، نمی توان منکر مسئولیت والدین در قبال کودکان شد که بهترین انتخاب را داشته باشند و به کودکان و نوجوانان کمک و راهنمایی کنند تا ضمن احترام به اولویت آنها در گذران اوقات فراغت ، به این مساله نیز توجه کنند که بهترین استفاده از این فرصت های طلایی داشته باشند. بنابراین به نظر می رسد که بهترین گزینه ها برای گذران اوقات فراغت این است که مصالحه ای بین مصلحت اندیشی والدین و صلاح دید آنها برای گذران این وقت آزاد و اولویت ها و خواسته های فرزندان ایجاد شود و تعادلی بین آموزش، تفریح و خواست اصلی کودک ایجاد گردد تا وی با دلخواه خود فعالیت خود را در فصل تابستان دنبال کند و بهترین نتیجه ممکن را از این ایام بگیرد.

باید به این مساله هم توجه کرد که نباید از کودکان و نوجوانان، توقعی بیش از توانایی آنها داشت و با درگیر کردن آنها به صورت افراطی، با انواع و اقسام کلاسها آنها را از آموزش و کسب مهارت های تازه و دانش و فنونی که می توانند در این ایام بیاموزند زده کرد. بنابراین باز هم باید به این نکته توجه کرد که تعادلی بین تقسیم ساعات کودک بین آموزش و تفریح و استراحت و بودن با هم سن و سالان باید رعایت کرد تا هم کودک از فعالیت های مختلفش در این ایام خسته نشود و هم انرژی کافی برای هر کدام از بخش های مختلف برنامه روزانه اش داشته باشد و هم لذت تعطیلی و نداشتن تکلیف درسی را بچشد تا برای سال تحصیلی آینده با انرژی بیشتری آماده شود.از طرفی به تعطیلات تابستانی، باید نگاهی مانند تعطیلی داشت و وقت های آزادی برای کودک باقی گذاشت تا خودش بتواند وقتش را مدیریت کند و به فعالیت هایی که نمی تواند در طول سال تحصیلی به آنها بپردازد اختصاص دهد تا هم با مفهوم مدیریت وقت و زمان آشنا شود و هم بتواند این مهارت را در این ایام به کار گیرد تا تمرین موثری برای سال های بعد زندگی اش باشد.

بنابراین به نظر می رسد باید وقتی از اوقات کودک را فقط به خودش اختصاص داد تا شخصا بتواند بر روی وقت خود مدیریت و نظارت داشته باشد و فعالیت های مورد علاقه خود را که می تواند متفاوت از برنامه ریزی ما برای ایام تعطیلات تابستانی اش باشد دنبال کند.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *