برنامه نویسی کودکان
بازدید 164
0

اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان در عصر امروز

حتم دارم که این جمله را بارها و بارها شنیده اید . اما ما هم دوباره بازگویش میکنیم چرا که خالی از لطف نیست : ما در دنیای تکنولوژی زندگی میکینیم و فرزندانمان در این دنیا چشم به جهان گشوده اند نه در دنیای ما و نیکانمان که هنوز خبری از این همه پیشرفت و ترقی نبود .(برنامه نویسی)
از این رو باید در جایگاه پدر ومادر، به جای اسرارهای بیهوده بر روی شیوه و سنن اشتباه و گاها تاریخ مصرف گذشته که در همان دوره ی خودشان با توجه به شرایطی که در آن زمان حاکم بود قابل احترام بودند، راه زندگی در دنیای امروز را فراگیریم و آن را به فرزندانمان آموزش دهیم چرا که شرایط با وجود تغییرات بسیاری که در این سالها در میزان علم و دانش و .. رخ داده است اینگونه ایجاب میکند .
شاید سال ها قبل ملاک دسته بندی افراد تحصیلاتشان بود اما حال مدرک و میزان تحصیلات چندان هم ارزش ندارد . چرا که علم و دانش و توانایی های افراد است که باعث موفقیتشان می شود . آن چه که بسیار شاهدش هستیم ، افراد دانشگاه رفته ای هستند که از نبود شغل در حیطه ی رشته ی تحصیلیشان نالان اند و چه بسیاری اند جوانانی که به دلیل ندیدن آموزش درست در کودکی ، هنگام مواجهه با چنین مشکلی ، راه های اشتباه را برمیگزینند و از پا در می آیند .
حال منظور از آموزش های درست و دنیای تکنولوژی چیست ؟
دنیای تکنولوژی ای که ما از آن صحبت میکنیم خلاصه میشود در چند وسیله ی کوچک : موبایل ، تب لت و کامپیوترها ( چه از نوع شخصی و چه از نوع لپ تاپ ، فرقی نمیکند .) اینان وسیله هایی هستند که دنیای آمیخته با تکنولوژیِ کودک را تشکیل میدهند . البته کوچک و بزرگ ندارد ، تقریبا بسیاری از افراد دنیایشان خلاصه میشود در همین سه قلم که نام بردیم . اما جذابیتی که اینان برای کودکان 4 تا 13 سال دارند تا حدود زیادی ، متفاوت است با جذابیتی که برای دیگر سنین دارد . آن هم به دلیل نرم افزار هایی میباشد که برای سنین مختلف ایجاد شده اند .

 

اما مهم ترین نکته ی قابل توجه این است که باید به کودکان در همین سنین پایین بیاموزید که موبایل و لب تاب و کامپیوتر صرفا ابزارهایی جهت خوش گذرانی و کارهای ساده همچون پلی کردن موزیک و دیدن فیلم نمی باشد . چرا که میتوان از آنها استفاده های بهتری کرد و و حتی از این راه کسب درامد کرد .
یکی از راه های آشنایی صحیح کودک با کامپیوتر ، آموزش زبان برنامه نویسی کودکان می باشد . چرا که ازین طریق او میتواند به درستی منطق برنامه هایی که با آنها سروکار دارد را بیاموزد و درک نماید و آن هنگام که به تسلط رسید بتواند بدون توجه به سن وسالش و مدرک و حوضه تحصیلی اش و بدون انجام کارهای سنگین و یا امکانات زیاد و گران قیمت ،درآمدی داشته باشد .
دنیای برنامه نویسی دنیای پر رمز و رازی می باشد . هر زبانی را که یاد بگیرید باز هم زبان جدیدی پیدا میشود که شما راجع به آن اطلاعی ندارید . ازین رو باید همیشه به روز باشید . نکته جالب دیگر این است که هر، چند زبان برنامه نویسی کودکان را میتوانید بیابید که تا حدود بسیاری شبیه به یکدیگر هستند . ازین رو فقط کافیست تا منطق یکی را بصورت کامل و جامع یادبگیرید . برای بقیه زبان های مشابه اش ، شما 80 درصد کار را رفته اید و فقط 20 درصد باقی می ماند که معمولا آنها هم چندان سخت نیستند .
گاه روزها و شب های بسیاری را صرف ِ رفع یک ارور ناقابل میکنید . اروری که در انتها میبیند جابجایی دو کلمه با یکدیگر و یا جا انداختن یک کاما (،) بوده است . اما نمیدانید لذتی که پس از رفع ارور به سراغتان می آید چه لذت شیرینی است .
زبان های بسیاری هستند که ساده اند و مناسب افراد تازه کار و بخصوص کودکان و نوجوانان می باشد . مثلا زبان اسمبلی ! اما باید ابتدا سراغ زبان هایی رفت که علاوه بر سادگی در فهم ، محیطی جذاب نیز داشته باشند . اسمبلی از آن زبان هایی ست که محیط و خروجی خشکی دارد . پس یادگیری این زبان را بعنوان اولین زبان برای کودکان پیشنهاد نمیکنیم . Scratch از آن زبان هایی است که باعث میشود تا کودک روز به روز به آن علاقه مند تر شود و این انگیزه در آن ایجاد شود که سراغ دیگر زبان های برنامه نویسی کودکان نیز برود و این علم را بیاموزد . Scratch این امکان را فراهم می آورد تا برنامه نویسان کوچکمان به سادگی بازی های ویدئویی دلخواهشان را ، موسیقی و همچنین انیمیشن هایی به سلیقه و پسند خود بسازند .
فکرش را بکنید ، همراه فرزندتان بنشینید و انیمیشنی که خودتان دو نفر ساخته اید ببینید . حس خوبش غیر قابل توصیف است .
از مزایا دیگر Scratchاین است که شما میتوانید بدون دانلود ونصب برنامه اش بر روی ویندوزتان ، در وبسایتش بصورت آنلاین برنامه نویسی نمایید وببینید که باب میلتان هست یا خیر .


از جمله دیگر زبان های برنامه نویسی کودکان میتوان به زبان های برنامه نویسیِ : Etoys ، logo ، Alice ، BASIC-256 اشاره کرد .
اگر میخواهید تا کودکتان با پایه و اصولبرنامه نویسی کودکان آشنا شود ما به شما استفاده از زبان BASIC-256 را توصیه میکنیم . زبان برنامه نویسی BASIC-256 زبانی است با محیطی گرافیکی . که با استفاده از ساختارهای  If/Then، for/next و روال‌ها کمک میکند تا کودکان بتوانند اصول پایه برنامه نویسی کودکان را فرا گیرند.

همچنین جهت یادگیری برنامه نویسی در ابتدا چندین نکته است که باید رعایت شود :
باید یک آشنایی کوچک با زبان انگلیسی داشته باشید . درست است که زبان های برنامه نویسی ای وجود دارند که قابلیت ترجمه دستورها را دارند . اما به دو دلیل توصیه میکنم تا از این قابلیت ترجمه دوری کنید . اول این که در هرصورت و در سنین بالاتر، چه خودتان و چه فرزندتان باید زبان انگلیسی را بیاموزید چرا که فرار از یادگیری آن به ضرر خودتان است . قبلا ها کسی که زبان بلد بود از امتیاز ویژه ای برخوردار بود اما حال بلد بودن آن امتیازی ندارد چرا که همگان تقریبا باید به یک زبان دیگر نیز تسلط داشته باشند تا بتوانند با دنیای خارج از عرض جغرافیایی که در آن زندگی میکنند ارتباط برقرار کنند. پس یاد نداشتن زبان چندین امتیاز منفی دارد در صورتی که همانطور که گفتیم تسلط به آن هیچ امتیازی ندارد . پس نداشتن امتیاز بهتر از داشتن امتیاز منفی است . درسته ؟
حال نمیخواهد بترسید و از همین الان با دیدن بند اول جا بزنید . چرا که اگر فقط حروف انگلیسی را نیز یاد داشته باشید ، بازهم کارتان راه می افتد. فقط ممکن است گاهی در درک کدهایی که مینویسید دچار مشکل شوید . و دوم این که کم پیدا میشود که در این ترجمه ها زبان فارسی نیز جای داده شده باشد .
دنیای برنامه نویسی کودکان دنیای بسیار شیرینی است پس تا جایی که میتوانید در این راه کودکتان را همراهی کنید . چرا که به واسطه ی تجربه ای که دارید میتوانید او را به سمت و سویی که بعدها بتواند از این راه درامدزایی نیز بکند، هدایت کنید .
برنامه نویسی دانشی نیس که صرفا با حفظ چند دستور بتوان ادعا کرد که دیگر یک برنامه نویس شده ام . مهم ترین نکته برای موفقیت در برنامه نویسی توانایی سرچ کردن در اینترنت می باشد . باید لحظه به لحظه آخرین ایده ها را تماشا کنید و حتی با انجام دوباره ی آنها خودتان را محک بزنید . به این فکر کنید که در جلسه ی امتحان نشسته اید و باید به تنهایی سوالات را جواب دهید . اما مزیت این امتحان این است که بصورت کتاب باز برگزار میشود .
در نتیجه همانطور که متوجه شدید ، اینترنت همان کتابی است که شما با خود بر سر جلسه برده اید . پس با هر سوالی که مواجه شدید و نتوانستید جوابش را به تنهایی بدهید ، کتابتان را باز کنید ودر آن به جستجو بپردازید . (البته در اینجا باید باز هم به اهمیت نکته یک ، یعنی تسلط به زبان اشاره کنیم . چرا که با یک سرچ انگلیسی سریعتر و راحت تر به جواب مورد نظر خود می رسید . در ابتدا سخت هست ولی نشدنی نیست. )
ودر آخر باید بگویم که دنیای کدها و زبان های برنامه نویسی کودکان دنیایی بی پایان است . هر کسی باتوجه به خلاقیت وتلاش خودش به گونه ای از این کدها استفاده میکند و آن چه را که میخواهد خلق میکند . پس تنها به یادگیری یک زبان جهتبرنامه نویسی کودکان بسنده نکنید . هر زبان برنامه نویسی زیبایی ها و هیجانات مخصوص به خود را دارد . که دست و پنجه نرم کردن با هریک از اینها خالی از لطف نیست .

 

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *