بازدید 234
0

لایو اکشن علاءالدین با فروشی حیرت انگیز

لایو اکشن والت دیزنی , علاءالدین (Aladdin) از روز جمعه تا یکشنبه 90 میلیون دلار و از جمعه تا دوشنبه 113 میلیون دلار فروش کرد!! به گفته ی مجله ی فوربز (forbes) فروش جهانی 285 میلیون دلاری در 5 روز این فیلم تا پایان امروز از مرز 300 میلیون دلار عبور خواهد کرد.

نیویورک تایمز مینویسد: سال گذشته این موقع کمپانی والت دیزنی شروع اکرانی بسیار ناامید کننده برای فیلم  “Solo: A Star Wars Story.” داشت. امسال کمپانی شانس بهتری داشت با کمک غول چراغ جادو (ویل اسمیت). این نمایشی قدرتمند برای فیلمی ست که 183 میلیون دلار برای ساخت ان هزینه شده است.

علا،الدین جدیدترین لایو اکشن کمپانی دیزنی است که از روی انیمیشن کلاسیک ان دوباره سازی شده است. به غیر از ویل اسمیت, علا،الدین ستاره ی قدرتمند دیگری ندارد. منا مسعودMena) Massoud) بازیگر کانادایی نقش علا،الدین در مقابل ناومی اسکات (Naomi Scott) بازیگر انگلیسی در نقش پرنسس جازمین و نسیم پدراد (Nasim Pedrad) در نقش خدمتکار پرنسس جازمین.

مانند ورژن انیمیشن, این علاءالدین به کارگردانی گای ریچی (Guy Ritchie) داستانی را روایت میکند درباره یک دزد خیابانی که خوشبختی ابدی را با یک پرنسس پیدا میکند به وسیله ی غول چراغ جادو که به او سه ارزو میدهد.

لایو اکشن علاءالدین هم اکنون در بین پرفروش ترین اکران ها در سال 2019 است. فیلم هایی مانند  “Captain Marvel” با فروش 153 میلیون دلار و  “Avengers: Endgame” با فروش 357 میلیون دلار در هفته اول اکران نیز در این لیست به چشم میخورند.

وقتی منا مسعود, ستاره جدید نقش علاءالدین برای این نقش انتخاب شد تصمیم گرفت دوباره به سراغ نسخه انیمیشنی این داستان نرود بلکه الهام گیرنده ی موضوع اساسی داستان باشد که سفری به سوی خودشناسی میباشد. با اینکه نسخه انیمیشن حاوی پیغام بسیار خوب صداقت با خود است با این حال منتقدان برای تبلیغ رفتار وحشیانه فرهنگ عرب از ان انتقاد نموده اند.

مسعود 27 ساله متولد کایرو بزرگ شده در تورنتو میگوید: والدین من خیلی قبل تر از انیمیشن با این داستان اشنا بودند. داستان علاءالدین یک داستان مردمی بسیار شایع در کشور مصر است.ناومی اسکات بازیگر نقش پرنسس جازمین که انگلیسی تبار است هم ریشه ی هندی دارد و در این لایواکشن از بازیگرانی با ریشه ی ایرانی و تونسی هم استفاده شده است.

زمانی که دیزنی اعلام کرد ناومی اسکات برای نقش پرنسس جازمین انتخاب شده است تعدادی از طرفداران عصبانی در تویی/تر اعلام کردند که این نقش باید به شخصی با تبار عرب میرسید. مسعود در مصاحبه ی اخیر خود در جواب گفت: واقعا خنده دار است خاورمیانه ای ها میخواهند علاءالدین یک داستان خاورمیانه ای باشد, هندی ها میخواهند علاءالدین یک داستان هندی باشد,

حقیقت این است که این داستان یک داستان مردمی ست که به سالهای 1800 میلادی بازمیگردد و شهری که داستان در ان اتفاق میافتد یک شهر خیالی است که ترکیبی ست از هند و اسیا و خاورمیانه. درواقع در داستان اصلی علاءالدین از نسل چینی هاست! پس کاریکه ما میخواستیم انجام بدهیم ارایه تعداد زیادی فرهنگ های مختلف از این قسمت جهان بود.

داستان علاءالدین برگرفته از کتاب داستانهای هزار و یکشب (one thousand and one nights) میباشد.

برخلاف ورژن انیمیشن علاءالدین که در ان پرنسس جازمین تنها به دنبال انتخاب پرنسی برای خود بود در این ورژن شخصیت جازمین به دنبال موفقیت پدرش, سلطان شهر است اما چون یک زن است نمیتواند برای این جایگاه انتخاب شود و این برخلاف سنت هاست. شخصیت پرنسس جازمین در این سری جدید تبدیل به شخصیتی جاه طلب و متمرکز بر حرفه ی خودش و به طور کلی فمینیست تر و پیشرفته تر شده است.

طبق نظر اکثریت منتقدان منا مسعود برای نقش علاءالدین به درستی انتخاب شده است و به طرز خاطره انگیزی شما را به یاد علاءالدین انیمیشنی می اندازد اما ویل اسمیت نتوانست به تحسین برانگیزی رابین ویلیامز(صدا پیشه غول چراغ جادو, برنده ی جایزه ی اسکار و 4 بار برنده ی جایزه گرمی که در سال 2014 فوت کرد) عمل کند. با این حال اسمیت هیجان و کیفیت اواز خوانی منحصر به فرد خودش را در این کاراکتر پیاده سازی کرده است.

فیلم دارای صحنه های هیجان انگیز متعدد, تعقیب و گریز, سقوط  و خطر کشته شدن است مانند صحنه ای که جعفر شیطانی یک مرد را به درون چاه می اندازد, ریزش غار, فوران اتش فشان, سرباز های مسلح, پرنده ی بزرگ کاراکتر هارا تعقیب میکند و…

تعداد کمی تغییرات نسبت به نسخه ی انیمیشن به ان اضافه شده است از جمله کاراکتر دالیا Dalia به عنوان خدمتکار و بهترین دوست پرنسس جازمین, یک اهنگ جدید  و صحنه های جالب بیشتری بین علاءالدین و پرنسس جازمین. بقیه ی فیلم به نسخه ی انیمیشن ان وفادار مانده است.این نسخه ی موزیکال روحیه ی نسخه ی اورجینال را حفظ کرده و پیام هایی مانند دوستی, صداقت, درستی, شجاعت و دفاع از حقوق زنان را در خود جای داده است.

به هر حال با وجود انتقاد های فراوان و نظرات مختلف منتقدان لایواکشن علاءالدین واکنش بسیار مثبتی از تماشاگران گرفت و باکس افیس متحییر کننده ای را برای خود بدست اورد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *