عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان
بازدید 216
0

آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت و ناسزا گفتن کودکان

عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان

در این مقاله قصد داریم به عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان بپردازیم :

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان نوع رفتار والدین با یکدیگر و فرزندان می باشد . یکی از نکات علمی در بین افراد صاحب نظر در حوزه تربیت فرزندان این است که هیچگاه فرزندان به صحبت های والدین توجهی نمی کند و بیشتر رفتار آنها را می بینند و سرلوحه کار خود قرار می دهند .معمولا نود درصد شخصیت افراد در همان کودکی شکل میگیرد به همین دلیل است که باید والدین مراقب رفتار خود در مقابل با فرزند خود باشند . بیشتر مشکلات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره نشان می دهد که ریشه های عمیقی در کودکی این افراد دارد . در زیر سعی کرده ایم به مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان اشاره کنیم :

  1. رفتار پدر و مادر و تاثیر آن : بعضی از الدین فضای پرتنش را در منزل ایجاد می کنند به گونه ای که هر لحظه امکان یک دعوای بزرگ در منزل وجود دارد به همین دلیل امنیت و اعتماد در فرزندان از بین می رود ، در این محیط پر تنش کودک یاد میگیرد که بسیاری از مسائل خود را پنهان کند و همین امر باعث افزایش اضطراب در او شود .
  2. تاثیر خشونت های خانگی بر روی کودکان : یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان این است که خشونت های در بین روابط خانوادگی وجود داشته باشد .میزان تاثیر این خشونت ها در هر سن و موقعیتی که دارد در هر کودک متفاوت می باشد . کودکان سعی می کنند که از رفتارهای پر خشونت الگو بگیرند
  3. والدینی که خشونت بین آنها حاکم است : یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان این است که بین والدین آن به صورت مداوم خشونت حاکم باشد . یک خانه ای که به صورت مداوم بین والدین آن خشونت باشد از هر مکانی برای فرزندان نا امن تر می باشد . برای همین والدین برای اینکه خشونت را در فرزندان خود از بین ببرند باید سعی کنند در مقابل فرزندان خود دعوا و حتی مشاجره نکنند .
  4. پیدا کردن علت خشونت و برطرف کردن آن : خشونت معمولا به صورت تدریجی در افراد جمع می شود و سپس در زمانی که فرد تحریک می شود تخلیه می شود ، حال ممکن است بسیاری افراد این انرژی را از طریق ورزش تخلیه کنند و اگر در راه درست تخلیه نشود به صورت قتل و مواردی از این قبیل نشان داده شود . یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان که تا نوجوانی و حتی بزرگسالی میتوانند با او همراه باشد ناهنجاریهای رفتاری در منزل و مدرسه می باشد ، در منزل ممکن است به کودکان بیش از حد احترام گذاشته شود و برای او توقع ایجاد شود که زمانی که وارد جامعه می شود تمامی افراد باید به او احترام بگذارند .
  5. خشونتی که از رسانه ها در منزل وجود دارد : یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان رسانه ها می باشد ، به این صورت که اگر کودکان فیلم های مناسب با سن خود نبینند امکان وجود خشونت در رفتارهای او بسیار زیاد می شود .
  6. خشونت از طریق وراثت : بعضی از عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان می تواند به صورت وراثتی باشد و از نسل های گذشته او به ارث رسیده باشد . این خشونت ها  ممکن است  به صورت تنبه بدنی و یا تنبیه های رفتاری باشد .

ناسزا گفتن کودکان

یکی از مشکلاتی که پدر و مادران از آن احساس ناراحتی می کنند ناسزا گفتن  فرزندانشان می باشد . گاها بیشتر والدین ادعا دارند که هیچ یک از ناسزاهایی که فرزندانشان می گوید را حتی یکبار مقابل او نگفته اند ، در این زمان مکانی که کودک این حرف ها را یاد گرفته است زیاد مهم نیست اما باید بدانید که الگو کودکان والدین می باشند و شما می توانید با انجام راههای صحیح از بروز  اتفاق جدید جلوگیری کنید . یک دسته از والدین هستند که در برابر کودکان خود از الفاظ رکیک استفاده می کند و از گفتن این الفاظ از زبان کودکان ناراحت نمی شوند و آنها را محدود نمی کنند.معمولا کودکان در زمان اعتراض از ناسزا استفاده می کنند و سعی می کنند با گفتن این کلمات خود را تخلیه کنند . یکی از دلایل تکرار این الفاظ در بین کودکان این است که زمانی که برای اولین بار این الفاظ را به زبان می آورد ولدن و اطرافیان می خندند و او این رفتار را تشویق تلقی می کند و حتی بعضی از اوقات والدین به اشتباه برای اینکه کودک این الفاظ را به کار نبرد سریع خواسته های او را اجابت می کنند .

 

  خشونت بین کودکان

یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی خشونت کودکان این است که آنها با هم سن و سالان خود دعوا میکنند . دعوا بین کودکان یکی از رفتارهای معمولی می باشد و هر بچه سالمی باید بتواند از حق خود دفاع کند و هیچ والدین نمی تواند بگوید من می توانم به صورت صد در صد فرزندم را از این رفتارها دور نگه دارم . تنها وظیفه والدین این است که هیچگاه اجازه ندهند که این دعوا ها در بین آنها زیاد شود . یکی از دلایل اینکه کودکان زیاد با یکدیگر دعوا می کنند این است که آنها بازی کردن را به خوبی یاد نگرفته اند ، وظیفه شما به عنوان والدین این است که روش بازی کردن صحیح را به فرزند خود یاد دهید به این صورت که وقت بیشتری را برای بازی کردن با فرزندتان بگذارید .  بهتر است بدانید که بازی با کودکان باعث شخصیت دادن به آنها می شود .یکی از خشونت ها بین کودکان بین فرزندان می باشد و معمولا بچه بزرگتر برای اینکه توجه شما را به خود جلب کند فرزند کوچک را اذیت می کند و فرزند کوچک برای اینکه حمایت شما را داشته باشد گریه می کند در این زمان شما باید یک مدیریت بسیار خوبی داشته باشید تا حس حسادت را در هیچ کدام از آنها به وجود نیاورید .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *