بازدید 204
0

ماکت ماشین

تا به حال به ایجاد یک کلکسیون فکر کرده اید ؟انسان ها به طور ذاتی هر یک کلکسیونی برای خود دارند . کلکسیونی که شاید خیلی اوقات ندانند که آن یک کلکسیون است ، بزرگ و کوچک هم ندارد . کلکسیون به مجموعه ای از اشیا گفته می شود که بیشتر اوقات هر یک دارای ویژگی مشترکی همچون برند یکسان ، جنس یکسان و … می باشند . بعنوان مثال برخی از افراد علاقه ی بسیاری به جمع آوری تمبر های مختلف دارند. برخی عادت به جمع آوری فیلم های بازیگر مورد علاقه شان دارند و… در این بین بسیاری از افراد نیز هستند که دوست دار ماشین ها می باشند و سعی در جمع آوری انواع مختلف آنها می کنند . اما همانطور که میدانید این کار برای همگی مقدور نمی باشد . چرا که ماشین ها ، هم قیمت بسیاری دارند و هم شما به عنوان یک کلکسیونر ماشین ، نیازمند فضای بسیار زیادی جهت نگهداری اقلام کلکسیون خود هستید. اصلا از این ها هم که بگذریم ، شما به عنوان یک کلکسیونر اصلا نیازی به این تعداد زیاد ماشین ندارید و فقط و فقط می خواهید از آنها بعنوان یک شی تزیینی و … استفاده نمایید. از این رو ایده ی ساخت ماکت ها به میان آمد . ایده ای که از ساخت ماشین هایی کوچک ، مقرون به صرفه تر و همچنین وسلیله هایی دکوری جهت تزیین و زیبایی میز کار ، سخن میگفت .

 

در حقیقت ماکت ، که کلمه ای فرانسوی می باشد به مدل های مقیاس شده ی هر چیزی ( اعم از ماشین ، موتور ، هواپیما و……… ) گفته می شود که به آن مدل نیز گفته می شود .
ماکت ها جهت شبیه سازی به عنوان یک نمونه ی آزمایشی از چیزی که میخواهد ساخته شود و برآورد های آن و یا با هدف تفریحی مانند جمع آوری به عنوان یک آیتم کلکسیونی و یا تزیینی و … ایجاد می شوند . از این رو مهم ترین ویژگی ماکت ها ، مقیاسشان می باشد که با توجه به آن تمام اندازه های نمونه واقعی به یک اندازه کوچک شده و در اختیار کاربر قرار می گیرد .

 

معمولا ماکت ها در مقیاس هایی همچون 1:8 ، 1:12 ، 1:18، 1:22 و … از نمونه ی واقعی ایجاد می شوند . که معمولا ماکت های خودروها در مقیاس 1:18 و یا 1:43 که به اندازه کف دست می باشد ایجاد می شوند و شما جهت آگاه شدن از اندازه ی واقعی ماکت ، باید ابعادش را در 43 ضرب کنید .
معمولا در صنعت ماکت سازی توجه بیشتر بر روی ساخت ماکتی از ماشین ها ، موتور ها و هواپیما ها می باشد .

به تدریج کمپانی های بزرگی جهت ساخت ماکت ها پدید آمدند ، که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره کرده ایم :
آمالگام : یک برند انگلیسی می باشد که دقت بسیاری در سازه های خود به خرج می دهد . به طوری که به گفته ی خودش جهت ساخت ماکت بوگاتی شیرون در مقیاس ¼ ، 2500 ساعت زمان صرف کرده است که نتیجه اش ماکتی است که در نوع خود کم نظیر است و حدود 1040 قطعه جداگانه دارد .

 

BBR : کمپانی ای می باشد که به دلیل کیفیت بالایش در محصولاتش ، همکاری نزدیکی با شرکت فراری دارد .

CMC : محصولات این کمپانی حاصل همکاری مشترک بین کشور های آلمان و ژاپن می باشد که به دلیل ظرافت خاصش در طراحی به محبوبیت بسیاری رسیده است .

High Way61 : این شرکت بیشتر بر روی ساخت ماشین های نیمه قرن بیست و یکم تمرکز دارد که ماکت های فوق العاده زیبایی از کامیونها در مقیاس 1:16 را ارائه داده است . قیمت مناسب و رعایت نمودن جزئیات مربوط به هر خودرو و همچنین رعایت اصل ظرافت از ویژگی های بارز این کمپانی می باشند .

Le Mans : تمرکز اصلی این کمپانی بر روی ساخت مدل های مقیاس شدهی ماشین های مسابقه می باشد . و اکثر محصولاتش از جنس رزین Resin ساخته می شوند .

Hotwheels : برندی ایرانی می باشد که با مدل های 1:64 خود توانسته است نظر بسیاری از علاقه مندان به ماکت را به خود جلب کند. این شرکت برای مقیاس های 1:18 دارای سه سطح تولید : foundation ، Elite و Super Elite می باشد .

Shelby : این برند تنها به تولید ماکت خودرو های آمریکایی مبپردازد چرا که فقط آنها از نوع موستانگ و کبری می باشند .
میثاق سامانه ایرانیان : یک شرکت ایرانی می باشد که از جمله مهم ترین نمونه کارهای آن ماکت خودرو پژو به سفارش برند ایران خودرو اشاره کرد .

Welly : این کمپانی چینی ، بیشتر به دلیل اسباب بازی هایش شناخته شده و معروف می باشد . اما کم کم به دلیل کیفیت ها و طرافت بسیار بالایش در ساخت نمونه ها ، از طیف اسباب بازی خارج شده و وارد طیف ماکت ها شده است .

از جمله شرکت های دیگری که در زمینه ی تولید و ساخت ماکت ها مشغول هستند میتوان به Sunstar ، Norev ، Ertl ، GreenLight ، IXO ، Paragon ، Yatming ، kyosho و …… اشاره کرد .

در آخر باید اضافه کرد که همانطور که گفتیم یکی از مهمترین ویژگی های ماکت ها مقیاس هایشان می باشد اما در کنار مقیاس ، جنس نیز ویژگی بسیار مهمی می باشد . که معمولا ماکت ها از جنس آلیاژی به نام Diecast ساخته می شوند . Diecast آلیاژی است که از ترکیب آلومینیوم و فولاد ایجاد می شود .

شما میتوانید مجموعه ی کاملی از ماکت ماشین ها را در بخش ماشین فلزی فروشگاه پیویو ببینید و مدل مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید .

برای مطالعه بیشتر درباره خودرو اینجا کلیک کنید .

خرید انواع ماکت ماشین فلزی

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *