آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید
بازدید 152
0

آشنایی با مجموعه اقدامات آماده سازی فرزند اول برای ورود عضو جدید به خانواده

آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید

یکی از مهم ترین مسائلی که باید قبل از به دنیا آمدن فرزند دوم به آن توجه کنید این است که اقدامات اولیه را برای آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید خانواده انجام دهید  . به همین قصد داریم در این مقاله به آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید خانواده بپردازیم :

به طور معمول فرزند اول به ورود فرزند دوم واکنش های خوبی نشان نمی دهند و اگر رده سنی فرزند اول بین یک تا سه سال باشد به دلیل وابستگی زیادی که به والدین دارد شرایط حساس تر می شود و ممکن است عکس العمل های بد و خطرناکی از خود نشان دهد که در موارد حاد باید به مشاوره مراجعه شود .

 

 اقدامات لازم برای آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید خانواده

بعد  از به دنیا آمدن فرزند دوم حسادت فرزند شما تحریک می شود برای همین بهتر است او را برای ورود فرزند دوم آماده کنید . در این قسمت قصد داریم اقدامات لازمی که باید برای آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید خانواده انجام شود اشاره کرده ایم

 

  1. صحبت کردن : بهتر است با فرزند خود در مورد مفهوم خانواده بیشتر صحبت کنید و به او بگویید که خانواده شامل مادر ، پدر و خواهر و برادر می باشد و زمانی خانواده موفق می شود که اعضای خانواده یکدیگر را دوست داشته باشند . بهترین زمان برای آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید خانواده سه یا چهارمه قبل از به دنیا آمدن فرزند دوم می باشد ، حال اگر فرزند شما به پیش دبستانی یا مدرسه می رود بهتر است کمی زودتر او را در جریان بگذارید . هیچ گاه در میان صحبت هایتان به او نگویید که برای او هم بازی می آورید چرا تا چند ماه اولیه نوزاد توانایی بازی کردن با او را ندارد و فرزند اول از ای وضوع ناراحت می شود .
  2. شرایط نوزاد را به صورت کامل به او توضیح دهید به او بگویید او در ماه های اولیه زیاد می خوابد ، تغذیه او شیر است ، برای گفتن نیازهایش گریه می کند و اینکه او در چند ماه اول توانایی بازی کردن را ندارد . برای اینکه شرایط را بهتر درک کند عکس های نوزادی خودش را به او نشان دهید و از آن روزها برای او تعریف کنید . اگر فرزند اول سن بالاتری داشته باشد ممکن است در مورد به وجود آمدن نوزاد و اینکه چگونه به این دنیا می آید از شما توضیح میخواهد ، در این شرایط سعی کنید جوابهایی که می دهید مطابق با سن او باشد و اگر نمی دانید چه جوابی دهید سعی کنید هیچ پاسخ نادرستی به او ندهید و از او بخواهید که برای جواب دادن به این سوالش نیاز دارید کمی فکر کنید .
  3. سعی کنید در طول بارداری او را همراه خود کنید مثلا زمانی که جنین تکان می خورد از او بخواهید دستش را بر روی شکمتان بگذارد و وجود آنرا حس کند . از کارهای دیگری که می توانید انجم دهید این است که از او برای فراهم کردن وسایل اتاق نوزاد کمک بگیرید . سعی کنید برای خرید فرزند دوم فرزند ول را ببرید و از او بخواهید که او در انتخاب وسایل به شما کمک کند .
  4. سعی کنید اگر میخواهید تغییراتی ایجاد کنید به صورت تدریجی باشد مثلا اگر قرار است اتاق خواب او را جدا کنید قبل از به دنیا آمدن فرزند جدید این کار را انجام دهید و هیچگاه دلیل تغییرات جدید را به او نگویید و سعی کنید او را متوجه کنید که او دارد بزرگتر می شود .
  5. مسئولیت دادن : سعی کنید برای او اسباب بازی که دوست دارد مانند عروسک و یا خرس بخرید و از او بخواهید که مادر او شود و از او نگهداری کند به او غذا دهد ، تمیزش کند و . . . اما در تمامی ای موارد به او بگویید که نوزاد حساس و ظریف است و باید مراقب او باشد . اگر به درستی کارهایش را انجام داد او را تشویق کنید .
  6. برای تزیین کردن اتاق برای ورود عضو جدید از او کمک بگیرید تا آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید انجام شود . حتی اگر شده است از او بخواهید یک نقاشی برای نوزاد بکشد و آن را در اتاقش نصب کنید ، شما با اینکار نشان می دهید که نقش او هنوز در خانه پر رنگ می باشد  .

  1. زمانیکه نوزاد به دنیا می آید از او کمک بگیرید و بگذارید حس بزرگتری در او تقویت شود . ممکن است در این زمان فرزد اول با شما همکاری نکند و حتی از شما شیشه و پستونک بخواهد بهتر است در مقابل او مقاومت نکنید چون این رفتار کاملا موقتی می باشد .
  2. سعی کنید مانند قبل او را نوازش کنید ، ببوسیدش زیرا او بیشتر از قبل به این رفتار شما توجه می کند . در طول روز حتما زمانی را با او خلوت کنید و تمام حواس خود را برای او بگذارید .
  3. سعی کنید برای او کتاب بخوانید و تا حد امکان داستان هایی که تعریف می کنید نقش اولش فرزندتان باشد .
  4. از کودکی خودتان برایش تعریف کنید از روزهای شادی که با خواهر یا برادرتان داشتید و از آن لذت می بردید . بازی هایی را که انجام می دادید را به او یاد دهید و از او بخواهید با خواهر یا برادرش انجام دهد . این خاطره بازی می تواند به آماده سازی فرزند اول برای عضو جدید کمک زیادی کند .
  5. دقت داشته باشید قبل از اینکه به بیمارستان می روید در مورد اینکه فرزند اول پیش چه کسی می ماند تصمیم بگیرید و به او توضیح کامل بدهید که مثلا قرار است یک شب در کنار پدر بزرگ و یا مادر بزرگ خود بخوابد .
  6. بعضی از کللاس ها برای کودکان بین سه تا ده سالوجود دارد که به او آموزش های لازم را در مورد نوزاد داده می شود . شرکت این کلاس ها باید در زمان نزدیکی زایمان باشد تا آموزش ها را فراموش نکند .
  7. یکی از نکاتی که باید والدین به آن توجه کنند زمان ملاقات فرزند اول در بیمارستان می باشد اگر شراط مادر مساعد می باشد و توانایی صحبت کردن و بغل کردن او را دارد او را به بیمارستان ببررید چون آن لحظه برای فرزند اول بسیار هیجان انگیز می باشد ولی اگر مادر شرایط مساعدی ندارد بهتر است فرزند اول را به بیمارستان نبرید زیرا خاطره بد برای او ثبت می شود .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *