گریه کودکان
بازدید 149
0

روانشناسی گریه کودکان

روان شناسی گریه کودکان چست؟ حتما هرمادری موقعیت گریه شدید و بی تابی بی دلیل کودکش را تجربه کرده است. شرایط بدتر هنگامی میباشد که کودک به شیوه های عادی ساکت نمیشود و انگار یک عامل ناشناخته باعث بیقراری ناگهانی او شده است.

گریه نوزاد موقعیتی پیش می آورد که مادر بدون درنگ برای رسیدگی سریعتر به نوزاد حاضر میشود. اما گاهی کودک گویی از گریه کردن خسته نمیشود و مادر خسته و درمانده  را با سوالات بی پاسخ بسیاری مواجه میکند. ما در ادامه دلایل گریه کودکان و راهکارهایی برای آرام کردن او را ارائه دادیم.

دلایل گریه کودک

نوزاد نمیتواند بگویند “گرسنه ام” یا “دلم میخواهد بروم روی تخت” یا “لباسم اذیت میکند” و به جای آن گریه میکند. در واقع بجای اینکه نیاز و مشکل خود را بگویند با گریه حرفشان را میزنند. اما اگر مادر تمام نیازهای نوزاد را برآورده کرد ولی همچنان با گریه او مواجه شد چه باید کرد؟ محققان میگویند برخی نوزادان به دلیل سیستم عصبی کامل نشده ممکن است چند ماه اول زندگی بدون دلیل و یا به دلایل ناشناخته گریه کنند.

به علاوه برخی از نوزادان به عوامل بسیاری مانند نور ، صدا  ، بو و موقعیتهای متفاوت حساس هستند. بلافاصله گریه میکنند اما جنبه خوب  این است که تا ۳ ماهگی گریه بیشتر نوزادان به طور متوسط به یک ساعت در روز کاهش پیدا میکند. وقتی نوزاد گریه میکند، هورمونی به نان پرولاکتین در بدن مادر ترشح میشود که باعث میشود مادر به سرعت به گریه کودک پاسخ دهد و  نیاز او بررسی کند.

مسلما وقتی مادر نتواند کودک خود را ساکت کند احساس شکست و ناکامی دارد اما دلیلی ندارد مهارت پرورش و رسیدگی به نوزادش را نیاموزد و این کاملا طبیعی است که گاهی نوزاد بدون دلیل مشخصی گریه  کند .

 

بهترین راه‌حل در مواقع گریه کودک

هیچ راه‌حل مشخصی برای ساکت کردن کودکان در هنگام گریه وجود ندارد زیرا آنها بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام به یک سری چیزها واکنش می دهند.

تنها راه حل این مشکل تجربه است یک مادر از طریق آزمون می تواند بهترین راه را برای ساکت کردن کودکش پیدا کند .اولین کاری که تعداد زیادی از نوزادان را آرام می‌کند قرار دادن آن در وضعیتی شبیه خانه اول (رحم) آنهاست . دست‌هایش را کنار بدنش قرار دهید و با یک پارچه نرم او را آرام ببندید سپس سرش را نزدیک قلبتان که ضربان آن برایش آشناست قرار دهید و آرام آرام راه بروید.

می توانید او را به شکم روی دست بخوابانید و حرکت کنید .آرام او را تکان دهید و سعی کنید تا جایی که می تواند تماس لمسی با وی داشته باشید تماس لمسی با بدن نوزاد گیرنده های مغزی را فعال میکند و کودک را آرام میکند .

به آرامی پشت پاها شکم و پیشانی کودک را نوازش کنید . با او حرف بزنید چرا که شنیدن صدای مادر برای کودک آرام بخش است . همچنین می توانید از خودرو برای آرام کردن او استفاده کنید حرکت خودرو در بیشتر موارد کودکان را آرام می‌کند اگر امکان آن موثر نیست او را داخل گهواره گذاشته و به آرامی تکان دهید .

گاهی لازم است از کمی آب ولرم برای آرام کردن کودک استفاده کنید صدای آب و تماس آن با پوست کودک می تواند گریه بسیاری از کودکان را قطع کند . او را درون وان دارای آب ولرم قرار داده و بدنش را ماساژ دهید. توجه او را به یک پرنده آینه و اسباب بازی کوچک که تابحال ندیده و یا کمتر در معرض آن بوده جلب کنید و در نهایت خونسردی خود را حفظ کنید .اگر عصبانی و یا ناامید شوید ممکن است گریه او تشدید شود و وارد مرحله جدیدی شوید .

با اینکه شنیدن گریه مداوم کودک بسیار سخت است اما چند نفس عمیق کشیده خونسرد باشید و دوباره تلاش کنید .گاهی دستپاچگی و تلاش بیش از حد برای ساکت کردن کودک نتیجه عکس می‌دهد و او را بیقرار تر می کند .

انواع گریه کودکان

درست است که نمی‌توان دلایل گریه کودک را تشخیص داد و دسته‌بندی کرد اما یک سری روش‌های کلی وجود دارد . معمولا کودکان تازه متولد شده که بلند و واضحی دارد و قفسه سینه شان بعد از هر چیزی کاملا پر و خالی میشود . بین این گریها تنفس کوتاهی می‌کند و گریه کوتاه‌تری دارد .سپس با رسیدن اکسیژن کافی دوباره برای جیغ بعدی آماده می شود .

وقتی گرسنه از همراه با گریه پیچ و تاب می خورد اگر گرسنه نباشد گریه طولانی و مداوم دارد و هر لحظه گریه تشدید میشود. اگر درد داشته باشد گریه گوشخراشی دارد و چهره اش با دفعات عادی متفاوت است این گریه به آسانی قطع نمی‌شود مگر منشا درد شناسایی و  برطرف شود .

ماساژ کودک

ماساژ دادن کودک یکی از بهترین روش ها برای آرام کردن وی است. او را به یک اتاق آرام با نور مناسب ببرید و به آرامی پاها و دستها و شکم او را ماساژ دهید . ماساژ پاهایش  یکی از بهترین کارها برای آرام کردن او است .

انگشتهای پاهایش را درون دست گرفته و به آرامی فشار دهید .هر یک از انگشتان پا را به آرامی به طرف خارج بکشید . فراموش نکنید گریه کردن بخشی از زندگی طبیعی نوزاد است . راه کارهایی که برای آرام سازی انجام می‌دهید بخشی از توانمندی‌های مادران را شکوفا می‌کند و تجاربی را به شما می دهد . بنابراین به جای آشفتگی خشم عصبانیت احساس ناامیدی به خاطر بسپارید پس از هر بار گریه نوزاد به تجربیاتتان اضافه شده و در طول زمان میزان صدمات وارده به نوزاد و کودک کمتر خواهد شد .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *