بازدید 419
0

قهرمان های خیالی

قهرمان های خیالی

انسان با قدرت خیالش زنده است . این را آن زمان فهمیدم که انقدر واقع گرا شده بودم که نمیتوانستم خیال کنم و در رویاهایم آینده ی درخشنم را تجسم کنم . برای هر چیزی دودوتا چهار تا میکردم غافل ازینکه گاه باید به خود زندگی این فرصت را داد تا معادله هایش را جواب دهد . ودرست و غلطش پای خودش باشد .
طبق یک آیین نانوشته برای هر فردی ، پدرش قهرمان داستان هایش است . ممکن است گاهی حتی نسبت به وی بی اعطنا باشد اما بی برو برگرد 80 درصد ما ادمها در هنگام مواجه با مشکلاتمان باز میخواهیم که پدر در کنارمان باشد حتی اگر کمکی از وی بر نیاید .
گاهی افراد بخصوص کودکان میخواهند تا قهرمان های بیشتری را در کنار خود داشته باشند پس شروع میکنند به یکسری بزرگ نمایی و خیال پردازی . در این بین کتاب ها و فیلم ها تاثیر بسیار زیادی در نحوه ی شکل گیری تخیلاتشان و همچنین انتخاب قهرمانشان دارند . شخصیت هایی که برگرفته از خیال و رویای فرد دیگری است . آدم وقتی که بچه است راحت تر میتواند کنار آید با تجسم روبرویی با فردی با قابلیت های ماورایی و عجیب که شبیه به هیچکس نیست .چرا که هنوز نمیداند که شاید بیش از 99 % از ادم های روی کره زمین معمولی اند و قدرت خیره کننده و تحیر آوری ندارند در نتیجه سنین کودکی علاوه بر حساس بودن ،سنینی است که فرد هنوز با کلمه ی “غیر ممکن ” آشنا نشده است و همچنین درک درستی راجع با توانایی های انسانها یعنی وجود خودش ندارد . پس به راحتی هر چه را که بخواهد تجسم میکند و برای رسیدن به آن ایده آلش تلاش میکند . گاهی نیز این تلاش ها از تجسم های شخصی فرد نشات نمیگرد چرا که کودک شبیه به آن چه را که میخواهد در کارتون ها و شخصیت محبوب تلوزیونی اش دیده است . پس انگاری که مرحله ی اول یعنی مرحله ی انتخاب یک قهرمان را گذرانده است پا به مرحله دوم میگذارد و سعی میکند تا شبیه به شخصیت محبوبش شود . دکتربنیسی روانشاس و استاد دانشگاه رد این رابطه می گوید : هنگامی که کودک از شخصیت کارتونی پیروی کند و لباس اورا بپوشد تصور می کند باید مثل شخصیت کارتونی فکر و رفتار کند و خود را جایگزین او می کند و لذا حرکات وادبیات کودک مثل شخصیت کارتونی که از آن الگو گرفته می شود و قهرمان سازی را درون کودک رشد می دهد. و چه بسا باعث ایجاد صفات نیک دیگری همچون کمک کردن به دیگران ، یادگیری تفکر عمیق و … میشود
از این رو است که والدین باید در انتخاب عروسک ها و فیلم هایی کارتونی ای که برای فرزندشان تهیه میکنند دقت بیشتر نمایند زیرا در ذهن کودک ثبت شده و درگیری ذهنی برای کودک ایجاد می کند .پس محتوای آموزشی ان کارتون و رسالت آن شخصیت کارتونی که نقش قهرمان های خیالی را بازی میکند بسیار مهم است.

دکتر بنیسی همچنبن درپاسخ به این سوال که آیا کودک باید قهرمان داشته باشد(قهرمان های خیالی) گفت: کودکان به خصوص کودکان زیر 7سال به علت اینکه گفتار درونی دارند قهرمان پروری نیز درونشان هست ولذا قهرمانی در ذهن کودک وجود داشته واینکه قهرمان چه کسی باشد دست والدین کودک است چه بهتر که قهرمان های کودک کسانی متناسب با فرهنگ خانواده اش باشند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *