بازدید 1837
0

انیمیشن گیسو کمند

انیمیشن گیسو کمند Tangled 2010 ، یک انیمیشن موزیکال و ماجراجویانه امریکایی ، ساخت کمپانی والت دیزنی است که بر اساس افسانه ی المانی راپانزل در کتابهای برادران گریم در دهه 50 نوشته شده است. قبل از اکران فیلم نام ان از راپانزل به گیسو کمند تغییر یافت. ساخت این انیمیشن 6 سال طول کشید و هزینه های بودجه ان به 260 میلیون دلار رسید! بدین ترتیب گیسو کمند گران ترین فیلم انیمیشنی جهان شناخته شد و همچنین یکی از پر هزینه ترین فیلم های جهان است.

 

روایت داستانی انیمیشن گیسو کمند

زمانی که یک قطره از خورشید بر روی زمین افتاد یک گل طلایی و جادویی رویید. این گل قدرت شفا دهی و جوان سازی داشت. پیرزنی به نام گاتل گل جادویی را پیدا میکند و متوجه میشود زمانی که برای گل اواز میخواند میتواند با استفاده از قدرت گل جوان شود. پیرزن گل را مخفی میکند تا دیگران ان را پیدا نکنند. مدتی بعد ملکه ی دوست داشتنی ان سرزمین که باردار است مریض میشود و تنها راه نجات او یافتن گل جادویی است. تمام کشور به دنبال ان گل میگردند و بالاخره گل را میابند. ملکه شفا پیدا میکند و دختر بسیار زیبایی به دنیا میاورد با موهای طلایی به نام راپانزل. پیرزن که گل جادویی را از دست داده است به سراغ نوزاد میرود و با اواز خواندن جادوی گل که در موهای طلایی رنگ اوست فعال میشود و پیرزن را جوان میکند او سعی میکند قسمتی از موهای دختر را قیچی کرده و برای خودش بردارد ولی همان تکه از موها پس از قیچی شدن قهوه ای شده و قدرتش را از دست میدهد. بنابراین پیرزن خود نوزاد را میدزدد و در یک برج مخفی در اعماق جنگل او را بزرگ میکند و اجازه خروج از برج را به او نمیدهد.

 

راپانزل به دور از مردم و با ترس و وحشتی که مادر گاتل از دنیای بیرون به دل او انداخته است بزرگ میشود. مادر گاتل به او میگوید که تنها راه امنیت و سالم ماندنش ماندن در این برج متروکه است. در تولد 18 سالگی راپانزل از مادر گاتل درخواست میکند که به دیدن نور هایی برود که هر سال هنگام تولدش در اسمان به پرواز در میایند. پس از گم شدن پرنسس هر سال در روز تولدش پادشاه و ملکه و تمامی کشور فانوس هایی را به اسمان میفرستند به امید اینکه یک روز پرنسس گم شده بازگردد. مادر گاتل با او مخالفت میکند در همین زمان دزد شرور, فلین رایدر به همراه 2 راهزن دیگر تاج پرنسس را از قصر میدزدند و به سمت جنگل فرار میکنند. فلین که سر همکارانش را هم کلاه گذاشته در هنگام فرار به اعماق جنگل برج مخفی را پیدا میکند و از ان بالا میرود. راپانزل با ضربه ی ماهیتابه او را بیهوش میکند تاج او را پنهان میکند و با فلین رایدر معامله میکند که او را به دیدن فانوس ها ببرد و راپانزل هم قول میدهد که تاج را به او برگرداند. بدین ترتیب راپانزل و فلین سفر خطرناکی را اغاز میکنند در حالیکه هم سربازان پادشاه هم راهزنان به دنبال انها هستند….

 

باکس افیس انیمیشن گیسو کمند

انیمیشن گیسوکمند در اکران جهانی خود فروش 86 میلیون دلاری داشت. 200 میلیون دلار در امریکای شمالی و 390 میلیون دلار در کشور های دیگر بدست اورد و فروش جهانی 590 میلیون دلاری را از ان خود کرد. این فیلم سومین فیلم کمپانی دیزنی بود که در لیست 10 فیلم برتر سال 2010 قرار گرفت. تا سال 2017 این انیمیشن 6 امین فیلم پرفروش جهانی ساخته شده توسط کمپانی دیزنی بعد از فروزن, زوتوپیا, شیرشاه, قهرمان بزرگ 6 و موانا بود. در روز اکران این انمیشن 12 میلیون دلار فروخت و بیشترین فروش روز اکران در چهارشنبه قبل از عید شکرگذاری را بدست اورد که قبل از ان این رکورد مال انیمیشن داستان اسباب بازی2 ساخت مشترک پیکسار و دیزنی بود. در اولین اخر هفته پس از اکران گیسوکمند 48 میلیون دلار فروش کرد و رکورد بیش ترین فروش درهفته اول اکران بین تمام انیمیشن های کمپانی دیزنی را به خود اختصاص داد. بعدا این رکورد توسط رالف خراب کار با فروش 49 میلیون و فروزن با فروش 67 میلیون دلار شکسته شد. گیسو کمند نامزد جایزه اسکار برای بهترین اهنگ اورجینال شد.

صداگذاران انیمیشن گیسو کمند

Mandy Moore در نقش راپانزل

Delaney Rose در نقش راپانزل کودک

Zachary Levi در نقش فلین رایدر

Donna Murphy در نقش مادر گاتل

انیمیشن گیسو کمند 2

در دسامبر سال 2014 تهیه کننده انیمیشن گیسو کمند  Roy Conli اعلام کرد تیم ساخت خیلی ترغیب شدند برای ساخت قسمت دوم انیمیشن گیسوکمند اما وقتی با نویسندگان و تیم کارگردانی بررسی کردیم دیدیم داستان به اتمام رسید چون موهای راپانزل کوتاه شد! در سال 2015 conil  اعلام کرد در نهایت تیم کارگردانی تصمیم گرفت که علاقه ای به ادامه دادن داستان ندارد.

 

نویسنده : سینا خانی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *