عروسک بیبی یودا چیست؟ | از جنگ ستارگان تا مندلورین به زبان ساده
بازدید 9433
0

عروسک بیبی یودا چیست؟ | از جنگ ستارگان تا مندلورین به زبان ساده

ببیبی یودا و جنگ ستارگان و مندلورین محبوب ترکیب آشنایی نیست؟ لااقل برای هر ایرانی فیلم ناآشنایی نیست ، دست کم هرکس برای یکبار هم که شده اسم آن به گوشش خورده ( به استثنا من که تا قبل نوشتن این مقاله نمیدونستم بیبی یودا مال این فیلم خفن بوده و اصن در جریان داستان نبودم ولی الان میخوام براتون سنگ تموم بزارم و این حرفا ، خب پس بریم!!!!!!!!).

جنگ ستارگان یا چی؟

STAR WARS که به نام جنگ های ستاره ای در آمریکا و تقریبا تمام جهان می شناسند ولی در ایران به اشتباه و برای راحتی تلفظ و احتمالا دلایل دیگر به جنگ ستارگان مشهور است کلا اینطوریه که یک چیزی در جهان ترند شود و ما سریع تبدیل به فارسی ش کنیم تا هضمش آسان تر باشد مثل پیتزای قرمه سبزی!

هشدار!

این متن حاوی اسپویل می باشد!

جنگ ستارگان یا چی؟
جنگ ستارگان یا چی؟

داستان این فیلم تخیلی ، جذاب و گیرا از ایده یک دانشجوی فیلمسازی شروع می شود. جرج لوکاس که پس از شکست تجاری پیوسته در چند محصول فیلمسازی ابتدایی خود بالاخره ایده ناب تری در ذهنش جرقه زد که بسیار خوش درخشید. فیلم جنگ ستارگان که پس از اثر اپرای فضایی ، با مراحل دشوار و سختی که برای ساخت سکانس های آن همراه بود توانست به یک اثر کلاسیک بسیار حرفه ای و خفن تبدیل شود. فضای لوکیشن این فیلمنامه بسیار هوشمندانه طراحی شده بود به طوری که به زندگی انسان ها شبیه بود در حالی که دنیای انسان ها نبود. خیالی بود اما با واقعیت هایی که ادم ها روزانه با آن زندگی می کنند همه ما در جهان های خیالی خود روزانه سفرمی کنیم و پلن هایی را برای آن ها پایه گزاری می کنیم اما لوکاس این خیال و اوهام خود را به جهان واقعیت آورد و مخاطب را پای سفره تصورات خود نشاند.

او به دلیل علاقه شخصی خود به فلسفه شرق و بنیادهای مذهبی متدیست خانوادگی اش از این علاقمندی در ایده و فضای جنگ ستارگان و طراحی شخصیت های درون داستان پرداخت و توانست مجموعه بی انتهایی برای ارتباط با تمامی سلایق را برای مردم جهان طراحی کند.

(گروگو) بیبی یودا کیه؟

گروگو شخصیتی کیوت و محبوب و خیالی است که طرفداران او آن را بیبی یودا صدا می زنند. او در واقعیت وجود ندارد شبیه هیچ موجود زمینی نیست ، در کل نه تنها مانند و شبیه انسان ها نیست بلکه شما آن تصوری که از یک آدم فضایی را دارید هم برآورده نمی کند و جذابیت این کرکتر در همین انتخاب زیرکانه و عرسک گردانی بی نظیر فرانک اُز می باشد. نقش اصلی و ظهور به موقع آن در دنباله مجموعه حماسی و وسترن فضایی جنگ های ستاره ای (جنگ ستارگان) و این شاهکار آخری به نام سریال مندرولین است.

(گروگو) بیبی یودا کیه؟
(گروگو) بیبی یودا کیه؟

این موجود سبز دوست داشتنی با گوش های کشیده و چشمان سیاه و خیره کننده اش بدون هیچ دیالوگی مخاطب را به فضای احساسی این سریال وسترن می برد. گروگو کوچک که 50 سال دارد. هنوز نوزاد است حالا این چطور میشه ؟ در واقع نژاد یودا ، موجوداتی با عمر بسیار زیاد هستند به طوری که فرد 50 ساله آن ها تازه در حال شروع دوران کودکی خود است و این از جذابیت های ساخت این کرکتر توسط استودیوی لگسی افتکتز است!

نجات بیبی یودا به وسیله یک کامپلکس ذهنی در مندلورین!

مندلورین به همراه ربات IG-11  به عنوان یک بانتی هانتر، پیشه و مهارت کسانی است که با ارائه مختصات مکانی موجودی آن را میابند و تحویل می دهند و در ازای آن مژدگانی دریافت می کنند. مژدگانی برای پیدا کردن این موجود دوست داشتنی نوعی فلز خاص و کمیاب بود که برای تهیه جلیقه ضد گلوله و مستحکم استفاده میشد. مندلورین اهل سیاره ماندالو که بسیار مشتاق بود تا این فلز را داشته باشد شروع به انجام این ماموریت کرد که هیچ اطلاعاتی بجز مختصات آن در کهکشان وجود نداشت. سپس مندلورین به وسیله سفینه سریع خود به محل مورد نظر خود یعنی سیاره متروکه آروالا -۷رسید ولی در آنجا با چالش هایی روبه رو شد که مجبور شد با یک بانتی هانتر دیگر که یک ربات هوشمند به نام IG-11  بود متحد شوند و از این مرحله عبور کنند.

نجات بیبی یودا به وسیله یک کامپلکس ذهنی در مندلورین!
نجات بیبی یودا به وسیله یک کامپلکس ذهنی در مندلورین!

آن ها فاصله زیادی با گزفتن مژدگانی خود نداشتند که متوجه شدند آن موجودی که این همه راه از سیاره دیگر به دنبالش بودند یک کودک 50 ساله است. اینکه فرستادن این جوجه فضایی چه مرده و چه زنده اهمیتی نداشت ، ربات سنگدل IG-11 تصمیم به قتل آن گرفت اما مندلورین مخالف او بود و در نتیجه مجبور شد که این ربات را سر به نیست کند. این احساس پدرانه بین ماندو و گروگو جرقه زد ، بیبی یودا که با نگاه معصومش دل یک جنگجو بانتی هانتر را نشانه گرفته بود توانست به مقصود خود برسد.

احساس پدرانه یک جنگجو

در واقع ، احساسی که مندلورین را در این موقعیت قرار داد یک کامپلکس ( عقده و موقعیت احساسی که منجر به تصمیمی در بزرگسالی شود) از دوران کودکی اش بود در واقع مگ گافین این سکانس بر ملا کردن شخصیت مندلورین است که در دوران کودکی اش در سیاره ای پس  از کشته شدن پدر و مادرش فرار می کند تا پنهان شود و پس از سر رسید جدای ها او را با خود می برند تا تحت تعالیم آن ها از کودکی پرورش یابد. در واقع نشان میدهد که او نژاد اصلی مندلورین را نداشته و با نجات او توسط جدای ها باعث شده که یک جنگجو مندلورین تبدیل شود. این تصمیم جدی او داستان را از فضایی یکنواخت بیرون آورد و وارد دریایی پرتلاطم کرد. بدلیل داشتن فورس همراه گروگو (بیبی یودا) امپراطوری نیز به طور نامحسوس به دنبال کردن این موجود دوست داشتنی پرداخت و همین کافی بود که چالش ها یکی پس از دیگری به مقابله با مندلورین بپردازند.

نیروی force چه قابلیتی داره؟

تعریف نیرو در فیزیک بسیار راحت است اما از دیدگاه فلسفه و عرفان این نیروی درونی در موجودات ، میدانی پر قدرت از انرژی است که بودایی ها اعتقاد دارند این نیرو قابلیت های زیادی به موجودات می دهد که می تواند از حد توانایی های یک انسان فراتر رفته و کارهای و عجیب غریبی را به مرحله ظهور برسانند علاوه بر آن قدرت استفاده از نیروهای فیزیکی و ذهنی فکری را به شدت افزایش داده که قابلیت های ماورایی را به آن موجود می افزاید. چرا آن موجود؟ چون همه از این قابلیت برخوردار نمی باشند.

این نیرو در استار وارز به این صورت استفاده شده که در طی تماشای فیلم به شکل the force  آن را می شنویم. یا جملاتی مثل « از نیرو استفاده کن!» است و در کل این نیرو به آن ها توانایی های خارق العاده ای می بخشد که از سایر موجودات کهکشان آن را متمایز می کند. حالا اینکه این نیرو به چه کسانی داده می شود؟ این نیرو و انرژی فوق العاده فقط در وجود عده ای از آن ها قرار گرفته که از کودکی با رشد این نیرو به قابلیت های جالبی می رسند در واقع خود نیرو توانایی مضاعفی ندارد بلکه این نحوه استفاده و رشد و پرورش از آن این ویژگی را با دیگران تمایز می دهد.

بیبی یودا دارای این فورس بود که مندلورین در طی چالش ها و مبارزاتی که طی داستان بود متوجه آن شد و قصد داشت تا او را به جدای ها و سیاره امنی برساند که این نیرو را به رشد و پرورش و نبوغ برساند.

https://pioio.com/mag/2022/06/27/the-second-chapter-of-squid-game/

آیا بیبی یودا همان مستر یودا جنگ ستارگان است؟

 در کوتاه ترین جواب باید بگویم خیر! اصلا اسم این طفل فضایی مظلوم گروگو بوده و اینکه همه او را بیبی یودا صدا میزنند ، در اصل تقصیر طرفداران پروپاقرص استاروارزه 🙂 البته واقعیت این هست که چون هیچ نام و نشانی از او در طی داستان نبود بیننده با توجه به اطلاعات قبلی خود نام فرضی را برای او گذاشتند ( ولی در این بین عده دیگری هم فکر می کردند چون این شبیه اونه دلیل میشه که بچه اون باشه در حالی که مثلا نژاد سرخپوست ها چون با ما متفاوت هستند دلیل می شود که همه با هم نسبتی داشته باشند؟ این هم یک نژاد از یوداست و استاد یودا هم همینطور!!) یا بعد از آن شایعه ای که پس از پخش سریال مندلورین صورت گرفت این بود که نکنه بیبی یودا بچگی مستر یودا (استاد یودا) بوده اینطوری از لحاظ زمانی کلی ایراد به فیلمنامه داستان وارد میشه ، مگه نه؟

آیا بیبی یودا همان مستر یودا جنگ ستارگان است؟
آیا بیبی یودا همان مستر یودا جنگ ستارگان است؟

 درحالی که همه در سکانس آخر شاهد بودند که وقتی مندلورین ، گروگو را به لوک اسکای واکر تحویل داد تا مثل یک جدای نیرومند او را پرورش دهد. متوجه شدیم که خود اسکای واکر زیر دست استاد یودا تربیت شده و رشد کرده که ترکیب این دو واقعه از نظر زمانی چه معنی می تواند بدهد؟ ضمن اینکه با توجه به محبوبیت این شخصیت با نگاه مظلومانه اش بدون هیچ دیالوگی در این سریال درخشید که برخی از صاحب نظران احتمال می دهند دلیل آن ادامه دار بودن داستان این فیلمنامه بوده که با قصد ساخت فصل دیگر آن توسط کارگردانش احتمال وقوع آن را بیشتر کرد.

https://pioio.com/mag/2022/06/21/avatar-the-way-of-water-2022/

عروسک بیبی یودا از شایعه تا واقعیت

هر چقدراز پخش مندلورین می گذرد، بر طرفداران بیبی یودا نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش می یابد. این محبوبیت تا جایی پیش رفت که مردم سراسر جهان شروع به ساخت فن پیج ها و فن کلاب های گسترده در سراسر جهان کردند و در شبکه های گسترده و سوشال مدیا به محبوبیت و تبلیغ آن پرداختند و سپس تاپیک های بحث و گفت و گو پیرامون شخصیت آن صورت گرفت و همه به نقد و بررسی تخصصی آن پرداختند. این فراگیری بسیاری از کمپانی ها را ترغیب کرد که به طراحی و ساخت عروسک و فیگور و اکشن فیگور آن در انواع اندازه های مختلف بپردازند.

عروسک بیبی یودا از شایعه تا واقعیت
عروسک بیبی یودا از شایعه تا واقعیت

فصل جدید مندلورین چه خواهد بود؟

به دلیل استقبال بسیار خوب جهانی از همه فصل های سریال مندلورین کارگردان آن وعده ساخت فصل جدید آن نیز به او داد. البته این وعده که تا پایان سال 2021 و شروع 2022 ساخته خواهد شد به دلایلی به تاخیر خورده است و این طرفداران این شخصیت را بسیار نگران کرده است. البته پدرو پاسکال (Pedro Pasca)در مصاحبه ای اعلام کرد که نگرانی برای این موضوع وجود نداشته چراکه این تاخیر نه به دلیل مشکل فنی بلکه بخاطر بازیگر شخصیت اوبی-وان کنوبی، گفته بود که هنوز تصویربرداری فصل سوم سریال Mandalorian را شروع نکرده‌اند. فصل سوم مندولورین تا اواخر سال ۲۰۲۲ پخش نخواهد شد، با این وجود علاقمندان سریال‌های جنگ های ستاره ای می توانند آثار دیگری را در حال حاضر تماشا کنند برای مثال ضبط سریال اسپین‌آف The Book of  Boba Fett به پایان رسیده و در ماه دسامبر پخش خواهد شد. به این اسپین‌آف می‌توان به چشم فصل ۲.۵ (ما بین فصل 2 و 3) مندولورین نگاه کرد.

فصل جدید مندلورین چه خواهد بود؟
فصل جدید مندلورین چه خواهد بود؟
بیبی یودا کیه؟

گروگو، که در بین طرفداران خود بیبی یودا شناخته می شود، شخصیتی از مجموعه بی نظیر The Mandalorian می باشد. او یک عضو کوچک از همان گونه های ناشناس و عجیب غریب در میان شخصیت های جنگ ستارگان است که دارای توانایی قوی نیروی Force هستند.

آیا فصل جدید سریال مندلورین ساخته می شود؟

بله ، باتوجه به استقبال خوب طرفداران مندلورین و بر اساس گفته های پدرو پاسکال و رسانه های خبری این فصل قرار است در فوریه 2023 در سرویس استریم دیزنی + پخش شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *