حقایق علمی شگفت انگیز
بازدید 919
0

دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز

دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز : در طول تاریخ و با پیشرفت علم حقایق علمی بسیاری نمایان شد که باور آنها کمی سخت بود اما حقیقت داشت. هر چقدر علم بیشتر پیشرفت کرد حقایق بیشتری نمایان شد.

در این مقاله دانستنی های دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز را مطاالعه میکنید.

علوم مدرن معمولا به سه شاخه اصلی تقسیم میشود :

  • طبیعی (زیست شناسی، شیمی، فیزیک)
  • اجتماعی (اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی)
  • رسمی (منطق، ریاضیات، علوم کامپیوتر نظری)

“علم” به معنای وسیع قبل از دوران مدرن و در بسیاری از تمدن های تاریخی وجود داشته است و مدرن در رویکرد خود متمایز و در نتایج خود موفق است، بنابراین اکنون تعریف می کند که علم در دقیق ترین معنای کلمه چیست. در معنای اصلی خود، علم کلمه ای برای نوعی دانش بود، نه واژه ای تخصصی برای دستیابی به چنین دانشی. به ویژه، این نوع دانش بود که افراد می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به اشتراک بگذارند.

حقایق علمی شگفت انگیز

فهرست مطالب

ریشه های اولیه :

ریشه های اولیه علم را میتوان در مصر باستان و بین النحرین در حدود 3000 تا 1200 قبل از میلاد جستجو کرد. اگرچه کلمات و مفاهیم “علم” و “طبیعت” بخشی از چشم انداز مفهومی آن زمان نبودند، مصریان باستان و بین النهرین مشارکت هایی داشتند که بعدها در علوم یونانی و قرون وسطی جایگاهی پیدا کرد : ریاضیات، نجوم و پزشکی.

از حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان یک سیستم شماره گذاری را توسعه دادند که دارای شخصیت اعشاری بود و دانش خود را از هندسه به حل مسائل عملی مانند مسائل نقشه برداران و سازندگان معطوف کرده بود. آنها حتی یک تقویم رسمی ایجاد کردند که شامل دوازده ماه، هر کدام سی روز و پنج روز در پایان سال بود. مصریان باستان بر اساس پاپیروس‌های پزشکی که در 2500-1200 قبل از میلاد نوشته شده‌اند، معتقد بودند که بیماری عمدتاً ناشی از حمله نیروهای شیطانی یا ارواح به بدن است. بنابراین، علاوه بر درمان‌های دارویی، درمان‌های شفابخش شامل دعا، طلسم و مناسک می‌شود.

در ادامه به 13 عدد از دانستنی های علمی کوتاه و جذاب / جالب / شگفت انگیز میپردازیم.

1. یک قاشق چایخوری ستاره نوترونی 6 میلیارد تن وزن دارد :

حقایق علمی شگفت انگیز

یک ستاره نوترونی بقایای ستاره ای عظیم است که سوخت آن تمام شده. ستاره در حال مرگ در یک ابرنواختر منفجر می شود در حالی که هسته آن به دلیل گرانش روی خود فرو می ریزد و یک ستاره نوترونی فوق متراکم را تشکیل می دهد. اخترشناسان توده‌های بسیار بزرگ ستارگان یا کهکشان‌ها را در جرم خورشید اندازه‌گیری می‌کنند، با یک جرم خورشیدی برابر با جرم خورشید (یعنی 2×1030 kg/4.4×1030 پوند). ستارگان نوترونی معمولی جرمی تا سه جرم خورشیدی دارند که در کره‌ای با شعاع تقریباً ده کیلومتری (۶.۲ مایل) فشرده شده است که منجر به ایجاد برخی از چگال‌ترین ماده در جهان شناخته شده می‌شود.

2. نوزادان حدود 100 استخوان بیشتر از بزرگسالان دارند :

حقایق علمی شگفت انگیز

نوزادان در هنگام تولد حدود 300 استخوان دارند که بین بسیاری از آنها غضروف وجود دارد. این انعطاف بیشتر به آنها کمک می کند تا از کانال زایمان عبور کنند و همچنین رشد سریع را ممکن می کند. با افزایش سن، بسیاری از استخوان‌ها با هم ترکیب می‌شوند و 206 استخوان باقی می‌مانند که یک اسکلت متوسط بالغ را تشکیل می‌دهند.

آویز تخت نوزاد موزیکال طرح آبزیان کد D114

  • جنس پولیشی
  • رنگ بندی جذاب
  • ابعاد 20*31*50 سانتی متر
  • برای متصل شدن به تخت
  • قابلیت پخش 26 موزیک
  • کیفیت عالی
  • مناسب سیسمونی

3. اگر تمام فضای خالی اتم های ما را بیرون بیاورید، نسل بشر می تواند در حجم یک حبه قند جای بگیرد :

حقایق علمی شگفت انگیز

اتم هایی که دنیای اطراف ما را تشکیل می دهند جامد به نظر می رسند اما در واقع بیش از 99.99999 درصد فضای خالی هستند. یک اتم از یک هسته کوچک و متراکم تشکیل شده است و توسط ابری از الکترون احاطه شده است که در یک منطقه نسبتاً وسیع پخش شده است. این به این دلیل است که الکترون ها علاوه بر ذره بودن، مانند امواج عمل می کنند. الکترون‌ها فقط در جایی می‌توانند وجود داشته باشند که تاج‌ها و فرورفتگی‌های این امواج به درستی جمع شوند. و به جای اینکه در یک نقطه وجود داشته باشد، مکان هر الکترون در طیفی از احتمالات پخش می شود. (یک اوربیتال)بنابراین آنها فضای زیادی را اشغال می کنند.

4. 8 دقیقه و 19 ثانیه طول می کشد تا نور از خورشید به زمین برسد :

حقایق علمی شگفت انگیز

در فضا، نور با سرعت 300000 کیلومتر (186000 مایل) در ثانیه حرکت می کند. حتی با این سرعت سرسام آور، پیمودن 150 میلیون کیلومتر فرد (93 میلیون مایل) بین ما و خورشید زمان قابل توجهی می برد. و هشت دقیقه در مقایسه با پنج ساعت و نیمی که طول می کشد تا نور خورشید به پلوتون برسد، هنوز بسیار کم است.

5. یک کک می تواند سریعتر از شاتل فضایی شتاب بگیرد :

حقایق علمی شگفت انگیز حقایق علمی شگفت انگیز

یک کک پرش در یک میلی ثانیه به ارتفاع سرگیجه‌آوری در حدود هشت سانتی‌متر (سه اینچ) می‌رسد. شتاب تغییر در سرعت یک جسم در طول زمان است که اغلب با “g” اندازه گیری می شود، با یک گرم برابر با شتاب ناشی از گرانش روی زمین (9.8 متر / 32.2 فوت بر ثانیه). کک ها 100 گرم را تجربه می کنند، در حالی که شاتل فضایی در حدود 5 گرم به اوج خود رسید. راز کک یک پروتئین لاستیک مانند است که به آن اجازه می دهد انرژی را مانند فنر ذخیره و آزاد کند.

کره جغرافیایی 20 کلاسیک

  • دارای پایه طلایی  رنگ
  • مدل کوچک شده ی کره ی زمین
  • مشاهده ی خشکی ها , آبها , قاره ها , اقیانوس های روی کره
  • محل قطب شمال و جنوب , محل خط استوا,نصف النهار ها و …

6. زهره تنها سیاره ای است که در جهت عقربه های ساعت می چرخد :

حقایق علمی شگفت انگیز

منظومه شمسی ما به عنوان یک ابر چرخان از غبار و گاز شروع شد که در نهایت به یک دیسک در حال چرخش با خورشید در مرکز آن فرو ریخت. به دلیل این منشا مشترک، همه سیارات در یک جهت و تقریباً در یک صفحه به دور خورشید حرکت می کنند. همچنین همه آنها در یک جهت می چرخند (در خلاف جهت عقربه های ساعت اگر از بالا مشاهده شود) به جز اورانوس و زهره. اورانوس به سمت خود می‌چرخد، در حالی که زهره سرسختانه در جهت کاملاً مخالف می‌چرخد. محتمل ترین علت این توپ های عجیب سیاره ای، سیارک های غول پیکری هستند که در گذشته های دور آنها را از مسیر خارج کردند.

پیشنهاد پیویو برای شما :

https://pioio.com/mag/2022/03/28/transfer-pets-from-the-real-world-to-metavars/ https://pioio.com/mag/2022/03/26/the-american-humanoid-robot-ameca-is-beyond-reality/ https://pioio.com/mag/2022/03/28/how-does-instagram-artificial-intelligence-work/

7. اسید معده آنقدر قوی است که فولاد ضد زنگ را حل کند :

حقایق علمی شگفت انگیز

معده شما به کمک اسید هیدروکلریک بسیار خورنده با pH 2 تا 3 غذا را هضم می کند. این اسید همچنین به پوشش معده شما حمله می کند که با ترشح محلول بی کربنات قلیایی از خود محافظت می کند. آستر هنوز به طور مداوم نیاز به تعویض دارد و هر چهار روز یکبار کاملاً خود را تجدید می کند.

در این مقاله دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز

8. هاوایی هر سال 7.5 سانتی متر به آلاسکا نزدیک تر می شود :

حقایق علمی شگفت انگیزحقایق علمی شگفت انگیز

پوسته زمین به قطعات غول پیکری به نام صفحات تکتونیکی تقسیم شده است. این صفحات در حرکت دائمی هستند و توسط جریان های موجود در گوشته بالایی زمین به حرکت در می آیند. سنگ‌های داغ و کم‌تراکم قبل از سرد شدن و غرق شدن بالا می‌آیند و جریان‌های همرفتی دایره‌ای را به وجود می‌آورند که مانند تسمه‌های نقاله غول‌پیکر عمل می‌کنند و به آرامی صفحات تکتونیکی را بالای خود جابجا می‌کنند. هاوایی در میان صفحه اقیانوس آرام قرار دارد که به آرامی در حال حرکت به سمت شمال غرب به سمت صفحه آمریکای شمالی و بازگشت به آلاسکا است. سرعت صفحات با سرعت رشد ناخن های ما قابل مقایسه است.

میتوانید دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز

9. گچ از تریلیون ها فسیل پلانکتون میکروسکوپی ساخته شده است :

حقایق علمی شگفت انگیزحقایق علمی شگفت انگیز

جلبک های تک سلولی کوچکی به نام کوکولیتوفورها به مدت 200 میلیون سال در اقیانوس های زمین زندگی می کنند. بر خلاف هر گیاه دریایی دیگری، آنها خود را با صفحات کوچک کلسیت (کوکلیت) احاطه کرده اند. درست کمتر از 100 میلیون سال پیش، شرایط برای تجمع کوکولیتوفورها در لایه ای ضخیم که کف اقیانوس را در یک تراوش سفید پوشانده بود، مناسب بود. با ایجاد رسوب بیشتر در بالای آن، فشار کوکلیت ها را فشرده کرد تا سنگ تشکیل دهد و رسوبات گچی مانند صخره های سفید دوور را ایجاد کند. کوکولیتوفورها تنها یکی از گونه‌های ماقبل تاریخ هستند که به شکل فسیلی جاودانه شده‌اند. با گذشت زمان، سنگ در لایه‌های افقی تشکیل می‌شود و سنگ‌های قدیمی‌تر در پایین و سنگ‌های جوان‌تر در نزدیکی بالا باقی می‌مانند.

دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز

10. برج ایفل در طول تابستان می تواند 15 سانتی متر بلندتر باشد :

حقایق علمی شگفت انگیز

هنگامی که یک ماده گرم می شود، ذرات آن بیشتر حرکت می کنند و حجم بیشتری را می گیرد. این به عنوان انبساط حرارتی شناخته می شود. در مقابل، کاهش دما باعث انقباض مجدد آن می شود. به عنوان مثال، سطح جیوه در داخل یک دماسنج، با تغییر حجم جیوه با دمای محیط، افزایش و کاهش می یابد. این اثر در گازها بسیار چشمگیر است اما در مایعات و جامداتی مانند آهن نیز رخ می دهد. به همین دلیل، سازه‌های بزرگ مانند پل‌ها با درزهای انبساط ساخته می‌شوند که به آنها اجازه انبساط و انقباض بدون ایجاد آسیب را می‌دهد.

این مورد دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز ترین مورد است.

11. برخی فلزات آنقدر واکنش پذیر هستند که در تماس با آب منفجر می شوند :

حقایق علمی شگفت انگیز

فلزات خاصی از جمله پتاسیم، سدیم، لیتیوم، روبیدیم و سزیم وجود دارند که آنقدر واکنش پذیر هستند که با قرار گرفتن در معرض هوا بلافاصله اکسید می شوند (یا کدر می شوند). آنها حتی می توانند در صورت انداختن در آب، انفجار ایجاد کنند! همه عناصر در تلاش هستند تا از نظر شیمیایی پایدار باشند. به عبارت دیگر، داشتن یک پوسته الکترونی بیرونی کامل. برای رسیدن به این هدف، فلزات تمایل به ریزش الکترون دارند. فلزات قلیایی فقط یک الکترون در پوسته بیرونی خود دارند که باعث می‌شود آن‌ها بسیار مشتاق باشند که این مسافر ناخواسته را از طریق پیوند به عنصر دیگری منتقل کنند. در نتیجه آن‌ها ترکیباتی را با عناصر دیگر چنان آسان می‌سازند که به طور مستقل در طبیعت وجود ندارند.

میتوانید دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز بیشتر را در پیویو مطالعه کنید.

12. 20 درصد از اکسیژن زمین توسط جنگل های آمازون تولید می شود :

حقایق علمی شگفت انگیز

اتمسفر ما تقریباً از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن تشکیل شده است و گازهای مختلف دیگری نیز در مقادیر کم وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق موجودات زنده روی زمین برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند و در حین تنفس، آن را به دی اکسید کربن تبدیل می کنند. خوشبختانه، گیاهان به طور مداوم سطح اکسیژن سیاره ما را از طریق فتوسنتز پر می کنند. در طی این فرآیند، دی اکسید کربن و آب به انرژی تبدیل شده و اکسیژن به عنوان یک محصول جانبی آزاد می شود. جنگل های بارانی آمازون با وسعت 5.5 میلیون کیلومتر مربع (2.1 میلیون مایل مربع)، بخش قابل توجهی از اکسیژن زمین را چرخانده و همزمان مقادیر زیادی دی اکسید کربن را جذب می کند.

در ادامه میتوانید دانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز

13. 2.3 میلیارد سال دیگر برای وجود حیات بر روی زمین بسیار گرم خواهد بود :

حقایق علمی شگفت انگیز

در طی صدها میلیون سال آینده، خورشید به تدریج روشن‌تر و داغ تر می‌شود. در کمتر از 2 میلیارد سال، دما به اندازه ای بالا خواهد بود که اقیانوس های ما را تبخیر کند و زندگی بر روی زمین را غیرممکن کند. سیاره ما آنروز به یک بیابان وسیع شبیه به مریخ تبدیل خواهد شد. از آنجایی که در چند میلیارد سال آینده به یک غول سرخ تبدیل می‌شود، دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که خورشید در نهایت زمین را به طور کامل می‌بلعد و پایان قطعی سیاره ما را نشان می‌دهد.

این مورد یکیدانستنی های علمی کوتاه و جالب / شگفت انگیز

فیلم و سریال در پیویو :

https://pioio.com/mag/2021/06/01/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85interstellar/ https://pioio.com/mag/2021/03/26/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d9%82%d9%87%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b3-%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c%d8%aa-hourman/ https://pioio.com/mag/2019/07/09/%d8%ae%d9%84%d8%a7%d8%b5%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%86%d8%aa-%d9%88-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%84%d8%b1-tenet/
علم چیست؟

علم به معنای وسیع قبل از دوران مدرن و در بسیاری از تمدن های تاریخی وجود داشته است. علم مدرن در رویکرد خود متمایز است و در نتایج خود موفق است، بنابراین اکنون تعریف میکند.

آیا برج ایفل در تابستان 15 سانتی متر بزرگتر میشود؟

هنگامی که یک ماده گرم میشود، ذرات آن بیشتر حرکت میکنند و حجم بیشتری را میگیرند. این به عنوان انبساط حرارتی شناخته میشود. در مقابل کاهش دما باعث انقباض مجدد آن میشود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

mahla_khoshtale

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *