faceapp
بازدید 161
0

FaceApp اپ محبوب این روزها ، ایا جاسوسی می کند؟

این روزها همه در مورد FaceApp صحبت می‌کنند تا جایی که کافی است اینستاگرام خود را باز کنید و با انبوهی از پیرمرد/پیرزن ها مواجه شوید ؛ برنامه ای که می‌تواند عکس‌های چهره افراد را ویرایش کند تا بتوانند خود را پیرتر/جوانتر  نشان دهد.میلیون ها نفر از مردم تصاویر ویرایش شده خود  را با برنامه رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.اما از آنجا که FaceApp در چند روز گذشته ویروسی شده‌است، برخی نگرانی‌ها را در مورد  شرایط آن مطرح کرده‌اند.آنها ادعا می کنند که این شرکت دسترسی  به داده های کاربران دارد و از آنها سو استفاده می کند- اما FaceApp در بیانیه ای گفته است که بیشتر تصاویر پس از 48 ساعت از آپلود ، از سرور های  FaceApp حذف می شوند.این شرکت همچنین گفته است که تنها تا به حال عکس‌هایی را آپلود کرده‌است که کاربران آنها را برای ویرایش انتخاب کرده اند و نه تصاویر اضافی.

FaceApp چیست؟

FaceApp برنامه  جدیدی نیست ، اما  این اولین بار در دو سال پیش است که با فیلترهای نژادی  (ethnicity filtersدر صدر اخبار قرار گرفت.
این فیلتر که باعث می شود چهره ها را با یکدیگر عوض کنید و نژاد هارا در هم بیامیزید بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است  ویژگی که منجر به واکنش شدید شد  و توجه بسیاری را به FaceApp  جلب کرد اما به سرعت تب این فیلتر خابید.با این حال، این برنامه می‌تواند حالات چهره مانند: چهره اخمو یا بداخلاق  را به چهره های خندان تبدیل کند. و همچنین می تواند سبک ارایش را عوض کند و یا حتی تغیراتی در چهره شما ایجاد کند.
برنامه FaceApp همچنین بر روی تابلوهای نقاشی شده  نیز کار می‌کند اگرچه این اثر گاهی اوقات دلسرد کننده است.این کار با کمک هوش مصنوعی (AIانجام می‌شود. یک الگوریتم ، تصویر ورودی صورت شما را می‌گیرد و آن را براساس تصاویر دیگر تنظیم می‌کند.این کار باعث می‌شود که یک خط لبخند زیبا ایجاد شود، به عنوان مثال، در حالی که خطوط اطراف دهان را تنظیم می کنید ، چانه و گونه‌ها نیز برای یک نگاه طبیعی تنظیم می شوند.خب پس برای شما سوال ایجاد می شود که چرا همچین برنامه سرگرم کننده ای  مضر بنظر می آید.

پس مشکل چیه؟

اما زمانی مشکل وارده بر این برنامه جدی شد که  Joshua Nozzi، توسعه دهنده برنامه، در توییتر نوشت که FaceApp بدون اجازه گرفتن از کاربران ، عکس های ان ها را  از گوشی‌های هوشمندشان می دزدد و به سرور های   FaceApp  آپلود می کند.با این حال، یک محقق امنیتی امنیتی سایبری فرانسه که از نام مستعار Elliot Alderson استفاده می کند ادعاهای آقای  Joshua Nozzi را مورد بررسی قرار داد.او متوجه شد که چنین آپلود گسترده ای در حال انجام نیست – FaceApp تنها عکس هایی را که کاربران تصمیم به ارسال انها گرفته بودند  را در سرور مرکزی آپلود میکند.FaceApp همچنین به BBC تایید کرده است که تنها عکس های ارسال‌شده توسط کاربران بارگذاری شده‌است.

در مورد تشخیص چهره چه؟

دیگران حدس می‌زنند که FaceApp ممکن است از داده‌های جمع‌آوری‌شده از عکس‌های کاربر برای آموزش الگوریتم های تشخیص چهره استفاده کند.
این کار حتی بعد از حذف عکس‌ها نیز انجام می‌شود زیرا اندازه‌گیری ویژگی‌های چهره فرد می‌تواند استخراج شود و برای چنین اهدافی استفاده شود.
یاروسلاو Goncharov، مدیر اجرایی شرکت، به اخبار بی‌بی‌سی گفت: ” نه، ما از عکس‌ها برای آموزش تشخیص چهره استفاده نمی‌کنیم. فقط از انها برای ادیت عکس ها استفاده می کنیم ، همان چیزی که این برنامه بخاطرش ساخته شده است، نه کم تر و نه بیش تر.

این طور نیست؟آیا راست می گویند؟

نه کاملا. برخی سوال می‌کنند که چرا FaceApp باید تمام عکس هارا در سرور هایش آپلود کند در صورتی که می تواند عکس هارا فقط به صورت محلی بر روی  گوشی هوشمند کاربرد پردازش کند تا انکه بیاید و آنها را به فضای ابری اپلود کند.در مورد FaceApp، سروری که عکس‌های کاربری را ذخیره می‌کند در ایالات‌متحده واقع شده‌است. FaceApp خودش یک شرکت روسی با دفاتری در سنت پیترزبورگ است.جین Manchun وانگ، محقق امنیتی سایبری، در توئیتر نوشت که این مساله ممکن است به سادگی یک مزیت رقابتی ایجاد کند – و  این ، کار را برای دیگران که برنامه‌های مشابهی را توسعه می‌دهند دشوارتر می کند  تا ببینیم الگوریتم ها چگونه کار می‌کنند.استیون مورداک، در کالج دانشگاه لندن، با این نظر موافق است.او گفت: “برای حفظ حریم خصوصی برای پردازش عکس ها بر روی گوشی هوشمند خود بهتر خواهد بود، اما ممکن است که گوشی هوشمند را کندتر کند، باتری بیشتری مصرف کند و فناوری FaceApp را در معرض  سرقت قرار می دهد.”Elizabeth Potts Weinstein ، وکیل آمریکایی، استدلال کرد که شرایط و  ضوابط این برنامه برای اهداف تجاری مانند تبلیغات خود FaceApp می‌تواند به کار رود.

آیا کاربران از همه اینها آگاه هستند؟
برایبرخی،این مساله بزرگی است.بسیاری نیز اهمیت نمی دهند ، هرچند که Face app داده‌های کاربر را برای هدف قرار دادن تبلیغات دنبال می‌کند.
این برنامه همچنین گوگل Admob را دربر می‌گیرد که تبلیغ گوگل را به کاربران عرضه می‌کند.
آقای والش به خبرگزاری بی بی سی گفت این اقدام “به طریقی که مشخص نیست ” انجام شده است و افزود: “این اقدام نتوانست مردم را به انتخاب واقعی و کنترل برساند.”آقای Goncharov گفت که شرایط سیاست حفظ حریم خصوصی FaceApp عمومی است. او گفت که شرکت هیچ داده‌ای را برای اهداف هدف‌گیری تبلیغ نمی‌کند.او افزود که این برنامه به جای درامد از طریق تلبغات ، از طریق پرداحت های درون برنامه ای و  اشتراک ها ویژه درآمد زایی می کن

“آقای Goncharov در بیانیه‌ای شرکت کرد که گفت” FaceApp تنها عکس‌های uploads انتخاب‌شده توسط کاربران برای ویرایش را منتشر کرده است ، همچنین وی افزود: ما هرگز تصاویر دیگری را آپلود نمی کنیم.
ما ممکن است یک عکس آپلود شده در فضای ابری را ذخیره کنیمدلیل اصلی آن عملکرد و ترافیک است: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که کاربر این عکس را مکررا برای هر عملیات ویرایش آپلود نمی‌کند. اکثر تصاویر در عرض ۴۸ ساعت از تاریخ آپلود کردن از سرورهای ما حذف می‌شوند.”
در این بیانیه گفته شده‌است که در حالی که FaceApp درخواست کاربران برای حذف داده‌های خود را می‌پذیرد، تیم پشتیبانی این شرکت در حال حاضربیش از حد” است.FaceApp به کاربران توصیه می‌کند که چنین درخواست‌هایی را از طریق settings, support, “report a bug” and add “privacy”  ارائه دهند.وی در این بیانیه افزود که داده‌های کاربر به روسیه انتقال داده نشده است.دفتر کمیسر اطلاعات انگلستان (ICO)به بی‌بی‌سی نیوز گفت که این سازمان از داستان‌هایی که نگرانی‌ها در مورد FaceApp ها را بالا می‌برد آگاه بوده و آن‌ها را مد نظر قرار خواهد داد.
یک سخنگوی سازمان ICO گفت: ” ما به مردم توصیه می‌کنیم اگر به هر برنامه‌ای هنگام نصب اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی خویش را می دهند تمام جوانب را بررسی کنند و تا زمانی که در مورد نحوه استفاده از آن‌ها مطلع نشده اند ، هیچ گونه جزئیات شخصی ارائه نکنند.”

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *