نقد فیلم تل ماسه
بازدید 127
0

نقد فیلم تل ماسه | فرزندِ اینتر استلار و استار وارز

فیلمی علمی تخیلی و احساسی،  از سفر یک قهرمان اسطوره‌ای ، “تلماسه” داستان پال آتریدس است. درباره پسر جوانی درخشان و با استعداد را روایت می‌کند که در سرنوشتی با قدرتی عجیب متولد شده است و باید به خطرناک‌ترین سیاره جهان سفر کند تا آینده خود را تضمین کند. خانواده و مردمش همانطور که نیروهای بدخواه بر سرعرضه انحصاری گرانبها ترین منبع موجود در سیاره به درگیری منفجر می شوند – این همان منبع گران بهایی است که می تواند بزرگترین نیروی پتانسیل بشریت را تضمین کند –  در نهایت نیز فقط کسانی زنده می مانند که می توانند بر ترس خود غلبه کنند.

فیلم تل ماسه vs اینتراستلار vs استاروارز

اینکه کدام یک از فیلم و سریال های های تل ماسه ، اینتراستلار و سریال رویایی جنگ ستارگان را ببینید انتخاب شماست، در واقع تل ماسه آمده است تا مخلوطی از داستان تخیلی و علمی در جستجو زندگی در سیاره ای دیگر را مثل اینتراستلار به علاوه جنگ نابرابر میان نیروهای خیر و شر در جنگ ستارگان و مندلورین را نشان دهد.

تفاوت تل ماسه با اینتراستلار
فیلم تل ماسه vs اینتراستلار vs استاروارز

شناسنامه اثر؛

نام اثر تل ماسه | Dune 2021
تاریخ اکران2 سپتامبر 2021
ژانرعلمی ، تخیلی ، حماسی
کارگرداندنی ویلنوو
بازیگرانتیموتی شالامی
زندیا
ربکا فرگوسن
اسکار آیزاک
جاش برولین
استلان اسکاشگورد
دیو باتیستا
جوایزجایزهٔ اسکار بهترین موسیقی فیلم 2022
جایزهٔ اسکار بهترین جلوه‌های تصویری
جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌برداری
جایزهٔ اسکار بهترین طراحی تولید
 پاتریس فرمت, سوزی سیپوس2022
جایزهٔ اسکار بهترین تدوین فیلم
جایزهٔ گلدن گلوب بهترین موسیقی اورجینال فیلم سینمایی
جایزهٔ بفتای بهترین موسیقی فیلم

سناریو اصلی فیلم تل ماسه

داستان با زنی آغاز می شود که بخشی از تاریخ مردمش را در سیاره بیابانی، آراکیس، تعریف می کند. در واقع چانی، یک فریمن است. او توضیح می‌دهد که از قبل از تولدش، این سیاره توسط هارکونن‌های بی‌رحم اداره می‌شده است که با برداشت ماده شگفت انگیز جادویی به نام «ملانژ» که به آن ادویه نیز می‌گویند، ثروت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. فریمن ها سعی در اخراج هارکونن ها داشتند، اما بی نتیجه بودند. با این حال، اخیرا، امپراتوری پادشاه، شادام چهارم، به هارکونن ها دستور داده است که آراکیس را ترک کنند. چانی در شگفت است که حاکمان جدید چه کسانی خواهند بود؟

dune actors
بازیگران فیلم محبوب تل ماسه

خطر!

ادامه متن حاوی اسپویل است!

اقتباس از رمان معروف و ماندگار «تل ماسه»

در سیاره کالادان، پال آتریدس با مادرش، لیدی جسیکا، همسر دوک لتو، زندگی می کند. جسیکا که یکی از اعضای فرقه شبه مذهبی Bene Gesserit است، تلاش کرده است تا قدرت های ویژه دستوری خود را به پسرش بیاموزد. و پال را آزمایش کند . پال با تمام استعداد ها و توانایی هایش فقط تا حدی موفق است و بیشتر سعی می کند تا درمورد سیاره آراکیس و مردم آن بیاموزد! این تنها منبع ادویه جادویی ( همان ماده شگفت انگیز) است که عمر و ادراک عادی انسان را افزایش می دهد و به او توانایی های عجیبی می دهد. با همه قابلیت های این ادویه، ماده شگفت انگیز برای سفر بین ستاره‌ای ضروری و لازم است، زیرا هوشیاری گسترده‌تر دریانوردانی را ممکن می‌سازد که سریع‌تر از پرش‌های نوری عبور می کنند و میزان زمان لازم را برای سفر فوری از سیاره‌ای به سیاره دیگر کوتاه می کند حتی کمتر از سرعت نور!

تیموتی شالامی

تیموتی شالامی در نقش پال آتریدس

زندیا

زندیا در نقش چانی

خلاصه… لتو آتریدس، همراه با سرباز گورنی هالک و منت ثوفیر هاوات، پیغام فرستاده امپراتوری را دریافت می کنند که اعطای آراکیس به خانه آتریدس را رسمی می کند. امپراتور که از قدرت سیاسی و محبوبیت فزاینده لتو در لندسراد، مجموعه ای از خانه های اشراف، می ترسد بسیار متعجب می شود و بعد از آن تشخیص می دهد که انتصاب او برای نظارت بر آراکیس نوعی دام است، اما نمی تواند پیشنهاد امپراتوری را رد کند. موازی این موضوع پال از دوستش، سرباز نخبه، دانکن آیداهو، می خواهد که وقتی دانکن هفته ها جلوتر از موعد به آراکیس می رود، او را با خود ببرد. دانکن ابتدا امتناع می کند اما پال اعتراف می کند که خواب و رویاهایی درباره آراکیس و فرمن ها دیده است، که دانکن در نبرد سقوط می کند. دانکن این را صرفاً به عنوان یک رویا رد می کند و به پال می گوید که “همه چیز های مهم زمانی اتفاق می افتد که ما بیدار هستیم”. و در این موقعیت حساس علم تعبیر خواب و رویا را علنا رد می کند.

سناریو کامل فیلم تل ماسه
سناریو فیلم تل ماسه

پال در مورد تصمیم خود را برای سفر زودهنگام به آراکیس با پدرش در میان می گذارد، اما لتو امتناع می کند و بهانه می آورد که در این شرایط به پال در کنارش نیاز دارد. او وضعیت سیاسی را اینگونه برایش توضیح می دهد: امپراطور بین خانه آتریدها و خانه هارکنن درگیری ایجاد کرده است، جنگی که هر دو را تضعیف می کند ولی در نهایت به نفع امپراتور است! لتو در عوض قصد دارد با فریمن‌ها اتحاد برقرار کند تا “قدرت بیابانی” آنها را به قدرت خود درآورد و امپراتور را فریب دهد. پال تردید خود را در مورد توانایی خود برای جانشینی پدرش به عنوان یک رهبر ابراز می کند.( مثل تمام کلیشه هایی که پسران قدرت های بزرگ اعتراف می کنند که توانایی و اعتماد بنفس انجام انجام امور حکومتی را ندارند و میخواهند به راه علاقمندی های خودشان بروند!🤐) بهرحال لتو قبول نمی کند و از جوانی و تردیدهایی که داشته است تعریف می کند و اصرار می کند که پل راه خود را برای رهبری پیدا خواهد کرد، همانطور که او انجام داده و توانسته و این حرف ها…

DUNE2021
فیلم Dune 2021

نقد فیلم تل ماسه | 2021 Dune

تعجب آور است که نسخه “Dune” جدید چقدر جذاب به نظر می رسد. این اقتباس از رمان 1965 فرانک هربرت به کارگردانی دنیس ویلنوو، کمتر شبیه به C.G.I است. تماشایی و لذت بخش و چیزی بیشتر از یک نسخه تولیدی است که هنوز منتظر است پس زمینه هایش به صورت دیجیتالی پر شود یا مجموعه هایش ساخته شوند و به فروش رسد.

نسخه دیوید لینچ از «تلماسه» در سال 1984، فیلمی پربار بود، مملو از صحنه‌ها و لباس‌هایی که به همان اندازه پیچیده بودند، استفاده گسترده و شگفت‌انگیزی از جلوه‌های نوری می‌کرد، و به طور کلی، اراده‌ای فوری برای تغییر دادن فانتزی را به نمایش می‌گذاشت. جهان های داستان که در آن سال اتفاق می افتد، به تجربه های فیزیکی مختلف صرفا می پردازد و در کل به نظر می رسد که منافع ویلنوو در جای دیگری نهفته است. او درام و طرح داستان را در درجه اول قرار می دهد و از جزئیاتی که می تواند حواس پرتی و ظاهری باشد که در دیالوگ یا کنش بازیگر اصلا توضیح داده نمی شود، اجتناب می کند. زمانی که او داستان را به تصویر می‌کشد به ارزش‌های تولیدی ارزان‌قیمت‌های علمی تخیلی دهه ۱۹۵۰ شباهتی ندارد، بلکه در عوض به عنوان یک اثر متفاوت حکایت از شکست تخیل دارد و آن را به راحتی ابراز می کند، ناتوانی در فراتر رفتن از دستورات آهنین فیلمنامه و به اشتراک گذاشتن آن با تماشاگر درباره هر آنچه که هست نه شگفتی ها و وحشت از اتفاقات جهان های غیرممکن!

پیشنهاد من برای شما؛

https://pioio.com/mag/2022/03/31/cod-movie-review/ https://pioio.com/mag/2022/02/27/dr-strange-2/ https://pioio.com/mag/2022/02/23/oscar-award-2022/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *