مکعب Cubli
بازدید 433
0

مکعب Cubli تعادل رباتیک با قدرت تعادل حیرت انگیز

شاید تاکنون نام مکعب تعادل به گوش شما خورده باشد. اختراع بسیار جالبی که می تواند بر روی یکی از گوشه هایش ایستادگی کند، قابلیت پرش دارد و می تواند بر روی میز شما راه برود! شاید در حال حاضر درک نحوه ی کارکرد این مکعب Cubli رباتیک برای شما مشکل باشد اما در این مقاله می خواهیم طرز کار این مکعب جالب و بامزه را بیشتر درک کنیم و با نحوه تکنولوژی پیشرفته ی این ربات بیشتر آشنا شویم.

 

گاهی اوقات مهندسین پر از ایده های سازنده و پر استفاده اند اما گاهی اوقات نیز می توانند فقط ایده های خلاقانه و تصور ناشدنی داشته باشند. مکعب hence cubli یا هنس کیوبلی ، مطمئنا ساخته پر استفاده ای نیست اما می توند شما را حیرت زده کند. ساخت این مکعب از فوریه سال 2011 اغاز شد و نسخه های متفاوتی از آن در طول این سال ها ارائه شده است. پروژه ساخت این مکعب در حال ارتقا می باشد و هر نسخه ی منتشر شده از آن پیشرفت بیشتری داشته است. مکعب Cubli این ربات خلاقانه، به گونه ای طراحی شده است که یتواند تعادل خود را فقط بر روی یک نقطه حفظ کند.

این ربات حیرت انگیز توسط تیمی از مهندسین دانشگاه ETH Zürich در شهر زوریخ کشور سوئیس طراحی و ساخته شد. این دانشگاه به علت ساخت طیف وسیعی از سیستم های پویا در سراسر جهان شهرت دارد. دانشگاه ETH Zürich اختراعاتی همچون ماشین های شعبده بازی و هواپیماهای بدون سر نشینی که از نیروی محرکه خاصی استفاده می کنند را در کارنامه ی خود دارد. همچنین دانشگاه ETH Zürich نام پر افتخار ترین مخترعان و مهندسین جهان را در بین استادان و دانشجویان خود دارد که یکی از آن ها البرت انیشتین می باشد. پروژه ی این مکعب توسط مهندسین Michael Muehlebach ، پروفسور raffaello D’Andrea و marc corzillius طراحی و توسعه یافت.  نام مکعب cubli از کلمه ی سوئیسی به معنای کلمه ی مکعب گرفته شده است.

 

Cubli یک مکعب در ابعداد 15×15×15 سانتی متر می باشد که توانایی حفظ تعادل خود در یکی از گوشه هایش را دارد. مکعب cubli دارای سیستم اونگ معکوس سه بعدی می باشد که به ربات اجازه ی پریدن و حفظ تعادل را می دهد. این سیستم با استفاده از چرخ دنده هایی با سرعت بالا باعث ایجاد حرکت زاویه ای می شود و مکعب را به سمت بالا می راند تا بر روی یکی از گوشه ها ایستادگی کند. چرخ دنده های واکنش در سه طرف مکعب cubli نصب شده اند. تفاوت در سرعت آن ها باعث می شود که مکعب به سمت های مختلف بچرخد و کج شود. برای ایجاد تعادل در ایستایی مکعب روش های مختلفی وجود دارد اما برای قابلیت پرش آن به رهایی انرژی زیادی نیاز است. قابلیت پرشی که در این مکعب وجود دارد با استفاده از همین چرخ دنده های واکنشی به صورتی بسیار ماهرانه طراحی شده است. اگر چرخیدن چرخ دنده های واکنشی به صورت ناگهانی نگه داشته شود، در لحظه ای باعث ایجاد اینرسی می شود. این اینرسی مکعب را بدون استفاده از هیچ کمک دیگری به سمت بالا می راند و باعث پریدن آن می شود.

 

مکعب cubli با استفاده از ترکیبی از دو توانایی پریدن و تغییر جهت دادن می تواند راه برود! در اوایل شروع این پروژه، نمونه ی اولیه ساخته شده فقط قادر بود به دو جهت حرکت کند، به سمت بالا بپرد و روی یکی از بعد هایش بیافتد. با اینحال نسخه ی ازمایشی مورد پسند قرار گرفت و با گسترش دادن مکعب cubli امروزی را شکل داد. هم اکنون این مکعب دارای قابلیت های بسیاری است که باعث می شود بتواند بعضی کار ها را نیز انجام دهد! اگر شما مکعب را هل دهید با استفاده از یک الگوریتم هوشمندانه می تواند در برابر این انرژی مقاومت کند، حرکت را اصلاح کرده و به ایستادگی خود ادامه دهد. با این حال مکعب cubli کاربرد عملی خاصی ندارد اما شاید بتوان به پیشرفت های اینده ی این تکنولوژی و طراحی امیدوار بود. تعادل پویا یکی از چالش بر انگیز ترین عملیات های حرکتی محسوب می شود و این ربات دستاورد بزرگی در زمینه علمی و تکنولوژی می باشد  که می توان بعدا در پروژه های بزرگ تری از آن استفاده نمود. پیشرفت تکنولوژی و اضافه شدن طراحی های جدید به مهندسین این امکان را می دهد که ربات هایی طراحی کنند که روی سطح نا صاف حرکت کنند یا مکعب هایی را بسازند که روی یکی از گوشه ها تعادل خود را حفظ می کنند. با توجه به این که ربات حرفه ای cubli هنوز در حال ارتقا و پیشرفت می باشد می توان توقع ایده های جالب تری در ورژن های بعدی این مکعب را داشت. ما فقط می توانیم تصور کنیم که خلاقیت بعدی چه قرار است باشد اما هر چه باشد باز هم بی شک شما را غافلگیر خواهد کرد

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *