بازدید 1452
0

سنگ های قیمتی و کمیاب ، سنگ‌های معروف جهان و خواص آن‌ها

در جهان میلیون‌ها سنگ وجود دارد ولی همه آن‌ها مشهور نیستند. تعداد کمی از سنگ‌ها ، سنگ های قیمتی هستند و در نوع خود از نظر زیبایی بی نظیر هستند.

تقسیم بندی سنگ‌ها

سنگ‌ها را در سال 1800 میلادی به دو گروه تقسیم کردند: سنگ‌های قیمتی و سنگ‌های نیمه قیمتی

در تقسیم بندی سنگ‌های قیمتی ؛ الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد جز بهترین‌ها قرار می‌گیرند.گران‌بها ترین و باارزش‌ترین سنگ ، در بین سنگ های قیمتی الماس می‌باشد. این سنگ با ارزش از یکی از سخت‌ترین کانی، که دارای پیوندهای قوی بین اتمی است، عنصر تشکیل دهندهٔ آن کربن می‌باشد.بعد از الماس، یاقوت سرخ و یاقوت کبود جز گران بها ترین سنگ‌ها می‌باشند که جنس هر دوی آن‌ها، از کانی به نام کروندوم می‌باشد.با ارزشمندترین سنگ بعد از الماس در بین سنگ های قیمتی ، زمرد است که از کانی به نام بریل ساخته شده است. این کانی نسبت به کانی کروندوم از ساختار ضعیف‌تری برخوردار است و نسبت به کانی کواترز ساختاری قوی دارد.

سنگ های قیمتی مواد معدنی هستند که به دلیل زیبایی و دوام انتخاب شده اند و سپس برای استفاده به عنوان زینت انسان بریده و صیقل داده شده اند. البته در این تعریف استثناهایی وجود دارد. مروارید و کهربا سنگ های قیمتی شناخته شده ای هستند اما معدنی نیستند..

انواع سنگ های قیمتی:

سنگ‌های قیمتی مختلفی و بسیاری در کل جهان وجود دارد که تعداد خاصی از آن‌ها در زیبایی و جلوه گری حرفی برای گفتند دارند و قیمت و ارزش آن‌ها بالاتر از سنگ‌های دیگر است. در ادامه؛ در مورد مشخصات، قیمت، محل پیدایش بعضی از سنگ‌های قیمتی را به طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • ژرمژوئیت: جز نادرترین سنگ های قیمتی جهان می‌باشد. این سنگ در سیبری کشف شد و در سال 1883 از کوه سوکتوی (soktui) خارج شد.
    اکنون می‌توان این کانی را رد یکی از مناطق نامبیا، معدنی در میانمار، تادجیک در چروغ به دست آورد. رنگ این نوع سنگ ابی متمایل به ارغوانی است. لازم به ذکر است قیمت هر قیراط از این سنگ 2000 دلار می‌باشد.
  • نادرترین عقیق: عقیق سیاه جز سنگ های قیمتی و نادر به شمار می‌رود که در ترکیبات این سنگ از عناصری کربن، اکسید آهن تشکیل شده است.
    کشورهایی که این سنگ در آن ها یافت می‌شود عبارت‌اند از: استرالیا، چک، ترکیه، برزیل، اتیوپی.
    قیمت عقیق سیاه در هر قیراط 2355 دلار می‌باشد.
  • سنگ بریل قرمز: سنگ کمیاب دیگری نیز به نام بریل قرمز وجود داد که فقط می‌توان در دو ایالت یوتا و نیومکزیکو استخراج کرد. اولین بار این سنگ توسط دکتر هاجز لامار در معدنی از بوتا کشف شد. اکنون این سنگ را می‌توان در یکی از معدن‌های شهر بوتا پیدا کرد. قیمت سنگ بریل قرمز در هر قیراط 10000 دلار می‌باشد.
  • سنگ ماسگرویت: یکی از جدیدترین سنگ های قیمتی می‌باشد که به خاطر خاص بود آن قیمت بالایی در بین سنگ‌های دیگر دارد. ترکیبات این سنگ از بریلیم، منیزیم و آلومینیوم می‌باشد. علت اینکه این سنگ را به نام ماسگرویت نام گذاری کرده‌اند این است که این سنگ در منطقه‌ای به نام ماسگریو در سال 1967 در استرالیا کشف شده است. ولی هم اکنون این سنگ در مناطق گرینلند و ماداگاسکار هم پیدا می‌شود. محاسبه این سنگ در هر قیراط به قیمت 35000 دلار می‌باشد.
نتیجه تصویری برای سنگ های کمیاب
  • سنگ پینیت: سنگ پینیت از آن دسته از سنگ‌های نایاب و کمیاب می‌باشد که در ساختن جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سنگ به عنوان یکی از کمیاب‌ترین سنگ‌ها در جهان شناخته شده است که فقط به تعداد 25 عدد از آن را توانستند روی زمین کشف کنند. قیمتی که این سنگ به خود اختصاص داده است 50000 تا 60000 دلار در هر قیراط است.
  • .سنگ گراندیدریت: گراندیدیر کسی است که این سنگ را کشف کرده است و نام این سنگ را از اسم او گرفته‌اند. علت‌های که باعث به وجود آمدن رنگ سبز و سفید و آبی در این سنگ شده است وجود عناصری چون منیزیم، آهن، آلومینیوم می‌باشد. آهنی که در این سنگ وجود دارد باعث شده است که رنگ این سنگ به رنگ مایل به سبز آید. این سنگ تنها در منطقه ماداگاسکار یافت می‌شود و قیمتی که بر روی این سنگ در بین سنگ های قیمتی گذاشته شده است و به عنوان گران قیمت‌ترین سنگ شناخته می‌شود در هر قیراط 100000 دلار می‌باشد.

سنگ های قیمتی تجملی و زینتی:

الماس:. الماس یکی از گران ترین سنگ های قیمتی هست و ساختار آن شامل شکل جامدی از عنصر کربن هست که اتم های آن به صورت بلورین ایجاد شده است همینطور تحت فشار و دمای بالا، سیالات حاوی کربن، مواد معدنی مختلف را در خود حل کرده و الماس را به وجود اورده.. الماس بالاترین سختی و رسانایی حرارتی را نسبت به سایر مواد طبیعی دارد،آنها در فوران‌های آتشفشانی به سطح منتقل شدند و در سنگ‌های آذرین معروف به کیمبرلیت و لامپرویت رسوب کردند.

زمرد: زمرد یک سنگ قیمتی با مواد معدنی بریل است که با مقادیر کمی کروم یا گاهی وانادیوم به رنگ سبزدرامده است. ما با استفاده از چهار پارامتر: رنگ، شفافیت، برش و وزن قیراط درجه‌بندی می‌کنیم. به طور معمول، در درجه بندی سنگ های قیمتی رنگی، رنگ به مراتب مهم ترین معیار است.ک زمرد خوب نه تنها باید دارای رنگ سبز سبز خالص باشد بلکه باید شفافیت بالایی نیز داشته باشد تا به عنوان یک سنگ قیمتی برتر در نظر گرفته شود

سنگ زمرد خالص

یاقوت قرمز: یاقوت یا بهرامن نوعی از کوراندوم به رنگ سرخ هست که بعد ازالماس ازسخت‌ترین کانی‌ها محسوب می‌شود. درجه سختی یاقوت ۹ در مقیاس موس است. کوراندوم ازکانی های سنگ آذرین (اکسید آلومینیوم) محسوب می‌شود که ممکن است حاوی مقدار کمی ناخالصی از عناصری همچون تیتانیوم ، مس منیزیوم و باشدوجود این ناخالصی‌ها باعث ایجاد رنگ‌های مختلف مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در کوراندوم می‌شود. اگر یاقوت ما سرخ نباشد یاقوت کبود هم محسوب میشود.

یاقوت کبود: یاقوت کبود که از سنگ های قیمتی است را از بازمانده‌هایی از رگه‌های آتشفشان و دگرگونی‌ها استخراج می‌کنند که ترکیب اصلی آن‌ها مرمر و گرانیت می‌باشد که در اطراف رودخانه‌ها و دامنه کوه‌ها به وجود آمده است معادن زیادی وجود دارد که می‌توان سنگ یاقوت کبود را از آن استخراج کرد از جمله: استرالیا، امریکای شمالی، تایلند، برمه، برزیل، افریقا و کشمیر این سنگ به‌طور معمول آبی است،این سنگ قیمتی از اکسید آلومینیوم تشکیل شده است و ترکیبی ازمقادیر کمی عناصر مانندآهن کروم انادیوم است. یاقوت کبود دارای انواع مختلفی از رنگ است ماداگاسکار که یکی از غنی‌ترین ذخایر سنگ قیمتی یاقوت کبود هست

یاقوت کبود آبی

یاقوت کبود و خاصیت آن:

  • به وجود آورنده حس شادی
  • محافظ انسان در مقابل انرژی‌های منفی
  • از بین بردن استرس و غم

سرندیبیت: کانی سیلیکات بسیار کمیاب است که برای اولین بار در سال 1902 در سریلانکا کشف شد و به نام Serendib، نام عربی قدیمی سریلانکا، نامگذاری شد. این ماده معدنی مرتبط با متاسوماتیسم سنگ های کربناته که توسط گرانیت نفوذ می کند یافت می شود.Serendibite بلورهای کوچک آبی-سبز، آبی-خاکستری تا آبی عمیق، گاهی اوقات زرد و بلورهای جدولی شفاف را تشکیل می دهد. این ماده به شدت رنگارنگ است: سبز مایل به زرد، سبز مایل به آبی و بنفش مایل به آبی. سنگ های برش خورده نادر و معمولاً اندازه کوچکی دارند.

سنگ آذرین چیست؟

سنگ‌های آذرین (از کلمه لاتین آتش) زمانی تشکیل می‌شوند که سنگ داغ و مذاب متبلور شده و جامد می‌شود. مذاب از اعماق زمین در نزدیکی مرزهای صفحه فعال یا نقاط داغ سرچشمه می گیرد، سپس به سمت سطح زمین می آیند

سنگ های رسوبی:

سنگ های رسوبی انواع سنگ هایی هستند که از تجمع یا رسوب ذرات معدنی یا آلی در سطح زمین و به دنبال آن سیمان شدن به وجود می آیند. ته نشینی نام جمعی فرآیندهایی است که باعث می شود این ذرات در جای خود قرار گیرند.

برای مثال یکی از سنگ های رسوبی معروف مرمرنام دارد:

مرمر:دارای رنگ و نقش های مختلف هستند و از برش پذیری خوبی برخوردار هست این سنگ در مجسمه سازی ؛ساختمان و نمای ساختمان ها استفاده میشود به این خاطر که هم صیغلی هست هم قابل شستوشو است طرفدارانی دارد

سنگ‌های معروف جهان و خواص آن‌ها

تعدادی از سنگ‌ها وجود دارد که در جهان معروف هستند و خواص خاص و منحصر به فردی را از آن خود کرده‌اند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که این سنگ‌ها کدام ها می‌باشند و چه خواصی دارند.

سنگ چشم گربه ای گرد

چشم گربه: اسم چشم گربه نام یکی از سنگ‌های معروف در جهان است که اسم‌های دیگری را نیز به خود اختصاص داده است مانند عین الهر و یا سنگ سیفون از این نام‌ها می‌باشد. شکل ظاهری این سنگ به دلیل اینکه بلورهای موازی روتیل درونان قرار دارد خط براق و سفید و یا نقره‌ای رنگ درون سنگ وجود دارد که همین خصلت باعث پیدا شدن نور ویژه‌ای دران شده است. این سنگ را می‌توان در رنگ بندی‌های متنوع پیدا کرد. دلیل اینکه این سنگ مورد توجه قرار گرفته است به خاطر برق جذابی می‌باشد که بر روی این سنگ قرار دارد و به عنوان یکی از جواهرات پر طرفدار مورد استفاده و قیمتی شناخته شده است.

خواص درمانی چشم گربه‌ای:

  • موجب آرامش یافتن
  • موجب افزایش شادی و نشاط در افراد
  • بالا بردن انرژی مثبت در افراد

عقیق: اسم این سنگ از رودخانه‌ای که به نام اگات شناخته می‌شود که در شبه جزیزه سیسیل قرار دارد و این سنگ از آن استخراج می‌شود گرفته شده است. این رودخانه یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استخراج عقیق در آلمان می‌باشد. برای حکاکی کردن عقیق‌های برزیل مناسب می‌باشند. از دیگر کشورهایی که می‌توان به عنوان منبع استخراج عقیق شناخته شده‌اند می‌توان به چین، مکزیک، هند و چند کشور در آمریکا اشاره کرد. عقیق را جز دسته‌ای از سنگ‌های نیمه قیمتی دسته بندی کرده‌اند که تا به حال به ثبت رسیده است. سنگ‌های عقیق در انواع مختلفی وجود دارد: عقیق سلیمانی، عقیق یمانی، عقیق شجری و عقیق خزه‌ای

عقیق به خانواده کوارتز تعلق دارد که همین باعث شده که یک کریستال محبوب برای درمان کردن به حساب بیاید. به خصوص به سبب ترکیبی از دی اکسید سیلیکون یک ماده معدنی محسوب می شود که در بدن انسان یافت می شود

خاصیت سنگ‌های عقیق

عقیق نارنجی
  • انرژی منفی را از بین می‌برد.
  • شادی و نشاط ایجاد می‌کند.
  • ایجاد تعادل در نقاط مختلف بدن

آمتیست: این سنگ را می‌توان در رنگ‌های بنفش کمرنگ تا بنفش پر رنگ در دنیا یافت می‌شود. این سنگ باعث قوی شدن روابط و به وجود آوردن احساسات می‌شود و به همین خاطر به عنوان یکی از هدایا در روزهای خاص بین زوجین به حساب می آید. باستانیان این باور را دارند که برای اینکه از سرمستی در امان ماند بهتر است سنگ امتیست به همراه داشته باشید.

امیتیست سنگ قیمتی

خاصیت سنگ آمتیست:

  • به وجود آوردن انرژی مثبت
  • برای درمان بی خوابی
  • برای تسکین و ارامش اعصاب

خاصیت سنگ دلربا:

  • قوه تخیل را تقویت میکنند
  • شکوفایی اقتصادی
  • خیال پردازی
  • موفقیت

سنگ قیمتی سیاه:

اونیکس یک سنگ قیمتی سنتی سیاه است و از زمان های قدیم در جواهرات و به عنوان سنگ شفابخش استفاده می شده است. اونیکس سیاه جامد صاف و دارای درخشندگی است، اما سنگ براقی نیست.

برای اطلاعات بیشتر راجب سنگ ها در پیویو بخوانید:

https://pioio.com/mag/2022/04/24/turquoise-stone/ https://pioio.com/mag/2022/04/14/jewellry-design/

گران ترین سنگ های قیمتی و جواهرات:

  • تانزانیت:در تانزانیا یافت میشود و بنفش پررنگ هست که اون رو از یاقوت کبود متمایز میکنه
  • اوپال سیاه:این سنگ بخاطر زمینه تیره اش رنگ ها را به خوبی منعکس میکند
  • الماس: به این دلیل که سخت ترین سنگ هست و کارو برش روی آن بسیار دشوار هست
  • بریل قرمز:اگر به این سنگ دقت کنید چندین رنگ قرمز زیبا را خواهید دید

در اخر خواص ماورایی این سنگ های قیمتی و عقیق مورد تایید همگان نیست ممکن هست بخواطر نامشهود بودن آن باشد اما در گذشته روایات زیادی از امامان داریم برای این سنگ ها و بهره بردن از سنگ های قیمتی

تاریخچه ی سنگ های قیمتی :

اشاراتی به سنگ های قیمتی در بسیاری از نوشته های باستانی دیده می شود. ممکن است از آنها به عنوان تزئین، وسیله مبادله، نماد ثروت، منبع قدرت و جادو یا اشیای پرستش یاد شود. در این اولین سوابق، گوهر کمکی به موضوع اصلی بود و به خودی خود موضوعی نبود. تا زمانی که نوشته های ارسطو (384-322 ق. م.) جهان فیزیکی و اجزای تشکیل دهنده آن به موضوعاتی شایسته برای مطالعه و مستندسازی تبدیل نشدند. تقسیم فلسفه توسط ارسطو به شاخه های جداگانه – منطق، متافیزیک، فیزیک، اخلاق، سیاست و هنر منجر به مطالعه سیستماتیک طبیعت شد. جهان طبیعی نیز به بخش ها یا عناصر تقسیم می شد. این عناصر خاک، آب، هوا، آتش و اتر بودند. سپس جواهرات را می توان در این اصطلاحات طبقه بندی و توصیف کرد و خواص آنها را ثبت کرد. مطالعه گوهرها و کانی ها با ثبت مشاهدات، مستندسازی منابع و فهرست نویسی افسانه ها و فولکلور آغاز شد. اولین نوشته ها تلاش هایی برای گردآوری تمام آنچه در آن زمان شناخته شده بود بود. در طول مسیر، ترکیبی از علم و شبه علم، آثار تولید شده را پر می کرد. با افزایش درک علوم طبیعی، علوم کانی شناسی و گوهرشناسی نیز رشد کردند. در زیر وقایع نگاری مختصری از این نقاط عطف در ادبیات گوهر آورده شده است.

منشا :

تئوفراستوس (حدود 372-287 قبل از میلاد)، شاگرد افلاطون و جانشین ارسطو به عنوان رئیس مکتب فلسفی مشاء، به نگارش اولین رساله شناخته شده اختصاص یافته به گوهرها نسبت داده می شود. از Peri Lithon (از سنگ ها) او تنها بخشی از اثر اصلی حفظ شده است. این ترکیب ارسطویی از فیزیک و متافیزیک به عنوان منبع بسیاری از افسانه های منتقل شده در آثار اخیر شناخته می شود. اولین ترجمه انگلیسی Peri Lithon توسط جان هیل با دو ترجمه مدرن جایگزین شده است، اولی توسط E. R. Caley و J. F. C. Richards و دومی توسط D. E. Eichholz.

نویسنده و مورخ رومی، گایوس پلینیوس سکوندوس، با نام مستعار پلینی بزرگ (23-79 پس از میلاد)، تاریخ طبیعی (تاریخ طبیعی) را از دو هزار منبع گزارش شده گردآوری کرد. این اثر سی و هفت جلدی که در سال 77 پس از میلاد منتشر شد، حوزه تاریخ طبیعی را در گسترده‌ترین معنای خود در بر می‌گیرد. این شامل نجوم، جغرافیا و هواشناسی است. فراتر از آنچه امروزه تاریخ طبیعی تلقی می شود، شامل هنرهای زیبا، اختراعات و روابط انسانی نیز می شود. این منبع اصلی است که مورخان آینده از آن توصیفات آموزنده زندگی در قرن اول را به دست آورده اند.

بسیاری از اطلاعات پلینی در مورد جواهرات از مشاهده مستقیم نوشته نشده است. مطالعات او اغلب بازگویی از منابع دست دوم بود که اکنون در دوران باستان گم شده است. بسیاری از سنگ‌ها بر اساس رنگ، محل استخراج یا ویژگی‌هایی که در افسانه‌ها منتقل می‌شوند، به هم متصل می‌شوند. بازگویی او از افسانه ها و اسطوره ها و فرضیات برگرفته از آنها اساس بسیاری از نوشته هایی است که در قرون وسطی ظاهر شد. او تبدیل به نویسنده‌ای شد که بیشتر از همه در این زمینه نقل قول می‌شد و اطلاعات او بدون هیچ سؤالی در کتاب به کتاب تکرار می‌شد. در سیزده قرن اول تاریخ اروپا، اطلاعات علمی کمی به دانش محدود جواهرات به دست آمده از گزارش های پلینی اضافه شد. با این حال، بسیاری از نویسندگان بعدی نوشته‌ها را زینت بخشیدند و گمانه‌زنی‌ها و نتیجه‌گیری‌های ناموجه خود را اضافه کردند.

آیا تفاوتی بین سنگ و سنگ های معدنی چیست؟

بیش از 2000 کانی شناخته شده، هر کدام ترکیب شیمیایی مشخص خود را دارند. کانی ها با هفت ویژگی یعنی رنگ، درخشندگی، سختی، رگه، شکاف، شکست و شکل کریستالی شناسایی می شوند. همه کانی ها را می توان سنگ یا سنگ معدنی نامید. سنگ ها به دسته آذرین، رسوبی و دگرگونی تقسیم می شوند

کمیاب ترین سنگ جهان چیست؟

پینیت نه تنها کمیاب ترین سنگ قیمتی، بلکه نادرترین ماده معدنی روی زمین، پینیت رکورد جهانی گینس را برای آن دارد. پس از کشف آن در سال 1951، تنها 2نمونه دیگر وجود داشت .

سنگی بهتر از الماس وجود دارد؟

اگر یک جایگزین الماس می خواهید اما نمی خواهید درخشش را از دست بدهید، موسانیت بهترین گزینه برای شما خواهد بود. مویسانیت دارای ضریب بالاتر از الماس است. این سنگ ها درخشندگی آتشین و رنگین کمانی را به نمایش می گذارند و درخشندگی فوق العاده ای دارد

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

yeganehmansorian

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *