چگونه خوب صحبت کنیم ؟ نکات جذاب صحبت کردن
بازدید 89
0

چگونه خوب صحبت کنیم ؟ نکات جذاب صحبت کردن

گاهی اوقات بدون اینکه متوجه بشویم مجذوب صحبت کردن فردی میشویم. حتما در اطرافیانتان هم افرادی را مشاهده کردید که از نظرتان جذاب صحبت میکنند. و دلتان خواسته که میتوانستید مانند آنها صحبت کنید. شما هم میتوانید با آموزش دادن صدایتان و رعایت نکاتی به همان زیبایی و حتی بهتر از آنها صحبت کنید. در ادامه میخواهیم راهکار هایی که به ما نشان میدهد چگونه خوب صحبت کنیم را برای شما بازگو کنیم.


راهکار هایی که به ما نشان میدهد چگونه خوب صحبت کنیم

چگونه خوب صحبت کنیم ؟ نکات جذاب صحبت کردن

خیلی آرام صحبت نکنید :

شما باید صدایتان را پرتاب کنید. زمانی که آرام صحبت میکنید دیگران این برداشت را میکنند دارند با فردی بدون اعتماد به نفس و گوشه گیر حرف میزنند. شما باید محکم و باصدای بلند حرف بزنید به طوری که دیگران نتوانند صحبتتان را قطع کنند. نباید صدایتان را خیلی بالا ببرید که به نظر برسد دارید فریاد میزنید.

شمرده شمرده صحبت کنید :

تند صحبت کردن باعث میشود دیگران متوجه حرف های شما نشوند، و نتوانند آنها را درک کنند. ممکن است مخاطب خسته شود و ادامه حرف های شما را گوش ندهد. پس سعی کنید کلمات را آرام تر ادا کنید و شمرده شمرده صحبت کنید. بین جملاتتان مکث کنید با این کار میتوانید نفس بگیرید و به مخاطب این امکان را میدهید تا جملاتتان را بهتر بفهمد. اما حواستان باشد که وقفه بین جملاتتان خیلی طولانی نشود، که حوصله مخاطب سر برود. سعی کنید زمانی که در حال سخنرانی هستید یکنواخت صحبت نکنید. زمانی که روی جمله ای تاکید دارید آرام تر و در زمانی که چیز هیجانی را بیان میکنید تند تر صحبت کنید. با این کار میتوانید مخاطب را جذب صحبت خود کنید.

چگونه خوب صحبت کنیم ؟ نکات جذاب صحبت کردن

زمان صحبت کردن لبخند بزنید :

زمانی که لبخند میزنید اعتماد به نفس شما بالا تر میرود. و باعث میشود مخاطب از هم صحبتی با شما لذت ببرد و احساس صمیمیت کند. همچنین لبخند زدن هنگام صحبت باعث میشود صدای شما زیبا تر جلوه کند.

با مخاطب خود تماس چشمی داشته باشید :

زمان صحبت کردن اگر به اطراف نگاه کنید فردی حواس پرت جلوه میکنید. سعی کنید وفتی صحبت میکنید با مخاطب خود تماس چشمی داشته باشید. با این کار هم به مخاطب خود احترام گذاشته اید و هم باعث میشوید مخاطب با دقت بیشتری به حراف هایتان گوش دهد. اگر میخواهید اگر در جمعی هستید و میخواهید فردی با اعتماد به نفس جلوه کنید سرتان را بالا بگیرید و به چهره افراد نگاه کنید. اگر سرتان را پایین نگهدارید دیگران این طور فکر میکنند که شما اعتماد به نفس کافی برای صحبت کردن را ندارید.

چگونه خوب صحبت کنیم ؟ نکات جذاب صحبت کردن

واژه هارا درست بیان کنید :

اگر در بیان واژه ای مشکل دارید و نمیتوانید آن را به درستی تلفظ و بیان کنید. سعی کنید در زمان هایی که تنها هستید آنقدر آن را با خود تکرار و تمرین کنید تا بتوانید به درستی تلفظ کنید. حتی به اطرافیانتان بگویید تا زمانی که کلمات را اشتباه تلفظ میکنید به شما گوش زد کنند. این کار باعث میشود تا حواستان را جمع کنید که کلمات را به درستی ادا کنید.

زمان صحبت کردن احساسات خود را کنترل کنید :

زمانی که دارید صحبت میکنید سعی کنید احساساتتان را کنترل کنید. احساستان نباید باعث شود که شما از حد خود خارج شوید. باید در هر حالی با حوصله و مودبانه به صحبت های مخاطب خود گوش دهید و پاسخ دهید.

چگونه خوب صحبت کنیم ؟ نکات جذاب صحبت کردن

نفس های عمیق بکشید :

اکثریت زمان صحبت کردن خیلی تند و کوتاه نفس میکشند و این کار باعث میشود صدا تو دماغی و بد شنیده شود. گاهی اوقات هم بخاطر استرس نمیشود که به درستی نفس کشید. سعی کنید زمانی که درحال صحبت هستید چه در حالت نشسته و چه ایستاده قوز نکنید و سرتان را بالا بگیرید. تا بتوانید راحت تر نفس بکشید و همچنین صدای زیبا تری داشته باشید. اگر زمانی که نفس عمیق میکشید شکمتان منبسط و شانه هایتان بالا و پایین میشود نشانه این است که دارید درست نفس میکشید.

کلمات خود را افزایش دهید :

دایره لغات خود را افزایش دهید. زمانی که در جملات خود از کلمات جدید و پر معنا استفاده میکنید فردی باهوش و سخنرانی خوب جلوه میکنید. برای اینکه دایره لغات خود را افزایش دهید باید زیاد مطالعه کنید. با اینکار بدون اینکه متوجه شوید کلمات جدید یادمیگیرید.

از زبان بدن استفاده کنید :

در کنار صحبت کردن از زبان بدنتان هم استفاده کنید. با اینکار مخاطب را جذب صحبت های خود میکنید. همچنین مخاطب بهتر میتواند صحبت هایتان را درک کند.



اگر شما هم روش هایی را میشناسید که به ما میگویند چگونه خوب صحبت کنیم باما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *