مواد اعتیاد اور چیست ؟
بازدید 165
۲

مواد اعتیاد اور چیست ؟ اعتیاد بلای خانمان سوز

مواد اعتیاد اور چیست ؟ امروزه با پیشرفت بشریت شاهد افزایش شمار اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان کشورمون هستیم . اعتیاد میتواند جوانب مختلفی داشته باشد در قدیم الایام اعتباد فقط محدود به یک سری مواد اعتیاد اور سنتی و یا صنعتی بود اما الان اعتیاد هایی مثل اعتیاد به اینترنت ، رایانه ، گوشی موبایل و …. است . تا حالا به این موضوع فکر کردید که مواد اعتیاد اور چیست و چرا یک فرد سالم از لحاظ جسمی و یا ذهنی باید خودش را در دام اعتیاد بیندازد ؟

در ادامه با سایت پیویو همراه میشیم تا علل روانشناختی و جسمی اعتیاد را بررسی کنیم و به پاسخ سوال مواد اعتیاد اور چیست برسیم

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | براساس داستانی واقعی :

چندین سال پیش وقتی با اختلالات افراد معتاد سروکار داشتم به اقایی برخورد کردم که بعد از 20 سال مصرف مواد اعتیاد اور و چندین سال کارتن خوابی در جمع افراد نجات یافته و تحصیل کرده نشسته بود . این موفقیت بزرگی هست که بتونی بعد 20 سال اعتیاد ” دوباره متولد بشی و لغزش نکنی . از دوران کارتن خوابی و اعتیادش برام گفت از روزهایی که مجبور بود با دزدی کردن موادش رو فراهم کنه و روزی که دوست نخبه ش اوردوز کرد و روی پای خودش فوت شد .

ازش پرسیدم چرا و چطور ترک کردی ؟ مسلما بعد 20 سال کار خیلی سختیه !

جواب داد : 3 بار اقدام به ترک کردم و هربار بخاطر عزیزانم ترک میکردم و دچار لغزش میشدم اخرین بار که ترک کردم و از اون روز 5 سال هست که پاکم تنها موقعی بود که بخاطر خودم اقدام به ترک کردم .

الان اون اقا سمینار های زیاد و مختلفی راجع به اعتیاد برگزار میکنه و باعث ترک اعتیاد افراد زیادی شده که کاملا قابل ستایش هست !

اعتیاد چیست
اعتیاد بلای خانمان سوز

مواد اعتیاد اور چیست ؟

به هر نوع ماده ای که بتواند روی خلق ،هوشیاری ،جسم و ذهن ما اثر گذاشته و ایجاد وابستگی جسمی و ذهنی در ما شود در گروه مواد اعتیاد اور دسته بندی می شود .

برای پاسخ به سوال مواد اعتیاد اور چیست ؟ به سایت سازمان جهانی بهداشت مراجعه کردیم ، بر این اساس هر ماده ای که بعد از ورود به ارگانیزم بتواند بر عملکرد های ان تاثیر بگذارد در گروه مواد اعتیاد اور دسته بندی میشود .

اگر تعریف لغوی اعتیاد را بررسی کنیم کلمه addiction از فعل لاتین addicare به معنی مقید کردن یک شخص به یک چیز یا شخص است . به عبارتی اعتیاد هم نوعی بیماری مغزی و پیش رونده هست به طوری که مصرف بیش از حد یا غیر قابل کنترل مواد به شکلی باشد که فرد نخواهد یا نتواند مصرف بعضی مواد یا ماده و عامل اعتیاد اور را کنار بگذارد .

این لغت بر وابستگی جسم و روانی – ذهنی که در صورت نبود این ماده اعتیاد اور باعث سندرم محرومیت و فقدان و باعث ایجاد حال ناخوشایند در ما هست اشاره دارد .

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | اسیب های مواد اعتیاد اور چیست ؟

اثرات مخرب مواد اعتیاد اور
  • اسیب امنیت شهر
  • اسیب های پزشکی
  • ایجاد رفتار های مجرمانه
  • بیکاری و فقر ناشی از مصرف مواد اعتیاد اور

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | انواع مواد مخدر :

انواع مواد مخدر
اعتیاد بلای خانمان سوز

ابتدا به دسته بندی مواد میپردازیم ، از لحاظ منشاء ، مواد اعتیاد اور به دوگروه تقسیم بندی می شوند

  1. مواد با منشا گیاهی ، که از گیاهانی مثل خشخاش ،شاهدانه و کوکا گرفته میشود
  2. موادی که منشا صنعتی دارند و در ازمایشگاه نوسط دست بشر ساخته می شود

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | شناخت مواد :

  • نیکوتین
  • کافیین
  • امفتامین
  • مواد استنشاقی
  • مواد افیونی
  • کوکایین
  • حشیش
  • فن سیکلیدین
  • داروهای ضد اضطراب و خواب اور

تریاک :

تریاک چیست

تریاک از گیاه خشخاش گرفته می شود اگر به تاریخچه تریاک نگاه کنید و یا کمی به تاریخ علاقه مند باشید در کتاب های سینوهه (پزشک مخصوص فرعون ) از تریاک استفاده های دارویی زیادی میشده . مثلا زمانی که سینوهه در حال کشیدن دندان پادشاه بوده از تریاک بعنوان ضد درد استفاده کرده .هومر شاعر یونانی از گیاه خشاش بعنوان گل زینتی نام برده و در کتاب ادیسه از جزیره ای نام برده که ساکنان ان جزیره درگیر مواد اعتیاد اور و نشیه کننده ای شدند که نجات شان به اسانی نبود .

همچنین تریاک در تمام دوره های تاریخی مصر ، یونان و روم استفاده میشده ، با خواندن تمام این تاریخچه ها میتونیم به ذهن خلاق و کنجکاو بشر در تمام ادوار تاریخ پی ببریم که چطور متوجه شدند از گیاه خشخاش ماده ای نشیِه اور می توان گرفت.

تا قبل از سال 1947 مصرف تریاک بعنوان ماده ای دارویی به راحتی استفاده میشده تا بالاخره توسط چینی ها مخالفت های شدید علیه تریاک شروع شد !

امروزه هم در کشور مان ایران ، مطابق با ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر به میزان مواد حمل شده یا نگهداری شده مجازات و حبس در نظر گرفته شده .

مثلا تا 50 گرم همراه داشتن تریاک تا 400 هزار تومان مجازات نقدی است البته این مقدار امکان افزایش یا کاهش دارد .

حمل بیش از 500 گرم تریاک 500 تا 1500 تومان جریمه نقدی و ده تا 74 ضربه شلاق است .

کوکایین :

کوکائین

از گیاه کوکا گرفته میشود ، جویدن برگ کوکا برای درمان گرسنگی در امریکای جنوبی کاربرد داشته از کوکایین معمولا بعنوان یک داروی بیهوشی و درمان سرطان استفاده میشده .

قوانین مجازات حمل کوکایین همانند حمل تریاک هست

ال اس دی

در مواد صنعتی دسته بندی می شود ، داروی ضد درد برای بیهوشی ، ماده فعال در گیاه کاکتوس و معمولا

مجازات حمل و نگهداری مواد صنعتی : 4 گرم تا 15 گرم از 20 ملیون تا 40 میلیون و تا 8 سال زندان و 30 تا 70 ضربه شلاق و … دارد .

الکل :

اعتیاد الکل
اعتیاد بلای خانمان سوز

یک ماده تاثیر گذار روانی ست ، از طریق تقطیر مواد تخمیر شده قندی بدست میاد . حدود 10% زنان و 20 % مردان واجد شرایط مصرف الکل هستن

مصرف مقدار کم الکل : سرخوشی ملایم عمل کردن بصورت محرک ، پرحرف شدن و انجام کارهای ضد اجنماعی

مصرف مقدار زیاد ،اختلا در عملکرد حسی – حرکتی ،شل شدن حرکات ،مختل شدن گفتار و فرایند حافظه .

مجازات حمل و نگهداری و مصرف نوشیدنهای الکل دار :

تا یکسال حبس و 74 ضربه شلاق وجریمه نقدی معادل 5 برابر ارزش کالای یافت شده .

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | چرا معتاد میشویم ؟

دلایل زیادی برای بروز اعتیاد وجود داره میخوام ابتدا از لحاظ ذهنی بررسی ش کنم

در مغز ما بخشی به نام ضمیر ناخوداگاه وجود دارد که همیشه به نفع لحظه ای ما تصمیم گیری می کند همچنین بخشی به نام اینسولا در مغز هم مسئول بروز اعتیاد است بر طبق ازمایشات انجام شده اقایی که در روز مصرف بیش از حد مواد مخدر را داشته پس از ضربه به مغزش و اسیب اینسولای اون فرد کاملا مصرف مواد را کنار گزاشت .

دلایلی مثل محیط زندگی و افرادی که ارتباط بیشتری با انها داریم هم در این قضیه موثر است اگر دقت کنید مصرف مواد در قسمت های فقیر نشین شهر معمولا بیشتر است و ان به دلیل شرایط سر خوشی و لذت های کوتاه مدت ان است ولی دلیل 100% مصرف مواد نیست .

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | چطور از اعتیاد جلوگیری کنیم ؟

نه به مواد اعتیاد اور

دقت کنید نمیتونیم هیچ موقع قاطعانه تاکید کنیم که معتاد نیستیم و اصلا به سراغ این مواد نخواهیم رفت ، همه ما در معرض خطر هستیم و هر موقع میتوانیم الوده این مواد شویم .

در وهله اول ازتون میخوام به شناخت خودتون و توانایی هاتون برسید انسانی که عاشق خودش باشد و از عزت نفس بالایی برخوردار باشد احتمال اعتیادش پایین است

در وهله دوم اگاهی و افزایش اطلاعات نسبت به عوارض این مواد اعتیاد اور هست که میتونه کمک کننده باشد .

مواد اعتیاد اور چیست ؟ | چطور فرد معتاد را تشخیص دهیم ؟

در فرد معتاد 3 پارامتر اصلی دچار تغییر میشود :

  1. تغییر ظاهری (مثل رعایت نکردن پارامتر های بهداشتی قرمز بودن چشم و قرنیه چشم بیرون زده ، تغییر ناگهانی وزن و…)
  2. تغییر شخصیتی
  3. نوسان رفتاری

دقت کنید با پیشرفت علم ممکن است گاهی اوقات نتوانید فرد معتاد را از روی ظاهر هم تشخیص دهید

برای ازمایشهای پیش از ازدواج برای بررسی اعتباد فرد فقط میتوانید با شناخت بیشتر پی ببرید وگرنه بعد از 10 روز عدم مصرف مواد ازمایش تان منفی میشود !

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme.zbh79

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. شایان کیانفر گفت:

    مقاله بسیار پرکاربرد و قدرتمندی بود
    به شخصه خیلی از سوالات و نقاط مبهمی که داشتم را برطرف کرد
    توصیه میکنم تمامی دوستان این مقاله را مطالعه کنند

  2. هاشم گفت:

    بسیار عالی و مختصر و پربار بود
    حتما بازم از این مطالب نشر بدید