هوش مصنوعی در صنعت بیمه
بازدید 186
0

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه و سرعت رسیدگی به مطالبات

صنعت بیمه احتمالا اولین حوزه ای نیست که وقتی شخصی به واژه هایی چون نوآوری، هوش مصنوعی و فناوری پیشرفت های تک اشاره می کند به آن می اندیشد. با این حال این صنعت توانست است با تغییرات حوزه هوش مصنوعی خود را هماهنگ کند به گونه ای که این ادغام جامع را خواهید دید که میزان رقابت در آن کمتر از دیگر صنایع نیست.همان طور که هوش مصنوعی در بهداشت درمان، کاربرد دارد در تامین زنجیره نیز نشان داده شده است که فرصت های بیشماری از کاربرد هوش مصنوعی در قرن 21 میلادی وجود دارد.  دراین مقاله به نقش هوش مصنوعی در صنعت بیمه خواهیم پرداخت. بیمه به عبارت بسیار ساده، صنعتی است که پیرامون ریسک شکل گرفته است. شرکت های بیمه به میزان زیادی بستگی به توانایی شان در پیش بینی ریسک های فردی، سازمانی و شرکتی دارند. اطلاعات بیشتری که آنها در این زمینه ها دارند و میزان دقت بیشتر این اطلاعات باعث شده است که بیمه بتواند پیش بینی های صحیح تری داشته باشد که باعث صرفه جویی در هزینه ها و کسب درآمد های بیشتر می شود. در سال های اخیر، نوآوری های بر پایه فناوری، در بیمه به میزان بسیار زیادی مورد استقبال قرار گرفته است. همان طور که در سال 2016، میزان 1.7 بیلیون دلار از طریق این فناوری های جدید عرصه بیمه به دست آمده است.ظهور فناوری های هوش مصنوعی، به این معنا است که شرکت های بیمه باید انواع روش های پیاده سازی آنها را در کار خود جدی بگیرند تا از مزیت های استفاده از آن در عرصه رقابت بهره مند شوند. اما چگونه این نوآوری ها بر صنعت تاثیر می گذارد؟ بیایید نگاهی به برخی از زمینه های مهم که هوش مصنوعی برای بخش بیمه ایجاد کرده است بیندازیم.

همچنین بخوانید در پیویو :

ساخت تیزر تبلیغاتی در مشهد

بهترین شرکت تبلیغاتی مشهد

هوش مصنوعی در صنعت بیمه :

  • قیمت گذاری حق بیمه بر اساس رفتار مشتریان

یکی از بارزترین نمونه های فناوری های صنعت بیمه، که به طور روش ها را تغییر داده است به وسیله تلماتیکس و سنسورهای پوشیدنی که اطلاعات درباره مشتریان جمع می کنند ایجاد شده است. نتیجه این داده های جدید که توسط این دستگاه ها و ابزارها گردآوری می شوند به بیمه گران اجازه می دهد تا مشتریان خود را بهتر و عمیق تر بشناسند. و خود منجر به دسته بندی کالای جدید، قیمت گذاری های شخصی سازی شده تر، و افزایش ارائه خدمات در زمان واقعی می شود.

به عنوان مثال یک پوشیدنی که به دیتا بیس یا پایگاه اطلاعاتی آماری وصل شده است می تواند نمره ریسک شخصی مشتری را بر اساس فعالیت های روزانه اش گردآوری کند همچنین می تواند احتمال و شدت وقایع بالقوه را نیز محاسبه کند.در حال حاضر، مدل های مالی بیشتر بر اساس نمونه گیری آماری از عملکرد گذشته به دست می آید. یعنی شرکت ها پرونده مشتری را مطالعه می کنند و پیش بینی های خود را بر اساس پرونده مشتریان و عملکرد گذشته آنها انجام می دهند. این رویکرد جدید، در زمان واقعی اجازه می دهد که اطلاعات کنونی دریافت و مورد استفاده قرار گیرد. دیگر لازم نیست که رانندگان با دقت هزینه اضافی برای رانندگان بی دقت بپردازند زیرا پیشنهاد ها می تواند برای هر مشتری و به صورت اختصاصی ارائه شود. فواید قیمت گذاری حق بیمه مشتری بر اساس رفتار هم برای بیمه گذاران و هم بیمه شوندگان بی شمار است. به زبان ساده تر رانندگانی که ثابت کرده اند در رانندگی دقیق بوده اند و در عملکرد گذشته خود نمرات و امتیازات بهتری دریافت کرده اند لازم نیست به اندازه راننده هایی که پیشینه خوبی ندارند حق بیمه بپردازند. بلکه حق بیمه بر اساس رفتار گذشته رانندگان تعیین و پرداخت می شود.

این فواید که حاصل کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه است شامل موارد زیر است:

  • تشویق رانندگان به داشتن عادت های بهتر در رانندگی
  • کاهش هزینه های مطالبات برای بیمه گذاران
  • تغییر روابط بیمه گذار با مشتری از واکنشی به کنشگری
  • ربات های چت

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه استفاده فعالانه از ربات های چت است. این ربات ها کمک می کنند تا ارتباط اولیه با مشتری بدون این که لازم باشد کارمندهای بیمه درگیر شوند انجام پذیرد. بنابراین کارمند ها و نیروی انسانی فرصت برای کارهای دیگر خواهند داشت. این رویکرد اجازه می دهد که کل تعامل بین شرکت بیمه و مشتری به صورت آنلاین انجام پذیرد که به مرور باعث می شود که هزینه های عملیاتی کاهش یابد. بالتبع آن، هزینه های لازم برای حق بیمه نیز کاهش می یابد. اگر هر شرکت بیمه با مشتری خود فقط به صورت آنلاین کار کند، باید بر یادگیری ماشینی تکیه کند که از تقلب و کلاهبرداری جلوگیری می کند و تضمین می کند که هر مشتری تجربه شخصی سازی شده ای در این رابطه داشته باشد.با استفاده و کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه و استفاده از یادگیری ماشینی، ربات های چت می توانند با مشتری به صورت پیوسته تعامل داشته باشند که باعث ضرفه جویی در زمان سازمان شده و در نهایت منجر به کاهش هزینه های شرکت می شود. یک ربات می تواند برای برنامه ها و روند ها و فرایندهای مطالبات ارتباط داشته باشد و برای موارد پیچیده تر فقط نیاز به مداخلات انسانی باشد.بنابراین تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه، باعث می شود هزینه ها کاهش یابند و در زمان نیروی انسانی مشغول در صنعت بیمه صرفه جویی صورت پذیرد و فقط درگیر موارد پیچیده ای باشند که نیاز به حضور یک نیروی انسانی است.

  • سرعت رسیدگی به مطالبات

دو فاکتور که مهمترین عوامل تعریف شده برای اثربخشی در صنعت بیمه است این است که به چه میزان مطالبات مشتریان با سرعت انجام شود. و این که این رسیدگی تا چه میزان موفقیت آمیز باشد. معرفی هوش مصنوعی هر دو این فاکتور ها را تقویت کرده است. شرکت های بیمه میزان زیادی داده در اختیار دارند. داده به خودی خود هیچ منفعتی در بر ندارد.

هوش مصنوعی می تواند فرآیند پردازش داده را سرعت بخشد و به بیمه گذاران کمک کند تا امور و فرآیندهای مربوط به مطالبات را اتومات ساخته و آن را سریع تر انجام دهند. به گونه ای که سرعت بسیار بالاتر از انجام امور توسط نیروی انسانی باشد. بدین ترتیب می توان امید داشت امور با سرعت بهتری انجام شود و مسائل با سرعت بیشتری حل و فصل شوند.در این مقاله پیرامون نقش هوش مصنوعی در صنعت بیمه صحبت کردیم که چطور می تواند به امور مربوط به بیمه مشتریان سرعت و دقت لازم بدهد و هزینه های سازمان های بیمه و متعاقب آن حق بیمه ای که مشتریان باید بپردازند را کاهش دهد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *