کاشت زعفران در گلخانه
بازدید 164
0

کاشت زعفران در گلخانه و خواص درمانی آن و آشنایی با نکات مهم برای پیاز زعفران

کاشت زعفران در گلخانه ، گیاهی است که از دیرباز طرفداران زیادی داشته است و از گیاهان بومی جنوب غربی آسیا ، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا می باشد اما به لطف پیشرفت علم این گیاه در مناطق دیگر دنیا نیز کاشته میشود . اگر بخواهیم در مورد مشخصات فیزیکی این گیاه توضیحی بدهیم معمولا ارتفاع بیرونی این گیاه حدود ده تا سی سانتی متر  با یک ساقه و برگه های نازک می باشد و در ماه مهر تا آذر در هر ساقه یک تا سه عدد گل بر روی هر ساقه می روید که گل های بسیار زیبا بنفش با شش گلبرگ دارد .این گل دارای یک کلاله گل به رنگ نارنجی است که  برای بازار تجارت استفاده می شود . موارد مصرفی زعفران معمولا در غذاها ، داروسازی ، شیرینی پزی و صنایع دیگر استفاده می شود . زعفران در بسیاری از کتب پزشکی آمده است یکی از این کتاب هایی که از این ماده نام برده شده است کتاب فارماکوپه اروپا می باشد ، در این کتاب به خواص زیاد این گیاه اشاره شده است . در زیر به خواص درمانی این گیاه پرداخته ایم  :

  • کاهش چربی و کلسترول خون
  • افزایش نفوذ اکسیژن در پلاسما
  • آرام بخش
  • ضد اسپاسم
  •  مقوی معده
  • اشتها آور
  • درمان آسم

تاریخچه کاشت زعفران در گلخانه

مبتکر کاشت زعفران در گلخانه فردی به نام ژائوجی می باشد او در سال 2004 که 28 سال سن داشت به مطلبی در مورد زعفران در روزنامه بر می خورد و او تصمیم می گیرد که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه به دنبال آموختن بیشتر پیرامون این موضوع برود ، به همین دلیل در سال 2005 بعد از فارغ التحصیلی حدود ده کیلوگرم پیاز زعفران می خرد یک آزمایشگاه کوچک برای خود راه می اندازد و در سال 2006 به تکنولوژی کاشت زعفران بدون نیاز آب و خاک می رسد و بعد از آن از کری که در آن مشغول بود استعفا می دهد و سعی می کنند که گلخانه خود را راه بیاندازد . در گام های نخست مخالفان زیادی را کنار زد و بعد از موفقیت هایی که دست یافت بیشتر مخالفان به موافقان آن تبدیل شدند و این روند ادامه داشت تا در سال 2012 ریاست جمهور چین طرح کاشت زعفران گلخانه ای را ملی کرد و بعد از آن اولین کشت زعفران در چین به صورت گلخانه ای شد و بعد از آن کشور های دیگر مانند امارات ، اسپانیا ، ترکیه ، هندوستان و شمال افغانستان نیز از این تکنولوژی استقبال کردند و به رقابت در این حوزه پرداختند .

نحوه کاشت زعفران در گلخانه

این روش کاشت زعفران در گلخانه مزیت های زیادی دارد که مهمترین آنها قابل اجرا بودن در تمامی اقلیم ها می باشد و می توانید از یک زعفران با کیفیت بالا برخوردار باشید . در زیر به نکات مهم و کلیدی پیرامون نحوه کاشت زعفران د رگلخانه اشاره کرده ایم :

  • در گام نخست شما باید یک گلخانه مجهز و متناسب با شرایط رشد زعفران را بسازید به این صورت که این گلخانه نباید نور زیاد داشته باشد ، این گلخانه با گلخانه های پلاستیکی متداول بسیار فرق دارد و در صورت لزوم از گلخانه های پلاستیکی استفاده شود که رنگ شده است و نور بسیار کمی را از خود عبور می دهند و همچنین باید چند پنجره برای تامین نور طبیعی را نیز داشته باشد . شما می توانید در گام نخست از مکان های بلا استفاده مانند مرغداری ، دامداری ، گلخانه ها برای پرورش قارچ و یا در ابعاد کوچک از پارکینگ و یا زیر زمین استفاده کنید .
  • گام بعدی تهیه قفسه برای گلخانه می باشد ، این قفسه ها باید با محیطی که دارید مطابقت داشته باشد و جنس آنها می تواند از فلز یا چوب باشد و مکانی برای گذاشتن طبق ها وجود داشته باشد . برای تهیه طبق باید حتما جنس چوبی را انتخاب کنید و ابعاد آن باید به گونه ای انتخاب کنید که به راحتی بتوانید آنها را جابه جا کنید . نکته مهمی که باید در تهیه طبق ها به آن توجه کنید این است که چوب ها باید فاصله 5 سانتی از کف داشته باشند تا پیاز زعفران در معرض هوا و رطوبت باشند .
  • گام بعدی تاسیسات گلخانه می باشد ، تاسیسات با وجه به هر مکان و موقعیت جغرافیای متفاوت می باشد و بهتر است برای راه اندازی گلخانه از یک فرد خبره در این زمینه مشورت بخواهید زیرا برای تاسیسات آن باید سیستم سرمایشی ، گرمایشی و رطوبت ساز تعبیه شود . مثلا در یک شهر کویری بهتر است برای تامین رطوبت و سرما از کولر آبی استفاده شود و لزومی به استفاده از سیستم گرمایشی نیست .
  • نکته بعدی که باید دقت شود این است که تمامی اقدامات بالا باید تا قبل از خرداد تمام شود و بعد از آن مرحله سم پاشی و ضدعفونی کردن را شروع کنید و بعد از آن در همین ماه یعنی ماه خرداد باید شروع به تهیه پیاز زعفران کنید و پیاز زعفران معمولا در خرداد به خواب میرود و شما می توانید به راحتی آن را جابجا کنید . یکی از اشتباهات رایج این است که بیشتر افراد زمان خواب پیاز زعفران را تیرماه می داند که این اشتباه است زیرا پیاز زعفران دو خواب دارد خاب اول که حقیقی است در ماه خرداد اتفاق می افتد و خواب دوم که ظاهری است در ماه تیر اتفاق می افتد . کارشناسان کشاورزی خواب ظاهری را  همان زمان بارداری پیاز زعفران می دانند که اگر در این ماه جا به جایی اتفاق افتاد باعث میشود که یا گیاه گل بدهد و یا بازدهی خوبی داشته باشد .

 

نکات مهم برای پیاز زعفران

در زیر به چند نکته مهم که باید در زمان تهیه پیاز به آن دقت شود اشاره کرده ایم :

  • نکته اول باید دقت شود که پیاز زعفران دچار هیچ گونه آفتی نباشد . قارچ و کنه آفت هایی هستند که بیشتر در پیاز زعفران دیده می شوند .
  • نکته دوم وجود جوندگان و کنه های گیاهی می باشد . جوندگان شامل جوجه تیغی ، موش کور ، موش حقیقی هستند و برای مبارزه با آنها می توان سموم و یا طعمه استفاده کرد . همچنین کنه های گیاهی که مخصوص زعفران هستند در صورتی که اصول کاشت صحیح رعایت نشود به وجود می آید و برای جلوگیری از آن باید از آبیاری زمین در تابستان و خاکبرداری برای کاشت مجدد جلوگیری شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص زعفران اینجا را کلیک کنید 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *