آبرسانی به کویر
بازدید 240
1

آبرسانی به کویر

بچه تر که بودیم شب هایی بود که برق قطع میشد . آن زمانها ازین موضوع گاه می ترسیدیم و گاه برایمان لذت بخش بود چرا که میتوانیستیم دقایقی را صرف بازی با نور شمع و ایجاد سایه بر روی دیوار کنیم و حتی بزرگترهایمان را وارد این بازی کنیم . گاهی نیز در اخبار اعلام می شد که فردا آب برخی از مناطق که در زیر نامشان زیرنویس شده اند قطع خواهد شد پس از ساکنان این مناطق خواسته میشد تا آب مورد نیاز برای خود ذخیره کنند .
روزهایی بود که در زمستان ها به قدری برف می آمد که رفت و آمد بسیار دشوار میشد . حتی روز هایی را به یاد می آورم که به دلیل حجم بسیار برف در خیابان ها و معابر ، یک هفته تمام مدارس را تعطیل می نمودند . اما سال به سال از حجم این برف ها کم و کمتر شد .
حرف های زیادی به گوش می رسد . بعضی ها دلیل این سیر نزولی بارش برف و باران را گرمتر شدن کره زمین میدانند. گرمتر شدنی که باعث شده روز به روز یخچال های بیشتری تکه تکه شوند و آب شوند . یکی از دلایل آشکار گرم شدن کره زمین ، نوع زندگی جدید بشر است . به دلیل استفاده بیش از حد انسان از وسایل و بخصوص وسایل حمل و نقل که نیاز مبرم به انواع سوخت ها همچون سوخت های فسیلی دارند روز به روز شاهد آلوده تر شدن و گرمتر شدن هوا هستیم . متاسفانه وقتی هم که کسی به آسودگی عادت کند دیگر نمیتواند بیخیالش شود پس این که بگوییم باید سعی کنیم تا از عواملی که باعث گرم شدن هوا و کمبود آب میشوند جلوگیری کرد تا حدودی بی فایده است . به هر حال ممکن است به این طریق بتوان تا حدودی جلوی این سرعت را گرفت اما نمیتوان متوقفش کرد . پس برای این منظور باید به دنبال راه چاره دیگری باشیم .
مدت زیادی است که راجع به آینده ی خشک و بی آب کشور عزیزمان ایران میشنویم . که مشاهده کمبود بارش برف و باران در سالهای اخیر باعث شده تا بیشتر به این جمله ایمان آوریم . ازین رو مدت زیادی است که جامعه شناسان ، اب شناسان و کویر شناسان به دنبال یک فکر چاره اند .
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه‌و‌بودجه، از سال ۱۳۳۱ تاکنون چهار سناریو در مورد ایجاد آبراه بین خلیج فارس و دریای خزر یا آبرسانی به کویر مطرح بوده است . اما هر بار به دلیل های مختلفی که در زیر بیان میکنیم رد شده اند .و این روزها دوباره زمزمه هایی از ایجاد یک کانال آبی که شمال کشور را به جنوب متصل میکند به گوش میرسد .
آبرسانی به کویر دارای موافقان بسیاری است . اما خب این را نیز باید در نظر داشت که در کنار تمام محاسنش دارای معایب و دشواری های بسیاری نیز می باشد که باعث شده تا کنون سه بار رد شود .
بر طبق این طرح (آبرسانی به کویر) یک کانال آبی از خلیج فارس به خزر کشیده میشود . و باعث میشود که کویر هایی که قبلا دالانهایی پر از آب بوده اند دوباره دارای حیات شوند و همجنین ازین طریق میتوان به صنعت توریست کشور کمک کرد و باعث ایجاد شغلهای بسیار و بندرگاه هایی میشود که کمک بسیاری به اقتصاد کشور میکند . همچنین با جریان یافتن آب ، به شرایط جوی کشور بخصوص آلودگی هوا که روزهای بسیاری است با آن دست و پنجه نرم میکنیم کمک میشود .


برای محقق ساختن آبرسانی به کویر سالهای بسیاری است که دارد برنامه ریزی میشود . اما مهم ترین چیز مسئله بودجه می باشد که باعث شده پیاده سازی این طرح سال به سال به تعویق بیفتد .


حتی برخی این ایده را داده اند که بهتر است آبی که ازین کانال میگذرد به آب شیرین تبدیل شود . که خب این موضوع نیز نیاز به یک سرمایه گذاری هنگفت دیگر دارد که متاسفانه سرمایه ی عمومی پاسخگو این چنین مبالغی نمی باشد بخصوص این که ممکن است در مسیر عبوری ، این آب دوباره شور شود. همچنین یکی دیگر از نگرانی ها ریز گردهایی هستند که امکان دارد باعث خشکیه دوباره مسیر آب شوند .
همانطور که دید پیاده سازی چنین طرحی با موانع طبیعی و غیر طبیعی بسیاری مواجه است . اما به دلیل محاسنش همگان بی صبرانه منتظر شروع این طرح بزرگ می باشند .

شاید روزی برسد که سه دریای لوت ، دریای کویر و دریای جازموریان در کشور داشته باشیم . همچنین کانالی که دریای خزر را به خلیج فارس و آب های آزاد متصل کند و باعث عبور کشتی ها خصوصا کشتی های روسی گردد و آنهارا از عبور از کانال سوئز بی نیاز سازد . و هم درآمدی به خاطر عبور کشتی ها نسیب کشور گردد و هم نزدیک سه میلیون شغل جدید ایجاد گردد .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زوتی گفت:

    بهترین مطلبی که میتونستم پیدا کنم