لجبازی کودکان
بازدید 149
0

دکمه لجبازی کودکان را فشار ندهیم و آشنایی با علت لجبازی کودکان

در این مقاله قصد داریم به موضوع لجبازی کودکان بپردازیم و راهکارهایی به والدین آموزش دهیم با حوریت دکمه لجبازی کودکان را فشار ندهیم :

مقدمه :

اگر بخواهیم لجبازی کودکان را تعریف کنیم باید بگوییم لجبازی در کودکان به معنی این است که آنها توجهی به گفتار بزرگتر خود ندارند ، اما نباید هر عدم توجه به گفتار بزرگتران را لجبازی دانست گاهی این رفتار اقتضای سن کودک است و برای اینکه این رفتار تشدید نشود بهتر است زیاد به آن توجهی نشود . معمولا سن شروع لجبازی از یک سالگی شروع می شود و در دو سالگی به اوج خود می رسد . برای اینکه بتوانیم دکمه لجبازی کودکان را فشار ندهیم باید علت های آن را بدانیم و به مبارزه آن برویم .

 

لجبازی چیست ؟

در  تعریف لجاجت می توان گفت انسان با توجه به قبول داشتن موضوع یا بحث بدون هیچ گونه دلیل منطقی آن موضوع را قبول نمی کند ، یک انسان لجباز هیچ هدفی برای کار خود ندارد و تنها قصد او این است که با دیگران مخالفت کند . در مورد لجبازی کودکان باید بگوییم که ابتدا این لجبازی ها با والدین شروع می شود و در صورت تشدید شدن آن تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند . در حالت کلی لجبازی کودکان به معنای نپذیرفتن درخواست دیگران از جمله والدین ، مربیان و . . . می باشد و سعی دارند که نظر خود را به اثبات برسانند و گاهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب از خشونت نیز استفاده میکنند .

علت های لجبازی در کودکان

با توجه به اقتضای سن  از یک سالگی به بعد کودکان لجبازی کردن را شروع می کند و این کاملا طبیعی می باشد زیرا آنها می خواهند هویت مستقل از والدین خود را پیدا کنند . کارشناسان معتقدند که تا زمانی که مخالفت های آنها جزئی است و به کسی آسیب نمی رساند جای نگرانی نیست ، اما اگر این روند ادامه داشته باشد و در بیشتر مواقع اتفاق بیفتد باید به فکر چاره باشید  زیرا تا زمانیکه کودک در منزل خود می باشد جای نگرانی نیست و والدین می توانند تا حد زیادی به دلیل علاقه زیاد به فرزندشان این گونه رفتارهای آن را تحمل کنند اما زمانی که کمی بزرگتر شود و وارد جامعه شود دیگر جامعه در برابر رفتارهای آن ساکت نمی ماند و مشکلات زیادی را برای کودکان به وجود می آورد مانند لکنت زبان و یا کنترل نداشتن بر روی احساسات خود ، همچنین به مرور زمان باعث گستاخ ، خود محور و  تندخو شدن کودکان می شود .والدین باید این نکته را بدانند که کودک آنها در یک شب لجباز شده و علت یا علت های زیادی در شکل گیری یک کودک لجباز تاثیر گذار بوده است . لجبازی در کودکان علت های مختلفی دارد که د رزیر به اصلی تریین و مهمترین علت های آن اشاره کرده ایم :

  • بی توجهی های والدین نسبت به کودکان یکی از اصلی ترین علت های لجبازی می باشد . بی توجهی والدین دارای علت های زیادی از جمله مشغله های کاری ، مشکلات فرزندان دیگر خانواده و گذاشتن وقت کم برای کودک می باشد .
  • سخت گیری و محرومیت هایی که والدین برای کودکان در نظر می گیرند . گاهی کودک به دلیل محرومیت های پی در پی که دیده است سعی دارد خود را به دیگران نشان دهد . پیشنهاد کارشناسان این است که والدین باید در کنار نظارتی که بر تربیت کودکان دارند از نهی کردن بیش از اندازه آنها بپرهیزند ، زیرا برخوردهای سخت و بازداشتن از هر کاری به زودی کودک را خسته می کند .
  • گاهی علت لجبازی برای رفع نیازهای عاطفی کودکان می باشد . نیاز های کودک خستگی ، تفریح ، گرسنگی و . . . می باشد که در صورت برآورده نشدن باعث لجبازی در کودکان می شود . والدین باید بدانند که در سن کودکی فرزندشان بیشتر از  پول به وجود آنها نیاز دارد و این در حالی است که امروزه بیشتر والدین زمان زیادی را به مشغله های کاری خود می پردازند . بهتر است والدین بدانند که بازیگوشی در کودکان باعث رشد خرد آنها می شود .

روش های غلط آموزشی بعضی از والدین باعث ایجاد لجبازی در کودکانشان می شود . در این روش هیچ گاه والدین به کودکان روش های غلط تربیتی را به صورت مستقیم آموزش میدهند ولی با رفتارها غلط خود به صورت غیر مستقیم این رفتارها را به کودکان آموزش می دهد ، حتی در بعضی از مواقع کودک سعی دارد که نوع رفتار والدین خود را به صورت آزمایشی امتحان کند مثلا بعضی از اوقات سعی دارد که از طریق گریه و سروصدا سعی دارد به خواسته خودش برسد .بیماری های مداوم ، ناراحتی های عصبی و شکست های پی در پی درکودکان باعث لجبازی می شود . گاهی کودکان با بیماری های مداومی که دارند باعث می شود که عادت به آه و ناله کنند و همه چیز بدون هیچ سخت گیری در اختیارشان قرار بگیرد .گاهی والدین با خودداری کردن از درخواست های منطقی باعث لجبازی در کودکان می شوند . این موضوع به این معنی نیست که شما در برابر تمام خواست های کودکتان تسلیم شوید اما در برابر خواسته ها منطقی کودکتان مانند بازی کردن با اسباب بازی های خودش نباید مقاومت زیادی داشته باشید .گاهی کودکان برای نشان دادن مقاومت در برابر بزرگتران خود لجبازی می کنند .  این موضوع به این معنی است که کودک شما در حال بزرگ شدن است و قصد دارد قدرت خود را به آنها نشان میدهد .بعضی از کودکان با به دنیا آمدن خواهر یا برادرشان  حس لجبازی در آنها تحریک می شود .  کودکان نمی توانند از تبعیضی که والدین بین خود و فرزند تازه متولد شده دارند اعتراض کنند و بیشتر این رفتار را با لجبازی نشان می دهد .والدین با انتقاد و سرزنش های بیش از اندازه خود باعث می شوند که کودکان را لجباز کنند .یکی دیگر از علت های لجبازی در کودکان دعواهای خانوادگی و خشونت والدین نسبت به یکدیگر می باشد .گاهی کودکان با سکوت بیش از اندازه والدین مواجه می شوند و برای اینکه توجه آنها را جلب کنند از روش لجبازی مردن استفاده می کنند .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *