بازدید 385
0

انیمیشن داستان اسباب بازی ها

 

داستان اسباب بازی ها یا همان toy story  نام سه گانه انیمیشن داستان اسباب بازی ها است که نامش مارا یاد خاطرات کودکی می اندازد، قسمت  اول این انیمیشن  در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط پیکسار با بودجه ۳۰ میلیون دلاری تولید شد که انجمن فیلم آمریکا این انیمشین را در میان ۱۰ انیمشین برتر تاریخ جای داد که موفقیت خیره کننده ای برای شرکت پیکسار بود، توزیع کننده این اثر موفق والت دیزنی پیکچر نام دارد،   نویسنده و کارگردان این محصول هم جان آلن لستر است که خیلی ها او را جانشین والت دیزی میخوانند که با وجود خلاقیت لستر باید بگوئیم که تشبیه بجائی است از دیگر شاهکار های لستر باید به قسمت دوم داستان اسباب بازی ها، زندگی یک حشره،ماشین ها و همچنین قسمت دوم انیمیشن ماشین ها اشاره کرد، لازم به ذکر است که یادآور شویم جان لستر جایزه با ارزش اسکار را هم برای قسمت اول ماشین ها در کار نامه خود دارد.

داستان اسباب بازی ها در گیشه ۳۷۰ میلیون دلار آمریکا فروش داشت، و در سال ۱۹۹۶ برنده ۹ جایزه معتبر جهانی شد که بهترین موسیقی و بهترین فیلمنامه ازجمله آنها بودند.

در کنار تولید کننده،فیلمنامه نویس، کارگردان، و بقیه عوامل این مجموعه صدا پیشه گانی حضور داشتند که بی شک نقش مهمی در موفقیت این انیمیشن خاطره انگیز را بازی کردند، از جمله آنها تام هنکس است که صدای اورا رو شخصیت وودی مشنویم، تیم آلن هم صدای شخصیت محبوب باز لایت لر را اجرا کرده است، به غیر از تام هنکس و تیم آلن، دان ریکلس (آقای سیب زمینی) جیم وارنی (سگ اسلینکی) والاس شاون (رکس) و جان راتزنبرگر (خوک قلک) هم حضور داشتند.

قصه انیمیشن اسباب بازی ها

اندی پسر بچه ای است که که عاشق اسباب بازی هاش است و وودی که یک گاوچران است را بیشتر از همه اسباب بازی هایش دوست دارد تا اینجا همه چیز طبیعی هست اما نکته عجیبی که اندی نمیداند این است که در نبود او اسباب بازی هایش زنده میشوند و به فعالیت می‌پردازند در کنار وودی که گاوچرانی سوار بر یک اسب آرام است یک دایناسور،سیب زمینی،خوک و سگ قرار دارند که دوستان نزدیک وودی هستند رهبری تمام اسباب بازی ها را وودی بر عهده دارد . اندی در روز تولدش یک اسباب بازی هدیه میگرد که اسمش بازلایتر است، بازلایتر یک تکاور فضایی است که باورودش به جمع دیگر اسباب بازی ها تبدیل به یک شخصیت محبوب میشود تا جایی که کم کم دارد جای وودی را میگرد. طی اتفاقاتی وودی و باز سر از خانه همسایه در می آورند که پسر بچه ای به نام سید است که اسباب بازی هایش را شکنجه و خراب میکند در این بین خانواده اندی قصد جابه جایی خانه خود را دارند و هرچه زودتر باز و وودی باید به اتاق اندی برگردند که همراه بقیه اسباب بازی ها به خانه جدید بروند.

موفقیت های پر تعداد قسمت اول باعث شد تا تهیه کنندگان به فکر ساخت دنباله آن باشند که در سال ۱۹۹۹ شرکت پیکسار قسمت دوم داستان اسباب بازی ها را تولید کرد، بودجه قسمت دوم ۹۰ ملیون دلار بود که در گیشه مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار  فروش داشت. موسیقی بی نظیر قسمت دوم که ساخت آن را رندی نیومن بر عهده داشت نامزد جایزه اسکار شد.

در برخی از فیلم ها و یا انیمیشن هایی که در قسمت اول موفق هستند می بینیم که سازندگان دست به ساخت دنباله آن میزنند که بیشتر آنها باشکست مواجه میشود اما قصه برای پیکسار جوری دیگر رقم میخورد تا جایی که از نظر منتقدان دنباله ی قسمت اول نه تنها موفق بود بلکه چیزی از قسمت یک هم کم نداشت و تقریبا اثری بی نقض هست.  صداپیشگان شخصیت های قسمت اول در قسمت دو هم حضور داشتند و هرکدام کار خود را ادامه دادند، در قسمت دوم داستان اسباب بازی ها شخصیت جدیدی به نام جسی حضور دارد که گویندگی آن را جون کیوسک بر عهده دارد. وظیفه گویندگی شخصیت های فرعی داستان بر روی دوش مادلین سوئیتن است.

ماجرای قسمت دوم هم جالب است، اندی  به یک اردوی تابستانی میرود، ال که شخص منفی این داستان هست وودی را می دزدد و قصد دارد به موزه ای در ژاپن بفروشد که باز لایت لر که حالا دیگر با وودی دوستان صمیمی هستند و بقیه عروسک ها قصد نجات وودی را تا قبل از برگشتن اندی به خانه دارند. ۱۱ سال بعد از قسمت دوم شرکت پیکسار با همکاری دریم ورکس تصمیم به ساخت قسمت سوم میگیرند  که در سال ۲۰۱۰ میلادی طبق روال گذشته توسط والت دیزنی منتشر شد. برخلاف قسمت های یک و دو در قسمت سوم جان لستر کار گردان این انیمیشن نیست و به نوعی وضیفه تهیه کنندگی را پذیرفته است و به جای او لی انکریچ کارگردان قسمت سوم است، و گویندگان هم طبق دو قسمت گذشته ثابت هستند.

این قسمت از انیمیشن داستان اسباب بازی ها در سال ۲۰۱۱ میلادی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین پویا نمایی سینمایی شد. بودجه این قسمت ۲۰۰ ملیون دلار بود که در گیشه به فروش افسانه ای ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید که به دومین انیمیشن پرفروش تاریخ  و همچنین به شانزدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما تبدیل شد که خود نشان دهنده محبوبیت این سه گانه دوست داشتی هست.در قسمت سوم اندی که دیگر یک پسر بچه کوچک نیست و حالا ۱۷ سال دارد تا چند روز آینده باید به دانشگاه برود به همین دلیل عروسک های او نگران آینده خود هستند که در این بین طی اتفاقاتی سر از یک مهد کودک در می آورند که مشکلاتی برایشان پیش می آید.

خبر خوب

در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ قسمت چهارم این انیمیشن اکران خواهد شد که به شمسی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ است. قسمت چهارم را پیکسار تولید میکند و توسط والت دیزنی منتشر میشود. جان لستر به همراه جاش کولی کارگردان هستند و تا به این لحضه حضور تام هنکس و تیم آلن به عنوان صدا پیشه تائید شده است.

شما چه خاطراتی با این انیمشین داشتید؟ کدوم قسمتش رو بیشتر دوست داشتین؟ به نظر شما ساخت قسمت چهارم این انیمیشن میتونه مثل سه قسمت قبلی موفق بشه؟؟

 

نویسنده : حسین گلبو

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *