بازدید 170
0

چند لیوان آب در روز باید بنوشیم

بیشترین ماده مرکب بر روی سطح کره زمین آب نام دارد که اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ی حیات است بستر اصلی محققان برای جستجوی حیات بر روی دیگر سیارات هم مایه آب است.مساحت کره زمین ۵۱۰ میلیون کیلومتر مربع است که  چیزی نزدیک به ۳۶۰ میلیون آن را آبهایی تشکیل می دهد که در مجموع ۶۸ درصد سطح سیاره مان میباشد.

نکته جالب توجه این است که از تمام آبهایی که در سطح کره زمین است فقط ۳ درصد آن ها شیرین و قابل نوشیدن هستند در ۹۷ درصد مابقی آبهای کره زمین به علت محلول بودن انواع نمکها خصوصا نمک های خوراکی برای نوشیدن مناسب نیستند از میان تنها سه درصد آب قابل نوشیدن که بر روی سطح زمین قرار دارد دو درصد در قطب های شمال و جنوب به صورت منجمد هستند. به نظر شما چند لیوان آب در روز باید بنوشیم .

اصلی ترین منابع آب بر روی سطح زمین را آبهایی که زیر سطح زمین هستند مانند چاه، چشمه، قنات تشکیل می دهند در کنار آبهای زیرزمینی آب هایی که در سطح کره زمین هستند مانند اقیانوس ها دریاها دریاچه ها و رودخانه ها یکی دیگر از مهمترین منابع آب در کره زمین هستند.

 

البته  نباید یادمان برود که آبهایی که از طریق برف و باران به دست می آیند را در این لیست بگزاریم. در سال ۲۰۰۳ میلادی تحقیقی در گرفت که میانگین  مصرف آب بین بخش‌های مختلف را نشان می‌داد . که از این میان ۶۹ درصد در کشاورزی ، ۲۳ درصد در صنعت و 8 درصد در مصارف خانگی از آبها استفاده می شود طبق گفته کارشناسان هر فرد در ایالات متحده آمریکا روزانه حدود ۵۷۵ لیتر و در اروپا روزانه حدود ۳۰۰ لیتر در روز آب مصرف می کنند جالب است بدانید که هر فرد در کشور موزامبیک در روز تنها ۱۰ لیتر مصرف می‌کند.

کم آبی بدن

بدن انسان در روز برای فعالیت به میزان مشخصی از آب نیاز دارد که اگر آب مورد نظر را به بدن خود نرساند دچار کم آبی می شود کم آبی می تواند صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد کند. حال باید بدانیم چند لیوان آب در روز باید بنوشیم ؟

انسان تقریبا می تواند سه هفته بدون خوردن غذا زنده بماند و گرسنگی را تحمل کند که یکی از نمونه هایی  که می‌شود به آن اشاره کرد غذا نخوردن ۲۱ روزه مهاتما گاندی بود که در این ۲۱ روز به هیچ عنوان از مواد خوراکی استفاده نکرد. اما در مورد آب شرایط فرق می کند طبق تحقیقی که کارشناسان انجام دادند انسان قادر است که بدون نوشیدن آب چیزی بین(چند لیوان آب در روز باید بنوشیم) ۳ تا ۷ روز زنده بماند که در شرایط مختلف تغییر می کند. برای مثال اگر شما در هوای سرد باشید تقریباً تا ۷ روز می توانید بدون آب دوام بیاورید ولی اگر در هوای گرم و زیر تابش مستقیم خورشید قرار بگیرید خیلی زودتر از هفت روز جان خود را از دست می دهید.

از نشانه های کم آبی بدن می توان به ضعیف شدن و خستگی بدن، ترک خوردن و خشک شدن لبها، بی حوصلگی، ادرار تیره رنگ ،خشک شدن بینی، کند شدن عکس العمل ها و سردرد اشاره کرد. این علائم از فردی به فرد دیگر قابل تغییر است و به خاطر همین است که حفظ مقدار مناسب آب بدن اهمیت زیادی در سلامت شخص دارد. ما باید از مصرف مواد نوشیدنی و خوراکی که باعث کم آبی بدن می شود  پرهیز کنیم که از جمله آنها می توان به مصرف قهوه اشاره کرد که این روزها در کشور ما طرفداران زیادی دارد.

 

مصرف قهوه  ادرار را افزایش می دهد و باعث کم آبی بدن می شود توصیه می شود در روز خوردن قهوه را از ۱۱۲ میلی  گرم بالاتر نبرید. از دیگر مواد پرطرفداری که باعث کم آبی بدن می شود می توان به نوشیدنی های  انرژی زا اشاره کرد.

مصرف غذاهای شور، آبلیمو،غذاهای که در روغن زیاد سرخ شدن می توانند باعث کم آبی بدن شوند و بهتر است  از زیاده‌ روی در خوردن آن ها پرهیز کنیم. همانطور که موادی را نام برده ایم که می توانند باعث کم آبی بدن شوند بعضی از مواد های خوراکی میوه جات و سبزیجات هستند که می‌توانند آب مورد نظر بدن را تا حدودی تامین کنند. فقط باید بدانیم چند لیوان آب در روز باید بنوشیم .

که می تواند به خیار، کاهو، تربچه،فلفل سبز، کرفس، هندوانه،هویج،طالبی و چند خوراکی دیگر اشاره کرد. حدود ۹۰ درصد از وزن این میوه و سبزیجات ها را آب تشکیل میدهد. بدن انسان در روز ۲۰ درصد از آبهای دریافتی خود را از طریق غذاهای جامد میوه جات و سبزیجاتی که در بالا به برخی از آنها اشاره کرده ایم می تواند به دست آورد.

چند لیوان آب در روز باید بنوشیم

افراد جامعه معتقدند که در روز بدن انسان ۶ تا ۸ لیوان آب نیاز دارد که البته تا حدودی هم درست است اما در نظر بگیرید که این مقدار میزان مصرف هیچ پایه و اساس علمی ندارد زیرا شرایط محیطی مثل آب و هوا و فعالیت شخص در روز و میزان تعریق بدن او در مصرف میزان آب مورد نیاز در روز تاثیر دارد.

کارشناسان یک سازمان علمی مستقل که در کالیفرنیای جنوبی واقع شده است طی تحقیقاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در حالیکه فرد فعالیت بیش از اندازه در روز نداشته باشد و آب و هوایی که در آن زندگی می کند به صورت طبیعی باشد، یک زن بالغ میزان ۳ لیتر در روز و یک مرد بالغ میزان ۴ لیتر آب در روز نیاز دارد.

همانطور که کم آبی به بدن آسیب می رساند مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مشکلاتی شود که می توان به مسمومیت با آب اشاره کرد و علائمی نظیر حالت تهوع اسهال و استفراغ دارد پیشنهاد می شود که بیش از اندازه نیاز بدن خود در روز آب مصرف نکنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *