تحریم هوآوی
بازدید 116
0

تحریم هوآوی ، حفظ امنیت ملی یا ترس از حکومت اقتصادی چین بر دنیا

دونالد ترامپ  رئیس جمهوری بوی تحریم میدهد. او که علاقه خواستی به تحریم کردن از خود نشان داده است حالا اقدام به تحریم هوآوی چین کرده ایت ، ترامپ هوآوی را به اتهام جاسوسی تحریم کرده است، ما که دیگر به تحریم های آمریکایی عادت کرده ایم حال باید دید هوآوی چه اقدامی در قبال این تحریم ها از خود نشان میدهد

شرکت هوآوی

هواوی در سال ۱۹۸۷ در چین توسط  رن ژنگفی که مردی با افکار کمونیستی  است تاسیس شد و اکنون به یکی از ستون های تکنولوژی جهانی بدل شده است، هواوی بزرگ ترین شرکتی است که سرویس های ارتباطی را در دنیا ارائه میدهد و پس از سامسونگ دومین شرکت بزرگ سازنده گوشی های هوشمند لقب قرار  گرفته است  که چندی پیش از سوی آمریکا و متحدانش تحریم شد. در باره ی پیشرفت هوآوی همین بس است که بدانید در زمینه ی دست یافتن به  فایوجی که دور نمای تکنولوژی جهان است دست کم یک سال از رقبای سرسختش جلو افتاده است، و حتی در سال ۲۰۱۸ میلادی پا را فراتر گذاشت و دست به تولید اولین گوشی سه دوربینه ی جهان زد که p20pro  نام دارد.

نکته ای که جلب توجه میکند مالک شرکت هوآوی است که عملا یک فرد خاص و مشخص نیست، مالک هوآوی خود کارکنان هوآوی هستند. و این یکی از ویژگی های حکومت های کمونیستی است که مالکیت خصوصی را حذف میکند که البته بهتر است بگوییم مالکیت شرکت هواوی در دستان حذب کمونیست چین است تا دولت یا حکومت چین!

دلایل تحریم هوآوی از سوی آمریکا

آمریکا یا بهتر است بگوئیم دونالد جی ترامپ به آن چه که از نظر او تهدید امنیت ملی هست این غول دنیای تکنولوژی را تحریم کرد و شرکت های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی از سوی هواوی بازداشت.در سال ۲۰۱۳ میلادی رئیس پیشین سازمان سیا و مدیر اسبق آژانس  امنیت ملی آمریکا  مایکل هایدن طی بیانیه ای عنوان کرد که هوآوی اطلاعات  خود را در باره ی سیستم فناوری اطلاعات در اختیار چین قرارداده است که این سخنان هایدن با  واکنش های زیادی مواجه شد .هوآوی بارها شایعه جاسوسی برای حکومت چین را رد کرده است.

البته ماجرا از زمان دستگیری منگ وانژو یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی در کانادا  آغاز شد که اتهام او نقض تحریم ها و ارتباط با ایران است که احتمال دارد با یک حکم سنگین سی سال زندان رو در رو شود، مقامات دولت کانادا پس از باز جویی که از خانوم منگ وانژو انجام  دادند  اعلام کردند با مدارکی که ما در اختیار داریم بسیار روشن است که منگ وانژو با ایران همکاری میکند، البته گفته میشود که در طول باز جویی وی اطلاعات غلطی درمورد یکی از شعبه های شرکت هوآوی داده است، در تحقیقات صورت گرفته معلوم شده بود که شرکت هوآوی برای این که تحریم های آمریکا را دور بزند و با ایران همکاری کند از شرکتی با نام اسکای کام بهره گرفته است، که منگ وانژو در مورد این شرکت اطلاعات اشتباهی داده بود.

مارک شورت رئیس دفتر معاون رئیس جمهور آمریکا طی مصاحبه اخیر خود با سی ان ان اعلام کرد که یکی از اصلی ترین دلایل تحریم هواوی کمک کردن این شرکت به ایران در ضمینه فناوری و اطلاعات ست و از هوآوی خواست که این همکاری با ایران را قطع کند، به گفته مارک شورت ممکن است که وضعیت این شرکت به گفت و گوهای تجاری بین ایالات متحده و چین وارد شود.

اگر به موضوع با دید دیگری نگاه کنیم با توجه از پیشینه ی اقتصادی دونالد ترامپ که یک تاجر بیرحم است میشود حدس زد که دلیل اصلی این تحریم ها ترس ترامپ از قدرت گرفتن اقتصاد چین در آمریکا است و او با این کار سعی در اخلال در این روند دارد، که باید در ادامه دید که چه کسی پیروز این میدان خواهد بود، به هرحال اکنون هواوی تحریم است و گوگل اولین شرکت آمریکایی است که به هواوی اعلام جنگ داده  است، موضوعی که ذهن کاربران را مشغول کرده است موضوع سیستم عامل اندروید بر رو ی تلفن های هوشمند این شرکت چینی است که باید بگوئیم که گوشی های هواوی از آپ دیت بعدی اندروید تحریم میشوند که این موضوع ربطی به تلفن هایی که تا لحضه از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند ندارد. به غیر از گوگل  شرکت های پاناسونیک و توشیبای  ژاپن هم هم کاری خود را با هواوی قطع کرده اند.

و اما نکته ای که نباید از آن غافل شیم یک بازار ۸۰ میلیونی به نام ایران است که پیشروی هواوی قراردارد که ایران با توجه به تحریم هایی که از سوی آمریکا شده است  میتواند از این فرصت برای کاهش فاصله ی تکنولوژی خود با دیگر کشور ها استفاده کند.

سخن آخر

جنگ اقتصادی چین و آمریکا قصه ای مفصل دارد که همان جنگ قدیمی بین کمونیست ها و کاپیتالیست ها است که مسلما به اینجا ختم نمیشود و در ادامه هم باز شاهد این درگیری های اقتصادی خواهیم بود اما نکته ای که نباید از آن غافل شویم فرصتی است که هواوی پیش رو دارد که با طراحی و توسعه سیستم عامل اختصاصی خود و با توجه به کاربران بیشماری که در جهان دارد بازار را در دست خود بگیرد و به دوران اوج گوگل و اندروید پایان بدهد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *