راههای فرزندپروری
بازدید 140
0

راههای فرزندپروری و آشنایی با نکات کلیدی و مهم فرزند پروی

راههای فرزندپروری

در این مقاله قصد داریم به راههای فرزندپروری بپردازیم :

یکی از مهم ترین وظایف والدین این است که راههای فرزندپروری را به خوبی بدانند و تمام تلاش خود را برای تربیت صحیح فرزند باید انجام دهند .

 نکات کلیدی و مهم در راههای فرزندپروری

یک سری نکاتی برای راههای فرزندپروری وجود دارد که والدین باید به آنها توجه داشته باشند در زیر به این نکات اشاره کرده ایم :

  • در طول هفته سعی کنید اوقاتی را برای تفریح و شادی فرزندان خود در نظر بگیرید .
  • هیچگاه در مقابل فرزندانتان با همسر خود در مورد تربیت آنها با یکدیگر صحبت نکنید . یکی از بزرگترین اشتباهات والدین این است که در مقابل فرزندان در مورد تربیت آنها با یکدیگر مشاجره می کنند.
  • اگر می دانید که فرزندانتان توانایی انجام کاری را ندارد هیچ گاه انجام آن کار را به عهده او نگذارید .
  • یکی از راههای فرزندپروری این است که همیشه سعی کنید روی نظری که می دهید محکم باشید و اگر تنبیه یا پاداشی را برای او در نظر میگیرید حتما انجام دهید .
  • سعی کنید همیشه در مورد رفتارهای ناشایست و صحیح با یکدیگر صحبت کنید و به یک توافقی برسید و بعد از آن در مورد اینکه اگر انجام کار ناشایست یک تنبیه در نظر بگیرید . همیشه در مورد هر موضوعی به صورت واضح و دقیق صحبت کنید مثلا اگر قرار است فرزند شما اتاقش را تمیز کند و انتظار دارید که پس از اتمام کمد داخل اتاق ها نیز تمیز شود حتما به او گوش زد کنید .
  • سعی کنید همیشه با او مخالفت نکنید و در صورت مخالفت حتما دلیل آن را به او بگویید .
  • اگر در رفتار فرزند خود بهبودی دید حتی خیلی ناچیز حتما او را تشویق کنید و هیچ گاه انتظار بیش از حد از او نداشته باشید .
  • یکی از مهم ترین راههای فرزندپروری این است که بدانید شما اولین و بهترین الگو رفتاری برای فرزندانتان هستید پس سعی کنید در مقابل آنها بهترین رفتار را داشته باشید .
  • یکی از اصول تربیت فرزند در راههای فرزندپروری این است که در زمان ادب کردن فرزند توسط یکی از والدین ، والد دیگری وارد بحث نشود . همیشه سعی شود یک تعادل مناسبی برای دعوا کردن بچه ها بین والدین وجود داشته باشد .
  • همیشه سعی کنید برای کارهای درست او پاداشی را در نظر بگیرید ، این پاداش حتما نباید بزرگ باشد شما می توانید با یک خوراکی و یا بردن به پارک او را خوشحال کنید .
  • فرزندان شما قرار نیست لوح فشرده ای از آرزوهای شما باشند و به هر آنچه که نرسیده اید بخواهید آنها به آن برسند . فرزند شما می توانند خوش سلیقه یا بد سلیقه باشد می تواند چاق یا لاغر باشد و . . . اینها حریم شخصی او است و شما فقط وظیفه دارید راه درست و غلط را به او آموزش دهید .

 

 ایجاد حس مالکیت در فرزندان

یکی از راههای فرزندپروری  این است که فرزندان را به خودتان متکی نکنید . شما زمانیکه به صورت مداوم موهای او را کنار میزنید ، لباس او را تکان می دهید ، یقه لباسش را مرتب کنید و . . . هیچگاه به فرزندتان اجازه نمیدهید که در مورد جزئیات مربوط به خودش را نمی تواند انجام دهد ، مثلا شما اگر به صورت مداوم به او بگویید تکالیفت را بنویس او هیچگاه حریم شخصی خودش را نمیشناسد و احساس می کند همیشه یک نگهبان دارد که وظایف او را به او یادآوری میکند .اگر پدر و مادر همیشه سعی کنند پند و اندرزهای زیادی را به او گوش زد کنند و خود را مالک بدن آنها بدانند آنها هیچگاه بزرگ نمی شوند و احساس می کنند که فهم و شعور انجام هیچ کاری را ندارند . اگر این روند را ادامه دهید در  بزرگسالی هیچگاه فرزند شما نمی تواند تصمیم گیری های موفقی داشته باشد و همیشه درحال تردید است و حتی برای انتخاب کوچکترین مسائل مانند انتخاب غذا از یک منوی غذایی دچار مشکل میشود و آن را به دیگران واگذار می کند .یکی دیگر از مشکلاتی که والدین با انجام آن حس مالکیت را از فرزندشان می گیرند این است که در زمان پرسید سوال از آنها به جای او جواب میدهند ، این والدین با انجام این کار نمی گذارند که اعتماد به نفس کودکانشان به صورت خوب رشد کند . دقت داشته باشید شما با گرفتن حس مالکیت از فرزندانتان آنها را به اسارت خود می کشاند . اگر کودک شما زیر هفت سال است هیچ لزومی ندارد که در یک مهمانی تمام آداب مهمانی را به خوبی رعایت کند . یک فرزند زمانی که حس مالکیت را در خود احساس کند می تواند به خوبی اعتماد به نفس خود را پرورش دهد و مسئولیت هایی که به او واگذار می شود را به درستی انجام دهد .

 همکاری فرزندان در امور خانه

یکی از مهم ترین راههای فرزندپروری این  است که فرزندتان را در انجام کارهای خانه از او کمک بگیرید . تربیت فرزندان در بین نسل های مختلف متفاوت است و هر نسل دارای نظرات مختلفی می باشند که هر کدام از نظرات دارای نقاط مثبت و منفی زیادی هستند و شما باید سعی کنید تعادل را بین این نظارت رعایت کنید . یکی از راههای فرزندپروری این است که به او حس مستقل بودن و مسئولیت پذیری دهید . در زیر سعی کرده ایم راهکارهایی برای اینکه فرزندتان را به همکاری در امور خانه تشویق کنید اشاره کرده ایم :در زمانی که رابطه شما و فرزندتان در بهترین حالت ممکن است با او صحبت کنید و از نقش او در انجام امور خانه بگویید . همچنین بگوید یک خانواده مانند یک تیم می باشد و زمانی موفق هستند که تمام اعضای تیم با یکدیگر هماهنگ باشند .سعی کنید وظایف هر یک از اعضای خانواده را مشخص کنید و بر روی یک کاغذ بنویسید ، همیشه اجازه دهید که فرزندتان خودش وظایفش را انتخاب کند .اگر بار اول و دومی است که فرزندتان قرار است کاری را انجام دهد حتما آموزش های لازم را به او بدهید زیرا با نگاه کردن هیچگاه نمی توانند به خوبی کار خود را انجام دهند و بعد از آن سعی کنید از دور آنها را زیر نظر داشته باشید .سعی کنید به صورت روزانه کارهایشان را به آنها یادآوری کنید و در هنگام یادآوری او را مورد سرزنش قرار ندهید .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *