فهرست کامل نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۲
بازدید 188
0

 فهرست کامل نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۲

بهترین فیلم اسکار 2022 ؟ در این مقاله به طور کامل به برسی اسکار 2022 و بهترین فیلم های آن می پردازیم .

اسکار چیه؟

جایزه اسکار (Oscars) یا جوایز آکادمی (Academy Awards) ، در عین حال که اسکار یکی از 9 جوایز آکادمی فیلم و سریال است و بعد اون جوایزی برای موسیقی، تئاتر و … نیز مرسوم شد. اما اسکار مهم ترین جایزه برای سینما ست. در واقع سالانه آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا از سال …. تصمیم گرفت که به بهترین اثر صنعت سینما جایزه ای جهانی اهدا شود.  مراسم اسکار یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است که شاید هدف بسیاری از افرادی که وارد سینما می شوند،  کسب چنین جایزه ای باشه، این جشنواره اونقدر مهم و محبوبه که هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شه.

نامگذاری اسکار؛

در مورد ریشه نام ” اسکار”  اختلاف نظرات زیادی وجود داره. برخی معتقدن که بت دیویس این عنوان را از اسم همسر اولش هارمون اسکار نلسون جونیور (۱۹۰۷-۱۹۷۵) رهبر ارکستر حرفه ای گرفته است.

برخی دیگر نظر متفاوت تری دارن در مورد انتشار نام اسکار به مقاله مجله تایم در مورد ششمین مراسم اسکار و دریافت جایزه توسط بت دیویس در ۱۹۳۶ برمی گرده. مارگارت هریک دبیر اجرایی آکادمی برای اولین بار تندیس رو که دید او را به یاد “عمو اسکارش” ( نام پسرعمویش اسکار پیرس ) انداخت و در نهایت مشخص نشد که چه کسی اینو و به چه دلیل انتخاب کرد! ولی در یک سالی که عددش یادم نیست دیگه به طور رسمی اسم اسکار روی این جایزه موندگار شد و یک دلیل تاریخی بهش چسبوندن و خلاصه قضیه رو فیصله دادن!

مراسم اهدا اسکار 2022

مراسم در تاریخ 27 مارچ 2022 (بامداد ٨ فروردین ١۴٠١) برگزار خواهد شد.

مجسمه 4 کیلویی اسکار 2022 !

مجسمه اسکار توسط سدریک گیبونز رئیس کمپانی مترو گلدوین مایر طراحی شد، شوالیه برهنه ای را نشان می دهد که شمشیری را روی یک حلقه فیلم نگه داشته. این حلقه فیلم پنج پره داره که نشانه پنج صنف اصلی سینمایی مورد نظر آکادمی برای بهترین فیلم اسکار (تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران، تکنیسینها و نویسندگان) می باشد.

مجسمه اسکار
مجسمه ۴ کیلویی اسکار ۲۰۲۲

ارتفاع مجسمه اسکار ۳۴ سانتی متر و سه میلی متر و وزن آن حدود 4 کیلوگرم است. درباره چهره ناواضح مجسمه اسکار معمولا به گفته همون خانم مارگارت هریک کتابدار آکادمی ارجاع داده میشه که گفته بود مجسمه اسکار به عموی او که نامش اسکار پیرس بود شباهت دارد.

جورج استنلی مجسمه‌ ساز معروف، تندیس اسکار را با خاک رس ساخت و سپس ساچین اسمیت این تندیس نسبتا سنگین بر روی آن روکشی از طلای 24 عیار کشیه شده است. بر اساس گفته ها ساخت 50 مجسمه ای که برای اهدا به برندگان اسکار ساخته می شود حداقل بین سه تا یک ماه زمان می‌برد.

نامزدهای جایزه بهترین فیلم اسکار 2022  

بلفاست |  Belfast | نامزد بهترین فیلم اسکار 2022

بلفاست ، درامی از بریتانیا به نویسندگی و کارگردانی کنت برانا که روایت کودکی زندگی خودش را، که به همراه خانواده‌اش که جز طبقه‌ی کارگر هستند؛ در اواخر دهه‌ی 1960 است را روایت می کند.

Belfast
بلفاست

نزاع بین کاتولیک و پروتستان از زاویه دید بادی پسربچه ۹ ساله ، شخصیت اصلی و پرشور و هیجان که از ابتدای فیلم بازی اش به دل مخاطب می نشیند و این به شدت اساس این نزاع و جنگ را با وضوح بسیار زیادی به چالش می کشد، هرچند که قرار نبود به ریشه اصلی این جنگ مذهبی پرداخته شود و برانا بسیار خوب جای خالی این دلیل و ریشه را در فیلم خود خالی گذاشته بود.

روایت این فیلم اگر چه با شروع احساسی خود توانسته با مخاطب ارتباط قوی ای برقرار کند اما در نهایت با سوال هایی بیننده را درگیر خود می کند که آن را به یک فیلم تاثیر گذار تبدیل می کند.

کودا | CODA (Child of Deaf Adults) |  

فیلم جذاب و تماشایی کودا به کارگردانی سیان هدر،  روایت دختری نوجوان به نام روبی که به عنوان یکCODA  (کودک بزرگسالان ناشنوا) تنها فرد شنوا در خانواده ناشنوای خود است. هنگامی که تجارت ماهیگیری خانواده در معرض تهدید قرار می گیرد، روبی خود را بین دنبال کردن عشق خود به موسیقی با رفتن به کالج موسیقی برکلی و ترس از رها کردن والدینش می بیند.

 CODA (Child of Deaf Adults)
کودا

در گلاستر، ماساچوست، روبی روسی تنها عضو شنوا خانواده‌اش است: پدر و مادرش فرانک و جکی و برادر بزرگ‌ترش لئو، همگی از نظر فرهنگی ناشنوا هستند. او به تجارت ماهیگیری خانوادگی کمک می کند و قصد دارد پس از پایان دبیرستان به طور تمام وقت به آن بپیوندد. یاقوت برای گروه کر مدرسه که توسط برناردو ویلالوبوس( یا همان آقای وی) اجرا می شود، تست می دهد، اما وقتی از او خواسته می شود آواز بخواند، وحشت می کند و فرار می کند. او بعداً نزد آقای V برمی‌گردد و توضیح می‌دهد که در کودکی به خاطر صحبت‌های خنده‌دار مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. مستر وی پس از شنیدن صدای زیبای روبی را به گروه کر می پذیرد و او را تشویق می کند که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد…

به بالا نگاه نکن | Don’t Look Up | نامزد بهترین فیلم اسکار 2022

فیلم بالا را نگاه نکن (Don’t Look Up)  فیلمی آمریکایی در ژانر کمدی سیاه وعلمی-تخیلی به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی آدام مک‌کی است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد.

 Don’t Look Up
به بالا نگاه نکن

داستان فیلم درباره کیت، دانشجوی نجوم، وجود یک دنباله دار ناشناس را کشف می کند. پروفسور او، دکتر میندی، محاسبه می کند که مسیر سیارک از مسیر زمین می گذرد و حدود شش ماه دیگر برخوردی رخ خواهد داد و تمام حیات و زندگی در این فرآیند از بین می رود. آنها برای ارائه یافته های خود به کاخ سفید سفر می کنند. با این حال کاخ سفید برنامه های دیگری دارد و سعی می کند دکتر میندی و کیت را ساکت کند. در تلاش آنها برای اطلاع رسانی به مردم از طریق یک برنامه تلویزیونی، واقعاً چیزی تغییر نمی کند. به نظر می رسد هیچ کس علاقه ای ندارد درباره این پیش بینی چیزی  بداند ولی آنها به زودی دلیل آن را خواهند فهمید…

ماشین منو بران | Drive My Car |

فیلم ماشین من را بران ، یک فیلم درام ژاپنی محصول ۲۰۲۱ به نویسندگی و کارگردانی مشترک ریوسکه هاماگوچی است. در اصل بر اساس داستان کوتاه هاروکی موراکامی به همین نام از مجموعه مردان بدون زنان در سال 2014 ساخته شده است، در حالی که از داستان های دیگر آن الهام گرفته است. این فیلم یوسوکه کافوکو (با بازی هیدتوشی نیشیجیما) را دنبال می‌کند که او تولید چندزبانه عمو وانیا را در هیروشیما کارگردانی می‌کند و با مرگ همسرش اوتو دست و پنجه نرم می‌کند.

 Drive My Car
ماشین منو بران

تل ماسه | Dune  | نامزد بهترین فیلم اسکار 2022

فیلم تل‌ماسه (Dune) یک فیلم آمریکایی در ژانر علمی تخیلی حماسی به کارگردانی دنی ویلنوو است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. داستان با زنی آغاز می شود که بخشی از تاریخ مردمش را در سیاره بیابانی، آراکیس، تعریف می کند. زن، چانی، فریمن است. او توضیح می‌دهد که از قبل از تولدش، این سیاره توسط هارکونن‌های ظالم اداره می‌شد که با برداشت ماده روان‌زا “ملانژ” که به آن ادویه نیز می‌گویند، ثروت بسیار زیادی پیدا کردند. فریمن ها سعی در اخراج هارکونن ها داشتند، اما بی نتیجه بودند. با این حال، اخیرا، امپراتور پادیشاه، شادام چهارم، به هارکونن ها دستور داده است که آراکیس را ترک کنند. چانی در شگفت است که حاکمان جدید چه کسانی خواهند بود…

Dune
تل ماسه

 پادشاه ریچارد | King Richard |

فیلم شاه ریچارد (King Richard) یک فیلم سینمایی آماده اکران آمریکایی در ژانر فیلم درام وزندگی‌نامه‌ای به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین با بازی ویل اسمیت در نقش ریچارد ویلیامز می‌باشد. ریچارد ویلیامز با همسرش برندی، سه دختر ناتنی و دو دخترش ونوس و سرنا در کامپتون، کالیفرنیا زندگی می کند. ریچارد آرزو دارد ونوس و سرنا را به تنیس بازان حرفه ای تبدیل کند. او از قبل از تولد آنها برنامه ای برای موفقیت آماده کرده است. ریچارد و براندی ونوس و سرنا را به طور روزانه مربی می کنند، در حالی که دو شغل به عنوان نگهبان و پرستار نیز انجام می دهند.

 King Richard
پادشاه ریچارد

ریچارد به طور خستگی ناپذیری تلاش می کند تا یک مربی حرفه ای برای دختران بیابد، بروشورها و نوارهای ویدئویی برای تبلیغ مهارت های آنها ایجاد می کند، اما موفقیتی کسب نکرده است. یک روز، ریچارد دختران را به دیدن مربی پل کوهن می برد که در وسط تمرین با جان مک انرو و پیت سامپراس است. با وجود رزرو اولیه خود، او موافقت می کند که تمرین دختران را تماشا کند و تحت تأثیر قرار می گیرد. با این حال، ویلیامزها توانایی پرداخت مربیگری حرفه ای را ندارند و پل از مربیگری رایگان هر دو دختر خودداری می کند. او ونوس را برای دریافت مربیگری خود انتخاب می کند، در حالی که سرنا به تمرین با برندی ادامه می دهد…

 پیتزا لیکوریس | Licorice Pizza | نامزد بهترین فیلم اسکار 2022

فیلم پیتزا لیکوریس یک فیلم کمدی-درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی و کارگردانی پل توماس اندرسون است. آلانا هیم و کوپر هافمن در اولین فیلم خود در کنار گروهی از بازیگران از جمله شان پن، تام ویتس، بردلی کوپر و بنی سافدی ایفای نقش می کنند.

  Licorice Pizza
پیتزا لیکوریس ( شیرین بیان)

در دره سان فرناندو در سال 1973، گری ولنتاین، بازیگر کودک 15 ساله، برای روز عکس دبیرستان خود را آماده می کند. او متوجه آلانا کین 25 ساله، دستیار یک عکاس می شود و با او گفتگوی عشوه آمیز آغاز می کند. او پیشرفت های او را رد می کند، اما او را برای شام ملاقات می کند و آنها دوستی را آغاز می کنند. گری در تست‌های بازیگری شرکت می‌کند و برای یک تور مطبوعاتی مرتبط با فیلمی با بازی لوسی دولیتل آماده می‌شود. وقتی آنیتا مادر گری نمی تواند او را برای اجرای تور در نیویورک ببرد، آلانا به جای او او را همراهی می کند. در هواپیما، آلانا با لنس، یکی از همبازی های گری آشنا می شود. آنها شروع به قرار ملاقات می کنند، اما پس از یک شام ناخوشایند با خانواده آلانا از هم جدا می شوند. گری با همکاری آلانا به عنوان کارمند و دستیار، یک شرکت موفق در بستر آبی راه اندازی می کند و…

 کوچه کابوس | Nightmare Alley |

کینگ ریچارد یک فیلم درام بیوگرافی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به کارگردانی رینالدو مارکوس گرین و نویسندگی زک بیلین است. این فیلم زندگی ریچارد ویلیامز، پدر و مربی تنیس بازان مشهور ونوس و سرنا ویلیامز را که تهیه کنندگان اجرایی فیلم بودند، دنبال می کند. ویل اسمیت در نقش اصلی با آنجانو الیس، سانیه سیدنی، دمی سینگلتون، تونی گلدوین و جان برنتال ایفای نقش می کند. استن خانه‌اش را می‌سوزاند و در کارناوال‌های مسافرتی به‌عنوان کارنی مشغول به کار می‌شود.

Nightmare Alley
کوچه کابوس

استن نگران است که چگونه هر مردی می تواند به سطح یک گیک برسد. کلم توضیح می‌دهد که به دنبال مردان معتاد الکلی یا معتاد با گذشته‌ای آشفته می‌گردد و آنها را با وعده‌های شغلی «موقت» و الکل حاوی تریاک جذب می‌کند. سپس از وابستگی آنها استفاده می کند تا اینکه آنها در جنون و تباهی فرو می روند و در نتیجه یک گیک جدید ایجاد می کند. استن همچنین با بازیگر روشن بین “مادام زینا” و همسر الکلی اش پیت کار می کند. او و زینا به استن هشدار می دهند که هرگز از این مهارت ها استفاده نکند در غیر این صورت مردم صدمه می بینند. در همین حین استن مجذوب همکار مولی می شود و با ایده ای برای اجرای دو نفره به دور از کارناوال به او نزدیک می شود.

 قدرت سگ |  The Power of the Dog | نامزد بهترین فیلم اسکار 2022

فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog) یک فیلم درام و وسترن تولید مشترک بین‌المللی آمریکا، کانادا و نیوزلند به نویسندگی و کارگردانی جین کمپیون که براساس رمانی به همین نام نوشته توماس ساویج ساخته شده‌است.

The Power of the Dog
قدرت سگ

یک داستان بزرگ آمریکایی و یک تجسم خیره کننده از یکی از اسطوره های بنیادی ، “قدرت سگ” جین کمپیون، بر آقای فیل بربانک (بندیکت کامبربچ) ، مردی متحجر متمرکز است. برای چندین دهه، فیل در مزرعه مونتانا متعلق به خانواده‌اش، گاوداری پرورش می‌دهد، فضایی خشک که در میان کوه‌های ناهموار احاطه شده است. فیل به سختی و منزوی، باز و دفاع شده مانند زمین، در تمام زندگی بزرگسالی خود نقش گاوچران را بازی می کرد.

لمس کمپیون در «قدرت سگ» ظریف‌تر است، اگرچه کار چاقویی او به همان اندازه سریع، مطمئن، غیرقابل گذشت و نابخشودنی است. او کارگردانی نترس است که هرگز نگران این نبوده است که تماشاگرانش را به لرزه درآورد، و من گمان می‌کنم که او از فیلم‌برداری صحنه هم به خاطر تصاویر خام و درونی و هم به دلیل طنین وحشیانه شوخ‌آمیز آن لذت می‌برد. شما برای جانور بیچاره احساس ناراحتی می کنید و داستان…

 داستان وست ساید | West Side Story |

فیلم داستان وست ساید انگلیسی (West Side Story)  فیلمی آمریکایی در ژانر درام عاشقانه و موزیکال به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. این فیلم از دومین اقتباس بلند از موزیکال تئاتری ۱۹۵۷ است.

در سال 1957، جت ها، باندی از جوانان سفیدپوست، با کوسه های پورتوریکویی برای کنترل تپه سن خوان در غرب منهتن می جنگند. افسر کروپکه و ستوان شرانک در درگیری کوتاهی را از بین می برند و به باندها می گویند که درگیری آنها بیهوده است زیرا محله به زودی تخریب می شود تا راه را برای مرکز لینکلن باز کنند. باندها آنقدر مغرور هستند که نمی توانند به آنها توجه کنند و رهبر جت ریف پیشنهاد می کند که بین دو باند “رنج” (مبارزه) ایجاد شود.

West Side Story
داستان وست ساید

او برای کمک به دوستش تونی که در آزادی مشروط است نزدیک می شود. تونی امتناع می‌کند و می‌خواهد با کمک والنتینا، صاحب پورتوریکویی فروشگاه عمومی Doc، برگ جدیدی را برگرداند. در همین حال، ماریا، خواهر برناردو رهبر کوسه، با دوستش چینو نامزد شده است، اما آرزوی استقلال را دارد. در یک رقص محلی، تونی و ماریا با هم آشنا می شوند و عاشق هم می شوند. این باعث عصبانیت برناردو می‌شود، که با شرایط ریف موافقت می‌کند تا در صورت حضور تونی، صدایش را در بیاورد. تونی عشق خود را به ماریا ابراز می کند و این زوج در فرار آتش ماریا با هم ملاقات می کنند و قول می دهند که روز بعد یکدیگر را ببینند…

پیشنهاد من برای شما:

https://pioio.com/mag/2022/01/25/the-scariest-movies-in-history/ https://pioio.com/mag/2021/06/01/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85interstellar/ https://pioio.com/mag/2022/02/09/baby-yoda/
مراسم اهدا جوایز اسکار 2022 کی هست؟

مراسم در تاریخ 27 مارچ 2022 (بامداد ٨ فروردین ١۴٠١) برگزار خواهد شد.

اسکار 2022 به چه کسی خواهد رسید؟

بسته به بخش های مختلف فستیوال ؛ فیلم ، انیمیشن ، موسیقی متن و… متفاوت است.

نامزدهای اسکار 2022 چه فیلم هایی هستند؟

10 فیلم برتر از میان رای داوران انتخاب شده است مثل بلفاست، کودا و…

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *