احساس طرد شدن
بازدید 129
0

5 راه برای برخورد صحیح با احساس طرد شدن

احساس طرد شدن بسیار دردناک است، بدون توجه به اینکه توسط چه کسی این اتفاق می افتد. تحقیقات هم نشان از این دارد که وقتی ما توسط جامعه یا دیگران طرد می شویم، اغلب احساس تنهایی، حسادت، حقارت و اضطراب داریم. گای وینچ روانشناس و نویسنده کتاب «کمک های اولیه عاطفی : شفای طرد، احساس گناه، شکست و سایر آسیب های روزمره.» می گوید : علاوه بر این ما معمولا تمایل داریم برداشت اشتباهی از آسیبی که تجربه می کنیم داشته باشیم. در این صورت طرد شدن را به عنوان نشانه ای از ارزش های خود تلقی می کنیم که این افکار حال مارا بدتر می کند.

اما طرد شدن در عین دردناک بودن می تواند باعث رشدمان شود. به گفته گای وینچ، طرد شدن می تواند باعث انعطاف پذیری بیشتر شود و تجاربی که به دست می آوریم باعث رشد در زمینه های مختلف خواهد شد؛ به شرط اینکه برخورد درستی با این احساس داشته باشیم. در ادامه نحوه برخورد با شرایط مختلفی که در آنها توسط افراد مختلف کنار گذاشته می شویم آورده شده است :

احساس طرد شدن وقتی در کار خود پسرفت می کنید.

رد شدن در مصاحبه شغلی
پسرفت در روند کاری

وقتی صحبت از کار می شود، فشار زیادی روی ما برای رفتن به بهترین مدرسه یا پیدا کردن یک شغل بی نظیر است. بورلی فلکسینگتون، مربی دوره های زندگی و شغلی می گوید : خیلی وقت ها مردم برای داشتن احساس ارزشمندی به عوامل بیرونی توجه می کنند بجای عوامل درونی. او می گوید : بسیاری از مردم هنوز شکل سالم داشتن عزت نفس را یاد نگرفته اند.

این یعنی وقتی فکر می کنید در حال رسیدن به یک موقعیت عالی در زندگی هستید، رد شدن یا شنیدن یک “نه” می تواند برای شما به معنای شکست تلقی شود. اگر قصد دارید تسلیم شوید؛ این موضوع را به خاطر بیاورید که مسیر شغلی شما یک خط مستقیم نیست و هر تجربه ای شما را رو به جلو نمی برد.

فلکسینگتون می‌گوید: گاهی قرار است به تجربیات خود اضافه کنیم و مسیر دیگری را شروع کنیم. گاهی باید خودمان را از نو بسازیم یا چیزی را برای همیشه کنار بگذاریم و با آن خداحافظی کنیم. اگر روزی احساس کردید که برای تایید ارزش شخصی خود به دنبال ارتقا شغلی هستید، اول به خودتان مراجعه کنید و ببینید آیا بدون در نظر گرفتن این شغل زندگی رضایت بخشی دارید؟ اگر پاسخ شما “نه” بود، بهتر است به دنبال فرصت های دیگری بگردیم.درصورتی که به کاری مشغول هستید که آن را دوست دارید، عزت نفس در شما تقویت می شود چون از کار خود لذت می برید؛ و ارزش خود را بر اساس عنوان شغلی یا چهارچوب های جامعه تعیین نخواهید کرد.

این کار به همراه انجام واگویه های مثبت درونی می تواند درک متفاوتی از طرد شدن برای ما داشته باشد. آن را به عنوان یک مسیر و رشد در نظر بگیرید که می تواند شما را به جایی که می خواهید برساند.

احساس طرد شدن وقتی در حال جدا شدن هستید.

جدا شدن
شکست در یک رابطه عاطفی

چه در حال جدا شدن از پارتنر عاطفی خود باشید یا اینکه فردی برای یک قرار معمولی به شما جواب رد بدهد، وینچ معتقد است ایده آل کردن آن شخص و رابطه کار ساده ای است. ما معمولا خاطرات خوب را به یاد می آوریم. بدتر از آن گاهی شکست در یک رابطه می تواند باعث شود که احساس بی لیاقتی و بی کفایتی داشته باشیم.

بیایید یک راهکار را امتحان کنیم. پس از جدایی فهرستی از تمام ویژگی هایی که پارتنر شما داشت اما از آن قدردانی نمی کردید تهیه کنید. وینچ می گوید خواندن هر روز این فهرست می تواند به شما کمک کند تا از علت هایی که باعث ناسازگاری شما می شد آگاه شوید. و برای انتخاب پارتنر بعدی خود سعی کنید در مورد ارزش هایی که اهمیت زیادی برای شما دارند سوال بپرسید. در مورد اهمیت این موضوع ملیسا هابلی، مدیر ارشد بازاریابی OKCupid می گوید : تطابق در موارد مهم، مهم است. این کار می تواند به شما در ایجاد ارتباطات نزدیک تر کمک کند و احتمال یک شراکت پایدار را افزایش دهد.

احساس طرد شدن وقتی یک رابطه دوستی به پایان خود می رسد.

احساس طردشدن توسط دوستان
وقتی احساس می کنید کسی شما را دوست ندارد

شکست در یک رابطه دوستانه به مراتب سخت تر از یک رابطه عاشقانه است. فلکسینگتون می‌گوید: به یاد داشته باشید که اگرچه پایان یافتن یک دوستی می‌تواند دردناک باشد، اما آمدن و رفتن دوستان از زندگیمان نیز طبیعی است. وینچ نیز پیشنهاد می کند همان کاری را که پس از یک رابطه عاشقانه گفتیم، انجام دهید. از خودتان بپرسید که آیا این شخص از همان افرادی بود که شما تمایل داشتید با آنها دوست باشید؟ اگر پاسخ شما منفی باشد حالتان کمی بهتر می شود. حالا بهتر است به دنبال دوستانی باشید که با شما سازگار تر هستند.

پس از گذشت مدتی اگر متوجه شدید که دلتنگ آن دوستی شده اید، فلکسینگتون پیشنهاد می دهد که با آن شخص تماس بگیرید و ببینید آن فرد تمایلی به ارتباط دوباره دارد یا نه. گذر زمان باعث می شود تا با دیدگاه جدید به یک رابطه دوستی نگاه کنند. حتی ممکن است بخواهید روی دوستی هایی که می دانید ارزش حفظ کردن دارند تمرکز کنید. وینچ معتقد است تمرکز بر تقویت دوستی هایی که دارید و ارتباط با افرادی که قبلا با آن ها نزدیک نبوده ایم برای حفظ یک شبکه ارتباطی قوی حائز اهمیت است.

قطع ارتباط با یکی از اعضای خانواده تان

احساس طرد شدن از سمت خانواده
قطع ارتباط با خانواده خود

همیشه به ما می گویند که محبت خانواده بی قید شرط است و هیچ کس مثل خانواده آدم نمی شود اما فلکسینگتون و وینچ هر دو موافق اند که استثنا هایی برای این موضوع وجود دارد. وینچ می گوید : مثلا وقتی یک زوج از هم طلاق می گیرند، اغلب بچه ها با یکی از والدین زندگی می کنند و از دیگری فاصله می گیرند. و این اتفاق برای فرزندان می تواند بسیار دردناک باشد. اگر احساس می کنید که توسط یکی از اعضای خانواده طرد شده اید، با افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید یا از دوستان خود بخواهید تا در این مورد شما را حمایت کنند.

وینچ می گوید : فرض کنید که هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و فقط باید احساسات خود را پنهان کنیم. وقتی روی رشد شخصی خود کار می کنید و در مورد طرد شدن، بیشتر می آموزید؛ کم کم درک خواهید کرد که چرا این احساس را دارید.

وقتی رسانه های اجتماعی (Social media) شما را ناراحت می کند.

طرد شدن توسط رسانه های اجتماعی
برخورد صحیح با رسانه های اجتماعی

تحقیقات نشان می دهد رسانه های اجتماعی می توانند بر عزت نفس ما تاثیر بگذارند و به سلامت ما آسیب بزند. گاهی اوقات فکر می کنیم طرد شده ایم اما در واقع اینطور نیست. اینکه تعداد لایک پست های شما یا تعداد فالوور هایتان کم است، دیدن دوستانتان که بدون شما دور هم جمع شده اند و خوش می گذرانند ممکن است احساس کنید که توسط آنها طرد شده اید و یا به اندازه کافی خوب نیستید.

فلکسینگتون می گوید : راه هایی برای استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد که باعث می شود احساس کنید با دیگران در ارتباط هستید. وینچ استفاده از رسانه های اجتماعی را برای مکالمات، بیشتر توصیه می کند. بجای اینکه فقط پست ها را نگاه کنید و از یک استوری به استوری بعدی بروید، زیر پست هایشان کامنت بگذارید و در دایرکت به آنها پیام دهید و سعی کنید تعامل مثبتی داشته باشید.

وقتی بخاطر یک پست در شبکه های اجتماعی احساس طرد شدن دارید یا حسادت می کنید، مراقب واگویه هایتان با خودتان باشید. همه چیز ها و آدم های ارزشمند و مثبت زندگیتان را به خود یادآور شوید و برای تک تک آن ها شکرگزار باشید.

منبع : time

آیا امکان رشد شخصیتی بعد از تجربه هایی مثل طرد شدن وجود دارد؟

بله ، به شرط اینکه برخورد صحیحی با این احساس داشته باشیم.

در پیویو بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/03/15/treatment-of-childhood-psychological-trauma/ https://pioio.com/mag/2022/02/28/the-effects-of-music-on-humans/ https://pioio.com/mag/2022/02/26/12-something-that-you-have-to-do-when-you-feel-lonely/ https://pioio.com/mag/2022/01/17/strategies-to-boost-self-esteem-after-a-relationship-breakdown/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *