آموزش طراحی لباس
بازدید 96
0

آموزش طراحی لباس

قبل از شروع آموزش طراحی لباس، کمی با این هنر آشنا شویم…

طراحی لباس چیست؟

 طراح لباس
طراح لباس

طراحی لباس شکلی از هنر است که در دوره های مختلف تاریخی  به ساخت لباس و دیگر اکسسوری های مورد نیاز افراد برای ساخت استایل و پوشش مطابق با سبک و شخصیت فرد، اختصاص دارد. این هنر شامل فرآیندی بسیار دقیق از ایده اولیه،انتخاب یک طرح یا پَترنر تا مراحل پایانی دوخت و ارائه و نمایش لباس است.این رشته شامل زیر مجموعه های زیادی منجمله طراحی پارچه، طراحی کیف و کفش،طراحی اختصاصی(Haute Couture)، تصویرگر مد و… که در مقاله های دیگر به طور اختصاصی به آن ها می پردازیم.

یک طراح لباس چگونه است؟

طراح لباس
طراح لباس

همه طراحان مد برای موفقیت به همان درک اساسی هنر ، طراحی و صنعت مد نیاز دارند.یک طراح مد ، پوشاک را ترسیم، طراحی و ایجاد می کند. با این حال، طراحان مد فقط لباس نمی سازند و در زمینه ترویج یا نابودی یک فرهنگی نقش دارندو آن هاعلاوه بر آموزش طراحی لباس در زمینه های نگرش های فرهنگی ، زیبایی شناسی آموزش می بینند و غالباً از نگرش های فرهنگی ، زیبایی شناسی و الهام بخش برای طرح های خود استفاده می کنند. طراحان همچنین با سایر افراد در تجارت مد ، مانند سبک ها ، بازرگانان ، الگوی سازان ، درزیان ، طراحان لباس ، آژانس های مدل سازی ، شرکت های طراحی ، ویراستاران مجله و موارد دیگر همکاری می کنند.

برای تبدیل شدن به یک طراح لباس به چه مهارتهایی نیاز داریم؟

هر فرد دارای مجموعه ای از مهارت های منحصر به فرد است،امّا به عنوان یک طراح مد ، مهارت های زیر برای به دست آوردن موفقیت در صنعت مد ضروری است.

  • توانایی و خلاقیت هنری
  • مهارت های ارتباطی
  • درک پارچه ها و متریال
  • آموزش طراحی لباس

6 نکته برای تبدیل شدن به یک طراح لباس

مسیر شغلی برای تبدیل شدن به یک طراح لباس یک شبه اتفاق نمی افتد. اگرچه برای ورود به مشاغل سالها طول می کشد ، نکات زیر به شما در شروع کار کمک می کند…

 رشته طراحی لباس
طراحی لباس

1. الهام گرفتن

از چیزهایی که واقعاً به آنها علاقه مند هستید الهام بگیرید: موسیقی، هنر، تاریخ، معماری و به ویژه مردم. با الهام از جریان ها، از نشانه های خلق و خوی برای سازماندهی و ویرایش افکار خود استفاده کنید. موضوعات شما می توانند از طیف گسترده ای از منابع بصری، از جمله منابع سرمقاله، سبک خیابان و عکس ها تشکیل شوند (حتی اگر به مد مربوط نباشند). همچنین می توانید از انواع پارچه ها، بافت ها، رنگ ها، سبک ها و اکسسوری ها الهام بگیرید.

2. روند مد (Trends)را مطالعه کنید

در حالی که برای طراحی لباس به مدرک مد احتیاج ندارید ، به داشتن دانش اساسی در مورد هنر ، آفرینش و تجارت مد کمک می کند تا شما را به عنوان یک طراح لباس شروع کنید. اگر نمی دانید چگونه لباس های جسمی را ایجاد کنید ، یا اگر با طراحی دستی یا طراحی به کمک رایانه ناآشنا هستید ، کلاس های خیاطی و طراحی شرکت کنید. حتی کلاس های تاریخ مد می تواند به الهام بخش طراحی شما کمک کند. با مطالعه نمایش های مد و مجلات مد، خود را با آخرین روندهای مد آشنا کنید.

3. هوشمندانه شروع کنید، نه کوچک

هدف شما در ابتدای کار خود این است که تا آنجا که می توانید آموزش ببینید و تجربه کسب کنید. سؤال کنید ، به دیگر فعالان این حوضه دسترسی پیدا کنید و به دنبال مربیان خلاق باشید. به دنبال کارآموزی یا موقعیت های اولیه شغلی باشید تا به محصولاتی که می خواهید ایجاد کنید و مشتریانی که امیدوار هستید بتوانید برای آن ها محصول تولید کنید،نزدیک شوید. اگر خود را با افرادی که هیجان و کار های خود را به اشتراک می گذارند ، محاصره کنید و فضای رقابتی دوستانه ایجاد کنید.

4. ایده های خود را ترسیم کنید

اولین هدف یک طرح این است که شروع به تجسم طرح در ذهن خود کنید. هدف دوم یک طرح، ایجاد طرحی برای الگوساز است تا اولین الگو یا نمونه اولیه شما را بسازد. این نقاشی‌های مسطح و مینیمالیستی با عناصر فنی ایده شما از جمله درز، طول آستین، طول کلی، تناسب، شکل و موارد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. می‌توانید با چسباندن یک نمونه به صفحه، نشان دهید که چه پارچه‌هایی ممکن است برای هر لباس استفاده شود. این به الگوساز ایده ای از وزن یا سفتی لباس می دهد و اینکه آیا آنها چاپ شده، طرح دار یا جامد هستند.

ایده تا واقعیت
ایده تا واقعیت

5. برای خود سبک و امضای شخصی بسازید

شما مجبور نیستید در یک سبک خاص بمانید، تا زمانی که تصمیمات خلاقانه متفکرانه ای بگیرید که به برند شما به عنوان یک طراح کمک کند. تمام تصمیمات خلاقانه شما در فرآیند طراحی – حتی جزئیات – داستانی را روایت می کند ولی برای برندسازی سعی کنید در کارهایتان امضای شخصی به کار ببرید.

6. مجموعه خود را بسازید

ایجاد یک مجموعه یک سفر خطی نیست. شما می توانید یک مجموعه واحد بسازید که یک ایده منحصر به فرد را ارائه می دهد، یا مجموعه شما می تواند از ظاهرهای مختلفی تشکیل شده باشد که ایده های مختلف را نشان می دهد که همگی با انتخاب های طراحی شما مرتبط هستند. اینها ممکن است نسبت‌ها، رنگ‌ها یا حتی کمبود رنگ باشند. شما می توانید برای التقاط و تنوع در روح مجموعه خود اجازه دهید. مجموعه خود را برای نمایش دیدگاه خود متمرکز کنید. اگر می خواهید رنگ های مجموعه خود را محدود کنید، باید سایه های خود را تغییر دهید و بالعکس. می‌توانید از همکاران یا دوستان خود بخواهید که نظرات خود را در مورد طرح‌های شما و اینکه چگونه همه قطعات با هم هماهنگ می‌شوند، ارائه دهند.

کالکشن سازی
کالکشن سازی

یک طراح لباس برای شروع به چه وسایلی نیاز دارد؟

هر هنرمند برای ایجاد آثار هنری خیره کننده خود به ابزارهای مناسب نیاز دارداز این نظر طراحان مد یکسان هستند. اما این ابزارها و تجهیزات طراحی مد چیست؟ از مهمترین مواردی که در هر کیت طراحی مد قرار دارد برای آموزش طراحی لباس شامل:

  • خط کش
  • مداد HB
  • مداد B6
  • تخته شاسی
  • مداد رنگی
  • ماژیک طراحی
  • کاغد A3
  • مداد تراش
  • آبرنگ
  • ….

آموزش طراحی لباس

طراحی لباس
طراحی لباس

مرحله اول آموزش طراحی لباس: آناتومی

برای شزوع باید به طور کامل با آناتومی بدن زن، مرد، بچه آشنا باشید و پستی بلندی های بدن را به خوبی بشناشید و توانایی کشسدن آن را روی کاغذ داشته باشید. طراحی آناتومی یکی از دوره های تخصصی در بخش طراحی لباس می باشد. نحوه طراحی بخش های مختلف بدن همچون استخوان ها، ماهیچه ها، نیم تنه و … توضیح داده می شود. در آموزش طراحی آناتومی نحوه به تصویر کشیدن فیگور و فاکتور های مهم و اثرگذار در آن بیان می گردد. باید بیان داشت، افرادی که دوره های طراحی چهره را پشت سر گذاشته اند، پیشرفت بهتری در دوره آموزش گام به گام طراحی آناتومی بدن خواهند داشت.

طراحی آناتومی
طراحی آناتومی

مرحله دوم آموزش طراحی لباس: جنسیت سازی

جنسیت سازی به معنای کلی یعنی بافت و جنس پارچه را بر روی کاغذ نشان دادن. با این کار، بیننده با یک نگاه ساده می تواند پارچه، بافت، جنس و مواردی از این قبیل را بدون آنکه مستقیما به او بگویید، تشخیص دهد.

جنسیت سازی
جنسیت سازی

مرحله سوم آموزش طراحی لباس: اسکیس

اسکیس زدن یک مرحله پر اهمیت می باشد. در واقع با اسکیس زدن شما یک طرح کلی و سریع از لباس ارائه می دهید تا بیانگر ایده و فکر شما باشد. اسکیس در طراحی لباس یک مهارت فوق العاده محسوب می شود تا مفاهیم ذهنی خود را به کمک ابزاری چون ماژیک، مداد و غیره بر روی کاغذ نشان دهید.

اسکیس
اسکیس

مرحله چهارم آموزش طراحی لباس: کالکشن سازی

کالکشن سازی به معنای طراحی مجموعه‌ای از لباس ها می باشد که هدف از انجام آن، ایجاد یک مجموعه خلاقانه از یک برند در ذهن مخاطب می باشد. یک طراح لباس برای به نمایش گذاشتن لباس هایی که خودش طراحی کرده است، باید کالکشن مخصوص به خود را ایجاد کند. لازم است بدانید که یک طراح لباس در ایجاد یک کالکشن، باید از صفر تا صد کار، یعنی از طراحی تا دوخت و دوز لباس را خودش و یا توسط هم تیمی هایش انجام دهد.طراحی این لباس ها می تواند الهام از طبیعت، بناهای معماری و …. باشد.

کالکشن سازی
کالکشن سازی

مرحله آخر آموزش طراحی لباس: اجرا یا دوخت لباس

برای طراحی لباس نیازی نیست خیاطی رو به صورت حرفه‌ای یاد داشته باشیم ولی یاد داشتن یک سری مهارت‌های پایه‌ی خیاطی لازم و ضروری است، زیرا باعث می‌شود در زمان طراحی درک بهترو شفاف تری از مدلی که در آخر در میاد داشته باشیم و یا اینکه متوجه شوید مدلی که میخواهید طراحی کنید قابل اجرا هست یا خیر و یا موقع اجرا منظورمان را بهتر به خیاط برسانیم.

اجرا و دوخت
اجرا یا دوخت لباس

به طور کلی برای طراح لباس شدن مجموعه ی متنوعی از مهارت ها را که نیازمند زمان و علاقه بسیار است دارا باشید. امیدوارم این مقاله یک دیدگاه کلی به شما در این باره داده باشید در آینده بیشتر به این موضوع می پردازیم.

در پیویو بیشتر بخوانید:

https://pioio.com/mag/2022/05/12/learning-painting-in-mashhad/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

kiana

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *