شب ادراری کودکان
بازدید 317
۲

شب ادراری کودکان و بهترین راه های درمان آن چیست

شب ادراری در کودکان

شب ادراری در کودکان جز مسائل شایع  می باشد که اکثر پدر و مادرها از آن گله دارند و همیشه دنبال راهی برای درمان ان هستند؛دراین مقاله سعی شده است که علت های شب ادراری و راه درمان ان را بیان کنیم ؛ به شما که درگیر مشکل شب ادراری فرزند خود هستید پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را مطالعله کنید.

تعریف شب ادراری

شب ادراری در سن بالای پنج سال تعریف میشود وقتی که فرزند شما بعد از 5 سالگی در هنگام خواب به دلیل نداشتن کنترل مثانه ایجاد میشود؛ که با درمان و داشتن اطلاع کافی از این مشکل میتوان به فرزند خود کمک کرد تا از لحاظ روحی و جسمی دچار مشکلات بیشتر نشود؛ والدین در این گونه مشکلات باید عاقلانه برخورد کنند زیرا یک حرکت و رفتار اشتباه عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

مهم ترین علل شب ادراری

شب ادراری علت های زیادی میتواند داشته باشد که شما به عنوان والدین گاهی از وجود آنها بی اطلاع هستید.در بعضی موارد فرزند شما دچار مشکل در مثانه می باشد که قادر نیست ادرار را کنترل کند و یا اینکه نمیتواند زمان آن را تشخیص دهد و به همین دلیل دچار شب ادراری می باشد.یکی از علت های دیگر میتواند عفونت مثانه یا کلیه فرزندان شما باشد. جنسیت در این عامل مهم است زیرا شب ادراری در فرزندان پسر بیشتر از دختران شایع است. شما بعنوان والدین باید وجه ویژه ای از لحاظ روحی و جسمی نسبت به فرزندان خود داشته باشید؛ زیرا  کم دقتی و کم توجهی شما نسبت به آنها،موضاعات عوارضی چون شب ادراری را در پی دارد.از نظر روانپزشکی وجود اضطراب و استرس  یکی از مهم ترین عواملی است که در شب ادراری تاثیر دارد. مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های کافئین دار میتواند در این مشکل تاثیر گذار باشد.

انواع شب ادراری

شب ادرای داری دو نوع می باشد  که در زیر به شرح آنها میپردازیم:

  • شب ادارای اولیه: شب ادارای از این نوع د رمورد کودکان 5 سال و بیشتر صدق میشود که حتی یک شب را هم بدون ادرار سر نکرده اند.
  • شب ادراری ثانویه: کودکانی که حداقل 6 ماه تجربه این را دارند که درگیر شب ادراری نشده باشند و بعد از آن بوجود می آید. که علت های زیادی دارد از جمله: دیابت،عفونت،بوجود آمدن مشکلات عصبی، وجود مشکلات عاطفی، داشتن عفونت از نوع کرمک

باورهای غلط در مورد شب ادراری کودکان

  • برخی از افراد بر این باور هستند که کودکانی که مشکل شب ادراری دارند برای رفتن به دستشویی تنبلی میکنند ولی این باور اصلا درست نیست زیرا کودک تجربه ای از جای خیس یا خشک ندارد و نمیتواند تشخیص بدهد که باید در آن لحظه بیدار شود.

تنبیه کودک میتواند باعث شود که کودک دیگر شب ادراری نداشته باشد؛ متاسفانه این باور غیر از اینکه یک باور به شدت غلط می باشد در پی خود عوارض دیگری نیز دارد زیرا کودکی که دچار شب ادراری است نمیتواند کنترل داشته باشد و تنبیه تنها به اعتماد به نفس فرزند شما آسیب میزند.

  • والدین معتقد هستند که در اولین قدم باید با دارو فرزند خود را درمان کنند ولی باید بدانند که صبوری در این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا والدین باید این زمان را به فرزند خود بدهند تا  به رشد کافی برسد؛ ناگفته نماند اگر احساس کردید که مشکل شب ادراری فرزند شما ممکن است علت های دیگری داشته باشد سریعا آن را به پزشک متخصص نشان دهید.
  • یکی دیگر از این باورها در مورد کودکانی که دچار شب ادراری هستند این است که بیشتر آنها دچار مشکل پزشکی هستند ؛ ولی در واقع کودکانه زیر 6 سال که درگیر این مشکل هستند هیچ مشکل پزشکی ندارند مگر اینکه 6 ماه شب ادراری نداشته باشند و دوباره شروع شود که در آن صورت باید با پزشک مشورت کرد.

روش های درمان شب ادراری با داروهای گیاهی وخانگی

برای درمان شب ادراری به جز مراجعه به پزشک و پیش آمدن هزینه های بالا میتوانید با چند روش ساده به فرزند خود کمک کنید تا در منزل این مشکل آن درمان شود؛ در این روش که با داروهای گیاهی و طب سنتی قابل درمان است در اینجا راه درمان و چگونگی استفاده از این داروها را بیان میکنیم.

دارچین اسان ترین و در دسترس ترین  داروی خانگی

سعی کنید با گرم نکه داشتن بدن فرزند خود به کاهش شب ادراری او کمک کنید به همین منظورم برای صبحانه دارچین را به همراه شکر مخلوط کنید و صبح ها  بعنوان صبحانه به فرزند خود بدهید؛ دارچین  یکی از خاصیت هایی که دارد میتواند طبع را گرم کند.

ماساژ زیر شکم

شما میتوانید مقداری روغن زیتون را روی حرارت گرم کنید و آن را شب ها به ارامی زیر شکم فرزند خود بمالید و ماساژ دهید،این کار را در دفعات دیگر نیز انجام دهید.

استفاده از آب قره قورت

احتمال اینکه  قره قورت یکی از خوراکی های مورد علاقه ی فرزندان شما باشد وجود دارد ؛ به همین علت به شما  توصیه میشود که برای درمان شب ادراری کودکان خود حداقل یک ساعت قبل از خواب به آنها یک لیوان آب قره قورت بدهید، ولی هر شب این کار را نکنید سعی کنید یک شب در میان از آب قره قورت استفاده کنید. حتی اگر فرزند شما دچار عفونت ادراری نیز می باشد میتوانید روزی سه وعده از  آب قره قورت برای درمان استفاده کنید.

درمان شب ادراری با گردو و کشمش

میتوانید برای درمان از گردو و کشمش نیز استفاده کنید ولی باید به موقع استفاده کنید تا نتیجه بخش باشد؛ یک شب در میان 5 عدد کشمش به همراه دو عدد گردو را به فرزند خود بدهید.

استفاده از عسل و سرکه سیب برای شب ادراری کودکان

استفاده از دانه های خردل حل شده در شیر گرم

استفاده از روزانه 3 تا 5 عدد موز در طول روز برای درمان مشکل شب ادراری

استفاده از دانه های رازیانه مخلوط با شیر گرم و شربت

استفاده از دانه های کدو تنبل روزانه یک تا دو بار

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *