کودکان بیش فعال
بازدید 176
0

کودکان بیش فعال و آشنایی با نوع برخورد با این کودکان

کودکان بیش فعال

در این مقاله قصد داریم به مواردی پیرامون موضوع کودکان بیش فعال بپردازیم :

نوع برخورد با کودکان بیش فعال

 

معمولا برخورد با کودکی که مشکل بیش فعالی دارد کمی دشوار می باشد و برای کمک کردن به این کودکان کمی شرایط منزل و زندگی را تغییر دهید . در زیر به بعضی از این بهترین برخوردهای اشاره کرده ایم :

  • همیشه برنامه منظمی برای خوابیدن ، غذا خوردن ، انجام تکالیف ، بازی کردن ، تماشای تلویزیون و . . . را مشخص کنید و آن را بر روی یک کاغذ بنویسد و در جایی که در معرض دید می باشد نصب کنید تا هر روز این برنامه را مرور کند ، حال اگر کودک شما هوز توانایی خواندن را ندارد از نمادها و نقاشی استفاده کنید . دقت داشته باشید روی برنامه تنظیم شده مسر باشید و به هیچ عنوان آن را تغییر ندهید .
  • برای رفتارها خود قوانین مشخصی را تنظیم کنید و در نزدیکی همان برگه یادداشت کنید . این رفتارها می تواند شامل آرام بستن درب ، سلام کردن ، نحوه لباس پوشیدن و . . . می باشد .
  • باید با کودکان بیش فعال به صورت واضح صحبت کنید . شما زمانی که میخواهید قانونی را به او یادآور شوید محیط خانه را آرام کنید و بدون هیچ تنشی به چشمانش نگاه کنید و در مورد هر مسئله ای که می خواهید به او توضیح دهید و از او بخواهید که قوانینی که به او گفته اید را برای شما یک بار تکرار کند . در مراحل اول سعی کنید قوانین راحت و آسان را برای او انتخاب کنید تا از پس آن برآید .
  • در برابر کودکان بیش فعال باید قاطع باشید و هر زمان حرفی می زنید بر روی حرف خود بمانید و آن را عملی کنید اما دقت داشته باشید که قرار نیست به طور مداوم حرف خود را تکرار کنید و هیچگاه برای اثبات حرف خود از تنبیه فیزیکی استفاده نکنید . قرار نیست برای هر کاری که او می خواهد انجام دهد مانعی باشید گاهی مثبت نگر باشید تا زمانیکه به آنها نه می گویید زیاد آنها ناراحت نشوند .
  • یک کودک بیش فعال باید به صورت مداوم زیر نظر یک فرد بزرگسال باشد زیرا این افراد بسیار تکانشگر هستند . هیچگاه از یک کودک در رده سنی خودش برای نظارت او کمک نگیرید .
  • همیشه زمانی که کودک بیش فعال در جمع دوستانش می باشد باید مراقب رفتارش باشید زیرا او توانایی درک روابط اجتماعی را بسیار کم دارد . در انتخاب دوست کودکان بیش فعال باید کمی تامل کنید زیرا آنها باید با کودکانی باشند که رفتارها و مهارت های مشابه دارند . برای کمک کردن به کودکان بیش فعال برای انتخاب دوست می توانید دو یا سه نفر از کودکانی شرایطی مانند او دارد را به خانه تان دعوت کنید و تمام رفتارهای او را زیر نظر داشته باشید و رفتارهای مثبت او پاداش دهید و هیچگاه برای رفتارهای زشتی که انجام می دهد در مقابل دوستان و جمع او را تنبیه نکنید .
  • برای یک کودک بیش فعال بسیار سخت است که صبح برای رفتن به مدرسه آماده شود وظیفه شما به عنوان والدین این است که شب قبل به او کمک کنید که تمامی وسایل خود را آماده کند و صبح ها کمی زودتر او را بیدار کنید که فرصت برای انجام کارهایش داشته باشد .. دقت داشته باشید کودکان بیش فعال زمان بیشتری نیاز دارند تا آماده شوند .
  • برای انجام تکالیف سعی کنید زمان مشخصی را تنظیم کنید و مکان مشخص و منظمی را برای او انتخاب کنید و در این مکان وسیله ای نباشد که حواس او را پرت کند . بهتر است اگر تکالیف او زیاد است زمان را به چند دقیقه کوتاه تقسیم کنید تا مجبور نباشید که زمان زیادی را برای انجام تکالیف او را نگه دارید زیرا با این حرکت او را عصبی میکنید .
  • والدین کودکان بیش فعال نباید به نمرات او دقت کند و فرزندش را فقط نسبت به تلاشی که انجام می دهد بسنجد .

 رفتاری که والدین باید با کودکان بیش فعال داشته باشند

والدین بیش فعال باید به رفتاری که با کودک خود دارند بیشتر دقت کند زیرا این کودکان نسبت به یک کودک عادی بسیار حساس تر هستند .  در زیر به چند نمونه رفتاری که باید والدین انجام دهند اشاره کرده ایم :

  • والدین کودکان بیش فعال وظیفه دارند که بیشتر از یک کودک عادی به او عشق بورزند ، او را بغل و نوازش کند و همچنین صحبت های آرامش بخش و محبت آمیز بزنند . والدین باید بدانند که کودکان بیش فعال بیش از یک کودک عادی نیاز به تماس فیزیکی می باشد .
  • والدین باید این را قبول کنند که کودکان انها بیش فعال است و باید به او کمک کنند و در این راه قرار نیست او را سرزنش کنند و باید انتظارات کاملا معقولی از آنها داشته باشند به صورتی که آنها را در فعالیت های خانه شریک کنند .
  • هرگونه بدرفتاری و بی ادبی که انجام می دهد را با آرامش باید به او گوشزد کنند و دقت داشته باشند که کاملا با آرامش باشد .
  • یکی از کارهایی که باید والدین کودکان بیش فعال انجام دهند این است که باید وظایفی را به عهده آنها بگذارند و یکی از وظایف این است که به آنها پول توجیبی بدهند و بخواهند که مثلا این را برای یک هفته پس انداز کند و یا در طول هفته برای وسایل مورد نیازش خرج کند اما در صورت تمام شدن این مبلغ دیگر تا هفته آینده به او پولی ندهید .
  • یکی از راهکارهایی که باید والدین این کودکان انجام دهند این است که اسباب بازی های متنوع و حرکتی متنوعی برای آنها بخرید تا مدت زمان بیشتری آنها را سرگرم کنید . همچنین می توانید او را به کتابخانه ببرید و کتاب هایی که دوست دارد را برای او بخرید ، در زمان خرید کتاب حتما دقت داشته باشید که با سلیقه کودک خریداری انجام شود .
  • یکی از عمده ترین وظایف والدین کودکان بیش فعال این است که به آنها اعتماد به نفس بدهند . بگذارید سوال بپرسند و برای جواب دادن به سوالها از خودش کمک بگیرید و در صورت جواب دادن تشویقش کنید .
  • وظیفه والدین بیش فعال این است که کودک خود را با توجه به پیشرفت خود بسنجد و هیچگاه از روش های سنتی نمره دادن استفاده نکند . همچنین در صورت پیشرفت حتما او را تشویق کنید و در مورد شرایط کودکان از معلمانش کمک بگیرید و بخوانید که به شما در این امر کمک کنند .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *