روانشناسی رنگ ها
بازدید 109
0

روانشناسی رنگ ها و آشنایی با شخصیت شناسی با رنگ ها

روانشناسی رنگ ها امروز یکی از مسائل مهم در حوزه روانشناسی می باشد که اگر به صورت دقیق و حرفه ای به آن عمل شود می تواند بعضی از بیماریهای روانی را درمان کرد ، همچنین ی توان برای بعضی از حالات روحی مانند بالا بردن هیجان و یا آرام کردن روان از رنگ ها نیز استفاده کرد . در این مقاله قصد داریم به موضوعات مهم در خصوص روانشناسی رنگ ها بپردازیم :

تاثیر رنگ ها :

در زمینه روانشناسی رنگ ها یک مسئله مهمی وجود دارد که شما می توانید با کمک گرفتن آن بهترین رنگ را برای محیط پیرامون خود انتخاب کنید و از انرژی آن استفاده کنید . در زیر به تاثیر یک تعدادی از رنگ ها محبوب و پر کاربرد در روانشناسی رنگ ها پرداخته ایم :

  • رنگ قهوه ای : این رنگ برگرفته از رنگ خاک است به  همین دلیل مانند زمین پر انرژی ، سنگین و قابل اطمینان می باشد . شما می توانید از این رنگ برای اینکه تمرکز خود را بالا ببرید استفاده کنید ، اما دقت داشته باشید اگر شما فردی آرامم و بی سرو صدا هستید باید کمتر از این رنگ استفاده کنید زیر این رنگ باعث افسردگی در این افراد می شود .
  • رنگ سیاه : در فرهنگ شرقی ها رنگ سیاه نشان قدرت ، ابهت و اتکا به نفس می باشد به همین دلیل بیشتر در مراسم عزاداری از این رنگ استفاده می شود . به طور معمول بیشتر افرادی که سعی دارند از رنگ سیاه در لباس هایشان استفاده کنند به دنبال نشان دادن قدرت خود هستند اما باید توجه داشته باشند که اگر بیش از اندازه  از این رنگ استفاده شود این افراد را افسرده می کند و دلیل آن این است که رنگ مشکی نور را از خود عبور نمی دهد و فرد به مرور زمان از انرژی نور محروم می ماند . بیشتر روانشناسان پیشنهاد می دهند که به  هیچ عنوان از رنگ مشکی  در طراحی منزل استفاده شود و در صورت لزوم حتما مقدار آن کم باشد و یا از رنگ سفید در کنار آن استفاده شود .
  • رنگ آبی : رنگ آبی سرشار از محبت ، دوستی ، وفاداری و  عشق آسمانی می باشد  .  استفاده از این رنگ در لباس و به خصوص در اتاق خواب بسیار پیشنهاد شده است زیرا باعث آرامش می شود ولی باید دقت کنید که استفاده بیش از اندازه این رنگ باعث بی تحرکی در فرد میشود .
  • رنگ قرمز : رنگ سرخ  یا قرمز نشانه زندگی می باشد و در فرهنگ شرقی ها نشانه زندگی پر از عشق و خوشی می باشد . در فرهنگ چین ها استفاده از رنگ قرمز برای مبارزه با شیطان و در فرهنگ  هندی ها برای لباس عروس که نشانه شانس و قدرت است استفاده می کنند . بهتر است در استفاده از این رنگ از افراط استفاده نشود به خصوص در اتاق خواب یا مطالعه  که باعث سردرد می شود . از ویژگی های دیگر این رنگ می توان به بالا بردن اشتها و جنب و جوش نیز اشاره کرد .
  • رنگ نارنجی : کارشناسان معتقدند که رنگ نارنجی باعث خوش اشتهایی می شود و به همین دلیل بیشتر در رستوران ها و فست فود ها از این رنگ استفاده می شود ، همچنین نشانه فعالیت های اجتماعی و لذت بردن از جمع های دوستانه می شود . بهتر است  از رنگ نارنجی در اتاق خواب استفاده نشود و از این رنگ در اتاق نشیمن خود استفاده کنید و از انرژی این رنگ لذت ببرید .
  • رنگ خاکستری : رنگ خاکستری یک رنگ بی روح است و بیشتر افرادی که از رابطه برقرار کردن می ترسند این رنگ را انتخاب می کنند . روانشناسان این رنگ برای افرادی که در معرض بیماری های عصبی و روانی هستند پیشنهاد نمی کنند . در صورت لزوم می توانید از این رنگ در کنار رنگ های شاد و پر هیجان دیگر استفاده کنید .
  • رنگ سبز : طیف رنگی رنگ سبز بسیار زیاد می باشد و در ترکیب با هر رنگ دیگر یک نماد و نشانه را در بر دارید به عنوان مثال رنگ سبز چمنی به تنهایی نشانه صلح و امنیت است و اگر در کنار رنگ قرمز قرار بگیرد نشان رشد ، اگر با آبی ترکیب شود نشانه آرامیس ، اگر با رنگ زرد ترکیب شود شادی به همراه می آورد . دقت داشته باشید استفاده بیش از اندازه از رنگ سبز باعث خواب آلودگی  می شود .
  • رنگ سفید : این رنگ در هر فرهنگ و آیین یک معنی دارد در فرهنگ هندی از رنگ سفید برای عزاداری استفاده  می شود و در غرب برای نشانه پاکی و همچنین در ایران نشان دهنده قدرت های آسمانی  می باشد . روانشناسان معتقدند استفاده بیش از اندازه این رنگ برای افراد قدرت تصمیم گیری آنها را می گیرد .
  • رنگ ها ترکیبی : در روانشناسی رنگ ها بعضی از رنگ ها ترکیبی هستند مانند صورتی ، ارغوانی و .. . . رنگ صورتی به دلیل انرژِی کودکانه ای که در خود دارد باعث می شود که فرد را به وجد بیاورد به  همین دلیل بیشتر روانشناسان این رنگ را برای افراد دل مرده مفید می دانند . رنگ ارغوانی اگر منظور رنگی باشد که بنفش آن غالب است برای افرادی که خواب های آشفته دارند به  هیچ عنوان  توصیه نمی شود زیرا این رنگ خاصیت رویا بینی و توهم دارد .

 

شخصیت شناسی با رنگ ها

یکی دیگر از  مسائل در روانشناسی رنگ ها شخصیت شناسی می باشد ، در زیر به چند رنگ محبوب و پرکاربرد پرداخته ایم  :

  • روانشناسی رنگ قرمز :  افرادی که رنگ قرمز را انتخاب می کنند معمولا افراد پر انرژی هستند و بیشتر به دنبال عشق و  محبت ورزیدن هستند . همچنین  این افراد افراد قدرتمند هستنند و علاقه دارند اطرافیان از قدرت آنها با خبر باشند .
  • روانشناسی رنگ نارنجی : افرادی که رنگ نارنجی را انتخاب می کنند اجتماعی هستند و بیشتر در جمع  های دوستانه شرکت می کنند همچنین این افراد بسیار خلاق هستند .
  • روانشناسی رنگ نارنجی : افرادی که رنگ نارنجی را انتخاب می کنند وفادار و نجابت زیادی دارند و در بعضی از مواقع افرادی ترسو هستند .
  • روانشناسی رنگ نارنجی : افرادی که رنگ نارنجی را انتخاب می کنند به دنبال جاه طلبی و تجمل هستند و همچنین به دنبال استقلال و آزادی می باشند .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *