زبان برنامه نویسی
بازدید 127
1

انواع زبان های برنامه نویسی و معرفی پیش نیاز های برنامه نویسی

در این قسمت از مقاله برنامه نویسی ، شما را با انواع زبان های برنامه نویسی آشنا میکینیم تا بتوانید با آشنایی بیشتر بتوانید در مورد انتخاب زبان مورد نظر خود بهتر عمل کنید و زبانی را انتخاب کنید که مورد علاقه و با سلیقه شما باشد.

معرفی بهترین زبان برنامه نویسی

برای شروع برنامه نویسی ، زبان های مختلفی وجود دارد که هر کدام در زمینه های متنوع و مختلفی کاربرد دارند.

در این مقاله به طور مختصر به معرفی بهترین ها می پردازیم:

  • اولین زبان برنامه نویسی که آن را معرفی میکنیم ، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (javascript) ، می باشد.
    جاوا اسکریپت یکی از زبان های پر طرفدار در عرصه برنامه نویسی می باشد، کمتر برنامه نویسی را میتوان پیدا کرد که از این زبان استفاده نکرده باشد. در چند سال اخیر یکی از زبان های پر کاربرد بوده است که به طور میانگین 65 درصد از توسعه دهندگان از ان استفاده کرده اند. این زبان و نوع کارایی آن از نظر جذابیت برای مبتدیان بسیار زیبا و استفاده از آن دارای جذابیت است.
  • زبان بعدی که به معرفی آن می پردازیم زبان برنامه نویسی پایتون می باشد شاید شما از خود بپرسید چرا در بعضی رتبه بندی ها پایتون در رده پنجم قرار دارد، ولی ما به شما دلیل این انتخاب را خواهیم گفت. پایتون از لحاظ بصری میتوان گفت که شبیه زبان انگلیسی می باشد، حتی در بعضی قسمت ها شباهتی به زبان جاوا اسکریپت دارد. پایتون در زمینه ی: محاسبات علمی، یادگیری و مهندسی ماشین، از یک نوع برنامه نویسی پشتیبانی میکند که دارای متغیر ها و توابع ساده می باشد.
  • سومین زبان مورد استفاده کاربران و برنامه نویسان زبان جاوا(java) می باشد.
    اگر کسی از شما برای استفاده کردن از زبان برنامه نویسی جاوا سوال کرد  کافی ایست این جمله را به آنها بگویید “نوشتن یک بار، اجرا شدن در همه جا” بهترین پاسخی است که میتوان در مورد زبان برنامه نویسی جاوا داد.جاوا در 20 سالی که گذشته است یکی از زبان های پر کاربرد و  قوی در عرصه برنامه نویسی بوده است، از لحاظ یادگیری بسیار ساده تر از زبان ++C می باشد.

 

  • زبان  c ، ++C  در رتبه بعدی قرار میگیرد. به C  زبان پدر و مادر هم گفته میشود چرا که در ساختار  زبان های  Java، Objective-C  از آن الهام گرفته اند.لینوکس سیستم عاملی می باشد که با زبان برنامه نویسی C  راه اندازی شده است.CPP یک نسخه ترکیبی از زبان C می باشد.++C یک زبان شی گرا می باشد که بر روی زبان C ساخته شده است و در  برنامه هایی که  نیاز به طراحی های سطح بالا داشته باشند از این زبان استفاده میکنند.
  • PHP که یک زبان برنامه نویسی حفظ از صفحه خانگی می باشد که توسط یک برنامه نویس برای اولین بار اجرا شد. اکنون بیش از 85 درصد از وب سایت های جهان با آن راه اندازی شده اند. پی اچ پی یک زبان برنامه نویسی عمومی می باشد که یک زبان سمت سرور است که برای ایجاد صفحات وب بر روی برنامه html  استفاده میشود. پی اچ پی یک زبان بسیار قوی برای وب نویس ها میباشد .که میخواهند وب سایت و یا تصاویر که در وب سایت استفاده شده است کاربرد دارد.
  • زبان برنامه نویسی سوئیفت Swift بعنوان یک زبان برنامه نویسی منبع باز،و یک  Programming language کمپایل شده توسط کمپانی اپل طراحی شده است. استفاده از سوئیفت د رادامه راه برنامه های چون ios  یا mac os یکی از زبان هایی است که کاربرد دارد.
  • زبان دیگری را میخواهیم به شما معرفی کنیم که در سال 2000 توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده است و آن زبان سی شارپ C# نامیده میشود. سی شارپ برای فعالیت  نیازمند به یک چارچوپ دات نت نیازمند است ، اخیر در  ساخت ویندوز 10 و 8 از ان بهره گرفته اند. برای اجرای برنامه های دسکتاپ هم از آن استفاده میکنند.
  • زبان برنامه نویسی رابی Ruby  که یک زبان برنامه نویسی با منیع باز، زبان برنامه نویسی پویا که بر سادگی و راحتی بهره برداری شده است اولین بار د رکشور چین توسعه پیدا کرد.
  • ابجکتیو سی objective_c  که مخفف آن objc  می باشد ؛ یک زبان شی گرا به شمار می آید که توسط اپل راه اندازی شد برای ساختن سیستم عامل  OS X ، سیستم عامل IOS  استفاده میشود و رابط کاربردی آن  APls  استفاده شده است.
  • زبان برنامه نویسی اس کیو ال SQL اخرین زبان در این دسته از بهترین ها می باشد که  برای پرسوجوی ساختاری و  یک زبان برنامه نویسی برای کار با پایگاه داده می باشد که شامل بازیابی، ذخیره سازی  و دستکاری اطلاعات داده شده بروی یک پایگاه می باشد.

 

مفاهیم برنامه نویسی

قبل از اینکه برنامه نویسی را آغاز کنید نیاز هست با پیش نیازهای برنامه نویسی آشنا شوید که متغیر و تابع جز پیش نیاز ها هستند.

متغیر

متغیر را میتوان یکی از  مهمترین و کلیدی ترین مفاهیم در برنامه نویسی می باشد. در واقع این متغیر ها هستند که در حکم یک ابزار خوب برای برنامه نویس در اختیار او قرار دارند ، هر متغیر به صورت مجزا یک اسم  منحصر به فرد را به خود اختصاص  داده است. متغیر های  برنامه نویسی  مانند یک ظرف می باشنذد  که  هر کدام از آنها اسمی به صورت جداگانه دارند، که درون این ظرف ها مقادیری قرار میگیرد که ما در اینجا داخل آنها متغیر میریزیم. این ظرف های حاوی متغیر ها در قسمت ram  قرار میگیرند.

تابع

توابع هم به مانند متغیر ها در برنامه نویسی دارای جایگاه ویژه ای هستند؛ کار آنها به این صورت است که از ما مقادیری را دریافت میکنند و  وقتی که به ما مقدار بر میگردانند فقط یک مقدار است که به دست ما میرسد. میتوان گفت که تایع ها بر روی داده ها و مقادیری که از ما دریافت کرده اند عملیاتی انجام میدهند و تنها نتیجه آن عملیات را به ما بر میگردانند.در قسمت های دیگر راجع به زبان برنامه نویسی و مفاهیم آن به شکل جامعه تری سخن خواهیم گفت.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پریسا شهسواری

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. کدرلایف گفت:

    ممنون از این مقاله کاربردی