طراحی تجربه کاربری
بازدید 195
0

روانشناسی و طراحی تجربه کاربری UX : پنج اصلی که باید آن ها را بدانید.

روانشناسی ، با هر مرحله ای از فرآیند طراحی تجربه کاربری یا UX ، می تواند ایفای نقش کند. درک چند اصل مهم از شناخت افراد ، می تواند کمک کند تا کالاهای دیجیتالی طراحی کنید که برای کاربران تان بهتر کار کند.

در این مقاله، سعی شده است به اصول روانشناسی که هر طراحی واسط کاربری باید آن ها را بداند اشاره شود. برای هر کدام، یک اصل آورده می شود و دو قانون طراحی که به صورت اکتشافی مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی شما از این روش های اکتشافی طراحی کالاهای دیجیتالی استفاده کنید قادر خواهید بود درک بهتری از این داشته باشید که چرا برخی از این کالاهای دیجیتالی بهتر عمل کرده اند.

پس بیایید شروع کنیم!

روانشناسی در پشت صحنه طراحی تجربه کاربری خوب : 5 اصل کلیدی

  • اگر شما به یک اصل به خصوص، علاقه مند باشید آن را از این لیست انتخاب کنید.
  • قبل از این که از کاربران بخواهید، کاری را انجام دهند ارزش آن را به آنان نشان دهید و خاطر نشان کنید.
  • کاربران خود را بمباران نکنید، بلکه آن ها را راهنمایی کنید.
  • برای کاربران خود کار درست نکنید! یا برایشان کاری نتراشید!
  • کاری را اشتباه انجام ندهید یا کار بیهوده انجام دهید.
  • از کاربران نخواهید که آنها کار شما را انجام دهند!
  • قبل از این که از کاربران بخواهید، کاری را انجام دهند ارزش آن را به آنان نشان دهید و خاطر نشان کنید.

افراد نسبت به این که کاری انجام دهند، وقت خود را صرف کاری کنند و یا پول و هزینه خود را صرف انجام کاری نمایند تردید دارند. شما احتمالا با اصل هزینه – فایده آشنایی دارید، که می گوید افراد به اندازه ای که کاری ارزش بالقوه داشته باشد، برای آن هزینه می کنند. به عنوان یک طراح تجربه کاربری ، این شغل شماست که منافعی را که در قبال صرف هزینه به دست می آید را برآورد کنید و آن را به خوبی در اختیار کاربر قرار دهید.

برای انجام این کار، شما باید به یک مفهوم مرتبط با روانشناسی که جبران یا تلافی خوانده می شود آشنایی داشته باشید و به آن تکیه کنید. این مورد اساسا به این معناست که افراد در صورتی به شما اعتماد می کنند و تلاش می کنند کاری انجام دهند که در مقابل شما چیزی به آنها  بدهید. پس هدف شما باید این باشد که همواره ارزش کالا یا مشخصه و ویژگی آن را قبل از این که از کاربران بخواهید کاری انجام دهند به آنها نشان دهید. این کار را باید قبل عرضه کالا یا درخواست خود انجام دهید و نه بعد از آن.

اصول طراحی تجربه کاربری

  • دسترسی میهمان: به کاربران اجازه دهید که اپلیکیشن یا سایت شما را قبل از آنکه وارد آن شوند بررسی کنند. تحقیقات نشان داده است که گزینه های ورود به سایت باعث می شود که افراد حس ترس به آنها دست دهد. پس قبل از آنکه بخواهید یک اکانت یا حساب کاربری در سایت یا اپلیکیشن شما بسازند، اجازه دهید آن ها را خوب بررسی کنند تا متقاعد شوند که ارزش این کار را دارد.

پس درخواست برای ورود به سایت را به تاخیر بیندازید.

  • درخواست ها را به تاخیر بیندازید : درخواست از کاربران برای روشن کردن نوتیفیکیشن، اشتراک موقعیت مکانی و دادن اطلاعات شخصی را تا لحظه ای که واقعا به آن نیاز است به تاخیر بیندازید. این درخواست نباید اولین تعاملی باشد که کاربران شما با کالا یا محصول شما دارند.
  • اگر شما این تاخیر را اجرا کنید، کاربران تان را خرسندتر خواهید کرد.
  • کاربران خود را بمباران نکنید. بلکه آنها را راهنمایی کنید.

در طراحی تجربه کاربری تاکنون با دستورالعمل های پیچیده و پر از جزییات رو به رو شده اید که نمی دانید با آن ها چه کار کنید یا سر در نمی آورید که این دستورالعمل ها چه می گویند؟ یا با پر کردن یک فرم پیچیده و مفصل سر درد گرفته اید؟ پس شما تنها نیستید!

افراد تمایلی ندارند که این فرم ها را  پر کنند یا با آنها سر و کار داشته باشند. در طراحی تجربه کاربری ، شما باید استرس کاربران را با محدود کردن میزان بار روانی برای انجام کار ها کاهش دهید.

  • تا آن جا که می توانید همه چیز را ساده کنید : به عنوان یک کاربر احتمالا با واژه های تخصصی برخورد کرده اید که ندانید معنای آن ها چیست. به این معنا که باید اطلاعات تخصصی را فقط وقتی ضروری است ارائه کنید.
  • ساده کردن حرکت کاربران در صفحه ها : به گونه ای صفحه ها را طراحی کنید که حرکت در بین صفحه ها آسان تر باشد.
  • برای کاربران تان کار نتراشید.

طراحی تجربه کاربری در هنگامی که افراد باید فکر کنند، یا برای کاری تلاش کنند خسته و دلزده می شوند. این احتمالا شامل شما هم می شود. در طراحی تجربه کاربری، نباید هیچ کاری وجود داشته باشد که کاربر درباره آن فکر کند یا کاری انجام دهد. این مساله با عنوان هزینه تعامل خوانده می شود و اصطلاح جالبی است زیرا ایده هزینه فایده با این اصطلاح به ذهن ما خطور می کند.

شاید حتی جالب تر باشد بدانید که تحقیق ها نشان می دهد که این نوع از هزینه تعامل باعث می شود افراد اطلاعات را ضعیف ارزیابی کنند، خود کنترلی کمتری داشته باشند و در بسیاری از موارد پس از صرف انرژی ذهنی یا جسمی باز هم اشتباه عمل کنند. وظیفه شما در طراحی تجربه کاربری این است که هزینه های تعامل را به هر قیمتی پایین بیاورید و کاهش دهید.

  • از برچسب های ثابت استفاده کنید : یک روش برای کاهش هزینه تعامل این است که میزان حدس زدن کاربران را کاهش دهید. آیکون ها، انتخاب کلید ها و فیلد های فرم باید دارای برچست بهایی باشند که با کمترین هزینه تعامل قابل مشاهده و رویت پذیر باشند.
  • درج اطلاعات را آسان کنید : هیچ مزیتی برای کاربر وجود ندارد که مثلا کشور خود را از یک لیست 130 تایی کشورها انتخاب کند. به دقیت فکر کنید که کنترل های رابط کاربر که از آنها استفاده می کنید به درستی انتخاب شده و برای هر کدام از بخش های اطلاعات مناسب باشنددر این مقاله با چند اصل طراحی تجربه کاربری آشنا شدیم که مبتنی بر اصول روانشناسی بودند.

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *