درس خواندن کودکان
بازدید 138
0

درس خواندن کودکان ، چگونه کودکان را به درس علاقمند کنیم

 آن هنگام که کودکان به سنی می رسند که دیگر کم کم باید طعم استقلال های کوچک را بچشند و پا به دنیای کتاب ها میگذارند ، والدین بامشکلات و سوالات بسیاری رو برو می شوند سوالاتی همچون : درس خواندن کودکان ، چگونه کودکان را به درس علاقمند کنیم؟ فرزند من از رفتن به مدرسه می ترسد ، چه کنم ؟ او درس نمی خواند و نمرات پایینی را همواره کسب میکند ، چه کنم که به درس علاقه مند شود ؟ خوراکی های سالم و مغذی چه خوراکی هایی هستند ؟ کودک درس خوان و …

حال ما در این مقاله امده ایم تا به مهم ترین این سوالات ، یعنی چگونه کودکان را به درس علاقمند کنیم و روش های درس خواندن کودکان ، پاسخ دهیم . کودکان معمولا در ابتدا شوق و اشتیاق بسیاری را نسبت به مدرسه و مدرسه رفتن نشان میدهند اما این شوق  در بسیاری از کودکان همواره با استرس و ترسی نهان همراه است. ترس از سپری کردن ساعاتی از روز در خارج از خانه و بدون حضور والدینشان در کنارشان ؛ که بی توجهی و عدم رسیدگی به این ترس ، عواقب بسیاری را شامل میشود . ار عواقب این ترس و استرس ها می توان به حالت تهوع ، پرخاشگری ، گریه های مداوم و .. اشاره نمود .

اما از همه ی آنها مهم تر از بین رفتن شوق و علاقه ی کودک به درس خواندن می باشد که البته با نوعی لجبازی کودکانه همراه است. چرا که کودک با خود فکر میکند : حال که پدر و مادرم به من اهمیت نمیدهند و مرا تنها گذاشته اند پس من هم درس نمیخوانم . آن چه که گفته شد تنها یکی از علل درس نخواندن کودکان می باشد .

گاهی نیز پاسخ اشتباه دادن به سوالات معلم باعث میشود تا اعتماد به نفس در کودک از بین برود و به جای حل این مشکل سعی کند تا کلا با نادیده گرفتن درس ، خود را تبرئه نماید و اینگونه نشان دهد که میلی به اموختن ندارد .

دنیای بازی ها دنیای بی انتها و شگفت انگیزی می باشد . دنیای که حتی بزرگتر ها نیز نمیتوانند بیخیالش شوند و به آن علاقه ی بسیاری دارند . با گذر زمان و وجود دستگاه های مختلفی که جهت بازی و سرگرمی ارایه شده اند همچون پلی استیشن ها و تبلت ها و موبایل ها و …  باعث شده تا بیش از پیش کودکان به سمتشان کشیده شوند . قبلاها کودک پس از مدتی بازی با اسباب بازی اش دیگر از آن دلسرد میشد و آن را به کناری میگذاشت چرا که آن اسباب بازی برایش تکرای میشد و دیگر زیبایی اولیه را نداشت اما حال به دلیل تنوع بسیار در اینگونه بازی ها ، دلسری و تکراری شدن دیگر معنایی ندارد . بنابراین علاقه بسیار کودکان به بازی ها و کارتون ها  و همجنین جذابیت بسیارشان ، از دیگر عللی می باشد که کودک دیگر به سمت درس کشیده نمی شود و علاقه ای نشان نمیدهد ، حال چگونه باعث درس خواندن کودکان شویم ؟

ازین رو روش های بسیاری برای ایجاد علاقه نسبت به کسب علم و درس خواندن کودکان بیان شده است  . مثلا می توانید بازی را به آموزش اضافه کنید . خیلی ها این گونه فکر میکنند که باید در زمان درس کاملا جدی باشند و فقط و فقط درس بخوانند . اما این کار پس از مدتی باعث خوابالودگی میشود . پس شما میتوانید کاری کنید تا کودک لحظه شماری کند برای زمانی که قرار است صرف آموختن شود . مثلا میتوانید مسابقه ای طراحی کنید . یا با شعر و آواز درس را بخوانید و …

همچنین در بالا گفتیم که کودکان علاقه ی بسیاری به اسباب بازی ها دارند در نتیجه شما میتوانید ازین نکته استفاده ی بسیاری کنید . به اینصورت که مثلا فلان اسباب بازی را زمانی میتواند داشته باشد که از فلان درسش نمره ی A بگیرد.  این گونه با یک تیر دو نشان زده اید . هم در کودک برای آموختن ، انگیزه ایجاد کرده اید و هم  اسباب بازی را بعنوان جایزه ای جهت تلاش و کوشش برایش تهیه کرده اید و هم به اون نشان داده اید که حواستان به او هست و برایتان اهمیت دارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *