بازدید 91
0

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار در دنیاست که بسیاری رویای تحصیل در این رشته را دارند. اما به دلیل رقابتی بودن رشته پزشکی، اکثر دانشگاه ها آزمون ورودی در نظر گرفته اند و بر این اساس دانشجو می پذیرند.

در ایران نیز ، ورود به رشته پزشکی بسیار سخت و مستلزم گذشتن از سد کنکور است.

لذا، بسیاری برای ورود به رشته پزشکی ترکیه، به دنبال دانشگاه های هستند که نیاز به آزمون ورودی ندارند که یکی از کشورها در این زمینه ترکیه است.

توی این مقاله به چند تا سوال مهم جواب داده میشه:

1.تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون در دانشگاه های دولتی ممکنه یا خصوصی؟

2. هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه بدون آزمون

3. لیستی از دانشگاه های بدون آزمون

….

نکته کلیدی: آزمون YOS

همین اول مقاله بهتون بگم که اگر میخواید توی دانشگاه های خصوصی ترکیه درس بخونید میتونید قید آزمون YOS رو بزنید. ولی اگر میخواید توی دانشگاه های دولتی ترکیه پزشکی بخونید باید توی آزمون YOS   قبول بشین.

از همین جا براتون آرزوی موفقیت میکنم؛ بریم به ادامه مقاله بپردازیم.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

آیا تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بدون آزمون ممکن است؟

به طور کلی، برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه و تحصیل پزشکی در این کشور، نیاز به شرکت در آزمون ورودی است، به طوری که برای پذیرش در دانشگاه های دولتی، قبولی در آزمون یوس YOS ضروری است.

آزمون یوس در هر دانشگاه ترکیه به صورت جداگانه برگزار می شود، اما نتایج آن در سایر دانشگاه های ترکیه معتبر خواهد بود. لذا، متقاضی در ابتدا باید دانشگاهی در ترکیه را انتخاب کرده و پس از آن در این آزمون ورودی شرکت کند.

اما در حال حاضر، به دو طریق می توان وارد رشته پزشکی در ترکیه شد. یا باید دانشگاه هایی که بدون آزمون دانشجوی پزشکی می پذیرند را انتخاب کرد و یا این که در آزمون ورودی شرکت کرد و پس از قبولی در آزمون ورودی وارد این رشته شد.

لذا، برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه ملاک شان برای پذیرش دانشجوی پزشکی، آزمون یوس است و برخی دیگر بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم دانشجو می پذیرند که این نوع دانشگاه ها، امکان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون را فراهم آورده اند، چرا که نمره یوس برای آن ها اهمیت ندارد.

اما دقت داشته باشید که، تعداد دانشگاه های دولتی که رشته پزشکی را بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی ارائه می دهند، بسیار محدود است.

آیا تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون ممکن است؟

از آن جا که آزمون یوس کمی دشوار است، بسیاری از دانشجویان بین المللی به دنبال دانشگاه هایی بدون کنکور هستند.

در همین راستا، اکثریت دانشگاه های خصوصی ترکیه امکان ورود به رشته پزشکی را بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی فراهم آورده اند. لذا، می توان بدون شرکت در آزمون یوس در دانشگاه های خصوصی ترکیه رشته پزشکی را دنبال نمود.

دقت کنید که، دانشگاه های خصوصی ترکیه جهت پذیرش دانشجویان بین المللی هر ساله دارای سهمیه مشخصی هستند و اغلب دانشجویانی که نتوانسته اند و یا نمی خواهند در آزمون یوس شرکت کنند، برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون به دانشگاه های خصوصی ترکیه درخواست می دهند.

همچنین توجه داشته باشید که، اکثر دانشگاه های خصوصی ترکیه برای پذیرش دانشجو از نتایج آزمون های بین المللی نظیر SAT ، ACT ، IB و یا دیگر آزمون ها استفاده می کنند که نتایج آزمون ست برای پذیرش دانشجو در اغلب دانشگاه های خصوصی ترکیه کاربرد دارد.

به طور کلی ، متقاضیانی که قصد دارند رشته پزشکی را در ترکیه بدون شرکت در آزمون یوس یا SAT ادامه دهند ، می توانند دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه را انتخاب نمایند و پزشکی را در این دانشگاه ها ادامه دهند.

لزوم مشاوره با وکیل برای تحصیل پزشکی در ترکیه

ببین دوست من! اگر خودت به تمام روند اپلای و اخذ ویزای پزشکی ترکیه مسلطی که تبریک میگم… تو میتونی خودت کارهات رو انجام بدی… اما اگر ابهام یا سوالی در مورد فرایند اپلای داری… توصیه میشه حتما با یک وکیل مهاجرت به ترکیه با تجربه مشورت کنی و با اطمینان بیشتری قدم برداری.

ویژگی های یک وکیل و مشاور خوب ترکیه به صورت زیر هست:

شرایط پرونده تحصیلی شما رو بررسی میکنه و بهتون میگه که این پرونده رو به چه صورت بچینید تا بهترین نتیجه رو بگیرید

مشاور مهاجرت به ترکیه معمولا توی بازه های زمانی منظم به شما یه گزارش کار ارائه میده و شما رو از روند پیشرفت پرونده مطلع میکنه

به شما در گرفتن پذیرش از دانشگاه های پزشکی ترکیه کمک میکنه

 وکیل مهاجرت به ترکیه هزینه ای که دریافت میکنه متناسب با خدماتی هست که ارائه میده

نام دانشگاه هایی که بدون کنکور پذیرش پزشکی دارند.

برخی از دانشگاه هایی که بدون آزمون ورودی دانشجوی پزشکی می پذیرند، موارد زیر می باشند:

نام دانشگاهشهرنوع دانشگاهزبان آموزش
دانشگاه مدیپول استانبول (Ankara Medipol University)استانبولخصوصیانگلیسی
دانشگاه آجی بادم (Acibadem University)استانبولخصوصیانگلیسی
دانشگاه یدی تپهاستانبولخصوصیانگلیسی
دانشگاه باهچه شهیراستانبولخصوصیانگلیسی
دانشگاه اسکوداراستانبولخصوصیانگلیسی و ترکی
دانشگاه آتیلیم (Atilim University)آنکاراخصوصیانگلیسی
دانشگاه ایستینیه (Istinye University)استانبولخصوصیترکی و انگلیسی
دانشگاه بیکنت (Beykent University)استانبولخصوصیترکی
دانشگاه بیرونیاستانبولخصوصیترکی و انگلیسی
دانشگاه آیدیناستانبولخصوصیترکی و انگلیسی
دانشگاه هالیچاستانبولخصوصیترکی و انگلیسی
دانشگاه اطلساستانبولخصوصیترکی و انگلیسی
دانشگاه مالتپهاستانبولخصوصیترکی و انگلیسی
دانشگاه اوکاناستانبولخصوصیانگلیسی
دانشگاه نیشانتاشی (Nisantasi University)استانبولخصوصیترکی
دانشگاه آکدنیزآنتالیادولتیترکی
دانشگاه ارجیسقیصریهدولتیترکی
دانشگاه موغلاموغلادولتیترکی و انگلیسی
دانشگاه مرسینمرسیندولتیترکی
دانشگاه علاء الدین کیقباد آلانیاآلانیادولتیترکی
دانشگاه سلجوققونیهدولتیترکی
دانشگاه نجم الدین اربکانقونیهدولتیترکی

در میان دانشگاه هایی که امکان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون را فراهم آورده اند، دانشگاه آجی بادام، دانشگاه مدیپول استانبول، دانشگاه یدی تپه، دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه آیدین و دانشگاه باشکنت از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند.

در ادامه به بررسی بیش تر برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه که امکان تحصیل بدون کنکور را فراهم آورده اند، می پردازیم.

دانشگاه باهچه شهیر

دانشکده پزشکی دانشگاه باهچه شهیر (BAU) بعنوان یک موسسه‌ی آموزش عالی خصوصی  در ترکیه، هر ساله درخواست های 1500 دانشجوی پزشکی را از سراسر جهان دریافت می کند که در این میان تنها حدود 83 دانشجو موفق به اخذ پذیرش از این دانشگاه می شوند.

دانشگاه باهچه شهیر ترکیه در سال 1998 تاسیس شده و دانشکده‌ی پزشکی این دانشگاه دوره های دندانپزشکی و پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه داده است. لذا، برای اخذ پذیرش از دانشگاه باهچه شهیر به مدرک مهارت های زبان انگلیسی نیاز است.

با اینکه دانشگاه باهچه شهیر امکان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون را فراهم آورده، اما ورود به رشته پزشکی این دانشگاه بسیار رقابتی است و برای پذیرش به ارسال درخواست آنلاین نیاز می باشد.

لبته، باید به همراه نامه درخواست، انگیزه نامه ای که در آن علایق، اهداف و فعالیت های فوق برنامه ای که داشته اید را ذکر نموده اید، ارسال نمایید.

همچنین در انگیزه نامه باید دلایلتان را برای انتخاب رشته‌ی پزشکی و بالاخص انتخاب دانشگاه Bahcesehir بیان کنید و بگویید که چگونه این دانشگاه می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

برنامه درسی BAU منحصر به فرد بوده و دوره های آناتومی این دانشگاه بسیار بیشتر از دیگر دانشکده های پزشکی ترکیه است. به طور کلی، دوره پزشکی دانشگاه باهچه شهیر را می توان در برترین کلینیک ها سپری کرد و بعد از فارغ التحصیل شدن بعنوان یک فرد کاملا حرفه ای فعالیت در زمینه پزشکی را آغاز کرد.

دانشگاه باهچه شهیر دارای خوابگاه هایی با اتاق های یک، دو و سه تخته است و اجاره ها از حدود 450 تا 700 یورو ماهانه هستند که این مبلغ هزینه های آب، گاز ، برق و وای فای را نیز شامل می شود.

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون از طریق دانشگاه حاجی بادام

دانشگاه حاجی بادام (Acibadem) در سال 2007 تاسیس شده و با وجود جوان بودن، در حال حاضر، سطح تحصیلات این دانشگاه با دانشگاه های قدیمی ترکیه برابری می کند.

دوره پزشکی در دانشگاه حاجی بادام 6 ساله است و تحصیل پزشکی در این دانشگاه شامل برنامه های آموزشی مختلف در کلینیک ها و بیمارستان ها است.

پذیرش پزشکی در دانشگاه حاجی بادام بدون کنکور است. اما باید معدل دیپلم بالایی داشته باشید و به ارائه مدرک زبان انگلیسی جهت اثبات مهارت های زبانی نیاز می باشد.

دانشگاه حاجی بادام خوابگاهی با ظرفیت 260 تخت ارائه داده که تمام وسایل ضروری در اتاق ها وجود دارند و اجاره ها با توجه به اتاقی که درخواست می دهید می تواند بین 150 تا 300 یورو هزینه نیاز داشته باشد.

دانشگاه مدیپول ترکیه

از دیگر دانشگاه هایی که امکان تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون را فراهم آورده اند، دانشگاه مدیپول است. این دانشگاه در استانبول واقع شده و از جمله دانشگاه های خصوصی این کشور است. دانشگاه مدیپول همگام با دانشگاه های دولتی ترکیه در حال توسعه و پیشرفت بوده و به دلیل کسب رتبه های برتر، در فهرست دانشگاه هایی که توسط وزارت بهداشت تایید شده اند، قرار گرفته است.

دانشجویان این دانشگاه می توانند دوره‌‌ی پزشکی را در یکی از بیمارستان های بزرگ خصوصی کشور ترکیه تکمیل نمایند و پس از اتمام تحصیلات خود، در همین بیمارستان مشغول به کار شوند.

همچنین، دانشجویان بین المللی که این دانشگاه را برای رشته پزشکی انتخاب کرده اند، می توانند به واسطه‌ی قراردادهای بین المللی این دانشگاه، سال های پنجم و ششم دوره پزشکی را در دانشگاه هاروارد تکمیل نمایند.

دانشگاه مالتپه

آموزش ها در دانشگاه مالتپه به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می شوند و برای ورود به این دانشگاه نیاز به اثبات مهارت های زبانی است.

دانشگاه مالتپه بدون آزمون ورودی دانشجوی پزشکی می پذیرد و هزینه تحصیل با توجه به زبان آموزش می تواند متفاوت باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

هزینه تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه به چه صورت است؟

ترکیه یکی از مقاصد ارزان تحصیلی برای رشته پزشکی است و با این وجود کیفیت آموزش ها بالا است. علاوه بر این، هزینه های زندگی پایین و در دسترس بودن انواع بورسیه ها در ترکیه باعث شده تا تحصیل پزشکی در ترکیه گزینه ای مناسب باشد.

هزینه رشته پزشکی در دانشگاه های ترکیه از حدود 16000 تا 25000 دلار (آمریکا) می باشد و تعدادی از دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه های بسیار پایینی دارند و شهریه سالانه این دانشگاه ها حتی کم تر از 10000 دلار خواهد بود.

اما به طور کلی، هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون ازمون با توجه به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه متفاوت خواهد بود و به طور معمول، شهریه دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه های خصوصی پایین تر است.

شهریه برخی از دانشگاه های ترکیه برای رشته پزشکی بدون کنکور به شرح زیر می باشد:

نام دانشگاهشهریه سالانه (دلار آمریکا)
دانشگاه آیدین استانبول16000 دلار (زبان آموزش ترکی) 19500 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه مدیپول43000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه یدی تپه30000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه بیکنت32000 دلار (زبان آموزش ترکی)
دانشگاه آتیلیم15000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه اوکان استانبول23500 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه ارجیس ترکیه4077 دلار (زبان آموزش ترکی)
دانشگاه باهچه شهیر25000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه آجی بادام30000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه ایستینیه19440 دلار (زبان آموزش ترکی) 23760 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه اوکان23000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه بیرونی20000 دلار (زبان آموزش ترکی) 23000 دلار (زبان آموزش انگلیسی)
دانشگاه اطلس25000 دلار (زبان آموزش ترکی و انگلیسی)
دانشگاه نیشانتاشی13000 دلار (زبان آموزش ترکی)

دقت داشته باشید، دانشجویانی که تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون را انتخاب کرده اند، علاوه بر شهریه دانشگاه، می بایست به هزینه زندگی در ترکیه نیز توجه داشته باشند.

به طور کلی، ترکیه به عنوان کشوری ارزان شناخته می شود و میانگین هزینه های زندگی در ترکیه از 2000 تا 3600 دلار سالانه است.

آیتم هاهزینه های زندگی در ترکیه به لیرهزینه های زندگی در ترکیه به دلار
اقامت27600 تا 360001660 تا 2160
هزینه های سلامت و بیمه300 تا 240018 تا 144
هزینه خورد و خوراک3600 تا 18000216 تا 1080
هزینه لوازم و کتاب1620 تا 174097 تا 105
هزینه های خدمات رفاهی نظیر آب و برق و غیره6000 تا 180036 تا 108
هزینه کل33720 تا 599402027 تا 3597

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون کنکور

اگر به دنبال تحصیل در ترکیه هستید، بررسی مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون خالی از لطف نیست که برخی از این مزایا عبارتند از:

  • ترکیه از جمله کشورهای توسعه یافته در زمینه پزشکی است.
  • در ترکیه نه تنها می توان مدرک پزشکی را دریافت نمود، بلکه تجربه و دانشی واقعی در این خصوص دریافت خواهید کرد.
  • فارغ التحصیلی از دانشگاه های ترکیه می تواند مسیر شما را برای کار در کشورهای مختلف باز کند.
  • رشته پزشکی در ترکیه شامل کار در محیط کلینیک ها و بیمارستان ها است. لذا، شما با بیماران سر و کار خواهید داشت.
  • به دلیل نزدیکی ایران و ترکیه به هم، رفت و آمدها آسان است.
  • ایران و ترکیه دارای آداب و رسوم و فرهنگی مشابه هستند.
  • سیستم آموزشی ترکیه مورد تایید کشورهای اروپایی است.
  • در سال ششم پزشکی به عنوان کارآموز در بیمارستان فعالیت خواهید کرد.
  • هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه به نسبت سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است که این یکی از موارد مهم در زمینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون می باشد.
  • فرصت های اخذ بورسیه و تخفیفات شهریه در ترکیه فراوان است.
  • مدارک دریافت شده از دانشگاه های کشور ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران هستند.
  • امکان کار و اقامت در ترکیه پس از فارغ التحصیلی وجود دارد.

شرایط و پیش نیازهای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

دانشجویانی که قصد دارند بدون شرکت در آزمون ورودی رشته پزشکی را دنبال نمایند، می بایست دانشگاه هایی را انتخاب نمایند که پذیرش دانشجو بدون آزمون را دارند که همان گونه که ذکر شد، اغلب این دانشگاه ها جزو دانشگاه های خصوصی ترکیه می باشند.

مدرک دیپلم برای تحصیل پزشکی در ترکیه ضروری است. اما دقت داشته باشید که، دانشگاه های مختلف ترکیه ممکن است معیارهای مختلفی برای پذیرش دانشجوی پزشکی داشته باشند.

لذا، از عمده ترین شرایط و پیش نیازهای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون کنکور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • معدل بالای مقطع دبیرستان و دیپلم (دیپلم دبیرستان با معدل 70 درصد و بالاتر): مهم ترین شرطی که اکثر دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجوی پزشکی بدون آزمون در نظر گرفته اند، داشتن معدلی بالا است و نمرات بالا در دروسی چون شیمی و زیست شناسی، مورد نیاز تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون است.
    • حداقل معدل لازم جهت پذیرش پزشکی بدون کنکور در برترین دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه 16 است.
    • حداقل معدل مورد نیاز جهت پذیرش پزشکی بدون کنکور در دانشگاه های سطح متوسط خصوصی و دولتی ترکیه 14 است.
  • مدرک مهارت های زبانی: شرط دیگر برای پذیرش پزشکی بدون کنکور ترکیه داشتن مهارت زبانی با توجه به زبان آموزش می باشد. در صورتی که مدرک زبان در سطح خواسته شده را نداشته باشید، شرکت در دوره های آمادگی زبان لازم است. به طور کلی، برای پذیرش پزشکی بدون آزمون داشتن حداقل سطح B1 مهارت های زبان ترکی (دانشگاه های دولتی) مورد نیاز خواهد بود.
  • تمکن مالی: دانشجویان باید از عهده مخارج تحصیل و زندگی خود در ترکیه برآیند.
  • اخذ ویزای ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون

ارائه مدارک زیر برای تحصیل پزشکی در ترکیه بدون کنکور ضروری است:

  • تکمیل فرم درخواست
  • مدرک تحصیلات متوسطه (دیپلم) و ریز نمرات به همراه ترجمه به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ارائه مدرک مهارت های زبان انگلیسی یا ترکی بسته به زبان آموزش
  • مدرکی جهت اثبات توانایی مالی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست تحصیل پزشکی بدون کنکور در ترکیه که حدود 35 تا 100 دلار می باشد.
  • عکس
  • پاسپورت
  • انگیزه نامه

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

معمولا دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته پزشکی بدون کنکور در ترکیه باید ویزا اخذ نمایند. در همین راستا، متقاضیان ایرانی که قصد دارند در این کشور تحصیل نمایند نیز، باید ویزا دریافت کنند.

به عبارتی، ایرانیان تنها مجبور به اخذ ویزای توریستی ترکیه نیستند و در صورتی که قصد تحصیل یا کار در این کشور را داشته باشند، باید ویزایی مطابق با اهدافشان دریافت نمایید.

لذا، پس از دریافت پذیرش جهت تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون، باید به فکر اخذ ویزای تحصیلی ترکیه باشید که دریافت ویزای تحصیلی نیاز به ارائه مدارکی به سفارت ترکیه دارد. برخی از این مدارک شامل موارد زیر می باشند:

  • نامه پذیرش دانشگاه
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پاسپورتی معتبر
  • پرداخت هزینه ویزا که با توجه به ملیت متفاوت خواهد بود.
  • عکس

معمولا روند دریافت ویزای تحصیلی ترکیه به حدود 8 هفته زمان نیاز دارد. همچنین، متقاضی می بایست ظرف مدت 1 ماه بعد از ورودش به کشور ترکیه برای اخذ اقامت اقدام نماید.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در ترکیه

یکی از دلایل انتخاب ترکیه برای رشته پزشکی بدون کنکور، دسترسی به بورسیه های تحصیلی است. کشور ترکیه برنامه های مختلف بورسیه را برای رشته پزشکی ارائه نموده که بدین ترتیب، امکان تحصیل پزشکی در ترکیه به صورت رایگان امکان پذیر شده است.

همچنین، برخی از دانشگاه های دولتی ترکیه برای دانشجویان رشته پزشکی خود، محل اقامت رایگان در نظر گرفته اند.

بعضی از بورسیه های تحصیلی در ترکیه عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی باند مدت (Full-time) ترکیه
  • بورسیه تحصیلی کوتاه مدت (Short-term) ترکیه
  • بورسیه تحصیلی CoHE مختص دانشجویان بین المللی

منبع: https://www.globalacademia.com و https://mehraffarin.com/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

yeganehmansorian

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *