گیاه گوشتخوار
بازدید 1216
0

گیاه گوشتخوار

معمولا انسان ها برای ایجاد حس امنیت و شادابی و سرزندگی در خانه هایشان از گیاهان استفاده میکنند . این که میدانند موجود زنده ای در خانه شان نفس می کشد به آنها ارامش میدهد و احساس رضایت میکنند . ازین رو گیاهان معمولا برای انسان ها بی خطر و به نوعی یک موجود زنده مظلوم تعریف شده اند که نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند . اما در میان گیاهان ، گیاهانی داریم تحت عنوان گیاه گوشتخوار که معمولا نمونه ی آنها را در انیمیشن ها و یا فیلم های ترسناک دیده ایم که به یک باره دهان پر تیغشان را باز میکنند و آن چه را که لمسشان کرده و باعث تحریک برگ هایشان شده است  را می بلعند و قورت میدهند .باید بگوییم که گیاهانی تحت عنوان گیاه گوشتخوار زاییده ی تخیلات نویسندگان و کارگردانان نمی باشند و در دنیای واقعی نیز وجود دارند . این گیاهان معمولا در مناطقی که دارای خاک فقیر (خاک هایی که از نظر مواد مغذی دارای کمبود می باشند ) هستد رشد میکنند و به همین جهت ، به منظور دریافت موادی که نتوانسته اند از خاک کسب کنند ، اقدام به بلعیدن برخی حشرات میکنند . حتما با خود میگویید محال است ، گیاه که عضله ندارد . خب راستش در این مورد باید بگویم که گیاهان گوشتخوار دارای انواع گوناگونی می باشند اما میتوان گفت که تقریبا روش بلیعدن تمامیشان مشترک است . به این صورت که گیاه بدون حرکت در جایش است . حشره ای که مد نظرش است به واسطه ی ترشحاتی که بر سر برگ هایش جاری است به آن نزدیک میشود و به محض این که گیاه وجود حشره ی مورد نظرش را بر روی برگش هایش حس کرد به آرامی برگ هایش را به یکدیگر نزدیک میکند و اینگونه حشره در درونش اسیر میشود و توسط آرواره هایی که درون گیاه است ، مواد مورد نیاز موجود در بدن حشره  از وجودش خارج میشود و به گیاه منتقل میشود . آن چه که گفته شد یک توضیح ساده و ابتدایی از عملکرد گیاه گوشتخوار بود . حال میخواهیم به معرفی چند گونه از صدها گونه گیاه گوشتخوار بپردازیم :

ونوس حشره خوار :

زیستگاه اصلی این گیاه گوشتخوار مرداب های سواحل شرقی امریکا می باشند ، از  نکات منحصر به فردش میتوان به این اشاره کرد که میتوان این گیاه را در گلخانه ها نیز پرورش داد . برگ ها و یا همان تله های این گیاه به شکل صدفی گرسنه می باشند که به محض لمس طعمه بسته می شوند . این گیاه به ونوس مگس خوار معروف است چرا که گلهایش در بالای تله هایش می رویند تا از به تله افتادن گیاهان شهد خوار جلوگیری کند . اگر میخواهید تا خانتان سبز باشد میتوانید ازین گیاه گوشتخوار  استفاده کنید چرا که علاوه بر سبز بودن به شما در به دام انداختن حشرات موزی همچون مگس ها نیز کمک میکند و دیگر نیاز به مگس کش نیست . لازم به ذکر است که این گیاه گوشتخوار فقط سه الی چهار بار قبل از مردن و سیاه شدن میتواند شکار کند .

نپنتس :

نپنتس یک گیاه گوشتخوار می باشد که برگ هایش همچون کوزه اند و در مناطق گمسیر می رویند . گروش عملکرد گیاهان کوزه ای به این شکل است که برگ ها موم هایی را ترشح میکنند تا حشره جذب این موم ها شود . آن هنگام که حشره بر روی برگها نشست، به دلیل لغزنده بودن سطح برگ ، به قسمت انتهایی کوزه (برگ ) می لغزد و در آبی که رد قسمت انتهایی کوزه جمع شده است غرق می شود و می میرد و در نهایت این حشرات توسط آنزیم های موجود در آن مایع ، هضم میشوند و جذب گیاه می شوند .

همانطور که در بالا گفتیم گیاهان گوشتخوار دارای انواع مختلفی می باشند که از جمله گیاهانه قابل رویش در ایران میتوان گونه پشه گیر یا انبانی با نام علمی Utricularia neglecta را نام برد  . اما همانطور که میدانید بسیاری از گیاهان علاوه بر خاصیت پاکسازی هوا و زیباسازی ، از خواص دارویی نیز برخوردارند . باید گفت که گیاهان گوشتخوار ازین قاعده مستثنا نمی باشند . بعنوان مثال گراست از خانواده گیاهان گوشتخوار می باشد که از خواص آن میتوان به آرام بخش بودن ،تقویت سیستم گوارشی ، درمان سرفه های شدید ، ضد آسم و درمان برونشیت و زخم اشاره کرد . که جهت استفاده از آن به این گونه است که برگها را خشک میکنند و سپس آن ها را همچون چای دم میکنند و سپس می نوشند . البته این نیز باید گفته شود که معمولا به دلیل در دست نبودن و یا گیاهان و داروهای جایگزین که خواص مشابه را دارند ازین گیاهان بعنوان دارو استفاده نمیشود .

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *