بازدید 173
0

آشنایی با مفاهیم و واژه های برنامه نویسی

در ادامه مقاله آشنایی با برنامه نویسی قصد داریم شما را با اصطلاح  و واژه ها و مفاهیمی  که در برنامه نویسی مورد استفاده قرار میگیرد آشنا کنیم. با دانستن این واژه ها شما یه قدم به یادگیری این حرفه نزدیکتر میشوید در ادامه با ما همراه باشید تا شما را برای ورود به دنیای برنامه نویسی اماده کنیم.

آشنایی با واژه های برنامه نویسی

در این بخش از مبحث آشنایی با برنامه نویسی مفاهیم و واژه ها، شما را  با انواع واژه هایی که در برنامه نویسی مورد استفاده شما قرار میگیرد آشنا میکنیم، به شما پیشنهاد میکنیم که قبل از اینکه سراغ آموزش در این راستا بروید سعی کنید با مفاهیم آن بیشتر اشنا شوید تا در حین اموزش درک درستی از مباحث داشته باشید.

انواع واژه های مورد نیاز در برنامه نویسی

  • Input = ورودی برنامه
  • Output = خروجی برنامه
  • Algorithm and flowchart = الگوریتم و فلوچارت
  • Variabel = متغیر
  • Statement = دستور
  • Condition = دستور شرطی
  • Loop = دستور تکرار یا حلقه
  • Function = تابع
  • Array = ارایه
  • String = رشته
  • IDE = محیط توسعه ی مجتمع

نتیجه تصویری برای واژه های برنامه نویسی

آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی 

بعد از اینکه انواع این مفاهیم و واژگان را شناختیم به این مبحث میپردازیم که چه کاربردی دارند و در کجا و چرا مورد استفاده قرار میگیرند. که در این قسمت به طور جداگانه هر کدام از این واژگان را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • Input چیست؟ Input  یا همان ورودی برنامه، اطلاعات، داده ها و دستور العمل هایی می باشد که ما بوسیله ی ابزار های ورودی در اختیار رایانه یا برنامه میگذاریم.
  • Outputچیست؟ Output یا همان خروجی برنامه، نتیجه بررسی ها و انجام محاسبات  برنامه ورودی، بک لرنامه خروجی می باشد که میکنن است به صورت یک پیغام، یک عملیات و یا حتی ورودی بعدی در برنامه ظهور کند.
  • Algorithm and Flowchart : قبل از اینکه یک برنامه ای رخ دهد و به سر انجامی برسد، قبل از هر چیز  بعنوان یک ایده و طرح مطرح گردیده و کم کم در قالی یک الگوریتم در امده است و به همین ترتیب در مرحله آخر تبدیل به یک برنامه شده است.
    در این قسمت مثالی را طرح میکنیم تا بهتر این موضوع را درک کنید.  بر فرض؛ شما  قصد کرده اید که یک برنامه  را بنویسید  که بتواند زوج و فرد بودن اعداد ورودی ان برنامه را مشخص کند. برای این برنامه الگوریتم به صورت زیر مطرح میشود:

شروع

عدد را دریافت کن
عدد را بر دو تقسم کن
اگر باقی مانده برابر با 0 شد بنویس عدد زوج در غیر این صورت بنویس فرد

پایان

این یک مثال بسیار ساده بود که مورد بررسی قرار دادیم، اما بخاطر داشته باشید که برای نوشتن برنامه های بهتر و موفق تر نیازمند الگوریتم های مناسبی هستید.

به تمام دستوراتی که در بالا ذکر شد الگوریتم میگویند.
اما بخاطر اینکه روش بالا در دنیا استاندارد نیست ما برای نشان دادن الگوریتم از فلورچارت استفاده میکنیم. فلورچات به مجموعه ای از شکل ها و تصاویر گفته میشود که به کمک ان میتوان الگوریتم ها را مشاهئه کرد.

  • Variable یا همان متغیر ها مانند ظرف هایی هستند که داده ها درون انها قرار  میگیرند، در دنیای واقعی خود میتوان متغیرها را به ظرف های حاوی لباس و یا حاوی مایعات تشبیه کرد که از انها نگهداری میکند؛ و این را نیز میدانید که امکان  این وجود ندارد که ابتوان انها را با هم مخلوط کرد.
    ظرف هایی که در مثال در مورد آنها توضیح داده شد همان ظرف های متغیر ها می باشد که هر کدام حاوی برای نگهداری خاصی مورد استفاده قرار میگیرد که درون حافظه قرار دارند؛ نوعی دیگر از متغیرها وجود دارد که برای نگهداری از رشته های متنی Data Type داده از ان استفاده میشود که در یعضی  از ان ها برای نگهداری کارکترها مورد استفاده قرار میگیرد.

 

Staternent یا دستور :

بخوان،دریافت کن،بنویس، محاسبه کن، مقایسه کن به این نوشته ها دستور یا Staternent میگویند، هر زمانی که قصد دارید یک برنامه کاملی را بنویسید  به طور قابل توجهی  از دستورات استفاده میکنید.

  • دستور شرطی یا Condition  :

در حالت معمولی و عادی یک رایانه هر چه که به ان دستور دهید یکی یکی پردازش کرده و بدون کوچکترین تغییری  اجرا میکند؛ ولی گاهی اوقات  با توجه به موقعیت و شرایط خاصی  باید دستورات را اجرا کند که در این مواقع از  دستوراتی که به دستور شرطی گفته میشود استفاده میشود . و این اجازه را به سیستم رایانه میدهید که  شرایط را در نظر بگیرد و با توجه به شرایط و موقعیت برنامه ها را اجرا کند.فرض کنید که میخواهید پس از آشنایی با برنامه نویسی ، برنامه ای را در رایانه خود اجرا کنید مبنی بر این که اعداد ورودی  اگر بر 2 بخش پذیر بود  را زوج معرفی کند و اگر  بخش پذیر نبود  فرد بنویسد.

  • دستور تکرار Loop یا حلقه :

گاهی اوقات در برنامه نویسی  قصد دارید یک دستور مشخص و ثابتی را به  تعداد 10000 بار تکرار کنید برای این کار یا باید این دستور را 10000 بار به صورت دستی وارد کنید که راه اصلا روش مناسبی نیست.
یه راه دیگری نیز وجود دارد که استفاده کردن از  روش دستورات تکرار یا حلقه ها استفاده کنید، همانگونه که از اسم خود نوشته ها  پیداست  به مانند حلقه بر دور خود میچرخند و دستورات مورد نیاز شما را به همان صورتی که تعیین کردید یا  دستور شرطی گذاشته باشید  تکرار میکند.

  • تابع Function را توضیح دهید؟

فرض کنید کارمندانی در یک شرکت مشغول به کاری هستند که هر کدام مشغول کاری به خصوص هستند با صدا زدن اسم هر یک از انها حاضر میشوند و وظیفه خود را انجام میدهند، توابع در برنامه نویسی نیز این گونه عمل میکنند، انها قطعات کوچک و ریزی در یک برنامه هستند که بر عهده انها وظیفه خاصی محول شده است، میتوانند به عنوان ورودی مقادیری را دربافت کنند و  با توجه به وظیفه ای که بر عهده انها می باشد مقداری خاص را به شما بر میگردانند.
شما این امکان را دارید که یک تابع را فقط یک بار بنویسید و در بقیه  برنامه هایتان با صدا زدن اسم ان تایع از ان استفاده کنید.

  • ارایه Array :

نوعی از متغیرها می باشد، همان طور که در بحث قبل گفته شد متغیرها مانند یک ظرف عمل میکنند که ما میتوانیم مقادیری را درون انها قرار دهیم، شما اگر بخواهید عدد 10000 را که عدد بزرگی است درون یک ظرف قرار دهید باید از ارایه ها استفاده کنید زیرا ارایه ها یک نوع ظرف یا متغیر در تعداد زیاد می باشد که با اندیس شماره گذاری شده اند ، رف 1 ، ظرف 2 ، ظرف 3

در زبان با برنامه نویسی وقتی به صورت پشت سر هم تعداد زیادی کاراکتر را قرار دهیم در این موقع  یک رشته String  تشکیل میشود. به زبان ساده تر میتوان  گفت که جملات و متن ها را در برنامه نویسی را رشته میگویند.

مبحث اخری آشنایی با برنامه نویسی که در مورد آن قصد داریم صحبت کنییم واژه ای به نام محیط توسعه ی مجتمع که به صورت IDE نوشته میشود، در واقع محیطی منسجم از ای  دی ای ها می باشد ؛ ای دی ای ها ابزارهای هستند که وقتی قصد نوشتن یک برنامه را دارید ابزار های ان به شما کمک میکند، آی دی ها به طور معمول یک ویرایشگر، دیباگر، کامپایلر ، لینکر  و مجموعه ای از ابزارهای دیگر که در برنامه نویسی مورد نیاز هستند را در بر میگیرد.
از IDE های معروف می توان به چند مورد اشاره کرد که در ادامه به ذکر نام انها می پردازیم :

  • Eclipse
  • Visual
  • Android Studio
  • Cod::Blocks
  • NetBeanse
  • Intellij IDE
  • Xcode

حرف آخر

شاید از خواندن این مطالب ترسی ناگهانی و یا اینکه حس ناتوانی در آشنایی با برنامه نویسی در خود احساس میکنید. ولی ما به شما میگوییم که نگران نباشید این راه را قدم به قدم همراه شما هستیم تا بتوانید  با موفقیت پشت سر بگذارید.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *