بازدید 202
0

سریال چرنوبیل chernobyl و روایت داستانی فیلم و بازخورد آن

چرنوبیل مینی سریالی در ژانر درام تاریخی است که در پنج قسمت تلوزیونی ساخته شده است. چرنوبیل سریالی بریتانیایی – آمریکایی است که تولید مشترک دو شبکه اچ بی او و شبکه تلویزیونی بریتانیایی اسکای است. این سریال  با کارگردانی Johan Ranck و نویسندگی Craig Mazin از تاریخ 6 می 2019 شروع شد یعنی دقیقا بعد از اتمام سریال پرطرفدار بازی تاج و تخت .  زمان پخش مینی سریال چرنوبیل چیزی حدود 29 روز بود و در تاریخ 3 ژوئن 2019 به اتمام رسید. بازیگرانی  نظیر Jared Harris  و Stellan Skarsgard در این سریال ایفای نقش کردند .  بدون ترید تماشای مینی سریال چرنوبیل که در راس سریال های برتر سایت IMDB قرار دارد خالی از لطف نیست . چرنوبیل به این دلیل که روایت داستانی واقعی از یک فاجعه ی بشری است موجب جلب توجه بسیاری از افراد شده است. سازندگان این سریال بسیار قوی داستان چرنوبیل را پیش برده اند چرا که با آگاهی که افراد از این فاجعه ی تاریخ دارند این سریال بدون شگفت زدگی خاصی برای بیننده پیش می رود، و همین امر نشان دهنده ی قدرت سازندگان و همینطور بازیگران این سریال می باشد .

کوتاه در مورد فاجعه چرنوبیل

دنیا تاریخ 26 آوریل 1986 را هرگز از خاطر نمیبرد، روزی که بحران هسته ای چرنوبیل رخ داد. شهر پریپیات اوکراین که در نزدیکی راکتور هسته ای شماره 4 نیروگاه چرنوبیل واقع شده بود و محلی برای اسکان کارکنان چرنوبیل قرار داشت در سال 1986 و درپی این فاجعه  متروکه و خالی از سکنه گشت.  این فاجعه که بر اساس خطای کارکنان در پی سنجش برق راکتور هسته ای به وقوع پیوست نتیجه ی غمناکی نداشتن جز  پخش شدن رادیواکتیو در اوکراین و اروپا به وسعت 200هزار کیلومتر مربع و مرگ هزاران انسان.

روایت داستانی فیلم

سریال در 5 قسمت با عنوان های :

در قسمت اول  با نام ” 45 :23: 1 ” بیننده در همان اولین سکانس با خودکشی تکان دهنده پروفسور والری لگاسف؛ مدیر کورچاتف ( موسسه انرژی اتمی ) با بازی فوق العاده جرد هریس روبه رو می شود. در ادامه این فصل بیننده با چگونگی رخ دادن این فاجعه مواجه شده و روایت داستان به توضیح اینکه گروه مدیران و مسئولینی که در راس این اتفاق هستند در صدد این بر می آیند که هسته در حال اشتعال را پیدا کنند می پردازد. در این میان سازندگان چرنوبیل بیننده را با ابهاماتی نیز روبه رو میکنند.

قسمت دوم با نام ” لطفا آرامش خود را حفظ کنید” به ادامه جستجو برای یافتن هسته ی مشتعل توسط مسئولین مربوطه می پردازد و اینکه چگونه  سیاست و بازی کثیف سیاست مداران روسیه نقش اصلی را در کتمان حقایق در خصوص این فاجعه ایفا می کنند .  پروفسور لگاسف بعد از اینکه با همه مقابله کرده و به دنبال افشای رخ دادن این فاجعه و نجات افراد بر می آید سیاست مداران و مقامات ترکیه او را محکوم به دادن اطلاعات اشتباه می کنند.

اما در قسمت سوم داستان با اتفاقاتی روبه رو هستیم که برای بیننده بسیار مهیج و جذاب است. سه نفر از افرادی که مامور می شوند تا به حفاری زیر زمین نیروگاه بروند و آنجا را تخلیه کنند . شاید یکی از دراماتیک ترین صحنه های فیلم چرنوبیل همین سکانس باشد که سه نفر از افراد معمولی از طبقه کارگر داوطلب میشوند که به زیر هسته شکافته شده بروند و دریچه های آب را باز کنند، از این جهت است که نام این فصل ” حفاری گستردهٰ روی زمین ” نامگذاری شده است . پروفسور لگاسف که تحت تعقیب نیروهای امنیتی روسیه قرار گرفته شروع به هشدار در مورد وخیم شدن اوضاع میکند. در این فصل شاهد وخیم بودن اوضاع معدنچیانی هستیم که زیر زمین حفاری می کنند.

قسمت چهارم با عنوان شادی تمام آدمیان ، روایت افراد معمولی از طبقات مختلف جامعه را دارد که هر یک یه گونه ای با فاجعه چرنوبیل روبه رو میشوند، زنی که علی رقم همه ی تهدید ها و وحشت ها حاضر به ترک منطقه ممنوعه ی چرنوبیل نیست از این دسته کاراکترهایی است که در این فصل با آن روبه رو هستیم .خط سیر داستان به سمتی می رود که درگیری کاراکترها و واکنش های افراد مختلف وارد داستان می شود. اینکه سیاستمداران طبق قوانین خودشان میخواهند عمل کنند و دروغ را پیشه قرار دهند و تضادی که بین افرادی نظیر پروفسور لگاسف و آنان به وجود می آیند را شاهد هستیم و ادامه داستان.

سرانجام در قسمت پایانی با نام حافظه ابدی با تسلیم شدن افرادی نظیر لگاسف روبه رو هستیم و اینکه چطور افرادی که نخواستند دروغی بگویند محاکمه می شوند. این فصل اشاره زیادی به تاثیر کا گ ب روسیه در اتفاقات چرنوبیل دارد.

در کل  سازندگان سریال چرنوبیل شاید بیشتر قصد نشان دادن بی کفایتی افرادی را داشتند که با اصرار به کتمان فاجعه باعث بیشتر شدن قربانیان بوده اند.

موسیقی متن داستان

موسیقی متن سریال چرنوبیل یکی از موثر ترین جنبه های سریال است.موسیقی متن توسط هیلدور گورنوادوتیز ساخته شده وی اذعان داشته در طی ساختن موسیقی متن سریال چرنوبیل سعی کرده است که از صداهای طبیعی جاری نیروگاه استفاده کند و برای همین امر او واقعا به نیروگاه رفته و  صداهای موجود در آلبوم وی از آنجا تهیه شده است.

بازخوردهای سریال

طبق نظرات منتقدان جهان و آماری که از آنها به دست آمده است سریال چرنوبیل  نظر مثبت 95 درصد از آنها را به خود اختصاص داده است . همینطور سایتهای نظر سنجی معتبر دنیا که متشکل از منتقدان برجسته دنیاست مانند سایت متاکریتیک از 100 نمره 83 را به این سریال 5 قسمتی درام تاریخی اختصاص داه است که این خود نوعی تحسین جهانی محسوب می شود. موضوع فیلم به دلیل اینکه بیننده را با چالش هایی بین افراد و کنش و واکنش های انسانی روبه رو می کند مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است . در خلال سریال بیننده با این مواجه می شود که رهبران فریبکار و دروغ گو چطور می توانند در نابود شدن افراد دست داشته باشند.

جوایز

چرنوبیل در بخش تیزر سریال، تبلیغ و تریلر برنده بهترین اثر دلهره آور و ترسناک از بیستمین دوره جایزه تریلر طلایی شد. همچنین سی و پنجمین دوره جوایز تی سی ای چرنوبیل را نامزد بهترین سریال سال و بهترین دستاورد در فیلم ها و مینی سریال ها قرار داد.

 

نویسنده: سینا خانی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *