تقویت اعتماد به نفس
بازدید 214
0

افزایش و تقویت اعتماد به نفس گنجینه ی رشد فردی

 در این مقاله قصد داریم به راههای تقویت اعتماد به نفس  بپردازیم :

 اعتماد به نفس یک نوع شناخت انسان از خودش می باشد اگر شما طرز فکر مثبتی از خود داشته باشید می تواند در زمان های سخت و یا زمان هایی که هیچ چیز در سر جایش نیست می تواند به کمک شما بیاید و به شما کمک کند که در برابر مشکلات قوی برخورد کنید ، حال برای داشتن این تفکر مثبت باید تمرین کنید تا بتوانید به در پستی و بلندی های زندگی موفق تر باشید .

نشان داد کمبود اعتماد به نفس

در هر فردی حتی افرادی که دچار اعتماد به نفس بالا هستند ممکن است زمانی پیش آید که در موقعیتی که قرار میگیرد احساس خجالت و یا اضطراب داشته باشد و به اصطلاح اعتماد به نفس خودش را از دست دهد . اگر این احساس در زندگی یک فرد زیاد باشد ممکن است در زندگی او مشکلاتی به وجود آید به همین دلیل باید سریع این مشکل را شناسایی کنند و برای برطرف کردن آن تلاش کند و راههای تقویت اعتماد به نفس را مطالعه کند. در زیر به نشانه های کمبود اعتماد به نفس در یک نفر اشاره کرده ایم :

  • در جمع خود را سرگرم کاری کند : به طور معمول افرادی که از اعتماد به نفس کمی برخوردار هستند از جمع ها دوری می کنند و اگر در جمع همراهی نداشته باشند همیشه سعی می کنند صحبت کنند و خودشان را با گوشی یا هر چیز دیگری سرگرم می کنند تا حد ممکن از جمع دور باشند . این افراد برای اینکه بتوانند به خود کمک کنند باید ابتدا سعی کنند خود را با چیزی سرگرم کنند و بعد با اطرافیان در مورد موضوعات مختلف که تسلط کافی بر روی آن دارند شروع به صحبت کنند . این افراد باید کمی به خود باور داشته باشند و بدانند می توانند مانند یک سخنور حرفه ای صحبت کنند.
  • موافقت سریع : افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند برای اینکه از بحث ها دوری کنند سعی می کنند در بحث ها شرکت نکنند و یا سریع با افراد موافقت کنند . این روش بزرگترین آسیب به فرد را می رساند زیرا ممکن است حق به صورت کامل با فرد باشد و به دلیل نبود اعتماد به نفس مجبور است گاهی ظلم به خود را متحمل شود . این افراد باید سعی کنند در این موارد ساکت نباشند و تا جایی که تسلط دارند از حق خود دفاع کنند . یکی از روش هایی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند داستان  گویی است شما می توانید با تعریف کردن یک داستان کوتاه فرد مقابل خود را با یک روش عالی و حرفه ای متقاعد کنید .
  • وسواس بودن در ظاهر : افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند گهای دچار وسواس در ظاهر می شود . همیشه مرتب و آراسته بودن پسندیده می باشد اما اگر این وسواس بیش از اندازه باشد به مرور زمان فرد را دچار افسردگی می کند  . اعتماد به نفس یک عامل درونی است اما افرادی که دچار کمبود اعتماد به نفس هستند می خواهند از ظاهر خود به اعتماد به نفس برسند که این روش شاید در یک جلسه و یا نهایت جلسه دوم به فرد کمک کند .
  • انتقاد پذیر نبودن : افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند نمی توانند انتقادی را قبول کنند و خیلی سریع در مقابل هر انتقادی بهم میریزند . اگر فردی که شما را مورد انتقاد خود قرار می دهد دوست شما می باشد و سعی دارد انتقادی درست از شما داشته باشد باید سعی کنید آن را برطرف کنید در غیر اینصورت باید خود را محکم بگیرید و نگذارید تاثیر منفی در شما داشته باشد .
  • از ابراز عقیده تان نترسید : سعی کنید برای اینکه موفق باشید ابتدا فکر کنید و بعد صحبت کنید هیچگاه بدون فکر حرف نزنید و همیشه قبل از حرف زدن کمی  حرفتان را مزه مزه کنید با این روش شما می توانید عقیده تان را به درستی بیان کنید و همین امر باعث می شود که اعتماد به نفس تان بالا رود .
  • واکنش های نامناسب در برابر تمجید : افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند معمولا در برابر تمجید و تشکری که دیگران از آنها می کنند واکنش نامناسب نشان می دهند و سعی دارند که منکر آن شوید . به عنوان مثال ممکن است فردی از لباس شنا تعریف کند و شما سریع بگویید نه این لباس به اندام من نمی آید و یا آن را از حراجی گرفته ام . این افراد باید سعی کند در صورتی که از آن فرد تمجید کردن قبول کنید .
  • مقایسه کردن : افرادی که اعتماد به نفس ندارند همیشه به دنبال این هستند که خود را با دیگران مقایسه کنید و سعی کنید خود را پایین تر از بقیه ببینید .
  • خمیده راه رفتن : افرادی که اعتماد به نفس ندارند معمولا از خود خجالت می کشند و سعی می کنند که خمیده راه بروند .
  • توجیه اشتباهشان : معمولا افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند کمتر اشتباه خودشان را قبول می کنند و به صورت مداوم به دنبال این هستند که اشتباهشان را توجیه کنند .

 

راههای تقویت اعتماد به نفس

در زیر به راههای تقویت اعتماد به نفس پرداخته ایم :

  • زبان بدن : افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند باید تلاش کنند که زبان بدن را در خودشان تقویت کنند و در مکان های درست از آن استفاده کنند .
  • لباس مناسب : افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند باید سعی کنید که هر مکانی لباس مناسب با آن را بپوشید .
  • سخنور بودن : افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند باید بر روی صحبت خود تمرین کنید و سعی کنند سخنور خوبی باشند تا بتوانند در جمع های کاری و دوستانه به خوبی صحبت کنند .
  • مثبت فکر کردن : افراد باید سعی کنند برای بالا بردن اعتماد خود مثبت فکر کنند و مثبت عمل کنید .
  • سعی کنید فعال باشید : برای اینکه اعتماد خود را بالا ببرید باید سعی کنید که فعال باشید و تصمیم هایی که دارید را عملی کنید .
  • برنامه ریزی داشتن : سعی کنید برای اینکه اعتماد به نفس خود را بالا ببرید برنامه ریزی داشته باشید .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *