مفهوم شانس
بازدید 432
0

مفهوم شانس ، خوش شانسی و بدشانسی

مفهوم خوش شانسی و بدشانسی

مفهوم شانس

کلمه شانس از مفهوم فرانسوی ‏chance‏ به معني احتمال گرفته شده است ، در جامعه شانس از اتفاقی تعبیر می شود که علت نامعلوم است.پس با توجه به تعابیر علت و معلول در فلسفه اسلام این مفهوم رد شده است. در مفهوم عامیانه از شانس بخت و قضا و قدر تعبیر میشود.

برای اغلب ماها تا حالا پیش آمده که در مورد این موضوع فکر کنیم چرا برخی افراد خوش شانس و برخی افراد بدشانس تلقی می شود. در واقع تعریف اصلی شانس برای ما چیست؟ چرا بعضی اوقات معتقدیم شانس با ما یار بوده یا نبوده؟ چرا برخی افراد در جستجو شانس هستند؟ چرا ما افراد خاصی در اطرافمان را افراد خوش اقبال میبینیم و برخی دیگر را بداقبال؟ تعریف افراد از شانس چیست؟

چه می‌شود که افراد در انجام کارهای غیر ارادی و ناخودآگاه موفق می شود و خوش شانس تعبیر می‌شوند و برخی افراد بدشانسی می‌آورد و در کارشان شکست می‌خورد؟

خوش شانس و بد شانس

اکثرا افرادی را که اعتماد زیادی به تصمیم‌گیری‌ها و سرمایه‌گذاری هایشان دارند و از آنان نتایج مطلوبی گرفتند  را خوش شانس می نامیم.

آنان نظرشان نسبت به زندگی و عقاید شان مثبت است و به توانایی‌های خود ایمان دارند.

در مفهوم شانس خوب یا همان خوش شانسی , افرادی مدنطرمان می آیند که در کارهایشان همیشه موفق هستند اما اینگونه نیست آنها منتظر بهترین ها هستند و برای رسیدن به آنها سخت تلاش می‌کنند تا آنچه را که باور دارند و هدف زندگیشان است محقق شود.

اما افراد بد شانس  تسلیم حوادث بد می شوند و آنرا از شانس خود می‌دانند و برای محقق کردن آنچه که در زندگی انتظار دارند تلاش نمی کنند.

غالبا افرادی که خود را بدشانس تلقی می‌کند بر این باورند خیر آنها در همان چیزی که اتفاق می افتد اما افرادی که خود را خوش شانس می بینند به دنبال آن میروند و اتفاقات را تغییر میدهد.

مفهوم شانس موضوع فراملیتی است و ربطی به مذهب و جامعه ندارد و در ارتباط با پدیده‌های غافلگیر کننده است که در ارتباط با جهان هستی صورت می گیرد.

خیلی‌ها از این موضوع بیزینس برای خود راه انداختند و از موضوع شانس و اقبال در توجیه انواع طلسم ,قمار, چشم زخم و آموختن راه هایی برای خوش شانس کردن و بدشانس کردن افراد استفاده کردند.

 

برخی از افراد از مفهوم شانس و اقبال تعریف غلطی دارند و آن را بیرون از اراده و اختیار ما و به دور از منطق و عقل می دانند و شانس برخی را خیر و برکت و برخی دیگر را بدبختی و بدی میپندارند. پس نتیجه میگیریم اينکه افراد سرشناس موفق و ثروتمندان, شخصیت های خوش‌شانسي هستند اشتباه  نيست چون انسان‌ها با سعی و تلاششان خوش شانسی و بد شانسیشان را تعيين مي‌کنند .

اما برخی دیگر تعریف صحیح و منطقی دارند که شانس و اقبال را در دایره اراده خداوند می دانندو بنا به وجود علل و معلول شانس را برای خود تعریف میکنند.

از جمله علت های تمایل چشمگیر افراد برای خوش شانس و یا بدشانس بودن به موارد زیر می توان اشاره کرد

عدم مسئولیت پذیری و فرار از انجام وظایف

مشاهده اختلاف طبقاتی و تبعیض در بین افراد مختلف جامعه

وجود حرفه هایی در جامعه که  خوش شانسی و بدشانسی را موفقیت در این دسته از حرفه ها تلقی میکنند

غوطه ور شدن در تخیلات و بلند پروازی بیش از اندازه

عدم آگاهی افراد از واقعیت ها و غفلت آنها

 

چهار نکته که شانس افراد را بیشتر میکند

روزانه دقایقی را صرف شد گذاری کرده و حوادث مثبت زندگی خود را مرور کنید.

همیشه در ذهن خود افکار مثبت داشته باشید زیرا این افکار شخصیت آینده و سرنوشت اسم شما را می سازد.

به ندای باطنی و غریزه انسانی خود گوش کنید چرا که اغلب نتایج مثبت میگیرید.

از تجارب خود استفاده کنیم و با روی باز با حوادث تازه روبرو شوید.

 

 

 

اگرچه بدشانسیمان را میتوانیم موقتا مقصر اتفاقات بد کنیم و به ما اندکی آرامش موقتی می‌دهد اما ما باید در آخر با واقعیت روبرو شویم و برای تغییر سرنوشت خود تلاش کنیم.

هر فردی آن چیزی است که در فکر آن است. روانشناسان معتقدند اگر فردی افکار مثبت داشته باشند و به وقایع  خوشبین باشد فرصت ها و شرایط خوب برای او رقم‌میخورد و اگر فردی فکرهای منفی داشته باشد اتفاقات بد سر راه او قرار می گیرند و شرایط محیط برای او بد می شود.

پس با این تفاسیر خوش شانس بودن و یا بدشانس بودن، شانس داشتن یا نداشتن، خوش بخت بودن و یا بدبخت بودن به شخصیت خود افراد بستگی دارد. و این مفهوم شانس است .

به عبارت دیگر اگر انرژی مثبت به اطرافیانمان و محیط بدهیم خودمان از جهان هستی و کائنات انرژی مثبت میگیرید و اتفاقات خوب برای شما رخ میدهد.

اگر در ذهنتان فرد بد شانسی هستید بهتراست جملات و وقایع خوب را در ذهنتان داشته باشید و برای تغییر افکارتان تلاش کنید تا کائنات برای شما اتفاقات مثبت رقم بزند

ما در ادامه کارهایی را که می توانید برای تغییرات افکار خود و یا به عبارت دیگر دورکردن بدشانسی انجام دهید را آورده ایم

اهداف بزرگ برای خود انتخاب کنید و همه آنها را یادداشت کنید.

اهداف خود را جای قرار دهید هنگام بیدار شدن چشمتان به آن بیفتد و روز خود را با فکر تلاش برای رسیدن به اهداف بزرگ شروع کنید.

می توانید شکست های دیگران را که برای خود درس قرار دهید تا زودتر به مقصد خود برسید.

لوازم و کارهایی را که برای رسیدن به مقاصد خود لازم دارید و در این راه می تواند به شما کمک کند را زمان بندی و دسته بندی و آماده کنید.

محدودیت ها  وشکست ها  را در نظر داشته باشید تا در صورت روبرو شدن با آنها با آرامش آنها را پشت سر بگذارید.

از بلند پروازی و برنامه های سخت جلوگیری کنیم و در کارهایتان برنامه داشته باشید که تنبلی و افسردگی را کنار بگذارید و تلاش و دقت را سرلوحه قرار دهید.

پذیرش نظام علت و معلول در جهان هستی و اعتماد به خداوند در این موضوع راه درستی برای توجیه خوش شانسی و بدشانسی افراد است.

اینگونه میتوانید برنامه موفقیت ها و افکار مثبت خود را روزانه مرور کنید و با رسیدن به موفقیت و اهدافتان و با مفهوم شانس از خود فرد خوش شانس تعبیر کنید.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *