حمل و نقل در آینده
بازدید 2917
1

حمل و نقل در آینده

 

حمل و نقل در آینده چگونه خواهد بود؟ انسان ها از نخستین روزهای زندگیشان در زمین تا به امروز همواره در تلاش بودند تا آسودگی و راحتی را برای هم نسلانشان و آیندگان به ارمغان آورند. اگر بخواهیم  نگاهی اجمالی به گذشته ی حمل و نقل بیاندازیم، باید بگویم همانطور که میدانید در ابتدا هیچ چیز نبود. هرکسی برای رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر از توانایی های خودش استفاده میکرد و به بیان ساده تر ، با دو پایش راه میرفت تا به مقصد برسد.

شروع حمل ونقل با ابزارهای ساده

کم کم باید فکری برای حمل و نقل در آینده میشد که گاری ها ایجاد شدند. گاری هایی با چرخ های ثابت که به انسان برای حمل راحت تر اشیا و کالاها کمک می کرد. چندی نگذشت که بشر توانست ارابه ها را بسازد حال با وجود ارابه ها رفت و آمد و حمل وسایل سنگین آسان تر شد و از زمان طولانی ای که صرف حمل و نقل توسط گاری ها میشد کاسته شد . اما این ها فقط برای عبور مرور زمینی بودند بنابراین بشر به فکر وسیله ای جهت گذر از آب ها افتاد و در نتیجه اولین قایق ها ساخته شدند. البته در این بین از حیوانات جهت رفت و آمد و پیمودن مسیرهای طولانی نیز کمک گرفته شد.

شوق پرواز، جرقه اول

حال دیگر تقریبا همه چیز فراهم شده بود و زندگی آسان تر بود تا این که شوق به پرواز در انسان شکل گرفت که نتیجه ی آن ساخته شدن اولین ماشین پرواز داوینچی بود که البته با شکست مواجه شد اما باید بگوییم که همین ماشین باعث شد تا زمینه ای ایجاد شود تا بشر بیشتر از پیش به فکر پرواز در آسمانها بی افتد و در نهایت برای تحقق این آرزویش تلاش کند.
همانطور که متوجه شدید انسان سیری ناپذیر است پس روز به روز برای آسودگی و راحتی بیشتر در حمل و نقل در آینده تلاش کرد و در نتیجه نخستین زیردریایی های پارویی ،بالن های حرارتی و کشتی های بخار ساخته شدند .

تولد اتومبیل ها

اما باید گفت که مهم ترین دستاورد انسان در سال 1769 ایجاد شد که اولین خودروهای موتوری که بعدها به اتومبیل معروف شدند ساخته شدند . اتومبیل هایی که تا به امروز در حال تکامل هستند و رو ز به روز شاهد قابلیت های بیشتری هستیم که به آنها اضافه میشود . کم کم پس از ساخت اولین ماشین ، دوچرخه ، موتور ، لوکوموتیو ،زیپلین (کشتی هوایی) ،اسکیت بورد ، نخستین جامبوجت یا همان بوئینگ و آپلو ساخته شدند . و حال رسیده ایم به این نقطه!
در زمانی زندگی میکنیم که صدها بار ، به کمک پیشرفت و ترقی و اختراعات گذشتگان ، مدرن تر و آسوده تر از بشری که در سالیان قبل می زیسته است ، هستیم . حال نه آروزی پرواز آروزیی غیر ممکن است و نه آرزوی دیدن جهانی بزرگتر . چرا که به آسانی میتوان توسط موتور ، ماشین ، قطارها و کشتی ها و هواپیما از نقطه ای به نقطه ای دیگر رفت . جذابیت این روزها در بلند پروازی هایی است در حمل ونقل در آینده که ما اکثرا آنها را در فیلم های علمی تخیلی دیده ایم .

دردسر سوخت های فسیلی ، راه چاره چیست؟

نگرانی بشر ، پایان یافتن سوخت های فسیلی و همچنین هوایی است که مسبب اصلی اش همین پیشرفت و ترقی های انسان است . چرا که با وجود این حجم زیاد از ماشین ها و… روز به روز زمین مریض تر و پژمرده تر می شود . ازین رو حرف این روزها حرف استفاده از انرژی هایی است که ما آنها را بصورت رایگان در اختیار داریم . بله ، انرژی خورشیدی یکی ازین انرژی ها می باشد.

در نتیجه خودروسازان در تلاشند تا با کمک این انرژی ماشین ها و وسایلی را ایجاد کنند که دیگر نیازی به سوخت فسیلی نداشته باشند . لازم به ذکر است که ماشین هایی تحت عنوان ماشین های برقی ساخته شده اند . اما به دلیل هزینه های بسیار بالای این ماشین ها و همچنین سرعت و زمان محدودی که این ماشین ها دارند و در زمان کمی در مقایسه با ماشین های معمولی سوخت (شارژ) تمام میکنند ، مورد استقبال چندانی قرار نگرفتند. با این حال تسلا که یکی از چندین شرکتی است که بر روی این قضیه کار میکند نوید ماشین برقی هایی را داده است که این معایب دیگر شامل حالشان نمی شود .
آن چه که تا به الان گفتیم مربوط به زمان گذشته و حال می شد ولی از آن جایی که انسان تخیل را بسیار دوست دارد و رویا پردازی از صفات بارزش می باشد ، ما حرف هایی راجع به حمل و نقل در آینده و ماشین هایی که در آینده  قرار است ارایه شوند نیز داریم

1- خودرو های بدون راننده


حتما بارها شده است که در هنگام و یا پس از رانندگی با درد عضلات مواجه شوید البته این موضوع در افراد میانسال بیشتر است . اما خب رانندگی در کنار تمام جذابیت ها و هیجان هایی که دارد اگر طولانی شود باعث خستگی میشود . این شاید ساده ترن دلیل برای رشد ایده ی طراحی ماشین های بدون راننده است(حمل و نقل در آینده) . افراد بسیاری در سرتاسر جهان هستند که به دلیل مشکلات جسمی یا بیماری های گوناگون ، همچون بیماری قلب و از همگی این ها مهم تر ، به دیلیل ترس از رانندگی و تصادف ، قادر به انجام این کار ساده نمی باشند .


داستان خودروهای بدون سرنشین (حمل و نقل در آینده)که همین حالا نیز مورد آزمایش قرار گرفته اند ، از این قرار است که چندین کمپانی همچون گوگل و استارتاپ هایی همچون استارتاپ Y Combinator در تلاشند تا خودرویی را ارایه دهند که نیازی به شخصی بعنوان راننده نداشته باشد و یا این که به راننده در هر چه بهتر کنترل کردن خودرو کمک کنند . مدل های اولیه ارایه شده دارای ویژگی های مختتلفی هستند . پیش بینی میشود که با استفاده از ماشین های خودران ، تصادفات کاهش می یابند از طرفی امنیت را برای دیگر سرنشینان به ارمغان می آورند و همچنین وقت آزاد بیشتری به مردم می دهند .

آنچه که باعث شکست گوگل در این قضیه شده است ، عدم پاسخگویی این سیستم در زمان مه و باران و .. می باشد . از دیگر نمونه های آزمایشی میتوان به “کروز” اشاره کرد . کروز نام سیستمی است که می تواند بر روی هر خودرویی سوار شود و کنترل آن را در دست بگیرد . این سیستم باعث میشود تا موانع موجود در راه را بشناسد و با هدایت فرمان در زمان مناسب و به جهت مناسب از بروز تصادف و آسیب جلوگیری نماید . اما نمیتوان هدایت کامل خودرو را به دستش سپرد و خود در صندلی عقب به استراحت پرداخت .


تویوتا اما با کمک هوش مصنوعی ، فکری جذاب را در سر می پروراند . او قصد دارد تا ماشین را برای کاربر بعنوان یک دوست معرفی کند . سه مدل Concept-i Ride ، Concept-I Walk و Concept-i
ماشین هایی هستند که تویوتا ادعا میکند قادر به خواندن احساسات راننده شان می باشند(حمل و نقل در آینده) . کانسپت آی با خواندن احساسات ، رفتارها و تن صدای راننده حالات روحی و سطح هوشیاری راننده اش را تشخیص می دهد . در صورتیکه خودرو حس کند که وضعیت راننده برای رانندگی مناسب نمی باشد رانندگی را بدست گرفته و به راننده از وضعیت روحی اش که شامل خواب الودگی و .. می شود هشدار دهد .

2- ماشین های پرنده :

به نظر میاد روزی برسد که در آسمان به جای پرنده و هواپیما ماشین و اتوبوس ببینیم؟

امروزه هرکس میتواند به کمک هواپیما ، هلی کوپتر و دیگر وسایلِ هم خانواده ی این ها ،پرواز را تجربه کند . اما چگونه میشود که خودمان بتوانیم بدون یادگیری خلبانی و داشتن جت خصوصی و هواپیما و … پرواز کنیم . یکی از راه حل ها ،ماشین های پرنده می باشند(حمل و نقل در آینده). ماشین هایی که قادر اند تا هر زمان که دلتان میخواهد به جای زمین بر روی هوا به حرکت در آیند . یکی از مهم ترین مزایای این ماشین ها فرار از ترافیک های سنگین و خسته کننده می باشد .

 

3- هواپیماهای برقی

این فناوری به کاهش آلاینده‌های کربنی و آلودگی صوتی کمک بسیار زیادی می‌کنند.

پس از تحقیقات گسترده و ساعت‌های آزمایش پرواز متعدد بر روی پلت‌فرم‌های الکتریکی و هیبریدی، هواپیمای دیاموند قرار است راه‌حلی تمام الکتریکی را به بازار هوانوردی عمومی ارائه دهد – eDA40. ایجاد یک گزینه سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای بازار آموزش همیشه در هسته هواپیمای الماس قرار داشته است.
eDA40، مشتق شده از پلتفرم موجود و دارای گواهینامه DA40، اولین هواپیمای برقی دارای گواهینامه EASA/FAA Part 23 با شارژ سریع DC خواهد بود. پروازهای اولیه eDA40 برای سه ماهه دوم سال 2022 برنامه ریزی شده است. انتظار می رود در سال 2023 گواهینامه صادر شود.

4- مونوریل ها

مونو ریل ها که از جمله آنها میتوان به sky train اشاره نمود سیستم هایی هستند که عملکردشان تقریبا مشابه به مترو ها می باشد با این تفاوت اصلی که اینان در ارتفاع تقریبا 6 متری از سطح زمین قرار میگیرند و به رفت و آمد سریع کمک میکنند .

 

مونوریل، راه آهنی که روی یک ریل حرکت می کند. این ریل ممکن است در بالا یا زیر واگن های راه آهن قرار گیرد. در سیستم‌هایی که از ریل بالای سر استفاده می‌کنند، واگن‌ها توسط محورهای چرخدار که روی ریل بالای سر حرکت می‌کنند پشتیبانی می‌شوند. سیستم به صورت ژیروسکوپی تثبیت شده است. در سیستم هایی که از ریل زیر شاسی استفاده می کنند، واگن ها توسط چرخ های راهنما یا ژیروسکوپی تثبیت می شوند.

سیستم های مونوریل آزمایشی اما نه انقلابی در مفهوم، اولین بار در اوایل قرن بیستم معرفی شدند. در بیشتر موارد، سیستم توسط موتورهای کششی الکتریکی معمولی به پیش می‌رود. توکیو یک مونوریل تجاری دارد که از مرکز شهر تا فرودگاه هاندا حرکت می کند و یک خط مونوریل حمل و نقل عمومی در سیاتل فعال است. پارک تفریحی دیزنی لند در کالیفرنیا، ایالات متحده، یک ریل مونوریل نیز دارد.

شورای لندن بزرگ در مطالعه ای در مورد سیستم های مونوریل بالقوه لندن به این نتیجه رسید که آنها هیچ مزیتی نسبت به سیستم های ریلی معمولی ارائه نمی دهند. منتقدان معتقدند که مونوریل ها شامل هزینه بیشتر، نامناسب بودن، ناراحتی مسافران، سرعت کم و تعویض ناکارآمد خودروها هستند.

 

5- هایپرلوپ :

هایپر لوپ ها هم که از وسایل نقلیه برای حمل و نقل در آینده هستند تحت عنوان کپسول هایی با ظرفیت تقریبا 20 نفر هستند که مسافت بین دو شهر نزدیک به یکدیگر را در درون تونل های ایجاد شده ، با بیشترین سرعتی که تا بحال بشر به آن دست یافته است طی میکنند.

فناوری هایپرلوپ از انرژی خورشیدی استفاده می کند و انتشار گازهای گلخانه ای مسافران را 90 تا 95 درصد کاهش می دهد. به گفته ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا موتور، غلاف هایپرلوپ با انرژی باد و آهنرباهای خورشیدی کار خواهند کرد که حرکت غلاف ها را کنترل می کنند و در صورت لزوم آنها را متوقف می کنند.

ایلان ماسک همچنین گفت که فناوری هایپرلوپ انرژی بیشتری نسبت به مصرف کپسول تولید می کند. پنل‌های خورشیدی روی سقف لوله‌ها قرار می‌گیرند تا برق ثابتی را برای عملیات آن تامین کنند.

فناوری Hyperloop از مسیرهای فولادی برای کپسول ها استفاده خواهد کرد. فولاد با افزایش و کاهش دما منبسط و منقبض می شود. هنگامی که آهنگ ها گرم می شوند، حجم خود را تغییر می دهند.

انبساط خطی یکی از معایب رایج حمل و نقل هایپرلوپ است زیرا ممکن است در این فرآیند لوله را از بین ببرد. تنها راه برای مهار این مشکل، ایجاد شکاف های کوچک در نقاط مناسب است، درست مانند استفاده از راه آهن سنتی.

 

6- موشک های قابل بازیابی :

فکری که این روزها باعث هیجان بسیاری از افراد شده است ، ایده ی زندگی در کرات دیگر همچون مریخ می باشد .

ازین رو از اولین قدم ها، جهت تحقق این ایده، ساخت موشک هایی می باشد که امکان چند بار مصرف دارند . که تاکنون کمپانی بلو اوریجین توانسته است موشک خود را چهار بار به فضا پرتاب کند و دوباره بنشاند و زمینه چینی کند برای حمل و نقل در آینده و سفر به فضا .

 

7- کشتی هایی با پنل های خورشیدی

کشتی هایی که با انرژی خورشیدی کار می کنند، آیا تاثیری در کاهش مصرف سوخت ایجاد می کنند؟

پنل های خورشیدی نور خورشید را به برق تبدیل می کنند. در کشتی‌ها، می‌توان از این دستگاه‌ها برای تکمیل دیزل ژنراتورها و کاهش توان مورد نیاز این واحدها استفاده کرد. به گفته Berge Bulk، نصب آزمایشی حدود 100 کیلووات برق تولید می کند که برای تکمیل دینام های دیزلی حامل فله به شبکه اصلی الکتریکی کشتی تغذیه می شود. این شرکت گفت: “از طریق آزمایش، ما در حال مشاهده و ارزیابی نحوه مقاومت پانل ها در برابر تنش ها در هنگام دریا و در حین عملیات باربری در بندر هستیم.” پس از اجرای آزمایشی، ما قصد داریم آزمایشی را به یک نصب 1000 کیلوواتی تبدیل کنیم. Berge Bulk به یکی از معدود شرکت های حمل و نقل تبدیل شده است که این فناوری را آزمایش می کند، با توجه به اینکه در حال حاضر پنل های خورشیدی روی کشتی ها چندان رایج نیستند.


پنل های خورشیدی نور و انرژی خورشید را به برق تبدیل می کنند. در کشتی‌ها، می‌توان از این دستگاه‌ها برای تکمیل دیزل ژنراتورها و کاهش توان مورد نیاز این واحدها استفاده کرد. به گفته Berge Bulk، نصب آزمایشی حدود 100 کیلووات برق تولید می کند که برای تکمیل دینام های دیزلی حامل فله به شبکه اصلی الکتریکی کشتی تغذیه می شود. این شرکت گفت: “از طریق آزمایش، ما در حال مشاهده و ارزیابی نحوه مقاومت پانل ها در برابر تنش ها در هنگام دریا و در حین عملیات باربری در بندر هستیم.” پس از اجرای آزمایشی، ما قصد داریم آزمایشی را به یک نصب 1000 کیلوواتی تبدیل کنیم. Berge Bulk به یکی از معدود شرکت های حمل و نقل تبدیل شده است که این فناوری را آزمایش می کند، با توجه به اینکه در حال حاضر پنل های خورشیدی روی کشتی ها چندان رایج نیستند.

8- موتور های هوشمند :

 


از ویژگی های اصلی این موتور ها میتوان به ظاهر متفاوت و همچنین برقی بودنشان اشاره نمود که برای حمل و نقل در آینده ازآن ها استفاده می شود.

سرگرمی های داخل خودرو در آینده چه خواهد بود؟

پیش‌بینی شماره 1 : نقشه‌های واقعیت ترکیبی و راهنمای شهر با آگاهی از موقعیت مکانی
در آینده نزدیک به زودی شاهد فناوری‌های گرافیکی جدید مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی خواهیم بود که به طور اساسی نحوه درک و تعامل رانندگان و مسافران با جهان را تغییر می‌دهند. و تا سال 2030، پوشش های گرافیکی واقعیت ترکیبی همه جا حاضر خواهند شد و موانع درک شده بین داخل خودرو و دنیای ماوراء را از بین خواهند برد.

علاوه بر این، شراکت HERE با Verve، پلتفرم موبایل پیشرو برای بازاریابی ویدئویی برنامه‌ای مبتنی بر مکان و نمایشگر، در آینده فرصت‌های درون خودرویی برای برندها پیشرو است. چیزی که بدون شک بازار بزرگی برای ناشران محتوا و تبلیغ کنندگان در دهه آینده خواهد بود.

پیش‌بینی شماره 2 : خرده‌فروشی‌های داخل خودرو و خریداران شخصی هولوگرافیک
همه ما به صورت آنلاین و با گوشی های هوشمند خود خرید می کنیم. و دهه آینده شاهد ظهور انواع جدید و جذاب از خرید و خرده فروشی در خودرو خواهیم بود.

فروشندگان اکوسیستم در حال کاوش و آزمایش واحدهای تبلیغاتی مختلف در سیستم اطلاعات سرگرمی داخل خودرو (IVI) هستند. و شرکت‌هایی مانند TELENAV در حال توسعه سیستم‌هایی هستند که قابلیت‌های پرداخت خودرو و سفارش پیش‌رو را به خودرو می‌آورند.

فناوری خرید داخل خودرو از نوآوری‌های فروشگاه‌های بزرگ پیروی می‌کند : انتظار داشته باشید که دستیاران خرید هوش مصنوعی شخصی‌شده و خریداران شخصی هولوگرافیک شما مستقیماً به داخل ماشین شما بتابند!

پیش‌بینی شماره 3 : استریم 5G داخل خودرو و فیلم‌های 9 بعدی در حال حرکت
موسیقی در حال حاضر محبوب‌ترین شکل سرگرمی داخل خودرو است، هرچند تجربه‌های جدید فیلم و بازی به محض اینکه رانندگان خودروهای خودران چشم از جاده بردارند، شکوفا خواهند شد.

اتصال سریع و فراگیر 5G، بازی‌ها، فیلم‌ها و اشکال جدیدی از سرگرمی‌های تعاملی چندنفره را به خودرو می‌آورد.

خود خودرو به یک غلاف سرگرمی متحرک با تصاویری با کیفیت بالا، صدای فراگیر و فناوری‌های جدید واقعیت مجازی تبدیل خواهد شد. ما پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2030 همه از رفت‌وآمدهای خود در یک سینمای متحرک 9 بعدی در جاده‌ها لذت ببرند!

پیش‌بینی شماره 4 : بازی V2V در حال حرکت
عطش توسعه‌دهندگان بازی برای تجربه‌های جدید گیم‌پلی و ارتباطات وسیله نقلیه به وسیله نقلیه (V2V) باعث تقویت بازی‌های نوآورانه در خودرو می‌شود.

اتصال همه جا حاضر V2V نوید تجربه بازی های جدید و رسانه های تعاملی فوق العاده را می دهد، با بسیاری از بازی های چند نفره موبایل و اجتماعی بیشتر که به طور خاص برای تجربه در ماشین طراحی شده اند.

آیا کسی برای چند دور Words With Friends 3 با چند همسر جدید که در جاده ملاقات کرده اید آماده است؟

مطالب مرتبط:

https://pioio.com/mag/2022/03/17/capability-of-tesla-cars-elon-musk/ https://pioio.com/mag/2022/02/06/fastest-rc-cars-in-the-world/ https://pioio.com/mag/2020/04/09/%d8%af%d9%86%d8%a7-%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d9%84%db%8c%d9%85%d9%88%d8%b2%db%8c%d9%86/

بهترین حمل و نقل برای آینده کدام است؟

سفر ریلی بهترین وسیله حمل و نقل برای آینده است.
انتشار CO2 را کاهش می دهد
سفر ریلی ارزان تر
اغلب سریعتر
MPG

چه ایده هایی ممکن است حمل و نقل را در آینده تغییر دهد؟

قطارهای مگلو این قطارهای پرسرعت از شناور مغناطیسی ناشی از آهنرباهای الکتریکی قدرتمند برای حرکت با سرعت بالا با نویز و لرزش کمتر نسبت به قطارهای سنتی استفاده می کنند.
تاکسی های پرنده
ماشین های بدون راننده
پهپادهای تحویلی
جاده های زیرزمینی
هایپرلوپ

آیا در آینده شرکت اپل ماشین خواهد ساخت؟

رویترز بر این باور است که اپل قصد دارد تولید یک خودرو را در سال 2024 آغاز کند، اما تحلیلگر اپل، مینگ چی کو، معتقد است که پیش از آماده شدن یک خودروی اپل برای عرضه، حداقل سال های 2025 تا 2027 خواهد بود. کو گفت که از تمدید برنامه تا سال 2028 یا بعد از آن تعجب نخواهد کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی گفت:

    👏👏👏👏👏