بازی های جذاب برای شب یلدا
بازدید 197
0

بازی های جذاب برای شب یلدا

شب یلدا آخرین شب پاییز و طولانی ترین شب سال است، نزدیک به هفت هزار سال است که این شب را در ایران جشن میگیرند.و یکی از باستانی ترین رویداد ها در ایران است. این شب به این خاطر که از فردای آن چله زمستان شروع میشود به شب چله هم معروف است. معمولا در این شب میزی پر از تنقلات و میوه میچینند و میوه هارا به زیبایی تزئین میکنند. و مردم دور هم جمع میشوند ، و به بازی و سرگرمی میپردازند. بزرگتر جمع دیوان حافظ را میخواند و برای اعضای خانواده با نیت شادکامی و خوشبختی فال میگیرد. در این مطلب بازی های جذاب برای شب یلدا را برای شما گرد هم آورده ایم.


بازی های جذاب برای شب یلدا :

بله و خیر معکوس :

در این بازی باید به سوالاتی که پرسیده میشود جواب معکوس داد برای نمونه همان سوال معروف ماست سیاه است را میپرسیم از نظر شما جواب این سوال چیست؟ برنده کسی است که تمرکز بالایی داشته باشد و به سوالات بیشتری پاسخ درست دهد. البته تمرکز شخصی هم که سوال میپرسد مهم است. او باید تمرکز و سرعت بالایی داسته باشد تا به بازی سرعت ببخشد.

بازی های جذاب برای شب یلدا

مافیا :

اگر به دنبال یک بازی گروهی هیجانی میگردید مافیا گزینه خوبی است این بازی با تعداد 6 نفر به بالا انجام میشود. شما میتوانید این بازی را با کمترین امکانات انجام دهید. این بازی دارای نقش های مثبت و منفی است که عده ای برای نجات شهر و عده ای دیگر برای از بین بردن آن تلاش میکنند. و این کار را به وسیله مذاکره ، نظر دادن و… انجام میدهند. نقش های این بازی زیاد هستند و به طور مخفیانه نقش هر بازیکن مشخص میشود. این بازی دو فاز شب و روز دارد که در شب مافیا اقدام به قتل شهروندان میکنند و شهروندان هم برای نجات خود تلاش میکنند. این بازی به گرگینه هم معروف است.

نقاش نابینا :

این بازی با گروه های دو نفره انجام میشود. هر دو نفر باهم یک گروه تشکیل میدهند و پشت به هم می نشینند. یکی از آنها یک تصویر در دست دارد و دیگری قلم و کاغذ، شخصی که تصویر را در اختیار دارد باید بدون اینکه به چیزی اشاره مستقیم بکند تصویر را برای هم تیمی خود شرح دهد. و دیگری باید سعی کند هرچه برداشت میکند را رسم کند. در آخر هرگروهی که نقاشی شبیه تری به تصویر بکشد برنده بازی است.

حدس بزن کیو میگم :

در این بازی اسامی بازیکنان را باید روی تکه های کاغذ نوشته تا زده و در داخل یک ظرف بریزید. سپس نوبت هرکس که شد باید یک برگه از داخل ظرف بردارد و شخصی که اسمش روی برگه نوشته شده را بدون اینکه اشاره مستقیمی به او کند. توصیف کند تا بقیه بتوانند حدس بزنند آن شخص کیست، شما میتوانید این بازی را به صورت گروهی هم انجام دهید.

بازی های جذاب برای شب یلدا

نخند :

در این بازی افراد باید به صورت گرد دور هم بنشینند، سپس هر بازیکن باید به نوبت به فردی که کنارش نشسته نگاه کند و سعی کند با حرکات صورت و ادا در آوردن او را بخنداند. هر کس که بخندد بازی را میبازد و برنده کسی است که حتی یک لبخند کوچک هم نزند. شما میتوانید با انجام این بازی کلی بخندید.

کاراگاه ، قاتل ، مقتول :

در این بازی یک نفر کاراگاه یکی قاتل و باقی افراد مقتول میشوند. شما باید به تعداد بازیکنان برگه بردارید و دو تا از برگه هارا به نقش کاراگاه ، قاتل و باقی را به نقش مقتول اختصاص دهید. سپس برگه ها را به صورت مخفیانه بین بازیکنان پخش کنید. قاتل باید به طور مخفیانه به بقیه چشمک بزند و با چشمک او مقتول میمیرد. کاراگاه باید تلاش کند تا قاتل را پیدا کند. همچنین کاراگاه نباید نقش خود را لو دهد و زمانی که به شخصی شک کرد میتواند شک خود را اعلام کند. برای مثال بگوید من فکر میکنم علی قاتل است در اینجا بازیکن باید بپرسد مطمئنی اگر کاراگاه بگوید بله و علی قاتل نباشد کاراگاه میبازد. در آخر بازی با پیدا کردن قاتل یا حدس نادرست کاراگاه به پایان میرسد. شما میتوانید برای این بازی جریمه تعیین کنید.

حدس صدا :

این بازی به صورت گروهی انجام میشود. شما باید به گروه های دونفره یا بیشتر تقسیم بشوید. اسامی حیوانات ، اشیا و… را روی تکه های کاغذ بنویسید و داخل یک ظرف بریزید. سپس هر کس که نوبتش شد باید یکی از برگه های داخل ظرف را بردارد و سعی کند با در آوردن صدای آن به هم تیمی خود بفهماند که اسم نوشته شده روی کاغذ چیست. شما در این بازی بر خلاف پانتومیم نباید حرکتی از خود نشان دهید.

حدس بزن توش چیه :

یک سبد یا جعبه بردارید و داخل آن اقلامی مانند اشیا کوچک ، میوه و… بریزید. سپس یکی یکی بازیکنان را صدا کنید تا حدس بزنند داخل سبد چیست. توجه داشته باشید که شما باید سبد یا جعبه را بپوشانید تا بازیکنان نتوانند داخل آن را ببینند. شما میتوانید تعدادی وسیله داخل سبد بریزید و از هر شرکت کننده بخواهید تا یکی از آنها را انتخاب و حدس بزند که آن چیست. و همچنین میتوانید در نوبت هر شرکت کننده یک وسیله بدون اینکه کسی آن را ببیند داخل سبد قرار دهید.

هرکی بخنده باخته :

هر بازیکن باید لیستی از جک های بیمزه تهیه کند، سپس همه افراد دور هم مینشینند. به نوبت و به صورت جدی جک های خود را برای شرکت کنندگان میخوانند در آخر هرکی کمتر خندیده باشه برنده بازی است.

اگه گفتی من کیم :

در این هر فرد در قالب شخص دیگری قرار میگیرد و بقیه باید با پرسیدن سوالاتی مانند تیکه کلام ، رنگ مورد علاقه و… حدس بزنند که آن شخص کیست. برای مثال علی در قالب محمد است و دیگران باید بتوانند با پرسیدن سوال این موضوع را بفهمند.



بازی های جذاب برای شب یلدا

آداب و رسوم شب یلدا :

آداب و رسوم شب یلدا از قدیم به همین صورت بوده و تغییر به خصوصی نکرده است.

تزئین میوه :

یکی از اقداماتی که هرساله در شب یلدا انجام میدهند تزئین میوه ها است. دو میوه انار و هندوانه از میوه های پرطرفدار هستند. که پایه ثابت سفره یلدا هستند و معنا و مفهوم خاصی دارند.

انار :

انار یکی از اصلی ترین میوه های سفره یلدا است و نماد این میوه شادی و زایش است. از قدیم تا به حال از انار به عنوان میوه خون ساز یاد میشود.

بازی های جذاب برای شب یلدا

هندوانه :

هندوانه نماد گرما و حرارت تابستان است.و این باور درباره هندوانه وجود دارد که اگر آن را در روز آخر پاییز بخورید سرما و بیماری در زمستان نمیتواند به شما غلبه کند.

بازی های جذاب برای شب یلدا

آتش درست کردن و کرسی :

در گذشته معمولا در این شب همه آتش درست میکردند و دور کرسی جمع میشدند. اما امروزه بخاری های گوشه خونه جای آنها را گرفته است. البته خیلی ها برای تجدید خاطره ها در این شب بساط کرسی را فراهم میکنند و رسم آتش درست کردن را به جا می آورند.

قصه گویی و مثل خوانی :

در این شب معمولا همه ی اعضای خانواده خونه بزرگتر فامیل جمع میشوند. و بزرگتر ها بچه ها را دور خودشون جمع میکنند و برای آنها قصه هایی از دیو و پری تعریف میکنند.

غزل خوانی و فال حافظ :

و بلاخره میرسیم به بخش دوست داشتنی هیجان انگیز شب که غزل خوانی و گرفتن فال حافظ است. معمولا پدر بزرگ یا مادر بزرگ شروع به خواندن غزلیات میکنند. و برای اعضای خانواده به نیت خوشی روز افزون فال حافظ میگیرند.

اگر شما هم بازی های جذاب برای شب یلدا میشناسید باما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *