بازدید 179
0

مسئولیت دادن به کودکان و راه کارهای آن و آموزش مهارت های زندگی

در این مقاله قصد داریم به موضوع مسئولیت دادن به کودکان بپردازیم :

راهکارهایی برای مسئولیت دادن به کودکان

معمولا اکثر کودکان از مسئولیت هایی که به عهده شان می گذارید فرار می کنند ، اما شما باید راهکارهای زندگی را به او یاد بدهید و اولین قدم مسئولیت دادن به کودکان این است که او را به انجام کارهای خانه تشویق کنید . در زیر به راهکارهایی برای مسئولیت دادن به کودکان پرداخته ایم :

  • سعی کنید هر موقع که رابطه خوبی با فرزندتان دارید به او در مورد اهمیت نقشش در خانه صحبت کنید و به او بگویید که هر کاری که در خانه انجام می شود دیده می شود و برای شما مهم است .
  • سعی کنید کارهایی که هر یک اعضای خانواده باید انجام دهد را بر روی یک برگه بنویسید از او بخواهید که هر کاری که دوست دارد انتخاب کند مثلا بعضی از بچه ها دوست دارند که فقط اتاق خود را تمیز کنند ولی بعضی از بچه ها دوست دارند در کارهای خانه مانند جارو کردن به والدین خود کمک کنند ، البته باید این نکته را بدانید که کارهایی که به آنها میسپارید متناسب با سن و انرژی آنها باشد . یکی از مزیت هایی که ای روش دارد این است که کودکان متوجه میشوند که شما در طول روز چه کارهایی را انجام می دهید .
  • شما زمانی که مسئولیتی را به کودکان تان می سپارید قبل از اینکه کاری انجام دهد باید آموزش های لازم را به او بدهید و هیچ گاه این باور اشتباه را نداشته باشید که آنها کار کردن شما را دیده اند و با دیدن تمام فوت و فن کار را یاد گرفته اند ، بعد از آموزش دادن دیگر فقط وظیفه شما این است که ناظر باشید و دیگر از کارهای او ایراد نگیرید و بیشتر او را تشویق کنید .
  • زمانی که کاری را به او می سپارید به صورت کامل وظیفه او را مشخص کنید .مثلا بگویید کتابهای داخل کتابخانه را مرتب کن .
  • با خونسردی وظایف روزانه او را به او یادآوری کنید هیچگاه در یادآوری کارها از خشونت استفاده نکنید .

مسئولیت دادن به کودکان متناسب با سن آنها

بهتر است هر کاری که به کودکانتان می سپارید متناسب با سن او باشد در زیر به کارهایی که کودکان در هر سنی می توانند انجام دهند اشاره کرده ایم :

  • مسئولیت دادن به کودکان در رده سنی بین دو تا سه سال : جمع کردن اسباب بازی ، مرتب کردن کتاب ها و جمع کردن لباس های کثیف
  • مسئولیت دادن به کودکان در رده سنی چهار تا پنج سال : مرتب کردن رختخواب ، آب دادن به گل ها ، تمیز کردن میز و شستن ظرف های پلاستیکی
  • مسئولیت دادن به کودکان در رده سنی شش تا هفت ساله : جارو کردن اتاق ، مرتب کردن لباس ها ، کمک در درست کردن غذا
  • مسئولیت دادن به کودکان در رده سنی هشت و نه سال : شستن و طی کشیدن کف زمین ، آماده کردن وعده صبحانه و جاروبرقی کشیدن
  • مسئولیت دادن به کودکان در رده سنی بالای ده سال : اگر کودک شما تا این سن با فعالیت های خانه آشنا شده است می تواند به شما در عمده کارهای منزل مانند اتو کشیدن ، پختن غذاهای ساده ، دوختن دکمه یا قسمت های جزئی از لباس که پاره شده است کمک کند .

 وظایف مهم تربیتی والدین برای مسئولیت دادن به کودکان

خیلی از مسائل آموزشی و تربیتی وجود دارد که وظیفه پدر و مادر است که به فرزندان خود آموزش بدهند . بعضی از مواقع والدین از بعضی رفتارهای فرزندانشان ناراحت هستند مثلا می گویند ما از کودکانمان سوال می پرسیم و آنها جواب سر بالا میدهند یا حتی خیلی گستاخانه جواب می دهند ، در این زمان شما باید قبل از اینکه با او بد رفتاری کنید و یا حالت تهاجمی بگیرید مهارت های لازم را در این رابطه فرا بگیرید . شما هیچگاه نباید انتظار داشته باشید که این آموزش ها مانند خوش آمدگویی ، روابط فامیل و روابط دوستی در مدرسه انجام شود و پدر و مادر باید به این نکته توجه داشته باشند که آموزش این رفتارها از ناهنجاریها در بزرگسالی جلوگیری میکند .رفتارهایی از قبیل صبر ، آداب معاشرت ، تنش های رفتاری ، کنترل خشم و . . . از وظایفی است که والدین باید آن را به کودکان خود آموزش دهند . همچنین یکی از اصلی ترین وظایف والدین در تربیت فرزندانشان این است که به آنها در پیدا کردن دوست کمک کنند البته اکثر کودکان آموزش دوست یابی را در جمع دوستان در مدارس را یاد میگیرد اما باید حفظ دوستی و برگزیدن دوست مناسب را به آنها یادآوری کنید . والدین باید بدانند که تمام یادگیری از طریق گفتگو صورت نمی گیرد و بیشتر رفتار فرزندانشان با دیگران از رفتار والدین با دیگران نشات می گیرد .

آموزش مهارت های زندگی در کنار مسئولیت دادن به کودکان

در کنار آموزش هایی که برای مسئولیت دادن به کودکان یاد میدهند باید نحوه زندگی کردن را نیز به آنها آموزش دهید . اکثر والدین در سالهای اول زندگی کودک آن سعی می کنند تمامی آموزش ها را از قبیل حروف الفبا ، موسیقی ، زبان و . . . به آنها یاد دهند ولی از مهارتهای زندگی غافل هستند . در این قسمت قصد داریم به راهکارهای اصولی برای آموزش مهارتهای زندگی بپردازیم :

  • همیشه سعی کنید یک راهنمای خوب برای او باشید و به عنوان یک معلم سخت گیر نباشید . اگر شما بخواهید به صورت یکنواخت امر و نهی کنید تاثیر منفی بر روی آن دارد .
  • آموزش ادب و خوش رفتاری مواردی است که کودکان از رفتار شما می آموزند و کمتر در مدارس این آموزش ها داده می شود . والدین باید راحت اشتباهشان را بپذیرند و راحت عذرخواهی کنند ، همیشه قدردان باشند ، مهربان و خوش رفتار باشند با انجام این رفتارها کودکان از والدین یاد می گیرند و سعی می کنند مانند والدین خود عمل کنند .
  • سعی کنید همدلی را یاد بگیرند به این صورت که کودکان را با شرایط سخت و خوشایند زندگی افراد آشنا کنید تا با واقعیت های زندگی آشنا شوند .
  • کودکان باید یاد بگیرند که مشکلات خود را حل کنند مثلا اگر باطری اسباب بازی او تمام شده است باید یاد بگیرد که خودش آن را عوض کند .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *