اختلال دو قطبی
بازدید 188
0

اختلال دو قطبی، تشخیص و راه های درمان

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دوقطبی یک بیماری روانی است که با تغییر شدید خلق و خوی مشخص می شود. علائم می تواند شامل حال و هوای بسیار بالا به نام شیدایی باشد. آنها همچنین می توانند شامل قسمت های افسردگی باشند. اختلال دوقطبی همچنین به عنوان بیماری دو قطبی یا افسردگی مانیک شناخته می شود. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است در مدیریت کارهای روزمره زندگی در مدرسه یا محل کار یا حفظ روابط مشکل داشته باشند. هیچ درمانی وجود ندارد ، اما گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

حقایق اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی یک اختلال نادر مغز نیست. در حقیقت ، 2.8 درصد از بزرگسالان ایالات متحده – یا حدود 5 میلیون نفر – به آن مبتلا شده اند. میانگین سنی که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی شروع به نشان دادن علائم می کنند ، 25 سال است.

افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی حداقل دو هفته طول می کشد. یک قسمت بالا (شیدایی) می تواند چند روز یا هفته ادامه یابد. برخی از افراد در سال چندین بار قسمت های نوسانات خلقی را تجربه می کنند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط به ندرت آنها را تجربه کنند.

علائم دو قطبی

سه علامت اصلی وجود دارد که می تواند با اختلال دو قطبی بروز کند: شیدایی ، هیپومانیا و افسردگی.

هنگام تجربه شیدایی ، فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است احساس عاطفی بالایی داشته باشد. آنها می توانند احساس هیجان ، تحریک آمیز ، سرخوشی و پر از انرژی کنند. در طول قسمت های جنون ، آنها همچنین ممکن است درگیر رفتارهایی مانند:

سرخوشی کردن و مصرف الکل

رابطه جنسی محافظت نشده

استفاده مواد مخدر

هیپومانیا به طور کلی با اختلال دو قطبی II همراه است. شبیه شیدایی است ، اما به این اندازه شدید نیست. بر خلاف شیدایی ، هیپومانیا ممکن است در کار ، مدرسه یا روابط اجتماعی مشکلی ایجاد نکند. با این حال ، افراد مبتلا به هیپومانیا هنوز متوجه تغییر در روحیه خود می شوند.

 

در طول اپیزود افسردگی ممکن است تجربه کنید:

ناراحتی زیاد

ناامیدی

از دست دادن انرژی

عدم علاقه به فعالیتهایی که زمانی از آنها لذت می برد

دوره های خواب خیلی کم و زیاد

افکار خودکشی

اگرچه این یک بیماری نادر نیست ، تشخیص اختلال دو قطبی به دلیل علائم متنوع آن دشوار است. درباره علائمی که غالباً در دوره های بالا و پایین رخ می دهد ، اطلاعات کسب کنید.

علائم دوقطبی در زنان

زنان و مردان به تعداد مساوی با اختلال دو قطبی تشخیص داده می شوند. اما علائم اصلی این اختلال ممکن است بین این دو جنس متفاوت باشد. در بسیاری از موارد ، زن مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است:

در 20 یا 30 سالگی تشخیص داده می شود

قسمت های خفیف تری از شیدایی داشته باشید

اپیزودهای افسردگی بیشتری را نسبت به قسمت های جنون تجربه کنید

در یک سال چهار قسمت یا بیشتر بیماری شیدایی و افسردگی داشته باشید که به آن چرخه سریع گفته می شود

شرایط دیگر را در همان زمان تجربه کنید ، از جمله بیماری تیروئید ، چاقی ، اختلالات اضطرابی و میگرن

خطر مصرف بی رویه الكل در طول عمر بيشتر است

علائم زنان مبتلا به اختلال دو قطبی نیز ممکن است بیشتر اوقات عود کنند. اعتقاد بر این است که در اثر تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی ، بارداری یا یائسگی ایجاد می شود. اگر زنی هستید که فکر می کنید اختلال دوقطبی دارید ، دریافت این حقایق برای شما مهم است.

علائم دوقطبی در مردان

زن و مرد هر دو علائم متداول اختلال دوقطبی را تجربه می کنند. با این حال ، مردان ممکن است علائم متفاوت از زنان را تجربه کنند. مردان مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است:

 

در اوایل زندگی تشخیص داده می شوند

قسمت های شدیدتر را تجربه کنید ، مخصوصاً قسمت های جنون

مشکلات سوء مصرف مواد

در طول قسمت های جنون دست به عمل خطرناک بزنند

مردان مبتلا به اختلال دو قطبی به احتمال کمتری نسبت به زنان به تنهایی به دنبال مراقبت های پزشکی هستند. آنها همچنین به احتمال زیاد با خودکشی می میرند.

انواع اختلال دو قطبی

سه نوع اصلی از اختلال دوقطبی وجود دارد: دو قطبی نوع 1 ، دوقطبی نوع 2 و cyclothymia.

دو قطبی اول

دو قطبی اول با ظاهر حداقل یک قسمت جنون آمیز تعریف شده است. شما ممکن است قسمت های افسردگی هیپومنیک یا عمده را قبل و بعد از قسمت جنون تجربه کنید. این نوع از اختلال دو قطبی به طور یکسان بر مردان و زنان تأثیر می گذارد.

دو قطبی دوم

مبتلایان به این نوع اختلال دو قطبی یک قسمت افسردگی عمده را تجربه می کنند که حداقل دو هفته طول می کشد. آنها همچنین حداقل یک قسمت هیپومنیک دارند که حدود چهار روز ادامه دارد. تصور می شود این نوع اختلال دو قطبی در زنان شایع تر است.

سیکلوتیمیا

مبتلایان به سیکلوتیمیا قسمتهایی از هیپومانیا و افسردگی دارند. این علائم کوتاهتر و شدیدتر از شیدایی و افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی I یا دو قطبی II است. بیشتر افراد مبتلا به این شرایط فقط یک یا دو ماه را در زمانی تجربه می کنند که روحیه آنها پایدار است.

هنگام بحث در مورد تشخیص ، پزشک شما قادر خواهد بود به شما بگوید چه اختلال دوقطبی دارید. در ضمن با انواع اختلال دوقطبی بیشتر آشنا شوید.

اختلال دوقطبی در کودکان

تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان بحث برانگیز است. این امر بیشتر به این دلیل است که کودکان همیشه علائم دوقطبی مشابه بزرگسالان را نشان نمی دهند. همچنین ممکن است روحیه و رفتار آنها از معیارهایی که پزشکان برای تشخیص اختلال در بزرگسالان استفاده می کنند مطابقت نداشته باشد. بسیاری از علائم دوقطبی که در کودکان رخ می دهد نیز با علائم طیف وسیعی از اختلالات دیگر که ممکن است در کودکان رخ دهد ، همپوشانی دارند ، مانند اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD).

با این حال ، در چند دهه گذشته ، پزشکان و متخصصان بهداشت روان به تشخیص شرایط در کودکان رسیده اند. تشخیص می تواند به کودکان در معالجه کمک کند ، اما رسیدن به تشخیص ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. ممکن است کودک شما نیاز به مراقبت ویژه از یک متخصص حرفه ای آموزش دیده برای معالجه کودکان با مشکلات بهداشت روان داشته باشد.

مانند بزرگسالان ، کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی قسمت هایی از روحیه بالا را تجربه می کنند. آنها می توانند بسیار خوشحال به نظر برسند و نشانه هایی از رفتار تحریک آمیز نشان دهند. این دوره ها پس از آن با افسردگی همراه هستند. در حالی که همه کودکان تغییر خلق و خوی را تجربه می کنند ، تغییرات ناشی از اختلال دو قطبی بسیار برجسته است. آنها معمولاً شدیدتر از نوسان خلقی معمولی کودک هستند.

علائم جنون در کودکان

علائم قسمت جنون کودک ناشی از اختلال دو قطبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

بسیار احمقانه عمل می کند و احساس خوشحالی زیادی می کند

صحبت سریع و با سرعت در حال تغییر موضوعات است

در تمرکز مشکل دارد

انجام کارهای خطرناک یا آزمایش رفتارهای مخاطره آمیز

داشتن خلق و خوی بسیار کوتاهی که به سرعت منجر به طغیان خشم می شود

در خوابیدن مشکل دارد و احساس خستگی نمی کند

 

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی کودک ناشی از اختلال دو قطبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

حالت بسیار غمگینی دارد

خیلی زیاد یا کم بخوابد

داشتن انرژی اندک برای فعالیت های عادی یا علاقه نشان ندادن به هیچ چیز

شکایت از عدم احساس خوب ، از جمله سردرد مکرر یا سوزش معده

احساس بی ارزشی یا گناه را تجربه می کند

خوردن خیلی کم یا زیاد

فکر کردن در مورد مرگ و احتمالاً خودکشی

سایر تشخیص های احتمالی

برخی از مسائل رفتاری که ممکن است در فرزند خود شاهد باشید می تواند نتیجه یک وضعیت دیگر باشد. ADHD و سایر اختلالات رفتاری ممکن است در کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی ایجاد شود. با پزشک فرزند خود کار کنید تا رفتارهای غیرمعمول فرزندتان را یادداشت کنید ، که به شما در تشخیص کمک کند. تشخیص صحیح می تواند به پزشک کودک شما کمک کند تا روش های درمانی که می تواند به فرزند شما کمک کند زندگی سالم داشته باشد را تعیین کند. در مورد اختلال دوقطبی در کودکان بیشتر بخوانید.

اختلال دوقطبی در نوجوانان

رفتار پر از عصبانیت برای والدین ​​یک نوجوان چیز جدیدی نیست. تغییر در هورمون ها ، به علاوه تغییراتی که در دوران بلوغ به وجود می آید ، باعث می شود حتی نوجوان خوش اخلاق نیز هر از گاهی کمی ناراحت یا بیش از حد احساساتی به نظر برسد. با این حال ، برخی از نوسانات خلقی نوجوان ممکن است نتیجه یک وضعیت جدی تر مانند اختلال دو قطبی باشد.

تشخیص اختلال دو قطبی بیشتر در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی شایع است. برای نوجوانان ، علائم شایع یک قسمت جنون شامل موارد زیر است:

 

خوشحال بودن

“عصبانی بودن” یا رفتار نادرست

شرکت در رفتارهای پرخطر

مصرف مواد مخدر

فکر کردن در مورد رابطه جنسی بیش از حد معمول

فعال شدن بیش از حد جنسی

در خوابیدن مشکل دارد اما علائم خستگی را نشان نمی دهد

خلق و خوی بسیار متغیر

مشکل در تمرکز داشتن ، یا به راحتی حواس پرت بودن

 

برای نوجوانان ، علائم شایع یک قسمت افسردگی عبارتند از:

زیاد یا کم بخوابد

خوردن زیاد یا خیلی کم

احساس غم و اندوه و نشان دادن کمی تحریک پذیری

انصراف از فعالیت ها و کنار گذاشتن دوستان

فکر کردن در مورد مرگ و خودکشی

تشخیص و درمان اختلال دو قطبی می تواند به نوجوانان در زندگی سالم کمک کند. درباره اختلال دوقطبی در نوجوانان و نحوه درمان آن بیشتر بدانید.

دلایل ایجاد اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی نوعی اختلال بهداشت روان است ، اما برای پزشکان و محققان هنوز مشخص نیست چه عاملی باعث می شود برخی افراد این بیماری را تجربه کنند و نه دیگران.

علل احتمالی بروز اختلال دوقطبی عبارتند از:

ژنتیک

اگر والدین یا خواهر و برادرتان به اختلال دو قطبی مبتلا هستند ، شما بیشتر از افراد دیگر احتمال ابتلا به این بیماری را دارید. با این حال ، باید در نظر داشته باشید که بیشتر افرادی که در تاریخ خانواده خود دارای اختلال دو قطبی هستند ، به آن مبتلا نمی شوند.

مغز

ساختار مغز شما ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. ناهنجاری ها در ساختار یا عملکردهای مغز ممکن است خطر را افزایش دهد.

فاکتورهای محیطی

عوامل ابتلا فقط در بدن شما نیست عوامل بیرونی نیز ممکن است نقش داشته باشند. این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

استرس شدید

تجربه های آسیب زا

بیماری جسمی

 

هر یک از این عوامل ممکن است در کسانی که به اختلال دو قطبی مبتلا می شوند تأثیر بگذارد. با این وجود آنچه احتمال بیشتری دارد این است که ترکیبی از عوامل باعث پیشرفت بیماری شود.

درمان اختلال دوقطبی

چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت اختلال دوقطبی کمک کند. اینها شامل داروها ، مشاوره و تغییر شیوه زندگی است. برخی از داروهای طبیعی نیز ممکن است مفید باشد.

داروها

داروهای توصیه شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

تثبیت کننده خلقی ، مانند لیتیوم (Lithobid)

روانپزشکی ، مانند اولانزاپین (Zyprexa)

ضد افسردگی ، مانند فلوکستین-اولانزاپین (Symbyax)

بنزودیازپین ها ، نوعی داروی ضد اضطراب مانند آلپرازولام (Xanax) که ممکن است برای درمان کوتاه مدت استفاده شود

روان درمانی

درمانهای روان درمانی توصیه شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان شناختی رفتاری

 

درمان شناختی رفتاری نوعی گفتگوی درمانی است. شما و یک درمانگر در مورد راه های مدیریت اختلال دوقطبی خود صحبت می کنید. آنها به شما در درک الگوهای تفکر خود کمک می کنند. آنها همچنین می توانند به شما در راهبردهای مثبت مقابله کمک کنند.

آموزش روانی

تربیت روانی نوعی مشاوره است که به شما و عزیزان شما کمک می کند تا این اختلال را درک کنند. دانستن اطلاعات بیشتر در مورد اختلال دو قطبی به شما و دیگران در زندگی شما کمک می کند تا آن را مدیریت کنید.

درمان ریتم بین فردی و اجتماعی

درمان ریتم بین فردی و اجتماعی (IPSRT) بر تنظیم عادات روزانه ، مانند خوابیدن ، غذا خوردن و ورزش تمرکز دارد. متعادل کردن این اصول روزمره می تواند به شما در مدیریت بی نظمی کمک کند.

سایر گزینه های درمانی

سایر گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

درمان الکترو تشنجی (ECT)

داروهای خواب

مکمل

طب سوزنی

 

سبک زندگی تغییر کند

همچنین برخی از مراحل ساده وجود دارد که می توانید برای مدیریت اختلال دوقطبی خود در حال حاضر بردارید:

 

روتین را برای خوردن و خواب نگه دارید

یاد بگیرید نوسانات خلقی را بشناسید

از یک دوست یا خانواده خود بخواهید که از برنامه های درمانی شما پشتیبانی کنند

با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید

سایر تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به تسکین علائم افسردگی ناشی از اختلال دو قطبی کمک کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *