خواص زعفران
بازدید 199
0

آشنایی با پیشینه و خواص زعفران و چرا زعفران گران است؟

عفذانشاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا زعفران این قدر گران است و خواص زعفران چیست؟ ابتدا بیاییم کمی بیشتر راجع به پیشینه زعفران بدانیم.

پیشینه زعفران

یونانیان و روم باستان از زعفران به عنوان عطر استفاده می کردند و به زعفران در طب سنتی چینی از دهه 1550 اشاره شده است. امروزه از این گیاه برای ادویه پخت و پز و آشپزی و همچنین برای رنگ دهی البسه و منسوجات استفاده می شود و بخش مهمی از سفره و غذاهای شرقی، خاورمیانه و اروپایی است. مثلا درسوپ بویابس فرانسوی، پله اسپانیایی، طاچین مراکشی، و بسیاری از غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا زعفران گران است؟

 

زعفران گیاه گرانی است. قیمت آن به دلیل شرایط کاشت و برداشت آن بالاست. فقط قسمت کوچکی از گل زعفران قابل استفاده است و همه فرآیند کاشت و برداشت باید توسط دست انجام شود. اعتقاد بر این است که زعفران، گیاه بومی مدیترانه، آسیای صغیر و ایران باشد. گرچه در اسپانیا، فرانسه و ایتالیا هم این گیاه کشت می شود. زعفران در اصل فقط بخش کوچکی از گیاه است. زعرفان یا کروکوس ساتیووس یک گل بنفش رنگ است. آنچه ما به عنوان زعفران استفاده می کنیم در اصل پرچم های گیاه است که مادگی گیاه محسوب می شود. سه نوع گل زعفران وجود دارد. یک نوع که از گیاه جدا می شود و برای حفظ رنگ و طعم آن خشک می شود. از آنجایی که بخش کوچکی از گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، 75 هزار گل باید استفاده شود تا یک پیمانه زعفران از آن به دست آورد. بنابراین به دلیل آنکه قسمت کوچکی از این گیاه برای مصارف خانگی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و کاشت و برداشت آن زحمت زیادی دارد و همه مراحل با دست انجام می شود، زعفران به عنوان یک ادویه، طعم دهنده یا رنگ دهنده گرانی در همه جای دنیا مطرح است.

فواید و خواص زعفران

زعفران همان طور که گفته شد یکی از گران ترین ادویه ها در جهان است. به صورتی که 450 گرم آن، ارزشی بلغ بر 500 تا 5000 دلار آمریکا دارد. دلیل گرانی زعفران، به دلیل پر هزینه بودن کاشت و برداشت آن است. این گیاه ابتدا در یونان کشت شد و برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه مردم زعفران را برای تقویت میل جنسی، تقویت روحیه و خلق و خو، و بهبود حافظه استفاده می کنند. در اینجا به خواص زعفران برای سلامتی اشاره شده است.

  • زعفران، یک آنتی اکسیدان قوی است.

زعفران حاوی انواع قابل ملاحظه ای از ترکیبات گیاهی است که می تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند. آنتی اکسیدان، مولکول هایی هستند که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسداتیو محافظت می کنند. آنتی اکسیدان های قابل توجه زعفران شامل کروسین، کروستین، کائمپفرول و سافرانال می باشند. کورسین و کروستین، رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند که باعث رنگ قرمز زعفران می شوند. هر دو ترکیب، ممکن است خاصیت ضد افسردگی داشته باشد که از سلول های مغز در برابر آسیب پیش رونده محافظت می کنند و باعث بهبود التهاب و کاهش اشتها و نیز کاهش وزن می شوند. سفرانال، به زعفران طعم و عطر خاصی می دهد. تحقیقات و پژوهش ها نشان داده است که می تواند این عنصر به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری در شما کمک کند، همان طور که می تواند از سلول های مغز شما در مقابل استرس اکسداتیو محافظت نماید. سرانجام کائمپفرول را داریم که در گلبرگهای زعفران وجود دارد و فواید سلامتی مانند کاهش التهاب، خاصیت ضد سرطانی، و ضد افسردگی دارد.

  • زعفران ممکن است باعث بهبود خلق و خو و نشانه های افسردگی در فرد شود.

زعفران ملقب به لقب ادویه آفتاب است و با این عنوان شناخته می شود. دلیل این لقب، تنها به رنگ آن برنمی گردد بلکه به دلیل آن است که کمک می کند تا حال و هوا و خلق و خوی فرد بهبود یابد. پس یکی از خواص زعفران، ضد افسردگی بودن آن است. در یک بررسی که شامل پنج مطالعه بود، مکمل های زعفران به صورت قابل ملاحظه ای توانستند علائم افسردگی خفیف تا متوسط را بهبود بخشند. دیگر مطالعات نشان داد که مصرف 30 میلی گرم زعفران به صورت روزانه به اندازه فلوکستین، سیتالوپرام می تواند باعث درمان های معمول افسردگی شود. علاوه بر این، افراد کمی عوارض جانبی مصرف این گیاه را تجربه کرده اند اگر بخواهیم با دیگر درمان ها آن را مقایسه کنیم.

  • زعفران می تواند خاصیت ضد سرطان داشته باشد.

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است که کمک می کند رادیکال های آزاد مضر خنثی شوند. ضرر رادیکال های آزاد می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان شود. در مطالعات انجام شده در آزمایشگاه، زعفران و ترکیبات آن مانع رشد سلول های سرطان روده بزرگ شدند، در حالی که بر روی سلول های نرمال اثر نامطلوبی نگذاشتند. این اثر می تواند همچنین برای پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، پستان، دهانه رحم، و چندین سلول درگیر سرطان دیگر نیز وجود داشته باشد. علاوه بر این مطالعات نشان داد که کروسین، آنتی اکسیدان اصلی زعفران، ممکن است سلول های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس کند.

  • می تواند علائم سندرم قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

سندرم قبل از قاعدگی یا PMS اصطلاحی است که به علائم فیزیکی، احساسی، و روانشناختی که پیش از شروع دوران قاعدگی اتفاق می افتد اشاره دارد. مطالعات نشان داده است که زعفران می تواند به درمان و کاهش این علائم کمک کند. در زنان بین 25 تا 45 سال، استفاده 30 میلی گرم زعفران به صورت روزانه، تاثیر بیشتری از یک مسکن در درمان تحریک پذیری، سر درد، و دردهای دیگر دارد. یک مطالعه دیگر نشان داد که بو کردن ساده زعفران برای بیست دقیقه به کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی مانند اضطراب کمک می کند. همچنین باعث کاهش سطوح هورمون استرس کورتیزول در زنان در این دوران می شود.

  • ممکن است به عنوان تقویت کننده جنسی عمل کند.

تقویت کننده جنسی، غذاها یا مکمل هایی هستند که به تقویت میل جنسی کمک می کنند. مطالعات نشان داده است که زعفران خاصیت تقویت کنندگی جنسی دارد.  به خصوص اگر افراد از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند. پس یکی دیگر از خواص زعفران، این است که می تواند میل جنسی را در افراد تقویت کند. برای مثال مصرف 30 میلی گرم زعفران به صورت روزانه به مدت چهار هفته، به صورت قابل ملاحظه ای عملکرد نعوظ را در مردانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند بهبود می بخشد. علاوه بر این تحلیل مطالعات نشان می دهد که استافده از زعفران میل جنسی و رضایت جنسی را بهبود می بخشد. در این مقاله هم راجع به این صحبت کردیم که چرا زعفران، گران است و هم راجع به خواص زعفران،اطلاعاتی به علاقه مندان ارائه شد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *