آموزش صفر تا صد شطرنج
بازدید 275
0

آموزش شطرنج ♟صفر تا صد شطرنج

آموزش صفر تا صد شطرنج : همانطور که میدانید شطرنج یک ورزش است و نیاز به تمرکز بسیار زیادی دارد. کافیست با فردی حرفه ای بازی کنید و یک مهره اشتباه حرکت دهید، این کار باعث میشود که شما اگر فردی مبتدی هستید در این بازی با شکست مواجه شوید.

پس شطرنج را به چشم یک بازی نگاه نکنید و اگر علاقمند به این ورزش کاملا فکری هستید به طور حرفه ای دنبال کنید.

فهرست مطالب

تنظیم صفحه شطرنج :

تنظیم صفحه شطرنج اولین گام در انجام یک بازی شطرنج است. وقت خود را صرف راه اندازی هیئت مدیره کنید تا زمانی که مطمئن شوید که همه چیز به کجا می رود :

رخ ها (تکه هایی که معمولاً شبیه برج های قلعه کوچک هستند) را روی مربع های گوشه قرار دهید.

شوالیه ها (معمولاً قطعات اسب مانند) را در کنار رخ ها قرار دهید.

فیل ها (قطعه هایی که معمولاً با شکل قطره اشک روی آنها قرار می گیرد) را روی تخته در کنار شوالیه ها قرار دهید.

پس از فیل ها، ملکه ها می آیند که معمولاً با یک تاج کوچک در نزدیکی بالای قطعه قابل تشخیص هستند. ملکه ها همیشه از مربعی با همان سایه شروع می شوند، ملکه سفید از مربع روشن شروع می شود و ملکه سیاه از مربع تیره شروع می شود.

پادشاهان را در کنار ملکه ها قرار دهید. این قطعات معمولاً دارای یک صلیب کوچک در بالای خود هستند.

سربازها (کوچک‌ترین و کوتاه‌ترین قطعات) را مستقیماً در ردیف جلوی قطعات دیگر اضافه کنید.

نام گذاری صفحه شطرنج :

  • صفحه شطرنج به دو دسته (اعداد) و فایل (حروف) تقسیم می شود. این به عنوان یک شناسه برای زمانی که بازیکنان مهره های شطرنج خود را حرکت می دهند استفاده می شود. از هر کدام هشت عدد وجود دارد و هر کدام متشکل از هشت مربع با اندازه مساوی است :
  • رده‌ها ردیف‌هایی هستند که از این طرف به سمت دیگر در سراسر صفحه شطرنج می‌روند و با اعداد مشخص می‌شوند. هر صفحه شطرنج دارای هشت رتبه است که از پایین صفحه (جایی که مهره های سفید شروع می شود) به بالا شماره گذاری می شوند.
  • فایل‌ها ستون‌هایی هستند که از صفحه شطرنج بالا و پایین می‌روند، و از آنجایی که تخته‌ها مربع هستند، هر تخته دارای هشت عدد از آنها است. از آنجایی که اعداد نشان دهنده رتبه ها هستند، حروف نشان دهنده فایل ها هستند که از چپ به راست برچسب گذاری شده اند.
  • قراردادهای نامگذاری برای رتبه ها و پرونده ها به شما این امکان را می دهد که با استفاده از روشی که افراد شطرنج به آن روش file-first می گویند، به هر مربع یک شناسه بدهید. به عنوان مثال، مربع سمت راست پایین h1 نامیده می شود. این نام مخفف h-file، رتبه اول است.

چگونه مهره های شطرنج را حرکت دهیم :

هر یک از مهره های شطرنج به گونه ی منحصر به فرد خود حرکت میکنند پس اگر مایلید تا از این حرکات آگاه شوید با مقاله ی (آموزش صفر تا صد شطرنج) همراه شوید.

حرکت شاه :

شاه مهم ترین و همچنین کم حرکت ترین مهره ی شطرنج است. شاه میتواند فقط یک خانه به جلو یا عقب یا به صورت زیگزاگی حرکت کند. بهتر است شاه تا حد امکان وارد بازی نشود زیرا اگر هیچ راه دفاعی نداشته باشد کیش میشود.

حرکت ملکه یا همان وزیر :

قدرتمندترین و پرنفوذ ترین مهره ی بازی ملکه (وزیر) است. او میتواند به هر جهت مستقیمی حرکت کند و تا هر تعداد خانه عبور کند اما نباید از مهره ی مقابل خود عبور کند.

حرکت اسب :

حرکت اسب ها باید به صورت L مانند باشد. آنها باید دو خانه به جلو، عقب یا مجاور و یک خانه در سمت مخالف حرکت کنند.

اسب ها تنها مهره هایی هستند که میتوانند از باقی مهره ها بگذرند.

حرکت رخ :

رخ ها توانایی این را دارد که تا هر چند تا خانه حرکت کنند، اما فقط میتوان به جلو یا عقب آنها را تکان داد و نمیتوانند به مجاور حرکت کنند. میتوان از رخ به عنوان یکی از قدرتمندترین ها در شطرنج یاد کرد.

حرکت فیل :

فیل باید در شطرنج روی خانه ای حرکت کند که رنگ خودش است. جابجایی فیل به صورت زیگزاگی انجام میشود و توانایی این را دارد که تا هر چند تا خانه حرکت کند.

حرکت سرباز :

حرکت سربازها ساده اما غیر معمول است. آنها میتوانند فقط به جلو حرکت کنند اما زیگزاگی به آنها حمله میشود. سربازها اجازه دارند در اولین حرکت خود دو خانه به جلو بروند و در حرکت های بعدی فقط یک خانه حرکت کنند. سرباز ها هیچگاه نمیتوانند به عقب برگردند و حمله به آنها باید زیگزاگی رو به جلو باشد.

آموزش شطرنج

پیشنهاد پیویو برای شما :

https://pioio.com/mag/2022/03/28/how-does-instagram-artificial-intelligence-work/ https://pioio.com/mag/2022/04/01/the-impact-of-artificial-intelligence-on-human-jobs-and-lives-in-the-future/ https://pioio.com/mag/2022/04/06/what-is-the-big-bang-theory-how-did-the-big-bang-happen/

سرباز یکی از مهمترین های شطرنج :

سربازها میتوانند با مهره های اسب، فیل، رخ و وزیر بازی تعویض شوند.

این اتفاق یک شرط دارد و آن هم این است که مهره ی سرباز اگر به سلامت به خانه ی آخر بازی برسد میتواند این کار را انجام دهد.

قانون قلعه سازی در شطرنج :

با این قانون میتوانید با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهید. این حرکت به شما توانایی این را میدهد که بتوانید در یک حرکت دو مهره را جا به جا کنید که اصطلاحا به این حرکت قلعه رفتن میگویند. برای این کار باید شاه را دو خانه به سمت راست یا چپ حرکت دهید و سپس رخ را از گوشه کنار به سمت راست شاه بیاوریم.

این عمل نیاز به چهار شرط مهم دارد :

  • باید اولین حرکت شاه باشد. (یعنی قبل آن اصلا حرکت نکرده باشد)
  • باید اولین حرکت رخ باشد. (یعنی قبل آن اصلا حرکت نکرده باشد)
  • بین شاه و رخ نباید مهره ای باشد.
  • شاه نباید قبل این حرکت کیش شده باشد یا کیش را رد کرده باشد.

فواید قلعه رفتن در شطرنج :

  • امنیت شاه بیشتر میشود.
  • ارتباط بین دو رخ فراهم میشود.

چه کسی باید ورزش شطرنج را آغاز کند؟

آغاز شطرنج با مهره های سفید است و مهرهی سفید این شانس را دارد تا با یک حمله ی درست حریف سیاه را شکست دهد.

روش کیش و مات کردن حریف :

کیش و مات کردن حریف زمانی اتفاق می افتد که شاه کیش شود و نتواند خود را نجات دهد.

راه نجات شاه از کیش :

  • آن را از حالت کیش در بیاوریم و نجات دهیم.
  • راه کیش را با مهره ی دیگر ببندیم.
  • به آن مهره که شاه را کیش کرده حمله کنیم.

قوانین و استراتژی های پایه در شطرنج :

1. مراقبت از شاه :

شاه را به قسمت امن بازی ببرید و تمرکز را در ابتدا روی کیش و مات نشدن خود بگذارید.

2. ارزش مهره ها را بدانید و آن ها را بیرون نیندازید :

در کیش و مات کردن ارزش مهره ها نقش مهمی دارد. ارزش هر مهره عبارت است از :

سرباز = 1

اسب = 3

فیل = 3

رخ = 4

وزیر = 9

شاه = بی نهایت

3. کنترل مرکز شطرنج

4. استفاده از تمام مهره ها

5. تمرین و بازی زیاد در این زمینه

آموزش شطرنج

تاکتیک های پایه در شطرنج :

اِن پرایز : گرفتن مهره ی بی دفاع حریف.

آچمز : این عمل مهره های شطرنج را در حرکت محدود میکند. در اچمز مهره ای به مهره حریف حمله ور می شود که اگر مهره حریف جابه جا شود، مهره خودی را یک مهره ارزشمند حریف در پشت آن می زند.

چنگال : اغلب یک مهره مانند اسب می تواند به دو مهره حریف حمله کند. به این عمل چنگال میگویند. مثلا اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرار گیرد، شاه مجبور است به خانه ای امن حرکت کند و اسب می تواند وزیر را بزند.

سیخ کباب (حمله پیکانی) : سیخ با حمله کردن یک مهره خودی به یک مهره ارزشمند حریف انجام میشود. مهره حریف مجبور به جابه جایی می شود و مهره خودی می تواند مهره پشتی مهره حریف را از بازی خارج کند. برای مثال اگر یک رخ به شاه حریف کیش بدهد و پشت آن وزیر حریف باشد، شاه مجبور به جابه جایی می شود و رخ می تواند وزیر حریف را بزند.

حرکات ویژه :

قلعه : قلعه رفتن در قسمت بالای مقاله ی آموزش صفر تا صد شطرنج توضیح داده شده است.

اِن پاسان : در ان پاسان سرباز تحت قوانین ویژه ای می تواند سرباز حریف را بزند.

اگر یک سرباز در اولین حرکت خود دو خانه به سمت جلو برود و با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف قرار گیرد مهره حریف می تواند او را از بازی خارج کند. سرباز باید در مربع پشت مهره ای قرار بگیرد که دو خانه به جلو آمده است سپس آن مهره حذف می شود.

پیشرفت : جالبترین تکنیک بازی “پیشرفت” است. در این تکنیک سرباز می تواند به مهره ای قوی تر تبدیل شود. اگر سرباز در زمین آن قدر به سمت جلو حرکت کند که به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن قرار دارد برسد به هر مهره ای می تواند تبدیل شود، به این حرکت پیشرفت می گویند.

ریتینگ : قدرت هر شطرنج باز با یک امتیاز به نام ریتینگ مشخص می شود. این عدد بر اساس بازی های رسمی انجام شده هر بازیکن تعیین می شود. آموزش صفر تا صد شطرنج

نماد مهره ها :

سرباز (Pawn)‏ نماد = P

اسب (Knight)‏ نماد = N

فیل (Bishop)‏ نماد = B

رخ (Rook) نماد = R

وزیر (Queen)‏ نماد = Q

شاه (King) نماد = K

آموزش شطرنج

اگر می خواهید قهرمان شطرنج شوید، به یادگیری و تمرین زیاد نیاز دارد. در اینجا 10 نکته برای شروع شما وجود دارد :

1.حرکات مهره ها را یاد بگیرید :

هر مهره شطرنج فقط می تواند به روش خاصی حرکت کند. به عنوان مثال، یک پیاده مستقیم به جلو حرکت می کند، اما فقط می تواند در یک زاویه، یک مربع در یک زمان حمله کند. حرکت یک شوالیه L شکل است. اسقف در یک زاویه حرکت می کند اما می تواند بیش از یک مربع در یک زمان حرکت کند. روک (قلعه) فقط می تواند در یک خط مستقیم حرکت کند اما می تواند به جلو، عقب یا به پهلو برود. ملکه، قوی ترین قطعه، می تواند در هر جهت برای هر تعداد مربع حرکت کند، اما نه دو جهت در یک حرکت. و پادشاه با سرعتی باشکوه – همانطور که یک پادشاه باید – یک مربع در هر زمان در هر جهت حرکت می کند.

2.با یک پیاده شروع کنید :

پیاده را در مقابل شاه یا ملکه دو مربع به جلو حرکت دهید. (فقط در حرکت باز خود، یک پیاده می تواند دو مربع را حرکت دهد.) این مسیرهایی را برای اسقف ها و ملکه شما باز می کند تا وارد بازی شوند. آنها در یک زاویه حرکت می کنند و اگر پیاده ها در راه باشند نمی توانند وارد میدان نبرد شوند.

3.شوالیه ها و فیل ها را بیرون کنید :

قبل از اینکه ملکه، رخ یا پادشاه خود را جابجا کنید، شوالیه ها و اسقف های خود را به سمت مرکز تخته حرکت دهید. شما می خواهید این مهره ها را از پشت پیاده ها بیرون بیاورید تا بتوانند حمله کنند.

4.مراقب عقب مهره ی خود باشید :

وقتی نوبت شماست، همیشه با خود فکر کنید: «آخرین حرکت حریف من چه کرد؟ او چه کار دارد؟» آیا او برای گرفتن قطعات شما تله می گذارد؟ سپس در مورد برنامه خود تصمیم بگیرید. همیشه به همه احتمالات خود نگاه کنید. ابتدا به حرکاتی نگاه کنید که مردان حریف شما را اسیر می کند یا پادشاه او را تهدید می کند. اما همیشه قبل از بازی حرکات خود را دوباره چک کنید. از خود بپرسید، “آیا حرکت من چیزی را بدون محافظت باقی می گذارد؟”

5.وقت را تلف نکن :

رکات زیادی با پیاده های خود انجام ندهید یا سعی نکنید پیاده های حریف خود را بردارید.

“قلعه” در اول بازی :

Castling حرکتی است که به شما این امکان را می دهد تا پادشاه خود را به مکان امن منتقل کنید و رخ خود را وارد بازی کنید. هنگامی که تمام مربع های بین رخ شما و پادشاه خالی شد، می توانید شاه را دو مربع به سمت رخ حرکت دهید در حالی که رخ به سمت مربع سمت دیگر پادشاه حرکت می کند. اگر حریف شما از قلعه غفلت کند، ممکن است بتوانید به پادشاه او حمله کنید. این تنها حرکتی است که در آن ممکن است بیش از یک قطعه در یک نوبت جابجا شود.

حمله در «بازی میانی» :

پس از اینکه تمام شوالیه ها و اسقف های خود را وارد بازی کردید و قلعه ها را به جا آوردید (این حرکت ها “گشایش” شما هستند)، بازی میانی آغاز می شود. در وسط بازی، همیشه به دنبال راه هایی برای جذب مردان حریف خود باشید. هر قطعه ای را که حریف شما محافظت نمی کند بردارید. اما ببینید اگر قطعه شما را بردارید چه اتفاقی برای شما می‌افتد، آیا انتخاب می‌شوید؟ همیشه به دنبال راه هایی برای جابه جایی تعداد زیادی از افراد خود در موقعیتی برای حمله به پادشاه دشمن باشید.

عاقلانه قطعات را بیرون کنید :

تعدادی از مهره های حریف خود را می گیرید. برخی از قطعات شما گرفته خواهد شد. شما باید بفهمید که چه چیزی یک مبادله خوب است و چه چیزی نیست. از این نکات استفاده کنید تا بفهمید که اگر می خواهید یکی از آنها را از دست بدهید، حرکت خوبی انجام می دهید یا خیر:

  • ملکه: 9 امتیاز
  • روک: 5 امتیاز
  • فیل: 3 امتیاز
  • شوالیه: 3 امتیاز
  • پیاده: 1 امتیاز

بنابراین آیا از دست دادن یک فیل برای نجات یک پیاده ایده خوبی است؟ نه!

خیلی سریع بازی نکنید :

اگر حرکت خوبی دیدید، روی دستان خود بنشینید و به دنبال حرکت بهتری باشید. تفکر صبورانه کلید موفقیت شطرنج است.

برنده بازی آخر :

بعد از اینکه شما و حریفتان مهره‌هایتان را با هم عوض کردید و به چند نفر رسیدید، بازی آخر شروع می‌شود. حالا پیاده ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند. اگر بتوانید یک پیاده را تا دورترین ردیف از خود پیش ببرید، آن پیاده به یک ملکه تبدیل می شود. یک موفقیت بزرگ! اجازه دهید پادشاه شما نیز تا زمانی که دور از دسترس مهره‌های باقی‌مانده حریف شما، به خصوص ملکه، باشد، حمله کند و اجازه ندهد که چک شود.

گفته می شود زمانی که حریف شما تهدید می کند که از یکی از مهره های خود برای دستگیری شاه در حرکت بعدی خود استفاده می کند، پادشاه شما تحت کنترل است. اگر پادشاه شما چک شود و شما راهی برای حذف تهدید نداشته باشید، نمی‌تواند فرار کند، نمی‌توانید مهره مقابل را که او را در کنترل دارد بگیرید و نمی‌توانید با حرکت دادن یکی از مهره‌های خود چک را مسدود کنید. – بازی از دست رفته است. مات! اگر حریف خود را قبل از اینکه شما را مات کند، مات کنید، برنده می شوید!

آموزش شطرنج

تاریخچه شطرنج :

تاریخ شطرنج حدود 1500 سال است. اولین نسخه قبلی این بازی احتمالاً در هند، قبل از قرن ششم پس از میلاد آغاز شد. از هند، این بازی به ایران گسترش یافت. هنگامی که اعراب ایران را فتح کردند، شطرنج توسط جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت و متعاقباً به اروپای جنوبی گسترش یافت. در اروپا، شطرنج تقریباً به شکل کنونی خود در قرن 15 تکامل یافت. در نیمه دوم قرن نوزدهم، بازی مسابقات شطرنج مدرن آغاز شد و اولین قهرمانی شطرنج جهان در سال 1886 برگزار شد. قرن بیستم شاهد جهش های بزرگ در تئوری شطرنج و تأسیس فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) بود. تحولات قرن بیست و یکم شامل استفاده از رایانه برای تجزیه و تحلیل است که در دهه 1970 با اولین بازی های شطرنج برنامه ریزی شده در بازار آغاز شد. بازی های آنلاین در اواسط دهه 1990 ظاهر شد.

آیا شطرنج هوش را افزایش میدهد؟

آموزش صفر تا صد شطرنج

کلیشه شطرنج باز کسی است که باهوش، منطقی و در ریاضیات خوب است. به همین دلیل است که بسیاری از والدین در سراسر جهان مشتاق هستند فرزندان خود را به بازی شطرنج تشویق کنند. به این امید که این بازی ممکن است به افزایش سطح هوش پسر یا دختر آنها کمک کند و به آنها در موفقیت در موضوعات مختلف کمک کند.

اما جدا از اینکه شطرنج یک بازی عالی است، تاریخچه آن ریشه در ارتش هند شرقی دارد، آیا در واقع شواهدی وجود دارد که نشان دهد بازی شطرنج می تواند شما را باهوش تر کند؟

شطرنج بازان به طور متوسط ​​توانایی شناختی برتری نسبت به بازیکنان غیرشطرنج از خود نشان می دهند. همچنین مهارت های مورد نیاز برای بازی شطرنج با چندین معیار هوش مانند استدلال روان، حافظه و سرعت پردازش مرتبط است.

آموزش شطرنج به کودکان

آموزش صفر تا صد شطرنج

آموزش شطرنج از نظر روحی و شخصیتی برای هر انسانی مناسب است و به نوعی شطرنج را مادر ورزش ها مینامند. شطرنج یک بازی فکری است و نیاز به استراتژی و تاکتیک هایی دارد که با آموزش صحیح و مطالعات بیشتر می تواند شما را به یک شطرنج باز خوب تبدیل کند. شطرنج سن نمی شناسد. شما در هر سنی باشید می توانید بازی کنید.

اگر می خواهید فرزندتان مسئولیت پذیر تربیت شود و قدرت پذیرش اشتباهاتش را پیدا کند، بهتر است او را با شطرنج آشنا کنید.

برای آموزش شطرنج به کودک خود عجله نکنید. از حرکات ساده شروع کنید و تا مدتی سراغ حرکات پیچیده نروید. کودکان شش یا هفت ساله و حتی برخی از کودکان چهار یا پنج ساله نیز می توانند شطرنج را بیاموزند.

برای آموزش شطرنج به کلاس های شطرنج که زیر نظر فدراسیون تشکیل می شود بروید و تعیین سطح کنید.

آموزش شطرنج در سه سطح آماتور، متوسطه و پیشرفته است که هر سطحی آموزش و تاکتیک های خاص خود را دارد.

آموزش شطرنج

قانون قلعه سازی در شطرنج چیست؟(آموزش شطرنج)

با این قانون میتوانید با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهید. این حرکت به شما توانایی این را میدهد که بتوانید در یک حرکت دو مهره را جا به جا کنید که اصطلاحا به این حرکت قلعه رفتن میگویند. برای این کار باید شاه را دو خانه به سمت راست یا چپ حرکت دهید و سپس رخ را از گوشه کنار به سمت راست شاه بیاوریم.

چه کسی باید ورزش شطرنج را آغاز کند؟(آموزش شطرنج)

آغاز شطرنج با مهره های سفید است و مهرهی سفید این شانس را دارد تا با یک حمله ی درست حریف سیاه را شکست دهد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

mahla_khoshtale

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *