نکات انتخاب فلوت
بازدید 119
0

7 نکته حیاتی قبل از خرید فلوت ❗❗

به کار دلهره آور خرید فلوت خوش آمدید. تو مقاله قبلی که درباره آموزش فلوت صحبت کردیم یکی از قدم های مهم اون انتخاب و خرید فلوت مناسب بود. تصمیم گرفتم یک مقاله جامع در این باره براتون بنویسم که اول از همه شما رو قبل از رفتن به فروشگاه یا انلاین شاپ از نکات اولیه مطلع می کنه تا بتونید با یک دید باز و اطلاعات زیاد ساز مورد علاقه خودتون رو در کمترین زمان ممکن تهیه کنید!

دوم اینکه با برندهای مختلف، اصطلاحات عجیب فلوت، نوع برخورد با فروشندگان سخت‌گیر و قیمت‌سازهای دست دوم که می‌تونه براتون در شروع کار یک چالش باشه به راحتی پشت سر بزارید. امیدواریم که این راهنما مقداری از استرس شما رو از فرآیند یادگیری خارج کنه، به سوالات شما پاسخ بده و شما را در مسیر درست راهنمایی کنه😇.

خرید فلوت و خرید یک ماشین خفن!

خرید فلوت بسیار شبیه به خرید ماشین است. همه آنها دارای ویژگی های مشابه و در عین حال کمی متفاوت هستند، می توانند از اجزای با کیفیت متفاوت ساخته شوند، نیاز به سرویس و مراقبت دارند و طرح های مختلف بسیاری با هدف پاسخگویی به نیازهای مختلف انجام می شود. هنگام خرید ماشین، هم به دنبال کیفیت و هم مناسب بودن هستید و می فهمید که هیچ ماشینی شبیه هم نیست. فلوت ها نیز در اصل یکسان هستند و این شما هستید که تعیین میکنید کدام فلوت مناسب شماست و یا اصطلاحا تو دست شما سبک میچرخد!

درست قبل از اینکه در نکات بی نظیر خرید فلوت غرق شویم، احتمالاً بهترین توصیه ای که می توانم به پدرمادرها کنم این است که قبل از خرید فلوت، صبر کنید تا فرزندتان بتواند، حتی اندکی بنوازد( چون فرزند شما باید با ساز خود راحت باشد نه مربی) بیشتر والدین در اولین فرصت به دنبال خرید بهترین ساز برای فرزند خود هستند اما مثلا بعد از خرید فلوت ریکوردر ژرمن و هزینه و وقت و انرژی زیادی متوجه می شوند که اصلا فرزند شان با این ساز راحت نیست یا استانداردهای لازم را ندارد. با روشی که گفته شد آنها می توانند نواختن فلوت را آزمایش کنند، درست همانطور که شما یک ماشین را تست می کنید. هنگامی که می خواهید بین فلوت های مختلف یکی را انتخاب کنید، این بسیار کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، ممکن است شما دو فلوت متفاوت داشته باشید که هر دو توسط برندهای معتبر ساخته شده‌اند، ویژگی‌های یکسانی داشته باشند اما از نظر قیمت متفاوت باشند. در حالی که می‌توانید فلوت گران‌تر را بخرید، با این فرض که بهتر است فرزندتان احساس کند که با فلوت ارزان‌تر راحت تر است.

هفت نکته حیاتی؛

چیزهایی که باید مراقب آنها باشید:

1- یک فلوت بد چه ویژگی هایی دارد؟

قطعا شما برای خرید فلوت با حجم زیادی تعریف از طرف فروشنده یا فروشگاه اینترنتی رو به رو می شوید که سردرگم خواهید شد چون چیزی از نکات منفی در آن نمی بینید، بنابراین ابتدا ویژگی های یک فلوت بد و بدردنخور آشنا می شوید اینکه چرا نباید این نوع فلوت را بخواهید. قطعا یک فلوت بد از مواد بی کیفیت ساخته شده است که پس از آن تعدادی اثرات روانی هم برای فلوتیست و هم برای کیف پول و جیب آنها دارد:

  • نواختن با آن میتواند چند برابر سخت تر باشد و فقط برای تولید صدا به تلاش فیزیکی بسیار زیادی نیاز دارد.
  • وزن آن بی دلیل و بی جهت سنگین و درهم تنیده باشد.
  • به طور کلی، دارای صدای بدی است و خوشایند برای شنیدن نیست.
  • توانایی محدودی برای نواختن در طیفی از سطوح پویا با صدای بلند و نرم دارد.
  • توانایی محدود برای تولید رنگ های مختلف تن صدا دارد.
  • ظاهر کهنه ،فرسوده و بدون جلوه دارد.
  • در صورت خرید پس از مدتی به تعمیرات مکرر نیاز خواهد داشت، هزینه‌های متفاوتی دارد و مدت زمانی را که می‌توانید برای تمرین صرف کنید محدود می‌کند، زیرا باید بعد از هر تمرین آن را برای تعمیر ببرید و وقت زیادی از تمرین خود را بسوزانید.

در نهایت یک فلوت بد می تواند حتی با استعدادترین هنرجوها را نیز دلسرد کند. باعث می شود سیر پیشرفت هنرجو بسیار کند شود و احتمالاً منجر به ناامیدی و بی انگیزه شدن نوازنده مبتدی شود و در نهایت، به نقطه ای خواهد رسید که تا قبل از خرید فلوت جدید و خوب احتمالا نمی تواند پیشرفت کند چون ابزار مناسبی ندارد.

2- یک فلوت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نسبتاً نواختن یک فلوت خوب آسان‌تر است. صدای بهتر و واضح تری دارد، زیاد سنگین نیست و در دست گرفتن آن راحت‌تر است. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری کمتری خواهد داشت ضمن آن عمر طولانی‌تری دارد و همه این ویژگی ها تا حدی بسته به برندی دارد که در تلاش است ارزش محصول خود را همواره حفظ کند.

در نتیجه، هنرجو رد بازه کمتری بسیار سریع‌تر پیشرفت می‌کند و این فرآیند یادگیری و بالا و پایین ها و چالش های این مسیر را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌بیند. یک امتیاز اضافی نیز این است که وقتی زودتر و بهتر به تمرین نواختن برسید، توسط همه اعضای خانواده و دوستان اطراف خود تشویق می شوید. با تمامی این مزایا این نکته را در نظر بگیرید؛ هنگامی که قصد ارتقا ساز خود را به یک مدل متوسط یا حرفه ای تر ​​هستید، باید بتوانید فلوت را بفروشید. ( این به این معناست که تنها خرید یک فلوت خوب کافی نیست، شما باید بتوانید ساز خود را مانند یک وسیله ارزشمند مراقبت و نگهداری کنید.)

3- خرید فلوت قیمت مناسب

در ابتدا به دنبال خرید فلوت‌های قیمت مناسب باشید، آنها همیشه برای در دسترس بودن و تهیه فوری خوب هستند و تقریباً بهتر است با یک بودجه کم شروع کنید. خوشبختانه خرید فلوت پیچیدگی های خرید سازهای دیگر را ندارد و همانطور که در مقاله قبلی توضیح دادم هیچ اشکالی ندارد که حتی یک فلوت رده پایین را از کسی برای مدتی قرض بگیرید. نکته دیگری که قابل ذکر است این است که همه فلوت ها به سه دسته کلی؛

  • مبتدی
  • متوسط ​
  • پیشرفته تقسیم می شوند.

اگر مبتدی هستید هرگز فلوت متوسط ​​یا پیشرفته نخرید، فلوت چیزی نیست که بتوانید در آن رشد کنید یا با عوض کردن قطعاتش آن را ارتقا دهید.( این دقیقا مثل خرید یک کامیون گنده برای رانندگی در داخل شهر است – کاملاً نامناسب، خسته کننده و غیرقابل کنترل!!!)

4- خرید فلوت با اندازه مناسب

تهیه فلوت با اندازه مناسب بسیار مهم است.اگرچه فکر کنید همه فلوت ها با سر منحنی یا سر مستقیم هستند ولی برخی افراد با نوعی خاص از فلوت ارتباط بهتری می گیرند، این شما هستید که تشخیص دهید این اندازه فلوت با این اندازه مناسب فیگور مناسب شما هست یا خیر.

از نظر فنی معمولا توضیه می شود که فلوت ها را با مفصل سر منحنی تهیه کنید. اینها برای هر کسی که جثه کوچکتر یا زیر 9 سال است ایده آل است. استفاده از فلوت “خیلی بزرگ” ممکن است منجر به اجرا تکنیک ضعیف، کند شدن پیشرفت و ناراحتی یا درد عضلات در حین و بعد از تمرین نواختن شود. همچنین ممکن است منجر به مشکلاتی شود که در سفر فلوت نوازی شما، یادگیری را واقعا خسته کننده کند.

5- از چی تشکیل شده؟

فلوت ها معمولاً از نیکل ساخته می شوند و با نقره اندود می شوند. برخی از فلوت های متوسط و پیشرفته از نقره جامد، طلا یا پلاتین ساخته شده اند. جدیدا فلوت های چوبی نیز راهی بازار شده اند، اما آنها استاندارد کلاسیک غربی نیستند. لطفاً از فلوت های پلاستیکی ارزان قیمتی که در رنگ های مختلف موجود است عمیقا و جداااا خودداری کنید. اگرچه آنها سرگرم کننده و ارزان به نظر می رسند و برای کودکان بسیار جذاب و یک فولت قیمت مناسب هستند، اما حتی صدای فلوت معمولی را تولید نمی کنند و معادل یک اسباب بازی گران قیمت هستند که بعد از مدتی باید دورانداخته شوند. مواد مختلف مورد استفاده برای ساخت ساز نه تنها بر هزینه بلکه بر صدای ساز تأثیر می گذارد. تقریباً تمام فلوت های مبتدی نیکل با آبکاری نقره هستند به شرطی که به نیکل یا نقره حساسیت نداشته باشید، این گزینه برای مبتدیان ایده آل است زیرا بادوام ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه است.

6- خرید فلوت دست دوم

اگر یک فلوت کاملاً نو می‌خرید، دیگر نیازی به بررسی خیلی دقیق و وسواس گونه آن نخواهید داشت، اما اگر قصد دارید فلوت را به صورت دست دوم خریداری کنید، باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • فلوت را جمع کنید و بررسی کنید که صاف باشد. فلوت های دارای انحنا و ترک یا فلوت هایی با انحنای جزئی خیلی عالی نیستند.
  • هنگام مونتاژ، فلوت بررسی کنید که هر سه مفصل به خوبی به هم مچ شوند. خیلی شل یا خیلی تنگ بودن بد است. اگر احساس می کنید که در یک راستا صاف قرار نمیگیرند، خیلی شل هستند. اگر به نیروی بیش از حد نیاز داشته باشید (با چرخش زیاد، همیشه بپیچید) پس خیلی سفت هستند.
  • در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید که فلوت در شرایط خوبی به نظر برسد، زیرا این نشانه‌ای است که از آن به خوبی مراقبت شده است. سعی کنید از فلوت هایی که درهم خورده، زنگ زده، کپک زده!!! یا دارای خراش های بزرگ هستند، اجتناب کنید.
  • پدها (فلوت را به سمت بالا برگردانید و آستر کلیدها را بررسی کنید، معمولاً به رنگ سفید، کرم یا زرد خواهد بود) آنها باید صاف باشند، نه حلقه سیاه، ترک خورده، چروکیده یا پاره شده باشند. هنگام سرویس فلوت می توان لنت ها را تعویض کرد، اما این یکی از گران ترین خدمات تعمیر فلوت است، اگر میخواهید این هزینه زیاد را بپردازید تصمیم خود را به خرید فلوت کلیددار نو تغییر دهید.
  • تمام کلیدها را به آرامی فشار دهید و بررسی کنید که هیچ شکاف قابل مشاهده ای بین زیر کلیدها و فلوت وجود نداشته باشد. در بهترین حالت، این شکاف‌ها نواختن فلوت را حتی در بهترین حالت سخت‌تر می‌کنند.
  • هنگام فشار دادن کلیدها به سمت پایین، کلیدها باید کمترین مقاومتی را داشته باشند (کشش فنر) همچنین باید به محض برداشتن انگشتان خود به جای خود برگردند. (این نکته رو در نظر بگیرید که برخی از کلیدها برعکس عمل می کنند). اگر فشار دادن کلیدها خیلی سخت است، در هنگام بالا و پایین رفتن ناهموار هستند یا به طور کامل فنرها باز نمی‌شوند، باید توسط تعمیرکار تنظیم شوند.
  • در نهایت باید فلوت بزنی! بسته به توانایی خود می‌خواهید آهنگی سریع، آهسته، بلند و نرم را امتحان کنید. همچنین می‌خواهید طیف کاملی از ساز را برای شنیدن صدای یکنواخت آزمایش کنید. اگر احساس نمی‌کنید توانایی‌های فنی برای انجام این کار را ندارید نگران نباشید، به سادگی آنچه را که می‌توانید انجام دهید زیرا در نهایت این شما هستید که قرار است با ان تمرین کنید.

در حالت ایده‌آل و بدون زحمت و این پرسشگری ها، باید از معلم فلوت خود بخواهید که به دنبال خرید فلوت شما باشد، با این حال، همه ما می‌دانیم که حتی در بهترین زمان‌ها زندگی می‌تواند همچنان ایده آل نباشد:) .

7- سوالاتی که باید بپرسید

مانند ماشین، اگر فلوت به طور منظم استفاده و سرویس شود، احتمال بروز مشکل خیلی کمتر است. به طور مشابه، اگر مدتی است که تمرین نکرده یا در شش ماه گذشته سرویس نشده است، قطعا به یک سرویس نیاز دارد. در نتیجه، پرسیدن سؤالات زیر به شما کمک می کند تا متوجه شوید که از فلوت چقدر خوب مراقبت شده است:

آخرین سرویس فلوت کی بود؟

آخرین بار چه زمانی از فلوت به طور منظم استفاده شد؟

فلوت چند صاحب داشته است و آیا می دانید که از آن مراقبت کرده اند یا خیر؟

توصیه آخر

پیشنهاد می‌کنم هنگام خرید فلوت واقعا واقعا وقت بگذارید، قطعاً عجله‌ای نیست. هر بار که در برندها فلوت جدیدی اضافه می‌شود، درباره ش پرس و جو تحقیق کنید. بهرحال برای شروع کار اگر عجله برا یشروع یادگیری و آموزش فلوت دارید بهتر است برای یک یا دو ماه یک فلوت کرایه کنید یا قرض بگیرید( نگران قدیمی بودن این سازها نباشید بهرحال یک ضرب المثل بی پایه و اساس هست که میگه ساز مثل رفیقه هرچی قدیمی تر خوش صداتر!) و بالاخره در اولین فرصت فلوت مناسب سلیقه و بودجه خود را خریداری کنید.

در نهایت، اگر تمام اصطلاحات فلوت شما را گیج می کند (نگران نباشید تنها نیستید). از استاد خود بهترین فروشنده یا فروشگاه موسیقی محل زندگی خود را پیگیری کنید و از فروشنده آن راهنمایی بخواهید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *